Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8tq -03 Aaltomainen kiihtyvyys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8tq -03 Aaltomainen kiihtyvyys

    Eli BEX-koneista kulkinetta kun kiihdytää enemmän, niin kiihtyy erittäin aaltomaisesti, ei nyi mutta kiihtyvyys on kaukana tasaisesta, onko kokemuksia tälläisestä ongelmasta?

    Toisessa turbo-puolen keskustelussa kyselin kun välillä kiihdyttäessä kuuluu "puhinaa" konehuoneen puolelta, ääni muistuttaa By-passin kaasultanoston puhausta.
    Painetestin tein, mutta 0.5 bar:n paineistuksella ei kuulunut suhinoita.

    Auto on lastutettu, vakio ilmansuodatin, ilmamassamittari ja by-pass on vastikään vaihdettu.

    #2
    Ahtopaineensäätimen magneettiventtiili voisi jumittaa, eli tuttavallisesti N75.

    Comment


      #3
      N75 on kyllä hyvä kandidaatti. Vikakoodeja voi toki tutkailla, mutta tuollaisista ei välttämättä mitään jää.

      Toisaalta yksi mahdollinen syy voi olla myös N249, jos kerran kuuluu "pässisuhahtelu" kiihdyttäessä. Tämä taas voi aiheutua lähinnä:
      A) Mennään (tai auto kuvittelee menevänsä) yliahdoille, jolloin N249 availee by-passia ja päästää paineita pois.
      B) N249 on viallinen, ja tekee mitä sattuu - eli laskee paineita pois pässin kautta muulloinkin kuin ECU käskee.

      N249 ohittaminen on erittäin helppoa, joten sitä voi toki kokeilla alkuun. Seuraat pässiltä tulevaa alipaineletkua ja toteat sen menevän venttiiliin imusarjan alle. Ohitus tapahtuu kytkemällä by-pass suoraan imusarjassa olevaan nippaan, josta letku tehtaalta tullessaan menee N249:lle. N249:ltä imusarjaan menevän, sieltä päästä irrotetun letkun kytket siihen N249:n letkunippaan joka vapautui kun by-passin letku irrotettiin.

      Foorumilta löytyy aiheesta keskustelua (myös hyödyistä ja mahdollisista haitoista). Ko. venttiilihän on kytketty alipainevaraajaan, ja availee sen avustuksella by-passia myös niissä tilanteissa jolloin imusarjalla on ylipaine / kaasuläppä ei kiinni.

      Comment


      • #4
        Tänään tuli testattua N75, se kyllä toimii, samalla huomattiin huohotinletkumutka jossa oli halkeama, sekä n75:lta turbolle menevässä letkussa oli jonkinasteinen halkeama, molemmat korjattiin. Saa nähä oliko näillä mitään vaikutusta. Toi N249:n ohitus pitää tehä seuraavaks, mikäli vaiva jatkuu. Voiko tuota N249:ä putsata/huoltaa ollenkaan?

        Ps.Tää ois kylläkin kuulunut turbo-osioon, vois melkein siirtää sinne jos modeja on paikalla.

        Comment


          #5
          Huohotinletkumutka on vakiopaikka halkeamalle ja aiheuttaa siis ahtovuodon ja siitä seuraavat ongelmat (ja suhinan). N75 halkeama voi hyvin olla syy ahtojen aaltoiluun. Eiköhän oireet poistu (ainakin osittain) noilla.

          N249 on helpoin testata ohittamalla. En tiedä onko niissä paljon vikoja, itse ohitin aikaa sitten "varmuuden vuoksi" ja koska tuntuu heräävän paremmin, jätin ohitetuksi. Putsaaminen tuskin sitä auttaa jos on solenoidi kuollut, voit ostaa multa vaikka 20eur käytetyn jos välttämättä haluat ;), luokkaa satkun näyttäisi maksavan kaupassa.

          Comment


          • #6
            Mitä nyt oon kerenny hieman ajelee, niin ei ole tehnyt aaltoilua enää, vaikkakin olin melko skeptinen että näinkö halvalla sitä kerrankin sai korjattua.

            Comment

            Working...
            X