Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Satasen bensapumpun takaiskuventtiili

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Satasen bensapumpun takaiskuventtiili

    Onko tietoo, kun bensapumppu tuli tiensä päähän ja vaihdoin varaosa-autosta bensapumpun niin muutaman kilometrin hymyssä suin-ajelun jälkeen auto sammu. Sillä pääsi kumminkin kotia ajeleen sillä konstilla että aina kun peräpäästä (auton!) alkoi kuulua kova pärinä niin sammutti, anto rullata muutaman sekunnin ja starttas uudestaan

    Oletin että pumppu jäi irti mutta siellä se köllötti kolossaan. Laitoin liittimen ohi suojakannen ja paluuputken loriseen tankkiin, niin tavaraa tulee kyllä takaisinkin päin, hetken käy sitte alkaa päristä ja pikku hiljaa sammuu. Kun otin bensapumpun irti uudestaan huomasin että sen päällä olevasta takaiskuventtiilistä on fieteri poikki, voisko tuo tehdä sen vian? Pärinän kyllä ymmärrän mutten kuinka se vois liittyä käyntiin?

  • #2
    Olikos se niin että siinä pumpun päällä on kaksi osaa, ensin on takaiskuventtiili ja sitten letkulähtö banjoliittimellä, ja viimeisenä siinä on sellainen tatin mallinen mokkula, jonka tehtävänä on vaimentaa pumpun ääntä?.

    Siitä on jo 10v kun oman (ex) kans pelasin ettei enää muista, mut mistä palikasta se jousi on poikki?.

    Comment


    • #3
      Jep, takaiskuventtiililtä bensa menee siihen tattiin jonka virallinen nimi lienee paineentasaaja ja sen kautta banjolla letkuun ja edelleen tankista poispäin. Ja siitä takaiskusta on fieteri poikki, se kara siellä sisällä pääsee kääntyy hiukan sivuttain

      Tuon takaiskun soundimaailma on justiin sopiva siihen pärinään kun siihen puhaltaa mutta tuohon käymiseen en ymmärrä miten se voi liittyä, mahtaisko se täristää pumppua sillai sopivasti että ei saa "otetta" bensasta?

      Joka tapaukses huomenna haen marmorilta tuon 46? arvosen venttiilin, ans kattoo mitä tapahtuu kun sen saa kiinni

      Comment


      • #4
        Jos se hyppii ja pomppii siellä keskellä virtausta, niin voihan se sotkea paineet alas.

        Comment


        • #5
          Jepulis, ainakin neitsytmatkan perusteella tuo viallinen takaisku oli vian aiheuttaja, nyt toimii kuin satanen Audi. En vaan vieläkään ymmärrä miten se vispaaminen saa virtauksen pienenemään, koska pumpulta päin kuitenkin tulee koko ajan kamaa niin ettei reikää pitäsi saada tukkoonkaan. Noh, aina oppii jotain uutta

          Comment


          • #6
            Sellaiseen "valmentajan hernepilliin" ainakin on kovempi vaste puhaltaa hernen kera kuin ilman, jos olet joskus kokeillut.

            Comment


            • #7
              No ei, pidemmälle kun lähtee niin vika uusii. Semmonen 3-4 kilometriä ehtii ajella kun hyytyy ja sammutus-starttaus ihan siinä auton rullatessa auttaa taas pätkän eteenpäin

              Epäilin pyöriskö jossa passelin kokoinen roska kun bensanpaineenvaraimen vaihdoin hiukan aikasemmin ennenkö tämä vika ilmaantu. Otin koko varaajan pois ja tankin päästä + suodattimen päästä puhalsin paineilmaa putkiin. Kasaamisen jälkeen pääsi sen muutaman kilometrin matkan ennenkö alko piiputtaa

              En tunne tuota ruiskun sielunelämää, semmonen tuli mieleen että voisko syyllinen löytyä paluupuolelta? Voiko sinne kokoontua liikaa kamaa joka ei palaa tankkiin ja bensapumppu yrittää naama punasena lykätä toiselle puolen lisää mutta vastapainetta on liikaa? Siitä kyseinen päätelmäketju että aina kun käyttää painelinjaa jostain kohtaa auki niin jaksaa pidemmälle. Tankkiin tulevassa putkessa tuntuu kyllä ilma kulkevan

              Comment


              • #8
                Sen tatin tehtävä on vaimentaa pumpun ääntä. Pumpun pumppausta tasaa myös painevaraaja ja sekin hiljentää pumpun ääntä.
                Uuden pumpun mukana tulee mutteri (mikähän sen oikea nimitys on), jolla on tarkoitus korvata tuo tatti. Syytä en tiedä, mutta Volkkarillakin sanoivat, että mutterilla kuuluu tatti korvata.

                Määränjakajan kyljessä, banjoliittimen alla on kuulopuheiden mukaan karkea sihti. Pumpulta tulevassa linjassa.
                Suodattimen varmaan olet vaihtanutkin.

                Itse jättäisin käytettyjen kulutusosien asentamisen väliin ja vaihtaisin suosiolla uuden pumpun.
                Jos se vanha pumppu tosiaan hajosi ja uudella käytetyllä pumpulla tuli uudet oireet, niin pumpussahan se saattaisi vika edelleen olla. Painemittauksella jatkaisin, jos lähtisin ilman uutta pumppua vikaa selvittämään. Olikohan se Motonetissa vai Biltemassa ruiskutusjärjestelmän painemittaukseen tarkoitettu sarjakin myynnissä.

                Comment


                • #9
                  Pitäs saada jotenki jännitemittari kiinni ajon ajaks et näkis et lopettaako pumppu toimintansa vai mitä tapahtuu. Toinen on tietysti jos nyppäät pumpunreleen irti ja laitat hyppyjohdolla pyöriin ja käyt tekees lenkin. Näin kokeilisin itte täs vaihees.

                  Comment


                  • #10
                    Ei lopeta. Mulla on takaa toppaukset auki ja bensapumpun äänen voi kuulla. Alussa hentoa sirinää joka hetken päästä alkaa koventua ja kun ääni alkaa muuttua kunnon pärinäksi niin tilanteen voi havaita jo kierroslukumittariltakin. Pärinä jatkuu siihen asti kun sammuu/kautta sammuttaa moottorin

                    Comment


                    • #11
                      Miten sen voi havaita kierroslukumittarilta? Seuraako kierroslukumittari moottorin kierroksia tarkasti?

                      Comment


                      • #12
                        Ettei vain olis kyse jonkinlaisesta sähköviasta?

                        Comment


                        • #13
                          Jos kierroslukumittari hyppii samalla, niin hall-anturi vaihtoon. Hajoaa joko kokonaan yllättäen tai juuri noin, että lämmetessään ei enää toimi.

                          Comment


                          • #14
                            Ei se kiekkamittari niinkään hypi, vaan tarkotin että moottorin kierrokset alkaa puutua esim. reilusta kahdesta tonnista takapuoli huomaa että meno alkaa hyytyä ja silmä vahvistaa asian visuaalisesti :-)

                            Semmonen perusvika tuossa on ollu koko puoli vuotta kun sitä on omistettu että tyhjäkäynti on turhan pienellä ja "seilaa" 800-2000 välillä, saattapi toisinaan jopa sammahtaa kun pidättää risteykseen. Eli käsittääkseni hienoinen hall-vivahde? Ilmavuoto ei tiemmä voi bensan saantiin vaikuttaa.

                            Täytyy tutkia huomenna tuota määränjakajaan saapuvaa linjaa josko sieltä jotain löytyis. Filtterin toki jo vaihdoin

                            Comment


                            • #15
                              Ilmavuoto ei tiemmä voi bensan saantiin vaikuttaa.
                              No totta kai voi. Jos ilmamäärämittarin jälkeen vuotaa ilmaa niin sillon alipaine ei oo tarpeeks suuri nostaan mittalevyä tarpeeks.

                              Comment


                              • #16
                                Imuvuodot tappaa tehokkaasti K-jetit.

                                Comment


                                • #17
                                  Väliaikatietoa: Siellä määränjakajalle menevän banjon sisällä tosiaan on sihti. Mutta otin pumpun uudestaan pois ja siellä oli pientä metallihilua pumpun ympärillä olevan sihdin sisäpuolella=odottelen nyt uutta pumppua ja jatkan sitten tutkimuksia

                                  Comment


                                  • #18
                                    No niin, parisataa kilometriä alkaa olla testiajoa uudella bensapumpulla takana, niin kai sen uskaltaa jo ääneen sanoo että vika oli siinä pumpussa

                                    Se hiukan on arvoitus minkä takia se normaalisti toimineen varaosa-auton pumppu meni heti sököksi, itte en muuta keksi kuin sen että puolen vuotta kun auto seiso ja tankki oli ihan tyhjä, jonnekkin pesiyty pieni ruosteplätti joka teki tuhojaan heti kun pumppu lähti pyöriin. Pitäkää siis ne varapumppunne kirjahyllyssä bensalla täytetyn maljakon sisällä!

                                    Siihen 46€ takaiskuventtiilliin ei muuten kannata investoida, kyseinen hepukka tulee uuden pumpun mukana ja hinta koko paketille on kumminkin vain reilu tupla...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X