Kaverin autossa todettiin katin ottaneen joskus jostain osumaa ja olevan puoliksi helyinä. Kyseisessä autossa katit ovat ilman takimmaista lambdaa eli ainoastaan ns. katsastukseen vaikuttavat. Helppoa olisi vaihtaa vain uudet orkkiskatit, mutta yhden hinta on päälle 1800e ja niitä menee kaksi.
Kyseessä on enemmän tai vähemmän keräilyauto, jolla ajetaan vain kesäisin. Alkuperäisyyden säilyttäminen pyritään pitämään etusijalla, mutta katin tapauksessa sisuksien alkuperäisyydellä ei koeta olevan käytännössä mitään merkitystä, kunhan pakoputki on ulospäin alkuperäisen näköinen. Puristeille kuulostaa varmasti ikävältä, mutta minustakaan keräilyarvoon ei ole käytännössä mitään merkitystä katin sisuksilla.
Muuten voitaisiin tyhjätä kokonaan sisukset, mutta katsastuksessa tulisi ongelmia. Pitäisi siis saada katit toimiviksi. Tällä hetkellä toisen putken katti vielä toimii, mutta ei auta, jos inssi haluaa ottaa molemmista arvot.
Muutamien tuttujen kanssa keskusteluissa heräsi idea, että "kirurgisesti" leikkaa katin auki ja upottaa sisään sopivan kokoisen tarvikekatin sisukset. Näin säilytettäisiin ulkonäkö, mutta teknisesti sisukset tulisivat kuntoon uuden kennoston myötä. Varsinkin, kun jälkimmäistä lamdaa ei ole, riittää että kennosto puhdistaa vain katsastuksen rajojen sisään.
Kysymys kuuluukin, onko kukaan foorumilaisista moista operaatiota koskaan tehnyt? Pioneerityöstä ei ole kyse, sillä vinkki tuli tuttujen käytännön kokemuksien kautta.
Operaation voi suorittaa minusta joko upottamalla kokonaan tarvikekatin kuorineen sisään tai ainoastaan keraamisen kennoston. Erityisesti pelkän kennon sovittaminen toimisi loistavasti ulkonäöllisesti, kun vanhan katin voisi avata yläpuolelta. Kuinka vaikeaa se on teknisesti toteuttaa rikkomatta uuttakin kennostoa tai saada se turvallisesti kiinnitettyä, siitä ei ole vielä varmuutta.
Mittoja ei olla vielä tarkasti otettu, mutta ennakotiedustelujen mukaan sopivan kokoisia tarvikekatteja on saatavilla.
Kyseessä on enemmän tai vähemmän keräilyauto, jolla ajetaan vain kesäisin. Alkuperäisyyden säilyttäminen pyritään pitämään etusijalla, mutta katin tapauksessa sisuksien alkuperäisyydellä ei koeta olevan käytännössä mitään merkitystä, kunhan pakoputki on ulospäin alkuperäisen näköinen. Puristeille kuulostaa varmasti ikävältä, mutta minustakaan keräilyarvoon ei ole käytännössä mitään merkitystä katin sisuksilla.
Muuten voitaisiin tyhjätä kokonaan sisukset, mutta katsastuksessa tulisi ongelmia. Pitäisi siis saada katit toimiviksi. Tällä hetkellä toisen putken katti vielä toimii, mutta ei auta, jos inssi haluaa ottaa molemmista arvot.
Muutamien tuttujen kanssa keskusteluissa heräsi idea, että "kirurgisesti" leikkaa katin auki ja upottaa sisään sopivan kokoisen tarvikekatin sisukset. Näin säilytettäisiin ulkonäkö, mutta teknisesti sisukset tulisivat kuntoon uuden kennoston myötä. Varsinkin, kun jälkimmäistä lamdaa ei ole, riittää että kennosto puhdistaa vain katsastuksen rajojen sisään.
Kysymys kuuluukin, onko kukaan foorumilaisista moista operaatiota koskaan tehnyt? Pioneerityöstä ei ole kyse, sillä vinkki tuli tuttujen käytännön kokemuksien kautta.
Operaation voi suorittaa minusta joko upottamalla kokonaan tarvikekatin kuorineen sisään tai ainoastaan keraamisen kennoston. Erityisesti pelkän kennon sovittaminen toimisi loistavasti ulkonäöllisesti, kun vanhan katin voisi avata yläpuolelta. Kuinka vaikeaa se on teknisesti toteuttaa rikkomatta uuttakin kennostoa tai saada se turvallisesti kiinnitettyä, siitä ei ole vielä varmuutta.
Mittoja ei olla vielä tarkasti otettu, mutta ennakotiedustelujen mukaan sopivan kokoisia tarvikekatteja on saatavilla.
Comment