Eli käytin autoni juuri huollossa jossa vaihdatin lambda-anturin, jäähdytinnesteen lämpötila-anturin ja automaattiin osa öljyistä(itse asiassa vaihtui 3 litraa kun tiputettiin vain propusta ulos se mitä sieltä tuli).
Automaatin toiminta ei mielestäni juurikaan muuttunut miksikään.
Kysynkin tuosta 4-portaisesta automaatista:
Kun auto on päällä paikallaan, onko normaalia että kun pitää jarrua pohjassa ja vaihtelee D:n R:n P:n ja N:n välillä sikinsokin, niin itse vaihdekepin pykälään pysähtymisen ja vaihteen todellisen vaihtumisen välillä on n. sekunnin viive?
Esim.
Pistän P:ltä/N:ltä -> D:lle/R:lle niin n. sekuntiin ei tapahdu tai kuulu mitään, sitten kevyt kolahdus(kuuluu kuskin korviin lattian läpi) ja auto aavistuksen heilahtaa. P ja N-pykälien välillä vaihtaminen ei nytkäytä autoa mutta hiljaa kuulostelle kyllä kuulee ovienkin ollessa kiinni kun klonksahtaa vaihde. Mutta P:ltä tai N:ltä -> D:lle tai R:lle - auto nytkähtää selvemmin ja kolahdus on kovempi, samoin viive vaihteen pykälän siirrossa on se noin sekunti. Kun pykälän siirtää D:ltä tai R:ltä P:lle tai N:lle, niin viive on n. puoli sekuntia ja ääni vaimeampi.
Ajaessa vaihdeiden vaihdon huomaa jotenkin persuksissa, mutta mitään kolinaa ei moottorin läpi kuule. Luulisin että se turbiinilukko(?) kun menee päälle, niin se tuntuu enemmän koska 1:sen ja 2:sen vaihdot on juuri havaittavissa mutta 3:lla kun lukko nähtävästi menee päälle niin sen huomaa vähän suurempana nykähdyksenä liikkeessä.
Toimiiko automaatti normaalisti näin - vai pitäisikö tämän olla niin hienovarainen että vaikka auto olisi paikallaan, auton alta(edes kuskin korviin) ei kuulu mitään eikä auton pitäisi edes vähän nytkähtää?
Olenko vain vainoharvainen ja automaatti toimii normaalisti?
Autolla on ajettu aika vähän, ja automaatin öljyt on vaihdettu n. 10tkm sitten, ja nyt vaihdoin tuon 3 litraa osavaihtona.
Toinen kysymys on tyhjäkäynnistä. Kun istun ja tunnustelen tyhjäkäynnin tasaisuutta, huomaan että auto todella vähän mutta sen tuntien, hytkyy hieman tyhjäkäynnillä. Olen saman huomannut oli kone kylmä tai lämmin. Eli vaikka olisin kuuro, tuntisin selvästi että auto on päällä ja että kori ottaa resonointia moottorista(ja/tai automaatista) ja vavahtelee.
Onko normaalia vai pitäisikö Audi 80:n tällä moottorilla olla niin tasainen että sitä ei edes huomaa että kone on päällä istuessani penkillä(jos ääntä ei lasketa)?
Call me a paranoid! :)
Automaatin toiminta ei mielestäni juurikaan muuttunut miksikään.
Kysynkin tuosta 4-portaisesta automaatista:
Kun auto on päällä paikallaan, onko normaalia että kun pitää jarrua pohjassa ja vaihtelee D:n R:n P:n ja N:n välillä sikinsokin, niin itse vaihdekepin pykälään pysähtymisen ja vaihteen todellisen vaihtumisen välillä on n. sekunnin viive?
Esim.
Pistän P:ltä/N:ltä -> D:lle/R:lle niin n. sekuntiin ei tapahdu tai kuulu mitään, sitten kevyt kolahdus(kuuluu kuskin korviin lattian läpi) ja auto aavistuksen heilahtaa. P ja N-pykälien välillä vaihtaminen ei nytkäytä autoa mutta hiljaa kuulostelle kyllä kuulee ovienkin ollessa kiinni kun klonksahtaa vaihde. Mutta P:ltä tai N:ltä -> D:lle tai R:lle - auto nytkähtää selvemmin ja kolahdus on kovempi, samoin viive vaihteen pykälän siirrossa on se noin sekunti. Kun pykälän siirtää D:ltä tai R:ltä P:lle tai N:lle, niin viive on n. puoli sekuntia ja ääni vaimeampi.
Ajaessa vaihdeiden vaihdon huomaa jotenkin persuksissa, mutta mitään kolinaa ei moottorin läpi kuule. Luulisin että se turbiinilukko(?) kun menee päälle, niin se tuntuu enemmän koska 1:sen ja 2:sen vaihdot on juuri havaittavissa mutta 3:lla kun lukko nähtävästi menee päälle niin sen huomaa vähän suurempana nykähdyksenä liikkeessä.
Toimiiko automaatti normaalisti näin - vai pitäisikö tämän olla niin hienovarainen että vaikka auto olisi paikallaan, auton alta(edes kuskin korviin) ei kuulu mitään eikä auton pitäisi edes vähän nytkähtää?
Olenko vain vainoharvainen ja automaatti toimii normaalisti?
Autolla on ajettu aika vähän, ja automaatin öljyt on vaihdettu n. 10tkm sitten, ja nyt vaihdoin tuon 3 litraa osavaihtona.
Toinen kysymys on tyhjäkäynnistä. Kun istun ja tunnustelen tyhjäkäynnin tasaisuutta, huomaan että auto todella vähän mutta sen tuntien, hytkyy hieman tyhjäkäynnillä. Olen saman huomannut oli kone kylmä tai lämmin. Eli vaikka olisin kuuro, tuntisin selvästi että auto on päällä ja että kori ottaa resonointia moottorista(ja/tai automaatista) ja vavahtelee.
Onko normaalia vai pitäisikö Audi 80:n tällä moottorilla olla niin tasainen että sitä ei edes huomaa että kone on päällä istuessani penkillä(jos ääntä ei lasketa)?
Call me a paranoid! :)
Comment