Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7bit käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7bit käyntiongelma

    Voisikohan joku neuvoa moottorin käyntiongelman kanssa?

    Kyseessä on 2000vm. A6 2.7bit. Ongelmana on, että se käy viidellä pytyllä. Moottori ja koko auto resonoi. Pakokaasu haisee pistävältä.

    Vaihdoin autoon tulpat, koska oletin että vika olisi niissä. Käynti ei kuitenkaan tasaantunut. Vanhat tulpat olivat hieman karstaiset, mutta kuitenkin kaikki tasaisen vaaleanruskean värisiä. Seuraavaksi testasin puolia auton ollessa käynnissä. Eli nyppäsin johtoja yksitellen irti, josta selvisi että nelossylinterin kohdalla johdon irroittaminen ei vaikuttanut käyntiin. Mittasin puolan yleismittarilla. Mittari näytti 0.6 ohmia (muissa sylintereissä sama). Vaihdoin puolan päikseen toisen sylinterin kanssa, mutta vika ei siirtynyt toiseen pyttyyn, vaan pysyi edelleen nelossylinterissä. Kuuntelin suuttimia ruuvarin vartta pitkin, mutta en osaa sanoa niistä juuta, enkä jaata. Kaikkin ne naputtavat samalla tavalla.

    Mistä lähtisin vikaa etsimään seuraavaksi?

    Lisätään vielä, että vaihdoin rikkinäisen vedenlämpötila-anturin, joka on ollut jo pitempään sökönä.
    Viimeksi muokannut HeiTap; 18.5.2010, 22:54.

    #2
    Sytkävahvistin on helpoin vaihtaa ja siihen löytyy myös netistä testaus ohje kun etsii. hakusanaksi vaikka POS diagnos*

    Olen jo pitkään pitänyt autossa mukana ylimääräistä sytkävahvistinta, mafsensoria, coolant sensoria, puolaa ja tulppaa. Ei vie paljoa tilaa ja ratkaisee monta ongelmaa tien päällä.

    Comment


    • #3
      Ratkaisu

      Viaksi osoittautui rikkinäinen sytkävahvistin. Osa on tulitikkurasian kokoinen komponentti, jossa on riviliitin molemmin puolin ja sijaitsee ilmanputsarin kannen päällä. Niitä on peräti kaksi, mutta vain toinen on rikki. Osa nro 4A0905351A

      Vika diagnosoitiin kaverin avustuksella. Saman kaltaisesta moottorista otettiin koko ilmanputsarin kansi irti ja vietiin rikkinäisen moottorin luokse. Rikkinäisestä moottorista irroitettiin liittimet ja liitettiin irtonaiseen ilmanputsarin kanteen. Kone käynnistettiin -> käynti normaali. Varmistukseksi toimenpide toistettiin pariin kertaan. Eli sytkävahvistimia vaihdellen saatiin kone käymään vuoroin viidellä, vuoroin kuudella sylinterillä.

      Kiitos vinkistä.
      Viimeksi muokannut HeiTap; 19.5.2010, 20:54.

      Comment


      • #4
        Minkäs hintanen sytkävahvistin oli?
        Mulla tuli tänään samanlaisia ongelmia ja 5 pytty on pimeenä. Pitää huomenna ensin testata puolan toiminta. Tulpat varmaan mulla kunnossa kun noin 5000km sitten vaihdettu.
        Muta hyvään saumaan tuli juuri ohjeet mulle vian selvitykseen eli kiitoksia siitä.

        Comment


          #5
          Mulla on yks ylimääränen 60Eur. Helpointahan on vain irrottaa toisen puolen vahvarin liittimet ja siirtää ne siihen uuteen joka voi vaikka roikkua ilmassa sen aikaa kun testaa.

          Comment


          • #6
            Vahvarissa vika minullakin. Testasin vaihtaa puolien paikkaa mutta sama pytty pysyi pimeenä.
            Vaihdoin vahvistimet päikseen ja vika siirtyi 2 pyttyyn. Noh jospa olalta vaihtais vahvistin omistajaa?

            Noniin toinen vahvistin vaihdettu kiitos olan ja taas kulkee.
            Viimeksi muokannut J.Paavi; 21.5.2010, 15:57.

            Comment


            • #7
              Kumpi vahvari on kummalle puolelle? Mulla on kans vitospytty pimeänä ja vika siirtyi kakkoseen päikseen vaihtamalla.

              Comment


                #8
                Molemmat vahvarit on samanlaisia, joten ei väliä. Vaihdat vaan rikkonaisen ja homma ok. Seuraa johtoja, näkikös niistä kummalle puolelle menee, en muista.

                Itsellä hajos juuri viikko sitten toinen vahvari. Tuntuu olevan noin 10v elinikä.

                Comment


                • #9
                  Just sitä tarkoitin, kumpi on kumpi, ei noita johtoja helpolla seurata kun ovat kääreessä.

                  Comment


                    #10
                    Hanki uusi, vaihda se jommallekummalle puolelle. Jos vika poistuu, homma ok. Jos ei, vaihda se ehjä poisotettu sen vaihtamattoman tilalle ja sitten homma ok?

                    Comment


                    • #11
                      No tuo nyt on sanomattakin selvää. Ajattelin vain, että jos joku neropatti olisi kertonut vaikka "ne värilliset pistokkeet on kuskin puolelle ja mustat ovat vänkärin puolelle" tms

                      Comment

                      Working...
                      X