Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

äänenvaimentimen merkkivalo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • äänenvaimentimen merkkivalo

    Terve!

    Osaako joku sanoo mitä meinaa, tuli keltanen äänenvaimentimen kuva jonka sisällä on pisteitä, meinaako se hiukkassuodatinta? kertokaa mitä ohjekirjassa lukee sen kuvan alla ku ittellä on ruotsinkielinen ohjekirja :D eikä nettisanakirjoista oo mitään hyötyä. ruotsinkielinen sana tolle merkkivalolle on dieselpartikelfiltret.

  • #2
    Kovasti kuulostaisi partikkeli/hiukkassuodattimelta, eli DPF:ltä. Merkkivalon syystä ei kyllä mitään hajua. Voisiko olla tukossa?

    Comment


    • #3
      voisin melkein veikata että pakokaasun paine anturi on sökö;) antaako myös moottorin vikavalon?

      Comment


        #4
        Jos on paljon kaupunkiajoa, voi olla ihan vain merkki siitä että suodatin alkaa olla täynnä. Moottoritielle vähän pidempi lenkki heittäen ja "kovaa ajoa" siinä tapauksessa. Muuten vikakoodit lukuun tai korjaamolle, voi olla pönttö tai joku anturi tiensä päässä.

        Comment


        • #5
          Ei syty moottorin vikavaloo

          Comment


          • #6
            dumo, ei onnistu isolla tiellä ajo kun heitti auto johki vikatilaan eli tehoja pois ja rupes vilkkuun hehkun kuva.
            Viimeksi muokannut silverbullet; 31.5.2010, 04:21.

            Comment


              #7
              Vikakoodit lukuun, tarvittava korjaus ja regenerointi hiukkassuodattmelle.
              En suosittele autolla ajoa paljoa jos hehku ja DPF;n valo palaa sekä auton on varaohjelmalla.

              Comment


              • #8
                Ny sytty moottorin vikavalo, huomena menee pajalle

                Comment


                  #9
                  Joo ei todellakaan tuossa tapauksessa kannata lähteä moottoritielle noen polttamista varten jos on jo tuohon tilaan päässyt. Auton ohjekirjassa luultavasti ohjeistetaan juurikin moottoritieajoa jos DPF-valo on syttynyt, mutta sinulla on jo limp modessa jos hehkun valo syttyy. Tuossa vaiheessa kun on jo moottorin vikavalokin päällä saattaisin harkita hinausta.

                  Comment


                  • #10
                    niih, no automyyjä sano et kyllä sillä voi ajaa, joten ajetaan ja jos tulee jotain vakavampaa niin sen piikkiin se viä menee ;) laitan viestiä kun tiedän että mikä mättää.

                    Comment


                      #11
                      Antaa mennä vaan. Todennäköisesti paineanturivika tai pönttö on oikeasti tukossa. Vikoodien luvulla sekä ajonaikaisella mittaamisella saa paremmin selville pöntön täyttöastetta. Jos pönttö on tukossa, voi sitä toki koittaa elvyttää pakkoregenroinnilla tai jopa irroittamalla ja puhdistamalla pöntön ja anturiputket paineilmalla. Pöntön irroitus toki on työläs homma, mutta maksaa teeseitsemiehelle tuntipalkkansa verrattuna uuteen tai käytettyyn pönikkään. Ja siihen paineilman tuottoon ei sitten riitä mikään lidl:n kompura. Paskaa, eli nokea sieltä kyllä tulee ehjästäkin aivan helvetisti. Jos kennot ovat täynnä kuivaa nokea, eikä öljyntöhrimää töhnää, niin puhdistus voi jopa onnistua ja auttaa, mutta tämäkin tapauskohtaista...

                      Tuolta kannattaa katsella sen pönikän toimintaperiaatetta ja rakennetta http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=77240
                      Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:20. Perustelu: Forumilta poistuminen

                      Comment


                      • #12
                        Joku on jossain väittänyt onnistuneesti noita liukkareilla/löpöllä huuhdelleenkin tyhjäksi, mutta tiedä häntä. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

                        Comment


                        • #13
                          Ei osannu nyrkkipajalla korjata, sano vaan että hiukkassuodatin on tukossa. No automyyjä lupas viedä laakkoselle aamulla ja toivottavasti haen toimivan auton töitten jälkeen!

                          Comment


                          • #14
                            Sano laakkosella, että hiukkassuodatin tarvii vaihtaa ja egr, oli vaan kova hinta kun sano et hiukkassuodatin on 1900e ja egr 400-500e, onneks ei mee omaan piikkiin!! Auton saa ehkä/toivottavasti ens viikolla.

                            Comment


                              #15
                              Ihanan kallista :-)
                              Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:21. Perustelu: Forumilta poistuminen

                              Comment


                              • #16
                                Sano laakkosella, että hiukkassuodatin tarvii vaihtaa ja egr, oli vaan kova hinta kun sano et hiukkassuodatin on 1900e ja egr 400-500e, onneks ei mee omaan piikkiin!!
                                En ole hiukkassuodattimeen tarkemmin tutustunut, mutta mielessä käy että eikö sitä voi muka tyhjentää? Itselläni olisi rälläkkä kourassa ja suorittaisin kirurgiset toimenpiteet pöntölle jos sitä ei voi "virallisesti" tehdä.
                                Tosin laakkosen pojat eivät sellaista vahingossakaan tee, sehän vaatisi jotain muutakin kuin uuden osan asentamista.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei voi tyhjentää jos sen haluaa jopa toimivan. Se vaan täyttyy skeidasta ja sitten se on sitämyöten entinen. Elinikää voi pidentää oikealla käyttötavalla, käyttöohjekirjasta löytyy jopa ohjeet tähän.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pöntön tyhjäys edellyttää softamuutosta myös, mutta ei siis ole oikean avun kanssa mikään ongelma.

                                    Comment


                                      #19
                                      Riippuen toki moottorinohjauksesta kuinka helppo se softamuutos on tehdä, mutta varmasti oikea apu sen aina saa hanskattua. Esim. regenerointi ihan fiksu poistaa käytöstä ;). (Kannattaa toki muistaa että ei välttämättä helpota auton myymistä ja joskushan voi käydä niin että dieselautojen hiukkaspäästöjä aletaan konttorilla mittailemaan. Kaiken kaikkiaan ajatustasolla samantyyppinen operaatio kuin bensa-autosta katin poisto, käytännössä monimutkaisempi ja vaatii aina softamuutoksia.)

                                      Mikähän lie ketjun aloittajan pöntön lopullisesti tukkinut? Kerrottiinko mikä EGR:ssä oli vikana?

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                        En ole hiukkassuodattimeen tarkemmin tutustunut, mutta mielessä käy että eikö sitä voi muka tyhjentää? Itselläni olisi rälläkkä kourassa ja suorittaisin kirurgiset toimenpiteet pöntölle jos sitä ei voi "virallisesti" tehdä.
                                        Tosin laakkosen pojat eivät sellaista vahingossakaan tee, sehän vaatisi jotain muutakin kuin uuden osan asentamista.
                                        Kuten jo mainittu, voi ottaa romut pois sisältä. Mutta sen tekee joku muu kuin merkkikorjaamo. Niissä ei patenttivirityksiä yms. tehdä. Niistä kun sopivasti kaikuu ympäriinsä, alkaa maahantuonti tehdas olemaan kiinnostunut ja sitä rataa.
                                        Ja tietty softanmuutos vaaditaan ja se ei onnistu kuin softaukseen keskittyneillä pajoilla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä sen pöntön voi tyhjentää, toimii vakio-ohjelmalla ilman vikakoodeja. Tarvii tietenkin painemittauksen ja lämpö- sekä happianturit, mutta vikakoodeja ei tyhjennetystä pöntöstä tule edes vakio-ohjelmalla. Olen nyt ajanut talven, n. 15tkm tyhjällä pöntöllä ilman mitään murheita.

                                          Jos ohjelmaan ei halua koskea, tyhjän pöntön lämpötilaa kannattaa huijata vaikka vastuksella hieman ylöspäin... ainakin pienentää kulutusta, tästä siis testi menossa.

                                          Toki oma projekti jatkuu, jolloin softamuutoksia muiden muutosten jälkeen on luvassa.

                                          Tuolla enempi http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=74742
                                          Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:21. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                          Comment


                                            #22
                                            Eikö paineanturi anna herjaa jos sisuskalut puuttuvat?

                                            Comment


                                            • #23
                                              duno, pöntön voi varmaan rikkoo jos ajelee melkeinpä vaan kaupunkiajoo, kai? ja eikä kerrottu että mikä egr:ssä on vikana.

                                              Comment


                                                #24
                                                Eikö paineanturi anna herjaa jos sisuskalut puuttuvat?
                                                Ei, VCDS:llä mitatessa se näyttää 15% paine-eroa/täyttöastetta. En nyt muista yhtäkkiä miten fysiikassa tuo paine vaikuttaa samassa pöntössä kahdelle eri kokoiselle pinta-alalle. Mutta tein vaan tuohon tyhjään pöntöön eri kokoiset painemittauksen reiät. Vakionakin pöntön painemittaukset putket ovat erikokoisia, eli edessä iso putki ja takana pieni.

                                                ...ja eikä kerrottu että mikä egr:ssä on vikana.
                                                Silverbullet, mikä moottorityyppi?
                                                Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:21. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olikohan hassusti että pienempi virtausnopeus(eli isompi poikkipinta-ala), suurempi paine. Pienempi poikkipinta-ala/suurempi nopeus ja pienempi paine.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mahtaakohan tuossa olla boksin sisällä jotain uskottavuustarkastelua tuolle paine-eromittaukselle? Jos ei, niin sittenhän tyhjätty pönttö pitäisi olla jokaisessa autossa :D

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ikävä kyllä siellä on uskottavuustarkastelu matkassa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        uskottavuustarkastelu
                                                        ? kertokaapa lisää...

                                                        Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että mistäs kohtaa softasta tuo dpf:n toiminta löytyy, jos esim. tuota vakiosoftaa katselee esim Winols:lla? Vakiosofta löytyy ja Winolsin ilmainen "katseluversio"...

                                                        Ohjainboksi: (03G 906 016 KM)
                                                        Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:20. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Niin siis boksi "tietää" mikä on oikein virtaavan suotimen paine-ero, paine-eron puuttuessa puhaltaa pilliin. Samalla paine-eroanturoinnillahan se sitten päättelee regeneraatiot ym.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eli jos paine-eroa on sallittu määrä, homma on ok. Se mitä tuota olen testaillut ja käytäntö osoittanut, että jos jommankumman paineanturin putken irroittaa, tulee luonnollisesti vikakoodi liian pienesta tai suuresta painerosta riippuen kumpi on irti tai tukittu.

                                                            Sen verran tuo on "tyhmä" että regenerointia tuo tekee ilmeisesti vain tietyin kilometrien välein, vaikka paineanturin mittaama täyttöasete olisi matala.

                                                            Regeneroinnin huomaa kyllä tyhjällä pöntöllä :D
                                                            Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:20. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X