Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 ihmeellistä laatikkovikaa (nyt hajos)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 ihmeellistä laatikkovikaa (nyt hajos)

    Eli kyseessä on vm-95 TDI A4 jossa vaihdelaatikko rupesi oikkuttelemaan.

    Kouluun mennessä vaihteisto lakkasi toimimasta siten että liikennevaloista lähtiessä 1. vaihde jäi päälle, ei saanut edes vapaalle. Onneksi vain 300m päässä koulusta joten sain nilkutettua perille. Koulun jälkeen lähdin kokeilemaan niin sain 1, 3, 4 ja R vaihteen toimimaan kun väkisellä rusikoi, mutta 2 ja 5 ei mitenkään. 1. vaihteelta on h****tin hankala saada keppiä mihinkään, mutta sitten kun saa keskiasentoon niin 3 ja 4 toimii hyvin. Mutta taas jos joutuu käyttämään 1. vaihteella niin ei keppi tahdo liikkua mihinkään.

    Auto seisoi yön yli ja lähdin nilkuttamaan autolla kotia kohti niin 30km ajon jälkeen taajamassa rupesi laatikko toimimaan yhtäkkiä oikein, kaikki vaihteet menivät päälle ja pois niinkuin pitää. Ajoin sitten tankille ja sammutin auton ja sen jälkeen ei ole taas 2. vaihdetta ollenkaan 5. vaihde jäi vielä jäljelle.


    Onko muilla ollut vastaavaa fibaa?
    Ilmeisesti siirtotangoissa jotain häikkää, niin mitä kautta pääsee helpoiten näkemään tangot? alta vai purkamalla päältä? Mikä näistä yleensä särkyy?

    Onko mahdollista että olisi vaihteiston sisällä vika?
    Aiemmin ei ole tosiaan oireillut yhtään mitenkään.
    Viimeksi muokannut Leze; 4.5.2010, 20:00.

  • #2
    Tekeekö samaa sammuksissa? Jos ei tee ni vikaa voisi alkaa ettimään paineasetelmasta. Oli yks fiatti jossa oli iahn samat oireet ja asetelman levy halki.

    Comment


    • #3
      kytkin toimii oikein, eli sammuksissa samat viat/toimivuus

      Comment


      • #4
        Mulla meni yhdestä vanhasta vagista vaihdelaatikko vähän samaan tapaan. Toimi kuin junan vessa ja sit se oli sökö parin kymmenen kilsan ajon jälkeen. Ei tosiaan vaihteet meinannut mennä pesään ja sit ne jäi päälle. Siinä tapauksessa oli laatikko päässyt kuivaksi. Kumma kyllä ei vuotanut ulos

        Comment


        • #5
          Vaihdoin laatikkoöljyt, ja voilá - vika katosi, nyt on ainakin 2 päivää toiminut aivan oikein.

          Laatikossa oli oikea määrä öljyä, seassa oli hieman synkro-hilettä, mutta muuten ok öljyt.

          Mikähän lie siten syynä kun öljynvaihdolla manuaali lootaan tulee vaihteet takasin?

          Comment


          • #6
            No tietoa siitä kaivattais, mitkä öljyt sinne laatikkoon laitatit?

            Comment


            • #7
              Shellin Harvella TX 10W40 laiton sisään.

              Comment


              • #8
                Nyt on pelannut ongelmitta edelleenkin, kaippa siellä oli jotain töhkää siirtäjien välissä, jonka uusi öljy liuotti pois?

                Comment


                • #9
                  Ööh, minä mistään mitään tiedä, mutta eikös lootaöljyt yleensä ole viskositeetiltaan luokkaa 75w-90? Tuo mainitsemasi kuulostaisi moottoriöljyltä..

                  Comment


                  • #10
                    Väittäisin, ettei ole pitkäikäinen laatikko tuolla maatalouskoneöljyllä täytettynä. Viskositeetti ja lisäaineistus eivät ole edes sinnepäin. Nyt äkkiä oikeat vaihteistoöljyt askiin, ennenkuin synkronirenkaat ovat kokonaan entiset.

                    Comment


                    • #11
                      Viskositeetti ilmoitetaan eri tavalla moottoriöljyssä ja vaihteistoöljyssä sen takia, että ihmiset eivät sekottaisi purkkeja keskenään.

                      Mutta vaikka viskositeetissa ei merkittävää eroa olisikaan ja joissakin autoissa on vaihtoehtona 10W40 moottoriöljy vaihteistoon, niin en missään nimessä oman autoni laatikkoon kaataisi moottoriöljyä. -Varsinkaan öljyistään nirson Audin laatikkoon.

                      Comment


                      • #12
                        ei tuo mitään pelkkää moottoriöljyä olekkaan, kyllä siitä ainakin gl-4 luokitukset löytyy vaihteistolle ja luultavasti gl-5 luoituksetkin, kun on märkäjarru lisäineistettua traktorin periä/vaihteistoa varten... ei se kyllä varmaan mitään parasta ole, mutta pitäs kyllä kelvalta volsun laatikolle...

                        Comment


                        • #13
                          Tuossa kun tuli juttua gl - luokituksistakin niin niistä semmoista varoitusta aikoinaan ollut että joihinkin laatikoihin joissa vaatimus on gl-4 ei saa mennä laittamaan gl-5:a, en sitten tiedä mikä on laita näiden Vaggineiden laatikoiden kanssa mutta kannattaa jokatapauksessa olla tarkkana mitä öljyä sinne laatikkoon laittaa.

                          Comment


                          • #14
                            Ajattelin kokeilla tähänkin laatikkoon tuota maatalouskoneöljyä, kun Mobilin lähes vastaava märkäjarru/kytkin-aineistettu öljy paransi 100tkm ajetun sporttipyörän vaihteisto-ongelmat, siinä oli samaa vikaa ettei tahtonut mennä vaihde silmään. Yksi syy oli myös että k.o. öljyä löytyy tynnyristä kotoa :D
                            Kaippa ne "maatalousöljyt" toimii kun jo kaksi laatikkoa on "parantunut" ja toiminut siitä lähtien. Aika näyttää miten sitten lootat kestää. Itse olen kyllä sitä mieltä että raskaan kaluston ölpät ovat jopa parempia kuin kalliit supersynmagnahyperTfXmoLY-öljyt :D

                            Siinä oletta oikeassa että kuullostaa moottoriöljyltä, koska samat öljyt ovat myös Audin koneessa :D
                            Meillä on myös samat öljyt kaikkien traktorien moottoreissa ja vaihteistoissa, ja niissäkin vaihteiston toiminta on parantunut, joten en voi kuin suositella kyseistä öljyä :)
                            Viimeksi muokannut Leze; 2.5.2010, 22:23.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä se vika alko näköjään löytymään, tänään tuli reikä laatikon kylkeen :D

                              Tasauspyörästö tuli kurkkimaan ulkoilmaa
                              Viimeksi muokannut Leze; 30.6.2010, 15:13.

                              Comment


                              • #16
                                Jos ollette pelkällä öljyn vaihdoilla saanut tuollaiset vaihteisto ongelmat toimiin niiin mahtoisikohan sitten itsekkin kannattaa koittaa vaihtaa vm 96 1,8 quottron laatikkoon öljyt koska siinä kenkuilee kakkonen? kestää kyllä moottori jaruttaa kakkosella mutta kaasua hipaistessa vaihde loikkaa pois...

                                vai onko selvä diagnooosi että kakkosen ratas on soikeaa mikä ittelle tuli ekana mieleen?

                                Comment

                                Working...
                                X