Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.8 ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    ...niin siis suuttimista, koska polttoaine nousee kiskoon tulevaan putkeen asti.

    Comment


    • #32
      Voithan sinä nostaa kiskon suuttimineen ja tarkastaa suihkiiko suuttimet. Kisko paineilmalla puhtaaksi ja jos se nyt siitä kiikastaa, niin suuttimet UÄ pesuun. Suuttimien tiivisteet ei oikein siitä yleensä välitä, mutta oikeasti puhtaaksi saaminen vaatii miltein sen.

      Silti, ensin tarkastasin kipsun ja vikakoodit.

      Comment


        #33
        Pyöriikö kone ihan normaalisti, vai liian kevyesti, ikään kuin puristukset olisi hukassa? Sitähän nämä ilmeisesti joskus tekee, että liian lyhyen käyttämisen jälkeen ei enää venttiili mene kiinni asti. Jossain oli spekuloitu että kyse on venttiilien liimautumisesta, eli kun kylmänä rikkaalla käyvän koneen sammuttaa, imuventtiilin varren pintaan jää bensasta jotain jäämiä, jotka estävät palautumisen kiinni asti tms.

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja Neljästänurkasta Näytä viesti
          ...niin siis suuttimista, koska polttoaine nousee kiskoon tulevaan putkeen asti.
          Aika vaikea kuvitella, että monia suuttimia olisi tukossa, tuollainen lähtee kuitenkin käyntiin vajaallakin, ainakin neljällä pytyllä. Voisiko ajonesto estää käynnistymisen? Kipinä tarkistukseen ja suuttimien sähköt eli vikakoodien luku ekaksi.

          Comment


          • #35
            A6 C5 ei käynnisty, ratkaisu

            Jos tästä olisi kenellekään hyötyä...

            Kylmällä autolla (A6 C5 2.8) ajettiin muutama sekunti. Seuraavana päivänä ei käynnisty, bensa haisee.
            Ratkaisu: Otin irti bensapumpun sulakkeen (28), ja pyöritin starttia kaasu pohjassa ehkä minuutin. Laitoin sulakkeen paikalleen, ja auto toimi normaalisti.

            Poistakaa toki, jos tämä on turha.

            Comment


              #36
              Muuten hyvä neuvo mutta minuutin pyöritys saattaa polttaa starttimoottorin. Taukoja väliin.

              Comment


                #37
                Toisekseen, en ole yhtään varma toimiiko enää sähkökaasullisen kanssa (lue: pari vuotta uudemman). Vaijerikaasullisen kanssa ihan kelpo tapa kuivata.

                Comment


                  #38
                  Kaasupohjassa starttaamalla kuivattiin kastuneita tulppia -90 luvulla -80 luvun kaasariautoista. Nykyautojen mm. sähköinen kaasuläppä ja elektroniikkaohjatut ruiskut kanssa epäilen että kuvaamasi vika ei korjaantunut, poistui ehkä hetkeksi.

                  Comment


                    #39
                    -98 C5 ei oo ihan nykyauto ja nuo tuon ikäiset vetää just helposti hernekset nenään jos starttaa ja heti kohta sammuttaa. Sillä just mainitsin koska -98 vuonna oli vielä vaijerikaasu käytössä jolla saa kaasuläpän selälleen samaan tapaan kuin kaasarista. -99/00 vuonna tuli C5:een sähkökaasu ja sitä myöten kaasupoljin on vain yksi anturi muiden joukossa ja ecu sitten päättää oikean asennon kaasuläpälle.

                    Esmes megasquirt tunnistaa tilanteen jos starttaa kaasu pohjassa eikä syötä bensaa. Motronicissa tuskin on tällaista toimintoa. Yleensä 6-pyttyinen bensakone kyllä lähtee ja kasi vielä paremmin, ei se kuitenkaan tarvi kuin yhden onnistuneen kipinän niin hörähtää.

                    Comment


                      #40
                      Sähkökaasuläppä menee kyllä selälleen kun kaasun painaa pohjaan. Hieman epäilen että Motronic olisi niin tyhmä että se suihkuttaisi kauheasti bensaa kun ilmaakaan ei kulje, eikä ole kuormakaan.

                      Comment


                      • #41
                        En tiedä, katosiko vika jostain muusta syystä. Tuo on joka tapauksessa niin helppo parin minuutin konsti, että ainakin voi kokeilla. Auto on toiminut siitä asti hyvin.

                        Comment


                        • #42
                          Kipinä löytyy ja bensaa tulee.
                          Pyörittää hienosti, mutta ei edes lupaa. Kampiakselin asentotunnistinvika ilmeisesti katkaisisi kipinän koneelta?
                          Mitään vikakoodeja ei tule VCDS:llä.
                          Parkkiin ajettu ja seuraavana päivänä ei enää käynnistynyt.
                          Viimeksi muokannut Jesper1; 11.6.2020, 12:46.

                          Comment


                            #43
                            Toimiiko bensapumppu?

                            Comment


                            • #44
                              Kyllä. Suutintukista kun ottaa letkun pulloon, niin startatessa täyttyy hetkessä.
                              Viimeksi muokannut okkim; 11.6.2020, 13:30. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                              Comment


                                #45
                                Onko koneessa puristukset kunnossa?

                                Comment


                                • #46
                                  Sitä ei ole vielä katsottu.
                                  Viimeksi muokannut okkim; 11.6.2020, 13:35. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                  Comment


                                    #47
                                    Onko parkkiin ajettu lyhyen käynnissäolon jälkeen.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tuleeko bensaa suuttimista? Ruuvarilla tms. stetoskoopilla voi kuunnella tikittääkö.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kerran kävi samanlainen juttu. Auto ajettu parkkiin ja sen jälkeen ei mitään elämää. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen(joka oli aivan paskana, en tiedä miten oli mennyt) eikä lähtenyt vieläkään käymään Kumminkin kipinä ja bensa OK. Aikaisemmillä yrityksillä oli sylinterit"täyttyneet" bensalla. Korjaamolla bensat pois ja kerrasta käymään.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Aikaisemmillä yrityksillä oli sylinterit"täyttyneet" bensalla.
                                          On korjaamolla ollut erikoinen selitys, jos moottori "pyörii" startatessa niin kaikki mitä sylinteriin on mennyt häipyy pakoputken kautta, ellei niin moottori ei mahdu pyörimään.
                                          Kyllä ongelma on venttiilien avautumisessa ts. hydraulinostajissa ja ongelmaan auttaa aika tai helvetillinen starttaaminen jota ei voi suositella. Tällä foorumilla oli jotain juttua aiheesta että nostajat täyttyy öljyllä joka ei pääse pois ja venttiilit jäävät auki. Samat oireet jos venttiilit ei avaudu. Joskus käynyt itsellekin ja ilman toimenpiteitä lähti kun pyöritti konetta piiiiitkään.

                                          Comment


                                            #51
                                            Minusta tuo venttiilien auki jääminen tuntuu edelleen mahdottomalta. Öljynpaineen pitäisi moottorin (ja öljypumpun) pysähtymisen jälkeen nousta moninkertaiseksi käynnissä olevan moottorin paineeseen nähden että se pystyisi työntämään paininkupin avulla venttiilin auki. Eihän se tee sitä käynnissä ollessaankaan. Tai siis eihän moottori voisi edes käydä. Mikä sen paineen nostaa kun painetta tuottava komponentti on pysähtynyt? Kyllä se tulppien kastumisesta mielestäni johtuu. Ja tätä täyttymisellä varmaan väärää sanavalintaa käyttäen tarkoitettiin. Johan sen huomaa kun 2.8 moottorin laittaa kylmänä käyntiin niin se käy niin rikkaalla että silmiä kirvelee. Tällä seoksella käydessä auto sitten sammutetaan. Palotilassa on valmiiksi rikas seos tai jos auto ehtii olla sammuneena jo pitempään niin bensaa ihan raakana männän päällä. No sitten edelleen kylmällä koneella suuttimet ruuttaa käynnistysrikastuksen jo valmiiksi märkään palotilaan niin tulppien kastuminen on taattu. Tämä on oma teoria, en ole perehtynyt bensakarttoihin. Vaan ainoastaan aivan märkiin tulppiin jotka jokaisesta moottorista on vastaavassa tilanteessa löytynyt. Ja siihen että kaasu pohjassa startaten jolloin ruiskutus katkeaa, auto yleensä lähtee käyntiin pytty kerrallaan heräten kun palotilaa on saatu huuhdeltua kuivaksi. En väitä totuudeksi mutta venttiiliteoria tuntuu omasta mielestä mahdottomalta. Onko millään muulla merkillä itsestään sammuttamisen jälkeen avautuvia venttiilejä?

                                            Comment


                                              #52
                                              Ei se liika bensa niitä puristuksia hävitä. Itse luulen että venttiilit takertuu varrestaan ohjuriin, niinkuin Teboilin terra bensalla aikoinaan.
                                              Tulpat kastuu sitten sitä myötä, kun sahataan ilman puristuksia olevaa konetta käyntiin.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Venttiilin takertuminen ohjuriin on kait se paras selitys ns. "liimaventtiili" ongelmalle. Oisko palamaton polttoaine, mikä saa takertumista aikaa? Hydraulinen nostin varmaan vielä pahentaa tilannetta, kun hieman auki juuttuneen venttiilin suurempi välys korjataan öljyllä.

                                                Eli ei se venttiili aukea moottorin sammuttamisen jälkeen, vaan jää jumiin ja hieman auki. Seuraavalla käynnistyksellä nostin täytyy liikaa ja jäykällä öljyllä, jolloin se ei meinaa millää mennä enää kiinni => vaatii sahaamista/lämpöä/odottelua. Näitä tapauksia missä autoa, on käytetty esim. 10 s ja sammutettu (usein kylmä ilma) ja sitten seuraavalla kerralla ei millään käyntiin, mutta mitään vikaa ei ikinä löydy ja korjautuu itsestään, on aika paljon.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Niin on, jostain syystä noissa 2.4 ja 2.8 30V koneissa varsinkin. En tiedä mikä niissä on se muuttuja joka tuon aiheuttaa kun samanlainen venttiilikoneiston rakenne niissä on kuin kaikissa muissakin saman aikakauden 5-venttiilikoneissa.

                                                  Pitkällä sahauksella on joka kerta lähtenyt.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X