Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 80 2.6 automaattien omistajile kysymys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi 80 2.6 automaattien omistajile kysymys

    Eli käytin autoni juuri huollossa jossa vaihdatin lambda-anturin, jäähdytinnesteen lämpötila-anturin ja automaattiin osa öljyistä(itse asiassa vaihtui 3 litraa kun tiputettiin vain propusta ulos se mitä sieltä tuli).

    Automaatin toiminta ei mielestäni juurikaan muuttunut miksikään.

    Kysynkin tuosta 4-portaisesta automaatista:
    Kun auto on päällä paikallaan, onko normaalia että kun pitää jarrua pohjassa ja vaihtelee D:n R:n P:n ja N:n välillä sikinsokin, niin itse vaihdekepin pykälään pysähtymisen ja vaihteen todellisen vaihtumisen välillä on n. sekunnin viive?

    Esim.
    Pistän P:ltä/N:ltä -> D:lle/R:lle niin n. sekuntiin ei tapahdu tai kuulu mitään, sitten kevyt kolahdus(kuuluu kuskin korviin lattian läpi) ja auto aavistuksen heilahtaa. P ja N-pykälien välillä vaihtaminen ei nytkäytä autoa mutta hiljaa kuulostelle kyllä kuulee ovienkin ollessa kiinni kun klonksahtaa vaihde. Mutta P:ltä tai N:ltä -> D:lle tai R:lle - auto nytkähtää selvemmin ja kolahdus on kovempi, samoin viive vaihteen pykälän siirrossa on se noin sekunti. Kun pykälän siirtää D:ltä tai R:ltä P:lle tai N:lle, niin viive on n. puoli sekuntia ja ääni vaimeampi.

    Ajaessa vaihdeiden vaihdon huomaa jotenkin persuksissa, mutta mitään kolinaa ei moottorin läpi kuule. Luulisin että se turbiinilukko(?) kun menee päälle, niin se tuntuu enemmän koska 1:sen ja 2:sen vaihdot on juuri havaittavissa mutta 3:lla kun lukko nähtävästi menee päälle niin sen huomaa vähän suurempana nykähdyksenä liikkeessä.

    Toimiiko automaatti normaalisti näin - vai pitäisikö tämän olla niin hienovarainen että vaikka auto olisi paikallaan, auton alta(edes kuskin korviin) ei kuulu mitään eikä auton pitäisi edes vähän nytkähtää?

    Olenko vain vainoharvainen ja automaatti toimii normaalisti?

    Autolla on ajettu aika vähän, ja automaatin öljyt on vaihdettu n. 10tkm sitten, ja nyt vaihdoin tuon 3 litraa osavaihtona.

    Toinen kysymys on tyhjäkäynnistä. Kun istun ja tunnustelen tyhjäkäynnin tasaisuutta, huomaan että auto todella vähän mutta sen tuntien, hytkyy hieman tyhjäkäynnillä. Olen saman huomannut oli kone kylmä tai lämmin. Eli vaikka olisin kuuro, tuntisin selvästi että auto on päällä ja että kori ottaa resonointia moottorista(ja/tai automaatista) ja vavahtelee.

    Onko normaalia vai pitäisikö Audi 80:n tällä moottorilla olla niin tasainen että sitä ei edes huomaa että kone on päällä istuessani penkillä(jos ääntä ei lasketa)?

    Call me a paranoid! :)

    #2
    kyllähän se auto jarrua vasten nytkähtää löysät pois kun vaihde tulee silmään.

    Comment


    • #3
      er

      Mitä tarkoitat löysät pois? Jos jarrua painaa jatkuvasti tai käkkäri on lujasti päällä, auto nytkähtää silti aina kun vaihtaa vaihtimella asentoa. Mitä tarkoitat löysät pois? Mistä, kun ei ainakaan renkaat liikahda..

      Comment


        #4
        Mitä tarkoitat löysät pois? Mistä, kun ei ainakaan renkaat liikahda..
        Voimansiirto jne lähtee löysät pois, oli tomaatti mikä tahansa niin aina se vähän nytkähtää kun laittaa N/P:ltä D:lle.
        Tai no, A8, S-mersu tms "juppi" autoissa saattaa olla hieman maltillisempi nytkäytys.

        Comment


        • #5
          Tyhjäkäyntikierroksista riippuu myös. Jos käy 850rbm on nykäys huomattavasti suurempi kuin 750-800rbm. Tuo n. sek. viive on kai aika normaali.
          Omissa automaateissa ainakin on tuo viive, ja kylmänä kun on kierroksia hieman enempi, ja öljy kylmempää, nykäsee hieman.
          Moottorin / vaihteiston tukikumit saattaa olla jo hieman kovettuneet, josta syystä ehkä johtuu myös tuo kolaus / moottorin käynnin värinät. Omissa ainakin tuo v6-koneinen on huomattavasti hiljaisempi / värinättömämpi kuin neloskoneiset (tosin A4 B5 ympäristössä)

          Comment

          Working...
          X