Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Prikkamodaus ja eri voimajakosuhteet Quattrossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Prikkamodaus ja eri voimajakosuhteet Quattrossa

    Moi!
    Onko jollakulla kokemusta samasta (tai samanlaisesta) autosta mitä keskitasauspyörästön voimanjakosuhteen vaihteluväli vaikuttaa ajettavuuteen (eli siis torque bias ratio).
    Itsellä vanhemmassa kärryssä 1:3 tbr ja uudemmassa 1:2, Stasis ja muut prikkamodaus puulakit mainostavat että suuremmalla tbr:llä, esim 1:4 pienenis aliohjautuvuustaipumukset yms.
    Itselläni tuo dieseli on 1:2 tbr:stä huolimatta selkeästi vähemmän aliohjaava- olisko kuitenkin syynä muut erot: Dieselissä tehtaan sportalusta, takavakaaja, 6-vaihteinen laatikko ja ihan eri tehokäyrä plus 40 kiloa painavampi kone, mikä loppupeleissä on painonjakuman ero sitä en tiedä. 100:sessa sitten vakioalusta ilman takavakaajaa.
    Päivittäin tulee sorateillä tilanteita missä vähän kylmää A6:sella ajella - samalla ajotyylillä tuo bensasatku puskisi tieltä ulos

    #2
    Tuosta torsenimurikan modauksesta keskustelua mm. täällä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=70577

    Auton ajokäyttäytyminen -toisin kuin mm. tälläkin foorumilla yleensä tunnutaan kuvittelevan- on monen tekijän summa, kuten pohdiskelitkin. Kaikki listaamasi tekijät ovat merkittäviä ajokäytöstä analysoitaessa, vaihteiden lukumäärä nyt ei sinänsä vaikuta, mutta erilaiset välitykset yhdistettynä erilaiseen/tyyppiseen moottoriin.
    Enemmän laittaisin ehkä alustan/alustan säätöjen sekä moottorin käytöksen piikkiin kuin torsenin. Itsellä samantyylisiä kokemuksia sikäli, että tuota ysikymppiä saa raivolla ja kiukulla paiskoa sladiin, kun taas AEL kutonen tarjoaa persettä liukkaalla kelillä lähes poikkeuksetta kun annostelee kaasua riittävästi. Syynä on se, että ysikympin hengetön mylly ei vaan kertakaikkiaan jaksa irrottaa pitoa renkaita missään tilanteissa, kun taas tuossa dieselissä on 300Nm alkaen vähän alta 2krpm joten pito irtoaa helposti.
    Autoja pitää siis ajaa eri lailla. Ysikympin kanssa pitää käyttää vasuria, vastaheittoja yms kikkailuja jos tahtoo mennä poikittain. Sitten lappu tiskissä voi vähän sladia koittaa pidentää. Kutosessa yleensä riittää pelkkä reippaampi poljento. Kutosenkin kyllä saa puskemaan, riittävän liukkaalla ja/tai kurvin lähestymisen perseilemällä.

    Itse en koe olevani mikään ajamisen guru, mutta sanonpa kuitenkin niille jotka tuskailevat puskevan käytöksen kanssa, vinkiksi että nämä eivät ole takavetoja, älkää ajako niitä kuten takavetoa. :)

    Comment


      #3
      Kyllähän se Audin tapa roikottaa moottoria metrin etuakselin etupuolella varmaan eniten tekee siihen aliohjautuvuuteen.

      Comment


        #4
        Nyt kun on tullut ajettua kahdella eri versiolla c4 q alustasta on tullut huomattua, että vaikka takavakaaja on naurettavaa luokkaa oleva rimpula, se tasapainottaa käytöstä silti paljon.

        Ilman vakaajaa (vielä) olevaa perhelossia joutuu oikeasti houkuttelemaan luisuun vaikka sinänsä jaksaakin sitten kaasulla jatkaa luisua kun sen alulle saa. Urssi taas (niitä harvinaisia sedaneita joissa vakaaja) irtoaa jo ilmanpaineella luisuun samoissa oloissa. Toki jousituksissa on noiden välillä eroa, urssin kun on h&r+sprint alustalla ja perhelossi vakioalustalla.

        Comment


          #5
          Toisaalta, etuakselilla on enemmän painoa joka taas lisää pitoa etupyörille... Nää on monimutkaisia hommia sano. Takavakaajalla on varmasti oma vaikutuksensa tuossa yhtälössä, omassanikin sellainen löytyy.

          Comment


            #6
            itseasiassa tuo v6 + tomaatti muuten painaa enempi kuin i5+01e, toki painopiste on silti sen pytyn verran edempänä kuin kutosella.

            Ja kyllä, painopisteet, akselipainot, alustan komponentit ja voimansiirron komponentit vaikuttaa paljon käytökseen. Jopa voimapaketin tuennat vaikuttaa käytökseen.
            Viimeksi muokannut gedu; 28.5.2010, 22:34.

            Comment


              #7
              Kunnon takavakaajalla (esim whiteline) saa kyllä ihmeitä aikaan ainakin I5:ssa tuohon puskemisongelmaan. Tosin ei se sitä poista, mutta tasapainottaa ja irroittaa paremmin perää.

              Comment


                #8
                Lisätään vielä korin jäykkyys listaan ;)

                Comment


                  #9
                  Joo. Omaan ysikymppiin laitoin tosiaan vanhan etuvakaajan taka-akselille ja eteen sitten b4-mallisen, samanpaksuisen kepin. Tuli tasapainoisempi ajaa. Vielä kun saisi jämptimmän alustan ja vähän voimaa niin saattais kaasullakin mennä sladissa. :)
                  Mitä tuohon korin jäykkyyteen tulee, niin t89 coupe on todennäköisesti melkoisen paljon löysempi koristaan kuin sedan. Sedanissa on takaosassa peltiä ja liimalasi siinä kohtaa missä coupessa ei käytännössä mitään. Takaluukku ei paljon rotia anna korin liikkeisiin, veikkaan.
                  C4 ja erityisesti t44 kannattanee jättää kokonaan mainitsematta näissä korin jäykkyyshommissa. :)

                  Comment


                  • #10
                    c4 = ratakisko, ainakin tollai alle 300tkm ajettuna.

                    ainaskin oma menee ihan kivaa kylkimyyryä kun oppi vaan käskyttämään - ts. eturenkaat sortorajalle ennekuin kuvitteleekaan että perä irtoaa.

                    Comment


                      #11
                      C4 koriset autot taitaa kaikki järjestään painaa sen 1600-1900Kg. Eipä tuollaisilla massoilla paljon ajo-ominaisuuksista tarvii haaveilla. Eri asia jos jäykistää ja vahvistaa joka paikasta mut sit taas menetetään kaikki mukavuus.

                      En nyt tiedä mitä esim. B4 koriset kiulut painaa mut jos vaikka 500Kg vähemmän on elopainoa niin onhan se ajokäytös eri planeetalta. Riittää pienemmät vakaajat ja jarrut, kevyemmät iskarit ja jousivoimat.

                      Tuota plussaa saa käskeä kaasulla niin paljon kuin haluaa eikä silti saa edes lumella perää sivuun jos ei etukäteen härnää vastaheitolla tai *gasp* ammu kytkimellä. Alusta on varmasti jäykimpiä mitä C4 koriin on saanut ja jerkkuakin pitäisi olla riittävästi. Keulapaino vaan pilaa sen possuttamisen.

                      ABSien sulakkeen kun ottaa pois niin alkaa peräkin irtoamaan kun vetoluiston esto ei jarruta mut sit ei enää pääse eteenpäin kun luistot leviää metritolkulla :)

                      Comment


                        #12
                        C4 koriset autot taitaa kaikki järjestään painaa sen 1600-1900Kg.
                        Ööö..no painaahan Porsche 911 Turbo PDK myös 1630 kiloa ja on nopea radallakin. Ja ajo-ominaisuuksia riittää aika pitkälle. Mukavuus onkin toiselle sijalle tarkoituksella jätetty.

                        Comment


                          #13
                          En nyt tiedä mitä esim. B4 koriset kiulut painaa mut jos vaikka 500Kg vähemmän on elopainoa niin onhan se ajokäytös eri planeetalta. Riittää pienemmät vakaajat ja jarrut, kevyemmät iskarit ja jousivoimat.
                          Eivät itse asiassa paina juurikaan vähempää. Omani käytin vaa'alla ja 1700kg näytti kaikkine bensoineen. Toki mulla on noita helvetin painavia varusteita ja rokkikoneita kyydissä, joista semmonen 100kg helposti tulee. Mut ei nää kyl mitään keijukaisia ole.

                          Mut tosiaan alustalla tuntuu olelvan iso merkitys tuossa puskemissessa. S2:sessa on KW var2, ja talvella tahtoo vähän tahtomattakin perä lähteä alta. Radallakin oli yllättävän neutraali. RS2:sen takavakaajalla vois saada ehkä jopa hieman yliohjaavan, ehkä:)

                          Comment


                            #14
                            C4 Avant oikean kokoisella dieselillä ja vajaavetoisena painaa otteen mukaan 15x0 kiloa. Täysvedon painosta en uskalla luvata, mutta veikkaisin luokkaa 100 kg painon lisäystä.

                            Comment


                              #15
                              Tottakai painavankin auton saa kulkemaan mutkat hyvin (esimerkin Porche) mutta lähtökohta on jo pielessä jos otetaan isokorinen C4 auto jonka insinööri on suunnitellut normaaliin päivittäiseen käyttöön ja sit lähdetään siitä rakentamaan ratakelpoista. Paino vaan on ajettavuuden surma.

                              Parhaat kierrosajat olen saanut liukkaalla 4x4 1.2 Subaru Justyllä. Voimaa ehkä 60Hv mutta toimiva alusta yhdistettynä pieneen omamassaan. Eihän sillä sit maantiellä C4 kokoluokan autolle pärjää, aika harvassa noi todelliset multi-purpose autot jotka sopii suoraan kadulta radalle. Ehkä joku RS4 mut sit ollaan jo aika kaukana maxilötköstä.

                              P.S. Omalta osaltani voisin jatkaa tätä toisessa ketjussa, ettei mene ihan kokonaan ohi alkuperäisen aiheen.
                              Viimeksi muokannut hopsis; 29.5.2010, 09:02. Perustelu: Jälkikaneetti lisätty

                              Comment


                                #16
                                Saako C4:seen aftermarket takavakaajia (esim tuo mainittu Whiteline)?
                                Kuvittelin nettietsinnän perusteella että tarjontaa rajoittuu b4 ja sitten uudempiin C5->

                                Comment


                                  #17
                                  Ei löydy C4 koriin aftermarket vakaimia ei.

                                  Mallin mukaan teetettynä saa toki jäyhempää taka-akselille, esim Vallilan Takomo on tainnut tehdä ainakin yhteen C4 koriseen jäykemmän takasen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kysymykseni taustalla oli se että mulla on harkinnassa että laittaisin 6-v 01E laatikon tuohon 100:seen. Laatikko on irrallaan vielä (ja tarttis uuden 1-2 siirtäjän) ja olisi helppo tehdä esim prikkamodaus. Stasiksen ym valmiit ratkaisut tuntuvat hieman kalliilta. Se paljonko tuo loppupeleissä tuo ajettavuutta on suurin avoinna oleva kysymys, kun en voi parhaalla tahdollakaan sanoa huomaavani voimansiirron aiheuttamaa ajettavuus eroa nykyisellään. Ehkä tuo nykyinen 1:3 saa riittää, tuossa on kaikenlaista muutakin työn alla- esim takapalkki + vakiovakaaja uusilla puslilla pitäis laittaa, korkeussäädettävät jousilautaset taakse jo alla olevien säädettävien Konien kaveriksi, jouset vielä mietinnässä- joko 300 paunan kynäjouset tai sitten H&R satsista takajouset mutta maavaraa lisättynä noilla jousilautasilla (tai siis mulla on jo jouset- pitää testata kummat on paremmat)
                                    Koneen läpikäynti (anturit ja imuvuodot) ja 2,8 imusarja ja tuohon luultavasti vielä Simonsin rosteriputki.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X