Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uuden Audin omistajan kysymyksiä A4 B7 Quattrosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uuden Audin omistajan kysymyksiä A4 B7 Quattrosta

    Terve.

    Ostin tossa elämäni ensimmäisen Audin ja olen tyytyväinen ostokseeni. :)

    A4 2.0TDI 125kW Quattro VM2008 (otettu käyttöön syksyllä 2007)

    50tkm mittarissa, 18" pallot, S-line sisä ja ulko paketit, tehdas ikkunan tummennukset, alcantera nahkapenkit, yms yms...joku "White edition", onko toi joku juhla malli vai mikä?

    No kuitenkin, voiko Quattron katsastaa normaalisti? Tossahan on Torseni?

    Mten toi neliveto pelaa, torsenin toiminnan ymmärrän, mutta onko autossa jotakin elektroniikkaa avustamassa nelivetoa?

    Onko S-line:n alusta jäykempi kuin normaali sport alusta?

    Tossa on se Consert 2din radio niin onko tuossa se 10 kaiutinta? Ihan ok toi etupää soi ja paksissa on joku vahvari oikealla puolella verhoilun takana, subbari?

    Auto on tarkoitus pitää alkuperäisessä kuosissa ja jos tarvitsee maustaa lisää niin korkeintaa OEM herkuilla maustetaan. Ei pilata Audia virityksillä ;)


    Kiitos vastauksista ja sori jos jotakin häiritsee muutama tähän ryhmään kuulumaton kysymys.

  • #2
    Olisin väittänyt, että black- ja white- edition oli niitä mallisarjan viimeisten varustepaketteja. Perinteisesti poistuvan mallin myyntiä on vauhditettu kattavalla varustelulla edukkaaseen hintaan.

    Muistelisin, että torsen sallii sen kulutuspinnan verran (~8mm) eroa akseleiden kehämitassa. Näinollen ei jarruteta katsastuksessa dynossa, josko edes pysyisi siinä. Väittäkää vastaan ketkä on kokeilleet. Avointakaan eivät dynoon ajaneet.

    Luistoja väittäisin rajoitettavan jarruja hyödyntäen, vetopitoa moottorinohjauksella väätöä rajaten. Taas saa väittää vastaan, joka oikeasti tietää.

    Comment


    • #3
      Katsastusasemilla on nelikkojen jarrumittauskäytännöissä asemakohtaisia eroja. Kaikki VAG konsernin nelivedot voidaan kuitenkin ajaa jarrudynon kautta, edellyttäen että rullien max. pyörintänopeus on rajoitettu muistaakseni 4 km/h.

      Katso huoltokirjan ekalta sivulta "ajoneuvotarrasta" löytyykö varustekoodi 1BV. Jos kyllä, niin autossasi on quattro GmbH:n -20mm madaltava sporttialusta, joka on myös jäykempi kuin vakio ja itseasiassa varsin maukas ajettava.

      Niin, ja onnea hienosta valinnasta!

      Comment


        #4
        Katsastuksesta. Eilen kävin tuon oman quattron katsastamassa niin katsari kommentoi että voi sen teknisesti jarrudynoon ajaa, mutta ei viitsi kun ei ole pakko :) Pari kertaa se on dynoon ajettu, mutta silloin sattui sellainen katsari, jolla taisi olla itselläkin samanlainen auto. Eli hyvin voi ajaa dynoon eikä siinä sinänsä ole mitään dramatiikkaa.
        Viimeksi muokannut MjM; 27.5.2010, 21:46.

        Comment


          #5
          Katsastuskonttorilla erittäin todennäköisesti todetaan että tätä ei jarrudynoon ajeta. Tai ainakaan jos katsuri ei ole varma, ei aja. Itsellä aina todettu että neliveto, testaan jarrut ilman dynoa.

          10 kajaria on ihan se vakiokokoonpano orkkissoittimien kanssa (tai no: 10 kaiutinelementtiä). Etuovissa midbasso ja diskantti, edessä keskellä pieni keskiääni. Näitä ajetaan suoraan soittimelta jos ei ole Bose-settiä. Lisäksi takaovissa samat elementit kuin etuovissa, mutta ajetaan erillisellä vahvarilla. Kontissa pienehkö oem-bassokajari.

          ESP toimii niin kuin ESP yleensäkin, eli kiihtyvyys, pyörimisanturit jne. ja jarruja käytellään tarpeen mukaan. Lisäksi näissä on "virtuaalinen" tasauspyörästön lukko, eli jarruilla pyritään edesauttamaan vedon siirtymistä pitävälle renkaalle.

          Comment


          • #6
            Suurin "ongelma" dynon skippaamisessa on se, että leimamies saattaa katsella tarkemmalla silmällä missä kunnossa levyt ja palat on. Ja mulkumpi inssi rupee nillittämään pienestäkin ruosteesta.

            Comment


            • #7
              Muistaa vaan katsastuksessa isoon ääneen mainita nelivetoisuudesta, niin ei pitäisi olla "hätää". Ainakin omalla kohdalla setä paineli kaukosäätimestään dynosäädöt nelivetoasetuksille ja hienosti testailtiin jarrut akseli kerrallaan. Kait tuossa ainakin 7 kaiutinta pitäisi löytyä..

              Comment


              • #8
                Oon tuon oman B6 quattron katsastanut 2 kertaa eri asemilla ja molemmat on ajanut jarrudynoon. Ei se siitä hajoa:)
                Ai niin, hyvä valinta Karmat:lla, mä tossa kuolasin B7 Avant 2.0 TFSI Q Black Editionia pari viikkoa sitten.

                Comment


                • #9
                  Mulla ei ajettu jarrudynoon josta sitten kysyin että miksi ei. Vastaus oli että on annettu ohjeet ettei ajeta nelivetoisia jarrudynoon, koska niissä on riski että jotain hajoaa. Eikä sillä että tälläinen B6 hajoaisi vaan että kaikenmaailman pas**oja juuri hajoamaisillaan olevia pommeja kun sinne ihmiset ajaa, niin katsastusfirma joutuu ne korvaamaan jos sattuisi jotain hajoamaan. Eli ihan normaalia turhien riskien minimointia.

                  Comment


                  • #10
                    pe kävin katsastaa oman A4 Q 07 ja jarrudynoon ajo eka etupää sit taka. Mitään ei hajonnu.

                    Sellasen huomasin, että kun takapyörät oli ja vetäs skänkkää auto hyppäs pois dynolta? Hyvin se on edelleen toiminu. Täytyy muistaa sanoo, seuraavalla kerralla, että on neliveto.

                    Comment


                    • #11
                      Minä kävin katastaa iskän quattron. Siinä kun teki iskari testiä, kysyin mikä menettely heillä on ollu nelikkojen kanssa. Vastaus oli: Torsenilla varustetut voipi ajaa dynoon, mutta haldexia ei kuulemma missään nimessä pitäis ajaa dynoon. Mutta tuolla asemalla ei ajeta mitään nelikkoa rullien päälle, vaan jarrut testataan koeajolla ja syynätään levyt+palat tarkkaan.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitoksia vastanneille.

                        Ei ole "1BV" alustaa. Mutta madallettu on ja varsin kohtuu jämäkkä mutta mukava. Onkohan tossa mun kiesissä nyt Torseni vai Haldex, kun huoltokirjassa on kuitenkin kohta: Haldex öljynvaihto. Mistä ton voi tarkistaa, olis vaan ihan kiva tietää.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Karmat Näytä viesti
                          Mistä ton voi tarkistaa, olis vaan ihan kiva tietää.
                          Torsenihan siinä on. Tarkistaa sen voit kun katsot konehuoneesta miten päin moottori on sinne laitettu :) Jos se on pitkittäin niin sillon siellä on torsen. Jos joku on sen sinne poikittain laittanut niin sitten se ei enää olekkaan niin selvä peli ;)

                          Comment


                          • #14
                            Jos joku on sen sinne poikittain laittanut niin sitten se ei enää olekkaan niin selvä peli ;)
                            Siinä olisi näky ja ihmeteltävää kerrakseen :)

                            [e] Huoltokirja selittää haldexista ainoastaan sen takia kun ovat laittaneet samat vihkoset joka autoon.
                            Viimeksi muokannut Metsässä; 30.5.2010, 21:18.

                            Comment


                            • #15
                              No kyllä se pitkittäin siellä on :) Hyvä hyvä...

                              Mitä pirua sit huoltokirjassa puhutaan Haldexista...prkle. :)

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Nikke_ Näytä viesti
                                Minä kävin katastaa iskän quattron. Siinä kun teki iskari testiä, kysyin mikä menettely heillä on ollu nelikkojen kanssa. Vastaus oli: Torsenilla varustetut voipi ajaa dynoon, mutta haldexia ei kuulemma missään nimessä pitäis ajaa dynoon. Mutta tuolla asemalla ei ajeta mitään nelikkoa rullien päälle, vaan jarrut testataan koeajolla ja syynätään levyt+palat tarkkaan.
                                Tuosta tullaan siihen tulokseen että, esim omassa oli takalevyissä ruostetta koska seissyt pihassa yli puolivuotta. Ei ihan muutamalla jarrutuksella lähtenyt ja menin katsastusasemalle, tuloksella hylky. Ajelin käsijarrupohjassa ja napakoita jarrutuksia, jolloin levystä tuli esiin noin 2/3, tulos uusintakatsastuksessa edelleen hylky.

                                Ajoin suorilta toiselle katsastusasemalle ja pelkkä rekisteriote käteen. Ja kirkkaasti läpi jarrudynosta, vaikka quattro olikin. Kehuivat oikein jarruja ja muuten auton kuntoa. Ei kiinnostanut alkaa pelleileen, suorita vaan uudet päästöt ja katsastus toisella asemalla.

                                Ihme touhua, kun ekalla asemalla ei sitten kelvannut vaikka asfaltilla sai nastarenkaat käsijarrusta lukkoon. Kehoitti vaan vaihtamaan levyt.

                                Comment

                                Working...
                                X