Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.2 vai 4.2 s6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.2 vai 4.2 s6

    Hakua kokeilin, mutta en löytännyt vastausta, enkä muistannut nähneenikään topikkia.
    Eli kiinnostaisi tietää kokemuksia noista koneista ja tietysti lootista.
    S6 4.2 automaattia kävin ajamassa mutta :( joko oli häikkää tai jotain...
    Jakohihna oli vaihdettu edellisviikolla, ja kiihtyvyys ei paljoa vakuuttannut tuohon nokilekaan verrattuna, eli mulla vauhtia nokilekalla 135 ja s6 sen 145 samalla matkalla, eli testiliikennemerkkiin... Voihan tietysti olla mittarivirhettäkin. Eli haluaisin faktoja puntaroitavaksi, nyt haussa 2.2 manuaali tai sitten 4.2 plussa. kertokaa kokemuksia, tai laittakaa linkki asiaa käsittelevään ketjuun. Juu ja kaikki muukin kiinnostaa mitä pitää tutkia, periaatteessa perus c4 koppa on melko hallussa

  • #2
    Jotain vikaa varmasti. B5:sen 8.6s 0-100 tuntui etanalta kun oli ajellut puoli vuotta 4.2 S6:lla. Manuaaliaskilla 5.9 s 0-100. Tietysti vitoskoneessa on tuota viripotentiaalia, kun peruslastullakin taitaa väännöt nousta yli tuon 4.2:sen vakioväännön. Käypä kuitenkin ajamassa toinenkin. Äänet ainakin ovat minusta omaa luokkaansa kasissa.. Väkisin nousee hymy korville kun polkaisee liikennevaloista liikkeelle :)

    Comment


    • #3
      Juu oli mukava murina tossakin, kun oli putkisto vaihdettu. Nyt lähinnä kiinnostaa et oisko sattunnu niin että jako olisi tossa hampaan pielessä, hihnahan on pitkä, eikä olisi eka tapaus. Ja ei tuo paha tuo viitosenkaan ääni ole, jos putkistoa muokkaa. No kuitenkin auto tulisi olla päivittäiseen käyttöön. mites se meni "Fusk to economic" :) . Sähkön tasauslaskukin tuli viimetalvelta, joten taitaa tulla halvemmaksi lämmittää tätä ilmastoa.

      Comment


      • #4
        Itse omistanut nyt Ässän kuukauden päivät ja valitsin itse kyseisten moottoreiden välillä virityspotenttiaalin ja kulutuksen takia 2,2:n manuaalin...:)

        Comment


          #5
          Viriä hakevalle se turbovitonen on parempi vaihtoehto. Huomioitavaa kuitenkin että se peruslastutetun huippuvääntö tulee aivan erilailla kuin ison vaparin. Kasissa on jo vakiona vissiin ~300Nm jo 1000 kierroksella.

          Plussan kanssa kannattaa varautua tietyissä osissa Audi- ja S-lisien lisäksi Plus-lisään hinnassa. Perus kulutusosat toki suht saman hintaisia. Taitanee vaan tulla Ruotsin tai Saksan reissu jos plussaa tahtoo. Jos sellaiseen päädyt niin tarjoan pullakahveet kulttuuriteosta. Kyllä näitä vielä Suomeen muutama mahtuis.

          Mitä tuohon voimansiirtoon tulee niin kulkupuolta kaipaavalle taitaa kova aski olla ainoa oikea vaihtoehto jos puhutaan C4 ikäluokan autoista. Bonuksena saa maailman loppuun ja takaisin kestävän voimansiirron.

          Oman S6+ keskikulutus oli viime talven keskiarvolla ajotietokoneen mukaan 11.6L/100. Paljonko heittää todellisesta, en tiedä.

          Comment


          • #6
            Olen omistanut molemmat ja tykkään kasista juuri tuon edellämainitun alaväännön takia. Turbokone oli vakio, mutta tuskin se virittäminen ainakaan parantaa asiaa. Tämähän nyt on tällainen kysymys että mitä ominaisuuksia autolta kaipaa, mutta käyttöautossa arvostan erityisesti tuota kasikoneen vaivattomuutta. Ei ole niin väliä jos iso vaihde unohtuu silmään. Esim. talvella pärjää hienosti kahdella vaihteella (2->5) kun kiihdyttää paikaltaan kuuteenkymppiin.

            P.S. Melko pienet lukemat Mikolla, itselläni ei tainnut kertaakaan käydä keskikulutus alle 15 litran. Tai sitten johtuu siitä ettei näillä yksinkertaisesti voi ajaa talvella nätisti. Nyt kesäkeleillä pyörii siinä 14 pinnassa seka-ajossa.

            Comment


              #7
              Minulla taas nousee kesäisin hiukan kulutukset. Leveät renkaat, ilmastointi ja suuremmat maantienopeudet varmasti vaikuttaa. Vaihteita käytin ihan samalla tavalla koko talven, eli 2. liikkeelle ja siitä suoraan 6. tupaan nopeudesta riippumatta :) Eikä muuten jyristä vastaan edes taajamanopeudessa.

              Comment


              • #8
                Täältäkin ääni kasille. Omassa plussassa kulutus talvella n. 13-14 ja nyt kesällä näyttää huitelevan siinä 12L pinnassa.

                Comment


                • #9
                  Vitonen jos meinaa joskus hauskaa pitää.

                  Comment


                  • #10
                    voi sitä kasikoneisellakin asvaltilla paskarinkiä pyörittää.. ilman turbolagia !

                    omassa kulutus talvella näytti olevan normiajossa -kaupunki-motari-räppäily-jne ~14-15, suoranajossa motarilla vaimon ajamana ~11 tai alle, nyt kesällä samat arvot ~13-14 ja motarilla suoranajossa ~9.

                    kasiin on perusrempat kalliimmat kuin vitosiin, mutta onhan noi maksaneetkin enemmän uutena kuin noi vajaamukiset ;)

                    <mainos> jos oot etsimässä tommoista niin mulla vois olla jouten pre S6, eli tää paranneltu urs4. privaa jos on kyssäreitä. </mainos>

                    Comment


                      #11
                      Heh, meillä kun vaihtuu vaimo rattiin niin kulutukseen saa aina lisätä muutaman litran :) On mukamas niin innoissaan. Minä kyllä luulen että johtuu enemmänkin siitä kun ei vaan osaa sitä Vääntöä käyttää tuon almeran jälkeen.

                      Comment


                        #12
                        Minä en ole edes uskaltanut tota vaimoehdokasta päästä oman kinnerin rattiin. Voi toiselta mennä nilkka sijoiltaan kun painaa kytkintä ekan kerran. Hän ajelee 01 vm Golffilla, jossa poljin tuntuu leijuvan ilmassa itsekseen. Kerran jo meinannut tehdä uuden tuuletusaukon kuskin jalkotilaan, kun hyppäsin suoraan Urssin ratista Golffiin :D

                        Vitosessa tosiaan viri potentiaalia löytyy. Lastulla vapauttaa edukkaasti villejä hepoisia laitumelle, harkinnassa itselläkin kyseinen operaatio. Jatkojalostukseen näkyy löytyvän paljon infoa foorumilta, jos moista mielii :)

                        Tuo oma Urssi ('92 Avant AAN, 6-gang) kuluttaa sekalaisessa ajossa sen 10 litraa. 80km/h kun malttaa ajaa niin saa halutessaan menemään alle 8l lukemiinkin. Motarilla nieleekin sitten 9-10l/100km, kaupungissa "vähän" enemmän. Huippuväännöt löytyy jo 2000 jengan kohdilta (350nm), ihan tarpeeksi alhaalta bensakoneeksi IMHO.

                        Mitä noihin R5 ja V8 koneiden vertailemiseen tulee, en ole kasin murinoita päässyt henk. koht. testaamaan, täten huono antaa mitään kokreettista siihen. Vierestä olen kuunnellut ja takavalojakin tuijotellut. (kivasti murisi Pirkkalassa "kenen-lie-plussa"). ;)
                        Kasin voisin veikata oivaksi kaveriksi automaattilaatikon kanssa, olisi varmasti rentoa pöristellä kaupungissa niitten viiveettömien vääntöjen kanssa!

                        Comment


                        • #13
                          Kasin voisin veikata oivaksi kaveriksi automaattilaatikon kanssa, olisi varmasti rentoa pöristellä kaupungissa niitten viiveettömien vääntöjen kanssa!
                          Allekirjoitan tuon. Automaattiin olen itse tykästynyt juuri tuon lepposan ajelun takia. Toki automaatti "syö" hieman noita tehoja, eikä teho tule täysin viiveettömästi, mutta pikkusen ennakoiden saa tuonkin aika kivasti kulkemaan ;)
                          Laatikon S(port) asento on varsinkin ohituksissa hyvä. Saa pienempää pesään helpommin ennen varsinaista ohitusta, eikä silloin tule sitä viivettä. Kaupungissa voi sitten ajella vaikka pakkokakkosella, eikä haittaa vaikka välillä pikku kiihdytyksessä kierrokset nousee reiluun 3 tonniin (musiikkia korville) :D

                          Comment


                            #14
                            Täysin eri luontoiset härvelithän nuo ovat. Turbourssi lastutettuna on omalla tavallaan kiva, kun ensin näyttelee perusperheautoa ja sitten nykäseen kuten wanhan liiton turbosaabi ;) Kasikoneinen on sitten sivistyneempi, vääntöä kun on koko kierrosrekisterin läpi "muuttuman" määrä. Kutonen tuvassa voi ajella aika surutta, kun turbokoneista joutuu pitämään edes jotensakin kierroksilla, että jaksaa liikkua.

                            Molempi parempi, vitosessa enempi potentiaalia virin kanssa, virin kanssa vaan tuppaa hiukan normi ajon käytös muuttumaan huonommaksi. Kyllä turbokoneellakin pärjää päivittäisessä ajossa, mutta on tuo kasi vaan notkeampi.

                            Comment


                              #15
                              Huippuväännöt löytyy jo 2000 jengan kohdilta (350nm), ihan tarpeeksi alhaalta bensakoneeksi IMHO.
                              Tutkipa tätä vähän ajossa seuraavan kerran. Kyseessä on nimittäin niinsanottu markkinointi-bullshit. Lastutetun huippuvääntö dynottuna on melko tarkkaan kolmessa tonnissa ja vakio-ohjelmallakin noin 2500:ssa. 2k on melko kuollut alue vielä. Kasissa sen sijaan ei.

                              V8:n ostamisen kanssa kannattaa olla aika tarkkana öljynpolttohommien kanssa. Alakerrasta johtuvat öljynpoltto-ongelmat ovat sangen ikäviä. Vai mitä repsa? :) Noh ei sentään kulu nokka-akselit niinkuin uudemmissa sahapukeissa :)
                              Käytännön suorituskyky on kasissa parempi kuin lastutetussa turbossa.

                              Aloitusviestissä mainittu ässä lienee ollut melkolailla rikki, koska ei ihan samana päivänäkään 2.5tdi:n suorituskyvyn kanssa voi vertailla vaikka tiiseliä olisi viritettykin.

                              Comment


                                #16
                                Meisin plussahan se siellä rullilla rähjäsi :) Kyllähän se vieläkin vetää virneen naamalle kun sopivaa kuormaa vasten (pari pykälää liian iso vaihde) saa vedättää ja kasi puhuu. Eipä sillä, on fööniautossakin omat asiaankuuluvat vihellykset.

                                Kumpa sais molemmat... RS6 hinnat sais jo laskea.

                                Niin sen verran vielä että vakio, lastuttamaton 5-turbo on aika hengetön 1800Kg autossa. Eli perusvirit tarvitaan että saa saman perstuntuman kuin vapari kasilla. Sanokoon dynot tai varttimailit mitä vaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Kasimies vaan nostaa lapasta kun T5-mies etsii sitä perkeleen piilevää ahtovuotoa ;) ai kuinka niin joskus kärsiny noista vuodoista :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                    Tutkipa tätä vähän ajossa seuraavan kerran. Kyseessä on nimittäin niinsanottu markkinointi-bullshit. Lastutetun huippuvääntö dynottuna on melko tarkkaan kolmessa tonnissa ja vakio-ohjelmallakin noin 2500:ssa. 2k on melko kuollut alue vielä. Kasissa sen sijaan ei.

                                    Menipä vähän totuus ja myyntipuheet itselläkin ristiin, vanhoissa myyntibröshyyreissä olen törmännyt tuohon 1950 jerkun kohdalla mainittuun huippuvääntöön. Liekkö sieltä tosiaan jäänyt itsellekkin päähän tuo... :)

                                    Kyllähän tuon ajossa huomaa, lähtee siis siitä 2k:sta vetämään, mutta tosiaan vasta jossain 2,5k:n paikkeilla taisi olla se huippu dynolapussa.

                                    Olisi tosi mukava joskus päästä kasia kokeilemaan itsekkin, saisi konkreettisen vertauskohdan :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös se 1950rpm huippuvääntö ole saatu jotenkin jarruttamalla konetta dynossa, ts. ensin kone 7000rpm ja sitten dynon jarruilla kierrokset alas. Ei taidan ihan vastata tositilannetta :)
                                      Täytyy vielä sanoa että hyvin turbourssikin jaksaa mennä pienillä kierroksilla, kutosta sai lykätä tupaan todella aikaisin. Toki jos sillä enemmän kiihdytellä halusi niin pienempää oli laitettava. Nyt on jo auto eri omistuksessa, ja täytyy sanoa että on jo hiukan ikävä :D

                                      Comment


                                        #20
                                        Näinhän se mahtaa olla, ensin ajetaan jarrua vasten ahdot ylös ja sitten jarruttamalla väkisin kierrokset alas. Ahtopaine pysyy tapissa ja käyrä on muikea, ei vaan vastaa todellisuutta pl. tilanne jossa kiskotaan kivitalon kokoista traileria ylämäkeen vastatuuleen.

                                        Mitä olen tovereitten juttuja kuullut, niin kannattaa se öljyä syömätön yksilö katsella tai muuten vitosmiehet on saanut ahtovuodot paikattua kun kahdeksikkomies odottelee uutta moottoria ulkomailta. :) Hinnan kiroissa ne vaihtomoottorit ei kyllä tunnu olevan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          joo. kasikoneissa kannattaa välttää 1gen ABH-moottorisia. nimim. vaihdoin tilalle AKG:n. toki uudemman koneen vaihtoa voi ja pitääkin sitten perustella paremmalla hyötysuhteella jne jne ekojutulla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse olisin ehdottomasti kasin kannalla, siitäkin saa kuitenkin suhtkoht helposti sen ~400 hv irti, sen jälkeen muuttuu aika vaikeeksi, tai ainakin kalliiksi. Toki voisi ajatella esim. eaton m112 vireistystä, sen saisi ainakin tosi halvalla toteutettua, eikös noita myydä 500-1000€ hintaan, portattuna riittänee +550? lukemiin, vääntöä olis tarjolla heti alhaalta läpi kierrosalueen, ja jos teho olisi maltillisella ahtopaineella vaikka sen 500 hv, ei tarttis koneeseenkaan olla uusimassa veivejä eikä mäntiä. Mahtaisko jopa toimia shellin veepowerilla ihan normi puristussuhtellakin..? Jos ei niin saa sinne halvalla ainakin paksummat kansipahvit. Orkkis mottoriohjaustakin vois käyttää lastutettuna, eli siltä puolelta ei menis uusiksi kun suuttimet ja bensapumppu?

                                            Comment


                                              #23
                                              Täältä ääni kanssa kasille, jos ei meinaa muuta kuin lastuttaa 2.2t niin ehdottomasti kasin ostoon.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos menoa ja meininkiä haluaa, on syytä unohtaa automaagit heti kärkeen. Keppivaihteinen 5-pytty-TDI tuntuu räyhäkältä automaatti-V8:n jälkeen. Onhan siinä toki vähän enemmän piikkivääntöjäkin..

                                                Antin idea remmitetystä kasikoneesta on kiehtova, mutta Suomen tieliikennelain puitteissa toivoton, tai vähintään kallis. Vieläkö riittää 1500€ siihen päästömittaukseen? Sitäpaitsi, remmityksessä Urssin ABH:ta fiksumpi vaihtoehto taitaa olla V8:n PT. Noista tuoreemmista sahapukeista en sitten uskalla sanoa..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Aihetta sivuten, onko kukaan selvittänyt onko muiden maiden virallisten organisaatioiden autojen päästötestitulokset Suomessa päteviä? Eräässä rakennusalan projektissa hankittiin EU-alueella pätevä testitulos ruotsalaiselta testilaitokselta, kun VTT:n vastaava olisi tullut maksamaan moninkertaisesti, reissut ja henkilöstökulut huomioiden. Jos ruotsalaisten testitulokset kelpaavat tänne, niin siinähän voisi saada osan kokonaisuuden hinnasta lisäviriin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei perhana, tuossahan olis ideaa. Itekin pientä remmiä tyyliin Eaton/Rotrex haaveillut mutta tuo katulailliseksi saattaminen vaan maksaa liikaa saavutettuun hyötyyn nähden. Tietty jos vaan purkais kerran vuodessa leimalle ahtimen pois... Omat säätönsä ja riskinsä siinäkin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Riittää kun remmi on katsastuksessa pois, saa olla ahdin paikallaan. Ja luulis tollasen saavan vaikka 0,3 ylipaineella vielä suhtkoht helposti vtt:ltä tai vastaavasta läpi, hinnat taitaa olla 1 k€ paikkeilla halvimmillaan.
                                                      Viimeksi muokannut Antti Salminen; 20.5.2010, 20:57.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Onko toi jotain varmaa tietoa että remmin poisto liikenteessä riittää? Eli samaan tyyliin kuin ilokaasuvalmiudetkin saa olla kunhan ei olle pullo kadulla kiinni.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          On varma jossei ole taas asiat juuri muuttunu. Varmista nyt viel konttorilta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No sieltä nyt saa joka kerta eri vastauksen. Jos kuitenkin on näin niin tuo varaosamotti muuttui juuri viriaihioksi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X