Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

polttoainekulutus "jämähtää" paikalleen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • polttoainekulutus "jämähtää" paikalleen

    Auto menossa vihdoinkin toisenkin lambdan vaihtoon parin viikon päästä mutta olen huomannut että tuon korkean kulutuksen syy, tai ainakin seuraus näkyy ajotietokoneessa hetkellisen kulutuksen jumittamisena. Kulutus autossani on keskiluokkaa 18-19 litraa/100km. Olen huomannut että hetkellinen kulutusnäyttö jää välillä maksiminilukemiin(51.9litraa/100km) eikä laske edes tyhjäkäynnillä. Menee nollaan jos liu´utan alamäkeä. Välillä se näyttö näyttää oikein, eli päivittää 30 metrin ajomatkan välein sitä lukua.

    Eli vika on joko lambda joka sekoilee ja antaa vääriä tietoja ecu:lle, itse ecu joka sekoilee tai jokin polttoaineen syötössä joka välistä jumittaa niin "auki" että kulutus kasvaa silmissä.

    Eilen ajoin 20km matkan taajamaa, vain jokunen liikennevalo välissä. Keskikulutus oli ennen matkaa n. 15 litraa, ja taas hetkellinen kulutusnäyttö näytti jumittuneen 51.9 kohdalle. 20km matkan jälkeen keskikulutus oli noussut 18.8 litraan sadalla eli hörppi aika hyvin tuon matkan aikana että keskikulutuskin nousi lähes 4 litraa..

    Voiko lambda tehdä noin radikaalia kulutuksen nousua autossa? Lambda menee jokatapauksessa vaihtoon mutta ihmettelen sitä kun tuon hetkellisen kulutuksen näyttö välillä näyttää oikein, välillä hurjia lukemia jotka eivät edes päivity - eli jokin jää "auki" ja bensaa kuluu vaikka en painaisi kaasua normaalia enempää.

    #2
    Onko nuo lukemat nyt tankkaamalla mitattuja vai sen ajotietokoneen horinoita? Kato vaikka yksi tankillinen normaaliajoa ihan trippimittarilla ja lasket siitä kulutuksen. Voipi olla että lukemat kaunistuu aika paljon.

    Comment


    • #3
      Vanhemmissa ajotietokoneissa ei ole tuntikulutusta hetkelliseen kulutukseen (tyhjäkäynnin kulutus), joten paikallaan ollessa kulutus näyttää mitä sattui näyttämään edellisellä päivityksellä (yleensä pysähtyessä aika korkea luku). Paikallaan ollessahan kilometrejä ei tule, joten kulutustakaan ei sen mukaan voi näyttää vaan pitäisi näyttää ajan mukaan.

      Keskikulutus kannattanee nollata välillä niin saat vähän oikeampaa tietoa. Omassa 2.6:ssa nuo kulutukset kyllä on ajotietokoneen mukaan huomattavasti pienemmät kuin sulla. Keskikulutus 7-12l/100km riippuen onko maantietä/kaupunkiajoa missä suhteessa. En tuota ole tarkalleen todellisen takkiin menevän polttoaineen mukaan tarkistanut, mutta näppituntumalta aikalailla kohdallaan sen mukaan mitä tankkiin aina mennyt ja kilometrejä päässyt.

      Comment


      • #4
        Jos nopeussignaali pätkii (juotosvika) kulutusmittari nousee sinne 51 lukemiin. Sama vika vain ajoittaisena nostattaa mittarin keskikulutuslukemia.

        Comment


        • #5
          Polttoainekulutus on varmaankin samaa luokkaa kuin mitä ajotietokone näyttää, koska nollaan trippimittarin aina tankatessa. Kuukaudessa tulee n. 300km ja aina saa tankata sen 50-60 litraa, siitä saa kaavan 60/3=n.20 litraa/100km.

          Tiesin että tyhjäkäynnillä ei mittari päivitä, siten en voi tietää mitä auto kuluttaa kun se on paikallaan, painoi kaasua tai ei.

          Kontaktihäiriöitä mittaristossa on ollut, ei nyt kuukauteen ole ollut mitään näkyvää, mutta ennen sekä kierroslukumittari että nopeusmittari saattoivat tipahtaa nollaan ja pienen mittariston koputtelun jälkeen nousivat taas toimintaan. Voikin olla että hetkellinen kulutus ei toimi oikein juotosvian takia. Minua ei oikeastaan haittaa vaikka hetkellinen kulutus olisikin päin mäntyä(toki se nostaa myös keskikulutuksta ajotietokoneessa). Ajattelin vain että jos ajotietokone tai juotokset ovat kunnossa, siellä jumittaa jotain muuta.

          Katsotaan nyt sitten lambdan jälkeen mitä ajotietokone ja todellinen kulutus näyttävät. Jos ei lambda auta, vika voi olla ecussa?

          Comment


          • #6
            Nonniin.

            Lambdat on vaihdettu ja kone käy paremmin, tasaisemmin kylmänäkin. Kulutus on laskenut mutta se tarkka tilasto tehdään vasta kun ensi kerralla tankataan. Silti, ajotietokone noin jokatoinen päivä jumahtaa edellisten viestien kaltaisesti, eli:

            Hetkellinen kulutus päivittyy 30m välein kuten manuaalissa lukee - ja yhtäkkiä jumittaa 51.9 litraan MUTTA laskee heti nollaan jos otan jalan pois kaasulta alamäessä. Heti kun kaasuun koskee tai auto alkaa ottaa kierroksia(automaatti) niin nousee 51.9:ään(mitään muita lukuja ei edes näy vaikka ajaisi miten hiljaa). Toinen asia minkä olen huomannut että aina jumitus ei näy suoraan heti 51.9-lukuna, vaan ajotietokoneen jumituksen alussa luku saattaa olla esim. 20,2(satunnainen luku) ja sitten seuraava tilanen onkin tämä 0-51.9-"skenaario". Yleensä huomaankin että ajotietokone on taas "omillaan" kun tuo mittari jumittaa johonkin lukuun ja sitä hetken seuraten se nousee 51.9:ään.

            Tämä jumi voi tapahtua milloin sattuu ja samoin se poistuu vasta kun autosta ottaa virrat tai jos ajan pitkää matkaa niin yleensä palautuu normaaliksi n. 20-50km ajon jälkeen, mutta tämä on sattumanvaraista. Jumitus voi siis kestää hyvinkin 30min tai ylikin.

            Samoin tietenkin keskikulutus hyppää kaakkoon, desimaalit vain vilisee ylöspäin koska se laskee sitä matemaatista kaavaa tottakai 51,9 ja ajetut kilometrit..

            Mulla on ollut vikoja sekä kierros että nopeusmittarissa tässä kevättalvella, ne menivät molemmat jokusen kerran nolliin kesken ajon ja kierroslukumittari nousi samantien takaisin mutta nopeusmittaria olen joutunut nuijimaan rystysillä tai painelemaan mittarin pleksiä niin on palannut ruotuun. Nyt ei ole mittarissa esiintynyt näitä vikoja pariin kuukauteen, ainakaan siis että olisin huomannut.

            Monivalintakysymys:
            1) onko ajotietokoneeni viallinen?
            2) johtuuko hetkittäisen kulutuksen jumittaminen kytkentähäiriöstä(juotos tms) mittaristossa ja voiko se tosiaan jumittaa pitkäksikin aikaa 51.9 tai 0 kulutukseen? Erikoista on tosiaan se että mittari jumittuneenakin "tajuaa" siirtyä 0 ja 51.9 välillä, mutta ei ymmärrä mitään siltä väliltä..
            3) onko vika ecussa joka lähettää tai lukee väärin tietoja moottorin antureilta ja lähettää vääriä tietoja ruiskuille ja siksi kulutuskin voisi olla oikeasti noin kova hetkittäin? Onko tälläisestä mitään tietoa kenelläkään?
            4) onko moottorissa jotain vikaa ja ecu ja ajotietokone vain näyttävät sen mitä oikeasti tapahtuu?
            Viimeksi muokannut ranXerox; 1.7.2010, 21:50. Perustelu: pari typoa

            Comment


              #7
              Typ89/B4 mittaristoissa on usein häikkää vanhemmiten johtuen juotoksista. Itselläkin oli vikaa esim. mittarivalaistuksen, lämpömittarin ja nopeusmittarin kanssa. Juotosten läpikäynti jeesasi kyllä. Eli voi johtua siitä.

              Comment

              Working...
              X