Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanissa väljää?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kardaanissa väljää?

    Elikkäs autona vm 1996 audi a4 1.8TQ avant. Tuotu saksasta vuonna 2006.
    saksan kilometreistä ei mitään tietoa, mutta mittarissa ollut 142tkm. Nyt mittarissa 200tkm.

    Eli vika ilmenee kun kiihdyttää ja sitten antaa moottorin jarruttaa niin kuuluu/ tuntuu vaimea lonksahdus heti kun päästää kaasun ja sama heti kun painaa uudestaan kaasua. Ääntä ilmenee myös kun vaihtaa vaihdetta. Autoon vaihdettu kytkin ja vauhtipyörä.

    Auto tutkiessa huomasimme, että kardaanissa väljää noin 1cm pyörimis suunnassa. Tämä ei ilmeisesti ole normaalia? Onko muilla samoja kokemuksia? Mitä yleensä tuolle voi tehdä? Vai onko vika edes kardaani akselissa? Auto toimii muuten moitteetta ja on hyvä ja jämäkkä ajettava ja kone käy nätisti ko. koneeksi ja vaihteet pelaa myös hyvin.

    #2
    Onko varmaa että se väljä on juuri kardaanissa? Pidittekö siis päätylaipoista kiinni kun heiluttelitte? Jos ette, niin on ihan normaalia että vaihdelaatikon ja perän rattaat liikkuvat sen verran että kardaani sentin verran pääsee kiertymään. Nuo kolahdukset ajossa johtuvat enemmänkin moottorin/vaihteiston/perän tukikumien kuluneisuudesta, tästä on ollut jonkun verran juttua ihan hiljattainkin foorumilla.

    Comment


    • #3
      Juu elikkäs auto nosturille tarkemmin kolinaa selvittämään.

      Comment


      • #4
        Onko noi moottorin tukikumit mitenkä v-mäinen vaihtaa? ja mahtavatko olla miten kalliita?

        Comment


        • #5
          No niin autoa taas hieman tutkineena en löytänyt perän tuennoista väljää.

          Mutta huomasin kardaania repiessä, että kardaanin kannatin ( kumi, laakeri?) hässäkkä vaikuttaa väljältä. Eli se mikä on siinä ennen niveltä. Kardaanista kun nykäisee alas päin se kolahtaa kohtalaisen helposti ja ylös päin sama juttu. Onko vika sitten tuossa niin en voi varmaksi sanoa. Pörhöltä kun menin uutta tukea kyselemään niin ainut mitä on tarjota niin koko kardaani akseli vajaaseen 1200e hintaan! Eli kysymys kuuluukin, että onko muilla ollut vastaavaa ja löytyykö kenties jostakin muusta autosta vastaavaa osaa jonka vois sovittaa tuon tilalle vai onko pakko vaihtaa koko paska? Purkaamoilta kardaanin onneksi saa halvemmalla jos sen joutuu vaihtamaan. Ens viikolla pitää vielä ammattilaisen kanssa yrittää päästä tutkimaan asiaa.

          Comment


          • #6
            Tämä kannakeko on väljä --> http://www.jhmotorsports.com/shop/ca...products_id=48 ?

            Comment


            • #7
              jep! juuri tuo. Selaillut vanhoja ketjuja ja muillakin näyttää olevan ollut ongelmia tuon kanssa. Pitääköhän tuota huomenna suunnata motonettiin ja rueta värkkäämään.

              Comment


              • #8
                Noni. Tiistaina tuli pakerrettua ja vaihdettua osat kardaaniin. Vaihdoin tuon kannatinkumin ja päätyihin scorpion murrokset motonetistä. Homma onnistui ihan ok. Kaveri kannattaa olla ainakin kun kardaania asentaa takaisin. Kolina väheni muttei häipynyt kokonaan. Eli tässä kun on aikaa niin pitää tutkia perän ja moottorin kannatinkumeja. Kardaanin toinen pää oli hiukan kuiva ja väljä eli niidenkin vaihto oli ihan suotavaa.

                Sitten vielä kysymys, että mitä öljyä ja minkä verran perään? Käykö vaihteistoon sama öljy ja ja paljonko sinne menee?

                Comment


                • #9
                  Öljyvalmistajien sivuilla on suositukset.. vaikka jotain Castrolia? Eri öljyt oli vaihteistoon ja quattron perään.

                  Comment


                    #10
                    synkrot ei kestä perus GL5 luokituksen lisäaineita laatikossa. Perä taas toimii sinällään GL4 luokitellullakin, GL5 kyllä suositeltu perään.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla saman kuulosta "vikaa". Ku kaasua painaa isommilla vaihteilla ni auto nykäsee aika raskaasti. sama homma on ku löysää kaasun. "Välys on jossain vetoaskeleissa mun diagnoosin mukaan. Tälle ei oo ilimeisesti mitä tehä? Vai onko? Pystyykö jotaki tukikumeja vaihtaa tai muuta jotka ees vähä vaimentas tuota nykäsyä?Auto on A4 1.6 -96
                      Viimeksi muokannut kkatajainen; 29.5.2010, 12:00.

                      Comment


                        #12
                        Kilahdus vaihtaessa

                        Profiilin nelikosta kuuluu selvä kilahdus perästä (ainakin kuuluu taaempaa) kun vaihtaa 3selle ja 4selle. Putken ei pitäisi osua mihinkään heilahtaessaan, laatikossa 3 ja 4 loksahtaa paikallaan ollessakin ja auto sammuksissa.

                        Rajummin kiihdyttäessä ja vaihtaessa kytkin rysäyttää ja neloselle vaihdon jälkeen tuntuu selvää ravistusta. Kardaanin tukilaakerikin taitaa tumpsahdella välillä. Kytkin vaiko kaksoismassa-vauhtipyöräkö menossa? Kytkin kyllä ottaa vasta melko ylhäällä.

                        Comment

                        Working...
                        X