Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katalysaattorin sisusten vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Katalysaattorin sisusten vaihto

    Kaverin autossa todettiin katin ottaneen joskus jostain osumaa ja olevan puoliksi helyinä. Kyseisessä autossa katit ovat ilman takimmaista lambdaa eli ainoastaan ns. katsastukseen vaikuttavat. Helppoa olisi vaihtaa vain uudet orkkiskatit, mutta yhden hinta on päälle 1800e ja niitä menee kaksi.

    Kyseessä on enemmän tai vähemmän keräilyauto, jolla ajetaan vain kesäisin. Alkuperäisyyden säilyttäminen pyritään pitämään etusijalla, mutta katin tapauksessa sisuksien alkuperäisyydellä ei koeta olevan käytännössä mitään merkitystä, kunhan pakoputki on ulospäin alkuperäisen näköinen. Puristeille kuulostaa varmasti ikävältä, mutta minustakaan keräilyarvoon ei ole käytännössä mitään merkitystä katin sisuksilla.

    Muuten voitaisiin tyhjätä kokonaan sisukset, mutta katsastuksessa tulisi ongelmia. Pitäisi siis saada katit toimiviksi. Tällä hetkellä toisen putken katti vielä toimii, mutta ei auta, jos inssi haluaa ottaa molemmista arvot.

    Muutamien tuttujen kanssa keskusteluissa heräsi idea, että "kirurgisesti" leikkaa katin auki ja upottaa sisään sopivan kokoisen tarvikekatin sisukset. Näin säilytettäisiin ulkonäkö, mutta teknisesti sisukset tulisivat kuntoon uuden kennoston myötä. Varsinkin, kun jälkimmäistä lamdaa ei ole, riittää että kennosto puhdistaa vain katsastuksen rajojen sisään.

    Kysymys kuuluukin, onko kukaan foorumilaisista moista operaatiota koskaan tehnyt? Pioneerityöstä ei ole kyse, sillä vinkki tuli tuttujen käytännön kokemuksien kautta.

    Operaation voi suorittaa minusta joko upottamalla kokonaan tarvikekatin kuorineen sisään tai ainoastaan keraamisen kennoston. Erityisesti pelkän kennon sovittaminen toimisi loistavasti ulkonäöllisesti, kun vanhan katin voisi avata yläpuolelta. Kuinka vaikeaa se on teknisesti toteuttaa rikkomatta uuttakin kennostoa tai saada se turvallisesti kiinnitettyä, siitä ei ole vielä varmuutta.

    Mittoja ei olla vielä tarkasti otettu, mutta ennakotiedustelujen mukaan sopivan kokoisia tarvikekatteja on saatavilla.

    #2
    Ei kannata alkaa kuorimaan sitä uutta kattia. Ennemmin sen kokoinen sinne sisälle joka mahtuu kuorineen. Se kenno kun on aika tiukassa siinä kiinni (varsinkin metallikatti), eikä sitä saa siitä helposti ehjänä pois.

    Comment


      #3
      Ihan mielenkiinnon vuoksi, millainen/mikä auto kyseessä? Kun kerran päästöjä ei muuten meinaa saada, niin ei kai kovin vanha auto voi olla kyseessä.
      Mutta itse aiheeseen, samoilla linjoilla kuin okkim, menee aika kirurgi hommaksi yrittää tuota kenno swappia, mutta uusi katti kuorineen vanhan sisään kuulostaa tempulta jonka onnistuis toteuttamaan, kunhan löytyy sen kokoinen joka mahtuu sinne vanhan sisälle.

      Comment


      • #4
        Varmaan itsekkin noin tekisin, että tehdä tarvikekatti vain orginaalin näköiseksi kapseloimalla se. Viisammat varmaan osaa arvioida vaikuttaako katin toimintaan ylimääräinen ilma- ja metallikerros. Lämpiää nopeammin?

        Comment


          #5
          Ihan mielenkiinnon vuoksi, millainen/mikä auto kyseessä? Kun kerran päästöjä ei muuten meinaa saada, niin ei kai kovin vanha auto voi olla kyseessä.
          Baijerilainen 850CSi -95. Täytyykin muuten vielä tarkastaa otteesta rajat. Eipä käynyt edes mielessä tarkistaa tarkemmin. Edellinen katsastut tehtiin maahantuonnin yhteydessä auton Saksasta tuoneen "hovihankkijan" toimesta jossain missä lie konttorilla. Meinaisi päästöistä jäädä, jos otti molempien puolten mittaukset huomioon. Jatkossa tuskin onnistuu pelkästä toisesta putkesta ottaa arvot.

          Comment


            #6
            OT:
            Mä melkein arvasin, että kyse voi olla 850:stä. Siihen kun tuo pakoputkisto on muutenkin hinnaltaan harrastajalle hieman korkeahko, jos tiskille joutuu.

            Comment


              #7
              Kahteen takaänäriin paloi jo yli tonni ja rapiat, kun siinä ei voinut oikoa ja kikkailla. CSi:ssä varsinkin koko putkisto lohkosta konttiin taitaa hätyytellä 10k rajaa. Eipä tosin ole RiSojenkaan putket käsittääkseni kovin halpoja. Mallimerkinnän lisäkirjaimet yleensä maksavat :)

              Todennäköisesti lähdetään kokeilemaan sisusten siirtoa. Voi mennä kyllä reisille vielä koko juttu, kun pääsee alkuun...
              Viimeksi muokannut jasso; 20.4.2010, 15:48. Perustelu: Hinta-arvio alakanttiin

              Comment


                #8
                Faijan 750 vm -89 (jos oikein muistan vm:n) olisi taka osa maksanut joskus suurinpiirtein 1700€ ja olisi ollut jonkin sortin tilaus tavara joka ehkä saapuu jos silloinkaan. "Yllättäen" sovitettiin 735 takapönttö siihen, ja oikein muistan niin eroavaisuudet oli erittäin pienet, näkyvin eroavaisuus oli ulos tulot, orggis on kaksi neliötä ja muissa pöntöissä kaksi pyöreää.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja okkim
                  Se kenno kun on aika tiukassa siinä kiinni (varsinkin metallikatti), eikä sitä saa siitä helposti ehjänä pois.
                  Onko tarvikekateissa ilmoitettu onko keraami- vai metallikennolla? Vai näkeekö käytännössä vasta kurkistamalla? Onko nykykatit enemmän tehty keraamilla vai metallilla?

                  Comment


                  • #10
                    Tuota koko vaihtohommaa voisi kysyä KR Autopalvelusta, kaverit taitaa olla BMW-faneja. Itse kysyin Audi 100:seen ja silloin puhuttiin muutaman satasen hinnasta.
                    http://www.kr-autopalvelu.fi/ralliprojektit/

                    Comment


                      #11
                      Taitaa nuo tarvikekatit olla keraamisia, ne on käsittääkseni aina halvempia. En osaa sanoa miten nuo yleisesti on kun ei ole tullut tehtyä mitään suurta otosta eri vehkeistä.

                      Comment


                        #12
                        Mittoja ehditty vasta ottamaan vanhasta katista. Lähtöputki katista eteenpäin on 2 1/4". Alkuperäinen katti on suora sylinteri, mitoiltaan halkaisija ~11cm ja pituus ~20cm. Katin etupäässä on ennen suppiloa oudosti 10cm matkalta halkaisijaltaan sentin pari kapeampaa sylinteriä, joka vaihtuu suoraan tuohon isompaan. Ei vielä avattu enempää, että onko siinä pienemmässäkin kohdassa kennoa vai ei.

                        Oli pienempi kuin muistikuva, joten ei sinne mahdu suoraan tarvikekattia kuorineen. Koska suora sylinteri täysin suorine saumoineen, niin jos vain löytyy hyvin lähelle samalla kuoren ulkohalkaisijalla olevaa tarvikekattia, niin periaatteessa saa siistin myös vaihtamalla suoraan pätkän väliin kuorineen. Stanssit on niin himmeät alkuperäisessäkin, että niiden katoaminen ei pahasti haittaa.

                        Viikko sitten käytiin penkittämässä ja jäi 30hp tehoista ja 50Nm väännöistä. Erittäin tasainen nätti käyrä muuten, mutta käyrän huippu vain vähän alempana. Elätellään toivoa, että katti olisi siis oikeasti vähän tukossa.

                        Comment


                          #13
                          Kerrotaan nyt lopputulemakin, jos vaikka jotain kiinnostaa.

                          Tänään leikeltiin vanhat katit pois ja laitettiin uutta tilalle. Toteutettiin ihan vain ottamalla vanhat katit välistä pois ja hitsaamalla uusi katti väliin tilalle kuorineen. Uudesta katista otettiin toki ensin päätykartiot pois. Vanhoista kotelot tyhjäksi ennen ja jälkeen uuden katin kohdan.

                          Se tuohoutunut alkuperäinen katti olikin sitten ihan oikeasti hyvin tukkoisen näköinen. Kuva alla, joka tosin näköjään tarkentui pari senttiä liian ylös kennosta. Kuvassa katti lähes siinä kunnossa, missä se oli, vain pää rispaantunut leikatessa lisää. Toisen putken katit olivat vielä kunnossa, mutta tehtiin sama operaatio sinnekin, että virtaa tasaisesti molemmin puolin.

                          Käynnissä jo vapaalla kierrätettäessä voisi väittää olevan selvä ero aiempaan. Tuntuu nyt hengittävältä padalta. Äänet ei onneksi muuttuneet muuta kuin juurikin hengittävämmän kuuloisiksi. Pieni pelko oli, että alkaisi resonoimaan ontot kohdat. Nosturilla huomasi kyllä selvän aavistuksen peltisemmän soundin, mutta ulkona ei enää. Testiajossa perstuntumalla selvähköä muutosta, mutta perstuntuma nyt ei kerro välttämättä mitään oikeaa. Vielä kun menee päästöistä, niin hyvä tuli. Ulkonäöstä tuli ok, ei lähdetty hiomaan yhtään saumoja, koska arvioitiin nätimmäksi noin.

                          Alkuperäinen katti olikin kolmesta peräkkäisestä kennostosta tehty, joista etummainen halkaisijaltaan kapeampaa ja kennoltaan harvempaa. Kennojen välissä sentti pari aina rakoa.

                          Mikäköhän tuon kennon on rikkonut? Lutussa ja keskeltä iso biitti pois, mutta vain katin takimmaisen kennon takapäässä. Etummaiset kennot olivat vahingoittumattomat. Olisiko voinut poksauttaa joskus putkessa kattien jälkeen? Tuntuu erikoiselta. Tuskin sitä kukaan on mennyt rukarillakaan hakkaamaan.

                          Kuvissa valmis muokattu katti vs. orkkiskatti, tukkeentunut pääty ja uudet sisukset paikoillaan.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Olisko raakaseos tehnyt temppunsa orkkiskatille? Siitähän tuli hyvä ja päästöistä, kun menee läpi, niin kyllä tuossa palkoille pääsee.

                            Comment


                              #15
                              Ei oikein tule muuta todella mieleen, kun että raakaa kamaa päässyt putkeen. Tosin erittäin outoa, sillä pakosarjasta on todella pitkä matka tuonne kattien taakse. Ja kattien perässä on kuitenkin vapaasti läpivirtaava keskiänäri, josta matkaa takapönttöihin vielä lisää. Tilaa on siis laajentua kyllä reilusti taaksepäin mahdollisessa poksauksessa.

                              Comment


                              • #16
                                Onko tuosta firmasta kokemusta eli myyvät myös kattien sisäosia?
                                http://www.uni-kat.de/katalog.htm

                                Comment


                                • #17
                                  Avarahkon näköiset uudet kennot. Olisko 100 cel - 200:ksi hieman liian avaran näköiset ?

                                  Comment


                                    #18
                                    Tänään saatiin päästöarvotkin ja leima. HC-arvo on ilmeisesti se eniten katista muuttuva? HC sallittu oli 100ppm ja mitattu 80ppm sekä kierroksilla 50ppm.

                                    En sitten tiedä miten nuo rajat menee, kun 2 putkea. Yhteensä oikeastaan neljä ulos, sillä viimeisten pönttöjen rakenne on vielä sellainen, että ei sitä anturia voi oikein työntää niin pitkälle, että ottaisi tuloputken arvon eikä vain jomman kumman ulostulon.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuommoinen pyöreä on "helppo" korjata. Lötkössä on kaksi leveää ja litteää kattia, keraamisia käsittääkseni. Toistaiseksi yksikään tarvikekatti ei ole tarjonnut mitoiltaan ratkaisua kun ovat liian korkeita - vähäinenkin maavara häviää. Alkuperäisten hinta taitaa olla enempi kuin tuossa 850:ssä, kysely tuotti joskus jotain 1200€/kpl. Katsastus vasta joulukuussa, joten aikaa on vielä - edellinen leima tuli HC=220:lla vain sympaattisen inssin avulla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja matrikkel Näytä viesti
                                        Tuommoinen pyöreä on "helppo" korjata. Lötkössä on kaksi leveää ja litteää kattia, keraamisia käsittääkseni. Toistaiseksi yksikään tarvikekatti ei ole tarjonnut mitoiltaan ratkaisua kun ovat liian korkeita - vähäinenkin maavara häviää. Alkuperäisten hinta taitaa olla enempi kuin tuossa 850:ssä, kysely tuotti joskus jotain 1200?/kpl. Katsastus vasta joulukuussa, joten aikaa on vielä - edellinen leima tuli HC=220:lla vain sympaattisen inssin avulla.
                                        Kannattaa käydä AM-Worksillä juttelemassa, jos vaikka vaihtaisi sinullekin tarvikekatit. Minun sataseen vaihtoi katit ja kun oli niin edukas, niin teetin samalla koko putkiston. Silti hinta jäi halvemmaksi kuin orkkiskattien vaihtaminen, ja työn laatu on tiedetysti huippua.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei ongelma ole se kuka tekee, vaan mistä tekee. Maatsillakaan ei sopivia kattirunkoja ole, joten ei sekään tyhjästä voi tehdä, ne isot pyöreät klunssit ei yksinkertaisesti sovi. Maavara on rajallinen luonnonvara ja sitä tehdaslötkössäkään ei juuri kovin runsaasti ole, varsinkin auton pohjalevyä 70-luvulla suunniteltaessa kahta katalysaattoria ei juuri huomioitu - ongelma ratkaistiin perin litteilla ja laakeilla katalysaattoreilla. Yksi perusklunssi sinne ehkä mahtuisi, mutta kahta ei saa millään. Kaksi siellä pitää olla kun milläs muuten sitä inssiä nosturilla hämmästyttäisi (myös sivulistat ovat tärkeitä). Kyllä nää ongelmat aina on ratkenneet, tarttee vain aikaa ja euroa sopivassa suhteessa, painoarvo muuttujalla aika, kun ko. autolla kun tulee ajettua <5tkm vuodessa nykyään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäisten hinta taitaa olla enempi kuin tuossa 850:ssä, kysely tuotti joskus jotain 1200€/kpl.
                                            No on siinä vielä 800:sen kattiin eroa jotain 700e, mutta kallista tuokin. Tuossa Vepekin linkissä näytti olevan yksi 8cm korkea ja 150cm leveä kenno, kävisiköhän?

                                            Comment


                                              #23
                                              Kattelin, itse asiassa tuommoinen leveä 91mm korkeat rungot saattaisi mennä, jos ei muuten niin pakollisina katsastusvarusteina. Vielä on mahdollisuus että on jossain vuotoa ilmaputsarin ja pakoputken pään välissä.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X