Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynmerkkivalo syttyi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljynmerkkivalo syttyi

    Motti 2.6 V6
    Olin rauhassa ajelemassa matka-ajoa kierroksia n.2600 kun rupesi öljynmerkkivalo piippaamaan, piippasi sen kolme kertaa ja sammui. Tämän jälkeen ajoin tiensivuun sammutin auton ja tsekkasin öljyt ja katoin että ei ole ampunut mitään pihalle. No öljyt oli normaalilla tasolla ja kone huone kuiva, starttasin auton ja kävi ihan normaalisti joten jatkoin matkaa. Toisen kerran teki n.30km tän jälkeen ja sama homma. Mistähän vois johtuu tällänen, ei kuitenkaan mitään muuta tapahtunut ja sen jälkeen ei ole oireillut.

    Ajettelin että voiko öljynsuodatin tehdä noin kun siitä ei ole varmaa tietoa ole milloin vaihdettu, kohta olen lähdössä suodatinta ja öljyjä ostamaan joten tulee se nyt ainakin vaihdettua mutta onko jotain muita ideoita mistä voisi johtua?

  • #2
    Painemittaus varmaan kannattaisi tehdä pikimmiten. Tuossa ei varmaan ollut kojetaulussa sitä pikku lisämittaria öljynpaineelle (?)

    Eli toimiiko pumppu miten hyvin...
    Varsinkin silloin, kun öljyt ovat hyvin lämmenneet juoksevaan muotoon, voi paineet laskea melko paljon.

    Comment


    • #3
      Ei vaikuta öljynsuodatin öljynpaineisiin.

      Comment


      • #4
        Painemittaus tosiaan pikimmiten, niin selviää, onko oikeasti vikaa vai jokin anturi rikki.

        Comment


        • #5
          Tukkeutunut öljynsuodatin ei vaikuta öljynpaineisiin ? Tämä oli jo uutta ;-)

          Comment


          • #6
            Öljynsuodattimissa tapaa olla varoventtiili, joka aukeaa jos paine suodattimessa ylittää tietyn rajan. Näinollen vaikutus voi olla korkeintaan ylöspäin, ellei sitten suodattimessa ole reikä ulos asti.

            Comment


            • #7
              Jetassa aikoinaan alkoi keskenajon öp-valo palamaan ja summeri huutamaan.

              Eikö auto seis öljyt ja kaikki muut normaalit, nappasin sitten anturin johdon irti ja vika oli siinä (koska auto kehräsi ihan nätisti). Monta vuotta vielä ajelin senkin jälkeen, toki uusin öp-anturin.

              Jospa ne olis semmosta kuluvaa sorttia.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja KaiVonVeivi Näytä viesti
                Tukkeutunut öljynsuodatin ei vaikuta öljynpaineisiin ? Tämä oli jo uutta ;-)
                Ei taida pakkasaamun kylmäkäynnistyksessä paljoa öljyä päästä suodattimesta läpi. Vaikka voitelua tarvitaan silloinkin. ;)

                Toinen tilanne on tietysti suodattimen tukkeutuminen. Silloinkin on parempi, että öljy kiertää, vaikka se jäisikin suodattamatta.

                Comment


                • #9
                  no nyt sitten eilen ajoin saman pätkän taas mitä ajoin silloin kun vika ilmeni ensimmäisen kerran, 30 km pääsin ja sitten syttyi merkkivalo. Nyt en kuitenkaan sammuttanut moottoria koska kone kävi normaalisti ja merkki valo sammui ennenkuin kerkesin edes pysähtyä. Sitten sain ajaa loput 70km eikä merkkivalo enää syttynyt, tuli mieleen että olisiko anturissa vaan vikaa, jos moottorin sammuttaa muisti nollaantuu ja merkkivalo syttyy sitten taas 30 km kuluttua ja jos moottoria ei sammuta niin anturi ei enää valita koska yhdesti jo on huutanut??

                  Comment


                  • #10
                    Voi suodatin myös laskea paineita. Ainakin omassani suodattimen vaihto nosti noin 1 barin tyhjäkäynti paineita ja maks paineet nousi 3.5 sinne yli 4. Suodatin oli oikeaan autoon, mutta halpismerkki. Olikohan heinst, vai miten se kirjoitetaan. Alkuun toimi hyvin, mutta 2-3 tuhannen jälkeen laski paineet.

                    80 mulla myös syttyy öljynpainevalo useasti päivässä, tietyllä kierrosalueella, vaikka öljyä ja paineita on(löytyy se mittari). Ja syttyy aina uudestaan vaikka ei sammutaisi välissä. Palaa aina silloi kun on tarvis ja sammuu kun kierrokset laskee. Vika on anturissa, siinä erikseen olevassa pienemmässä.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja J.Balinen Näytä viesti
                      ...Ainakin omassani suodattimen vaihto nosti noin 1 barin tyhjäkäynti paineita ja maks paineet nousi 3.5 sinne yli 4.
                      Vaihdoitko öljyt samalla? Yleensä kun huollon jälkeen paineet nousee sen takia, että on uudet öljyt koneessa.

                      Comment


                      • #12
                        vaihdoin öljyt, suodattimen ja venakopantiivisteen ja nyt ei ole valo syttynyt. pitää vain tarkkailla tilannetta kun öljyt alkaa notkistumaan että korjaantuko tuolla vai ilmaantuuko uudestaan. Vanhoilla öljyillä oli ajettu 13tkm ja suodattimesta ei tietoa, venakopantiiviste vuoti mutta epäilen että ei ollut vaikutusta tähän ongelmaan. Toivottavasti nyt ei enää tarviis korjailla :)

                        Comment


                        • #13
                          En vaihtanut öljyjä, pelkän suodattimen. Öljyillä oli tosiaan ajettu se 2-3 tuhatta. Kai se suodatin päästi tavaran liian helposti läpi? En tiedä mutta paineet nousi uuden myötä.

                          Comment

                          Working...
                          X