Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

nykii kuumalla koneella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • nykii kuumalla koneella

    Kylmällä koneella kaikki oli OK, kiihtyi nätisti koko tehoalueella.

    Käyntilämpöisellä koneella kaikki muuttui. Kierroksia ei voinut nostaa yli n 3000 rpm, tai alkoi pätkimään sytytystä, aivan kuin kierrosten rajoitin olisi tippunut käyntialueen puoleenväliin. Ykkösellä jaksoi kierrättää ylös asti, mutta mitä suurempi vaihde niin sitä aikaisemmin "rajoitin" tuli mukaan kuvioihin. ts. mitä enemmän tarjottiin moottorille vastavoimaa sitä alemmilla kierroksilla alkoi pätkimään.

    Yhdessä tulppakaivossa oli öljyä, puhaltelin ja putsailin ne pois ja koeajolle. Ei muutosta.

    Tulpanjohtojen suojat on paikoin karisseet pois ja johdot muutenkin surkean näköiset. Uusin ne ja samalla tulpat. Soitin ja tilasin uudet johdot paikalliseen varaosaliikkeeseen: 97,50 EUR. Ajattelin jotta tulpat kyllä löytyy hyllystä. Vaan tulpatkin oli sitten tilauskamaa. Vaihtaessani johtoja huomasin että uudet eivät olekaan alkuperäisten kopiot vaan ihan orginaalit. Uudet tulpat saan vasta huomenna joten koeajetaan ensin pelkät johdot. Ei muutosta.

    Uudet tulpat alla ja komeasti pelittää. Tulipahan nyt sitten samalla uusittua nuo johdotkin.

    Puolienkin hinta tuli kysyttyä: Laakkosella 298 EUR koko paketin hinta, yksittäin niitä ei voisi vaihtaa. Varaosaliikkeeseen jäi vielä tutkintapyyntö: mistä saa Laakkosta halvemmalla ja paljonko.

    Eli oireista olisi voinut päätellä puolien olevan vaihtokunnossa, mutta kyllähän tuo kuumana vedätyksessä nykiminen näköjään tulppiinkin viittaa.

  • #2
    Mulla oli samanlaiset oireet, tulpanjohtojen vaihto auttoi. Oli mukava ohittaa rekkaa, kun keskellä rekkaa tuli rajoitin peliin ja toinen rekka vastaan :)

    Comment


    • #3
      Ei nämä Audiasiat sentään näin yksinkertaisia ole.

      Ajattelin laittaa tähän jatkoa vasta kun asiat olisivat selvinneet, muttakun ovat vieläkin levällään. Eli...
      Kuumien kelien (kesän) tultua nykiminen jatkui, vaihdoin vielä puolapaketinkin eikä auttanut. Kyllästyin ja soitin Audin myyneeseen liikkeeseen (ostettu alle puoli vuotta sitten) ja kysyin kenelle vien auton teidän piikkiin korjattavaksi.

      Seuraavana päivänä kaveri otti audin vastaan ja lyötiin kannettava infopistokkeeseen kiinni, itsellänikin on VAC COM ja tiesin ettei vikakoodeja tule. Seuraavaksi laitettiin kaapelit ECUn ja piuhojen väliin, silloin testi jäi aina kesken ja tuloksiksi tuli mitä erilaisimpia vikoja. Auto mm sammui muutamaan otteeseen ja samalla ECUlta hävisi jännitteet ja testikin meni kesken. Kävin hakemassa Audin myyneestä liikkeestä sijaisauton ja painuin kotiin.
      Soittelin kaverille aina mutaman päivän välein että mitä vikoja on löytynyt.

      Ensimmäinen havainto oli että ECUn kammat oli niin pahoin hapettuneet ettei niissä voinut ihan aikuisten oikeita viestejä kulkea. Pyrintänopeusanturinkin vika poistui kamman putsauksella.

      Sytytys oli pielessä "todella paljon", oli tehty joskus vain kertaalleen, jätetty V koneen pyöritys ja toinen säätö tekemättä.

      MAF sain vain puolia lukemia, vaihdettiin.

      Nyt oli kone saatu paljon pirteämmäksi ja käyntiäänestä nätiksi. Mutta ei postunut se tosiasia ettäkun moottorin veden lämmöt kohoaa tuonne muutamia asteita yli 90 niin ECU hyppää varaohjelmalle ja lyö kaikkia hassuja vikakoodeja, antureista jotka on testattu toimiviksi ja sammuttelee joskus konetta ja nykii ja on todella tehoton.

      Ihmettelyyn tulee nyt pieni tauko kun asentaja lähti käymään Saksassa (tuo sieltä purkuosia suomeen) ja tuo samalla, jos löytää, toisen ECUn jota voisi testata. Jospa vika olisi siinä.

      Eli tuota nykimistä on nyt tuolla korjaamolla käyneet tutkimassa "Audin maahantuojan" edustaja, tämän "korjaamo ohjelman" insinööri ja tämä korjaaja itse joka meinasi jo kuulemma ensi kertaa lyödä hanskat tiskiin, kunnes kävin siellä luomassa uutta uskoa.

      Apuva ja hyviä neuvoja kaivataan.

      Comment


      • #4
        No nyt on Audilla ajettu pitkät pätkät ja kunnossa on. Hyrylän Keskusautolle korkea hatunnosto, eivät edes ehdottaneet kustannusten jakoa tai muuta vilunkia, maksoivat kaikki mukisematta.

        Kaverilla on tuore käytetty V.A.G yhtiön auto jossa on ongelmia ja auton myynyt kauppias yrittää suurena kädenojennuksena 50/50 maksua. Kaverin vuodatusta kuunneltuani aloin vasta tajuta Hyrylän Keskusauton reiluuden.

        Niin ja sitten se vika tässä Audissa... Alemman "Hallin" johto puoliksi poikki. Vedettiin uusi johto ja kaikki taas OK.

        Comment

        Working...
        X