Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

APUA! Käyntihäiriö ja päästöongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • APUA! Käyntihäiriö ja päästöongelma

    Auto on -94 vuoden 100 2.3 koneella. Sain juuri viikolla tuomion korjaamolta että määräjakaja olisi sökö. On kuulemma sika kallis kapine tuo "jakaja". Testasivat joillakin laitteilla kaikkia juttuja autosta ja siihen päätyivät 90% varrmuudella. Nyt aion kuulla suurta raatia, eli teitä, vikojen perusteella että onko näin.
    Elikkä, päästöarvot ovat n 10-kertaisia sallittuun, siis käy liian rikkaalla. Tyhjäkäynnillä nippanappa rajoilla, 3000 kierroksella nuo 10 kert. päästöt. Moottorin käynti on epätasainen tyhjäkäynnillä, tosin ollut jo paljon ennen tätä päästöjuttua. Lisäksi joskus auto vain sammuu pysähtyessään esim. valoihin. Käynnistyy kyllä moitteettomasti. Tämä tapahtuu pääsääntöisesti niin, että on lähdetty ajoon pienen tauon jälkeen. Nyt kuluvalla talvella kävi niin, että kone meni ihan tukkoon ja savutti mustaa. Se korjaantui lamdan vaihdolla, mutta olisiko jo silloin käynyt rikkaalla ja tukkinut lamdan.
    Korjaamolta sanottiin että määräjakajaa ei voisi säätää. Jollakin linkkisivullä, Bosch sellainen, että säätö on mahdollinen. Onko näin? Ja jos niin onko kukaan sitä koskaan joutunut säätämään. Tässähän näitä, ja jos joku kommentoisi, niin hyvä. Ettei tarvi ihan heti purkaamoon vientiä miettiä.
    Viimeksi muokannut arto s; 9.8.2021, 10:25. Perustelu: Avainsanoja

  • #2
    Purkamoilta varsinkin ulkomaisilta voisi saada määräjakajan edukkaasti. Ruotsista kerran tilasin ja n.100€ taisi olla.

    Comment


    • #3
      Se määräjakaja itsessään on täysin mekaaninen laite, joten ihmettelen suuresti jos siinä oikeasti on vikaa. Kysäseppä niiltä kyläsepiltä mitä oikein mittailivat? Laita päästöarvoja näkyviin niin on helpompi arpoa.

      - Onko vikakoodit luettu?
      - Imuvuodot?
      - Sytysosat/ennakko tarkistettu?
      - Bensanpaine?
      - Katti ehjä? Jos kovin rikkaalla käynyt, niin on voinut sulaa.

      Comment


      • #4
        Tässä pirssissä ei ole sellaista kohdennettua vikakoodin purkua, vaan on mitattu osien toimivuus yksitellen. Jollakin "luotettavalla" laitteella.
        Se linkki josta mainitsin määräjakajan säädöllä http://autodb.fi/tietopankki.php?article=4 on tuossa.
        Siinä mainittu tuo säätö?? Voisiko sillä korjata tilannetta jos sellainen on. Karttuneita kokemuksia?
        Luulisin että sytytys olisi tarkistettu, mutta voiko sitä näissä säätää?
        Uskoisin kyläsepän hoksanneen sen tai ainakin tsekanneen.
        Kaivan ne päästöarvot esiin.

        Comment


        • #5
          Tässä pirssissä ei ole sellaista kohdennettua vikakoodin purkua
          Väärin. Pistokkeet löytyvät joko sulakerasiasta tai kuskin jalkotilasta. Läheskään kaikki laitteet eivät tosin saa yhtetyttä tuon ecuun, mutta ledillä vilkuttelemalla pitäs onnistua.

          Tuossa ohje: http://www.sjmautotechnik.com/troubl...g/100ecuf.html

          Ainut asia mitä koko ruiskusta pystyy säätämään, on tyhjäkäynnin CO. Mutta sitä ei kannata mennä nykimään, koska sillä vika ei korjaudu. Ja sen säädöt eivät huku itsestään. Jos sytytys katkoksia ei ole, ja soppaa menee reilusti liikaa, ottaisin ohjauspaineen säätimen, bensanpaineen säätimen ja suuttimet tutkittavien listalle. Myös kylmäkäynnistyssuutin kannattaa tarkistaa, tahtoo vanhetessaan jäädä auki vuotamaan. Ylävesiletkun päällä oleva 2-napainen lämpöanturi voi toimimattomuuttaan valehdella eculle lämpötilan, ja sitä myöten ecu pitää kylmä rikastusta päällä. Vaihtoehtoja on.

          Perusennakon pystyy säätämään, pitäisi olla muistin mukaan 15 astetta.

          Edelleen epäilen että vika olisi määräjakajassa. Se on kuitenkin hyvin "yksinkertainen" vehje, joten 99,9% varmuudella vika on jossain muualla.

          Comment


          • #6
            Autokorjaamo Pertti Hermunen Heloittajankatu 3 Lotilassa osaa varmaan auttaa asiassa.

            Comment


            • #7
              Varasin ajan sinne. Asentaja itsekin epäili josko kuitenkaan siinä vika, mutta sittenhän se selvinneen, toivottavasti.
              Laitan viestiä viikon päästä kuinka tässä on käynyt.
              Yleisesti kun olen noitä määräjakajia kysellyt purkaamoilta, on ne myyty moottorien mukana. Että kiven takana ovat jos siinä vika.

              Hoidetaan vappu ensin alta, ja kohti ensi viikkoa. Kiitos Tipille "kuumasta"
              vihjeestä.
              Purkupäätöstä odotellen......tai sitten katsastuksen eräpäivää.

              Comment


              • #8
                Ongelma ratkaistu. Hermunen on kyllä todellinen expertti näissä asioissa.
                Sanoin että 2-3 tuntia saa tutkia ja varmistaa onko auto purkukunnossa vai ei. Kun menin hakemmaan autoa hän oli
                painemittareiden kanssa määräjakajan kimpussa. Vika ei todellakaan ollut itse määräjakajassa vaan painesäätimessä, se kyljessä olema harmaa vekotin. Se ohjaa määräjakajan polttoaineen määrää, tietyllä paine-erolla. Ja tämä kyseinen vekotin antoi virheellistä tietoa. Tämä maallikon (minun) selostuksella. Expertti sääti määräjakajaa nyt niin että kone toimii moitteettomasta.
                Koko määräjakajaa ei tarvitse vaihtaa, sen osan saa erikseenkin hankittua.
                Näitä "bosch" korjaajia on näköjään monenlaisia. Jotka tietää jotain asioista ja toiset jotka tekevät arvauksia, tällä tarkoitan ensimmäistä Bosch-asiantuntijaa jossa auto oli ekan kerran.
                Audilla kohti lämmintä kesää.

                Comment


                • #9
                  Vähän vanhemmassa laitteessa on kovasti saman suuntaisia murheita, kuin avauksessa. Onko jollain tiedossa, mistä noita säätimiä, tai muita varaosia voisi lähteä kyselemään? Tiivistesarjoja löytyy, nämä tietysti tarvikkeita, koska Bosch ei kuulemma myy ulos osia.

                  Oikeastaan kaikki CIS-III -tietous kiinnostaisi, eli jos jollain on jotain manuaalia ruutan huoltoon ja pajotukseen, otetaan kiitoksella vastaan. Olisi meinaan pari muutakin, joiden kanssa tod.näk. pääsee askartelemaan.

                  Comment

                  Working...