Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Läppärungoista

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Läppärungoista

Kysellään nyt täältä, kun kukaan bmw puolella ei tunnu tietävän, tai halua jakaa tietoaan. Pitkään mietiselin oman 318iS bemarin kohdalla tekisinkö siihen yhden vai neljän kaasuläpän systeemin. Olen nyt kerännyt porukoiden kokemuksia hyvässä ja pahassa noista läppärungoista ja jotain on selvinnyt.

Vastoin yleistä käsitystä läppärungot vaparissa ovat ongelmalliset nimenomaan korkeilla kierroksilla. Jos koneessa ei ole plenumia, voivat pulssit häiriintyä nimenomaan korkeilla kierroksilla. Helmholtzin teoria on opiskeltu ja olen jäänyt mietiskelemään, voisiko sitä kuitenkin ehkä jollain tavalla soveltaa myös läppärunkojen kanssa. En ole ymmärtänyt sitä, miksei plenumi voisi toimia, vaikka läpät olisivatkin vasta sen jälkeen. Edelleenhän ne pulssit kulkeutuvat myös läppien ohi plenumiin tai kerääjään, miksi sitä säiliötä nyt sitten kutsutaankin läppärunkojen perässä.

Kun tuon läppiksien perään tulevan säiliön tekisi oikean malliseksi, sinne pitäisi saada aikaiseksi paineen nousua, kun ilma hidastaa vauhtia saapuessaan kerääjään. Tämän taas pitäis parantaa taytöstä (kai?) Onkos täällä sellaisia vaparin virittelijöitä, jotka osaisivat neuvoa? Ainakaan siitä kerääjästä ei pitäisi olla mitään haittaa. Sellaisen joudun jo siitäkin syystä tekemään, että käytän maffia ilmamäärän mittaamiseen.

ei kannata keksiä pyörää uudelleen

Kannattaa aloittaa tutkimalla s14 m3 läppärunkoja ja koteloa, varmasti yksi kaikkien aikojen parhaista sarjatuotanto läppärungoista.
    Ainakin m10 koneeseen kävi suht helposti. Vaparissa ehdoton turbossa hyvä, mut vaatii imusuppiloiden kotelon uusiks. Itse kyselisin Virtalan ristolta tuntee varmaan kaikki s14m3 miehet. Noita on ylimääräisinä, kannet taasen maksaa painonsa kullassa.

Comment

Mulla on jo mikunin läppärungot saapumassa kohti suomea. Imusarjan aihiokin on. Täytyy vain laskeskella mistä kohtaa poikkasen sen, että saan imusarjan oikean mittaiseksi. Kerääjän valmistus olisi suurin projekti, mitä tässä on vielä jäljellä. S14 läppärungot olisivat olleet karvan verran suuret mun tehotavoitteisiin.

Comment

no

En halua epäillä, mut noiden imusarjojen, suppiloiden, koteloiden muotoilu ei todellakaan ole läpihuutojuttu.
        Mut jos saat jostakin käsiisi kuvia s14 läppiksistä, vielä parempi ne käsiisi.
        Niin tutki ajatuksella kotelon sisällä olevia imusuppiloita, kotelon muotoilua jne. Temppu on ollut saada ruisku toimimaan oikein.

Comment

Joo, oikeassa olet. Kotelosta tulee purettava, jotta eripituisia suppiloita päästään testaamaan. S14 osat eivät muutenkaan kyllä osu ihan yksiin tuon iS:n kanssa, koska tilavuudessa on eroa 0,4-0,6L. Lisäksi S14 pannun nokat ovat aika paljon rajummat. Dbilas läppikset yksistään tuovat n. 15hv lisää tuohon M42/M44 koneeseen. Niiden jatkona on kerääjä jonka perään tulee maffi tai läppämalinen ilmamäärämittari ja alkuperäinen ilmanputsari. Alkuperäistä huonommaksi ei ihan helposti mene ;)

Edit:
          S14 osien mallit ovat tiedossa. Voi olla, että airboxin voisi ottaa suoraan siitä. Se kyllä painaa älyttömästi, kun on valettua alumiinia ja reikäjako ei kuitenkaan olisi kohdalaan -> helpompi tehdä kokonaan uusiksi.

Comment

Working...