Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 tyhjäkäynti seilaa ja hyytyy

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 S4 tyhjäkäynti seilaa ja hyytyy

    Ongelmana on että auton tyhjä käynti seilaa noin 800-1100/900-1100 väliä ja välillä käy omasta mielestä korkeilla kieroksilla kun on noin 1000-1100 tasasest, kun on ollut noin 850 jossain vaiheessa.

    Toinen ongelma on että kun ajaa tasasesti ja tulee pieni ylämäki niin saattaa mennä varaohjelma päälle eli moottorin vikavalo ja absvalo syttyy samaa tekee myös pintakaasu kiihdytyksessä ajoittain.

    vika koodeja on antanut:

    Address 01: Engine
    Control Module Part Number: 8D0 907 551 C
    Component and/or Version: 2.7l V6/5VT G 0002
    Software Coding: 05711
    Work Shop Code: WSC 06315
    3 Faults Found:

    17746 - Camshaft Position Sensor (G40): Open or Short to Plus
    P1338 - 35-00 - -
    17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
    P1557 - 35-00 - -
    17743 - Engine Torque Monitor 2: Control Limit Exceeded
    P1335 - 35-10 - - - Intermittent

    Readiness: 0000 0000

    Ja

    Address 01: Engine
    Control Module Part Number: 8D0 907 551 C
    Component and/or Version: 2.7l V6/5VT G 0002
    Software Coding: 05711
    Work Shop Code: WSC 06315
    6 Faults Found:

    17746 - Camshaft Position Sensor (G40): Open or Short to Plus
    P1338 - 35-00 - -
    17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
    P1557 - 35-00 - -
    17537 - Fuel Trim; Bank 2 (Mult): System too Rich
    P1129 - 35-10 - - - Intermittent
    17535 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult): System too Rich
    P1127 - 35-10 - - - Intermittent
    17743 - Engine Torque Monitor 2: Control Limit Exceeded
    P1335 - 35-10 - - - Intermittent
    17777 - Cylinder 5 Ignition Circuit: Short to Ground
    P1369 - 35-10 - - - Intermittent

    Readiness: 0000 0000
    Saturday,27,March,2010,21:34:48:24340
    VCDS Version: Release 805.3
    Data version: 20090213

    Ilmavuodot on yritetty tukkia.
    Voisiko tuo viitata ilmamassa anturi vikaan tai että jako olisi asteen pielessä?

    Omasta mielestä ongelmat alkoivat jakohihna remontin jälkeen

    #2
    Kerran jakohihnaan on tosiaankin koskettu, niin kyllä lähtisin ekaksi sitä tutkimaan koska tuo nokka-akselin asentotunnistinvika voi ilmeisesti tulla siitä.

    Jossain voisi kyllä silti olla ilmavuoto noiden koodien perusteella.

    Comment


      #3
      Jako vaikuttais olevan pielessä , mut vaikuttais että muutakin vikaa on kun herjaa ahdoistakin. Vie takas ja sano että laittavat jaon kohdalleen tehdasohjeen mukaisesti, eli merkit kohdalleen ja sitten 16 ketjunrullaa merkkien välissä.

      Ahtopainemittari olis hyvä olla olemassa niin näkis onko yliahtoja.

      Comment


      • #4
        Autossa on Apexin ahtopainemittari ja piikki käy n.1.5-1.6 ja siitä laskee noin 1.3-1.4 ja pysyy hyvin siinä.

        Ainakin mistä se voi päästää painetta pihalle on venttiilikopasta kuskin puolelta läheltä öljytikkua, koska paine testillä sieltä kuului suhunaa..

        Mietityttää se hyytyminen/varaohjelmalle meno kesken tasakaasulla ajon,
        kun ikävä aina käyttää virrat nollassa ja että vika nollautuu..
        kovemmalla kiihdytyksellä sitä vikaa ei tule, ainoastaan kun ajaa tasakaasulla ja rauhallisesti/kevyellä kiidytyksellä..

        Comment


          #5
          Ohjelma ei hyväksy noita sun säätöjä (deviation=liikaa eroa haluttuun, joka ilmenee eniten varmaan just osakaasulla). Joko lievennät säätöjä tai teetätät uuden ohjelman. Toinen asia on toi 1.54barin mahdollinen ylittyminen jota koodi ei yleensä hyväksy.

          Sulla on varmaan se kumi y-putki throttle body revenny. Mulla on pari ylimäärästä tallissa, saat kympillä yhden. Venttiilikoppa ei päästä paineita.

          Comment


            #6
            Se huohotin pitää irroittaa Y-putkesta ja Y-putki tulpata tehdessä painetestiä.

            Comment


            • #7
              Kenen tekemä softa?

              Comment


              • #8
                ei pitäisi olla y haara revennellyt, autossa on ihan uusi Samcon ahtoletku sarja, jolla ajattelin että ahtovika katoaa, mutta ei ollut vaikutusta.
                Otin ahtotestiä tehdessä tuon huohottimen irti y-putkesta ja tulppasin sen.
                Autossa on mtm softa

                Comment


                  #9
                  Öljyntäyttökorkki voi suhista myös. EI noi samcot mitään pelastavia enkeleitä ole. Jos kunnolla suhisee tai jopa kädellä tuntee niin vuotoa siellä on (esim bypass klemmarit).

                  Jako ensin kohalleen ja sitten lisää tutkimista.

                  Comment


                  • #10
                    Samcon letkujen kanssa kannattaa katsoa, että on käytössä kunnolliset klemmarit (kuusiokolo / lenkkikiristys).
                    Tällä suunnalla ainakin irtoili normaalit kiristimet kovissa vedoissa.

                    Comment


                    • #11
                      Olen nyt taistellut tuon S4 kanssa kohta 2 vuotta ongelmana vikakoodina tämän:
                      17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
                      P1557 - 35-00 - -

                      Mikä viittaa ahtovuotoon ja sellainen siellä on, mutta kummajaisena on kun teen paine testin ja irrotan y putkesta sen huohotin venttiilin ja tukin sen y putkesta, niin silti työntää painetta moottoriin ja puhaltaa sieltä huohotin venttiilistä paineettomalle puolelle ja ilmeisesti sotkee ilmamassamittarin toiminnan?
                      nyt kun se on irti niin se puheltaa taivaan tuuliin ja sen kun tukkii niin seuraavaksi puhaltaa öljykorkin välistä onko tuo normaalia vai mistä lähtisi metsästämään ongelmaa..?

                      Comment


                        #12
                        En kyllä nyt ihan täysin ymmärrä että mikä puhaltaa paineettomalle puolelle? Eli siis mikä ja mihin?

                        Voi olla että sinulla on takaiskuventtiili rikki huohotinjärjestelmästä, kannattaa tarkastaa ne. F-letkun haarassa imsarjan alla on yksi, ja muualla lisää.

                        Huohottimen kautta tulee kyllä paineet hissukseen pihalle, kun eihän männät ole absoluuttisen tiiviitä.

                        Comment


                        • #13
                          Luulin että se olisi paineeton puoli missä on ilmamäärämittari ja se y putki.
                          F letkuista missä on takaiskuventtiili huohotin järjestelmään on tulpattu, kun se oli rikki ja uusi yritys painetestiin ja moottorin päällä oleva y putki minkä päässä on ilmamassamittari, siitä sen venttiilin irrotin ja tulppasin y putken, mutta puheltaa painetta siitä venttiilistä mikä tulee huohotin järjestelmästä y putkeen, sitten laitoin sormen venttiilin päähän niin sit puhalsi öljy korkista. Missäpäin huohotinjärjestelmässä vielä takaiskuventtiileitä mikä voisi olla rikki?

                          Comment


                            #14
                            Kyllä ne takaiskut sieltä näkee kunhan silmäilee, yleensä ne on sellaisia vihreitä mötiköitä siinä päällä. Seuraa letkuja.

                            Joo nyt ymmärsin tuon "paineettoman puolen", kyllä se Y-putki on tietty paineeton. Paineita on vasta turbojen jälkeen.

                            Ei tuo nyt oikein kuulosta siltä että se välttämättä olisi rikki ainakaan huohottimesta, mutta vaikea sanoa tarkasti koska ei tiedä että paljonko se puhaltaa paineita huohottimen kautta ulos.

                            Comment


                            • #15
                              Nostetaanpa ongelmaa kyseinen potilas A6 biturbo, joka hyytyi suoraan ajosta vikakoodilla 17965 - charge pressure control positive deviation. Ongelma on että ei pysy käynnissä kun saa liikaa ainetta ainakin hajusta päätellen. Kylmänä pysyy käynnissä, mutta lämpimänä n. +50c jäähdytysneste tukehtuu. N75 epäily kun on muutaman kerran vedossa 2-vaihde ja täyskaasu niin noin 5000rpm tullut noin 0,5s kuolema ja juoksu jatkuu.
                              Ei auttanut solenoidin koputtelu tai auttoi kerran mutta ei toisella kertaa. Ei muita vikakoodeja...

                              Mistä tuo voi johtua? voiko muka toi solenoidi antaa väärää tietoa eculle kun tuntuu että bensaa menee sylintereihin tukehtumiseen asti. Kone humppaa lämpimänä 200-600rpm ja ns.tukehtuu. Kun kaasua painaa niin tukehtuu jos ei pumppaa helvatusti kierroksia. Nyt tarvitaan apuja... Mitä lähdetään logittamaan?

                              Comment


                                #16
                                Onko painetesti tehty? Pysyykö käynnissä jos otat maffin liittimen irti?

                                Comment


                                • #17
                                  Painetestiä ei ole tehty ja nyt maf otettu irti hyvin käy ja kun pistää kiinni niin johan alkoi humppaaminen. Eli 7min meni vastaukseen ja kiitokset kook00lle johdatuksesta oikeaan diagnoosiin.

                                  Näillä eväillä MAFin metsästykseen...

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei se vielä tarkoita sitä että MAF on rikki. Luultavammin siellä on nyt iso vuoto jossain. Tee se painetesti ennen kaupoille menoa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Juuri noin kuten Mikko jo mainitsi. Tuo bensan haiseminen ja tukehtuminen johtuu erittäin tod.näkösesti juuri siitä, että MAF on mitannu tietyn ilmamäärän ja moottorinohjaus osaa muodostaa oikean seossuhteen moottoriin. Jos osa tuosta jo mitatusta ilmasta vuotaa ulos, eikä päädy palotapahtumaan asti niin silloin seos muuttuu todella rikkaaksi. Jos irroitat maffin nii silloin auto siirtyy käyttämään varakarttaa ja "toimii" vaikka olisi ahtoputki irti kokonaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Maffin pistokkeen irroitus pistää auton varakartalle ja niinollen se toimii jotenkuten suurenkin vuodon kanssa. Jos koneessa on suuri vuoto, niin se imee siitä ilmaa maffin ohi tai vuotaa jo mitattua ilmaa pihalle ja seokset menee rankasti persiilleen. Eli painetestiä vaan tekemään.

                                        Edit. Nopeampi ehti ensin

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiitos herroille ohjeista,
                                          okkim Ei se vielä tarkoita sitä että MAF on rikki. Luultavammin siellä on nyt iso vuoto jossain. Tee se painetesti ennen kaupoille menoa.
                                          oli täysin oikeassa eli jossain vuotaa ja isosti kun painetestillä ei saa mitään painetta pysymään. Raporttia seuraa löydöksistä kun löydetään tuo vuoto kohta ja kera kuvien. Ei muuta kuin keulaa ylös ja nokkakohti uusia korjauksia...

                                          Comment


                                            #22
                                            Heh :) Etkö saanut vuotopaikkaa edes suunnilleen selville? Ensimmäisenä veikkaisin kaasuläpän Y-kumia, ja sen alapuolta. Sitten toisaalta voi joku letkukin olla kokonaan irti.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Aika vähästä nämä audit sekoaa, ei ollut muuta irti kuin kuvan turbolta lähtevä letku. Tuo menee omaan piikkiin ja on ollut sitten huonosti paikallaan yhden öljynvaihto välin (10tkm) kun joutui ottamaan ahtojäähdyttimen pään auki että sai oikeaan asentoon irronneesta päästä. Ilmankos on ollut kevyesti tukkoinen...

                                              Helpolla olisi päässyt kun olisi heti ottanut pohjalevyn irti. Audin remontit voivat olla todistettavasti myös halpoja ;)
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                No tuota voi kuvailla aikalailla massiiviseks ahtovuodoks, joten ei ei ihme että menee systeemit sekaisin

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Moikka!

                                                  Oi viisaat ja kokeneet B5 S4-tietäjät, minulla alkaa ideat käymään vähiin. Mitä olen nyt missannut?

                                                  Tyhjäkäynti humppaa tuntuvasti. Ei vikakoodeja.

                                                  Ahtovuotoja ei (enää) ole, sain paineistettua järjestelmän. Öljypohjassa pulputtaa aika mojovasti, mutta toivotaan ettei ole ihan väljä motti. Pitäisi mitata puristusta, mutta mittari on lainassa jossain… Painetestiä tehdessä paineet tipahtaa suht nopeasti, mutta en osaa sanoa kuinka nopeasti ne muilla tippuvat. Autolla on veivattu jo yli 300 tkm, joten eipä nuo männänrenkaat ole varmastikaan enää siitä tiiveimmästä päästä.

                                                  Alipainepuolelta en löytänyt vuotoja savukoneella, spiderhosen rakensin kuitenkin uusiksi, kun oli aika hapan.
                                                  Kaikki takaiskuventtiilit tutkittu puhaltamalla ihan omin pikku-suin ja ainakin sillä “paineella” toimi niin kuin piti. Pannukakkuvalve uusittu, siellä oli vähän röppöjä sisällä.
                                                  Ahtopainemittari näyttää -0,8…-0,7 Bar tyhjäkäynillä, normaalia?

                                                  N80-vettiilin irrotus ja tulppaus ei auttanut tyhjäkäyntiin. N249 tuntuu olevan tyhjäkäynnillä auki, eli päästää alipaineen diverttereille, jotka siis avaavat ilmalle pääsyn imusarjaan turbojen ohi. Tämä lienee normaalia?

                                                  Autoon on tehty puolakonversio ja siinä on nyt jotkut punahattuiset paikallaan. En tiedä tallentuuko sytytyskatkokset vikamuistiin, jos on tuo ICM delete ja coil swap tehty. Vikamuistissa ei ollut koodeja ja skooppi väitti, että kaikki 6 sytyttää. Tulpat näyttivät hyvältä.

                                                  Ei mene leimalta läpi kierroksilla, liikaa happea pakokaasussa. Putkessa saattaa olla pantojen kohdalla vielä vuotoa, mutta tämä kohta on lambdojen jälkeen. VCDS:llä Lambdoja logatessa näyttäisi käyvän aika laihalla, mutta aika vaikea noista hyppäystunnistimista on sanoa. Jännitteet pumppaa karkeasti 0,1…0,7 V välillä.

                                                  Kaasuläppään olen tehnyt adaptaation VCDS:llä.

                                                  Autossa on minulle kerrotun mukaan Erikoismoottorin softa, jotka ymmärtääkseni ovat oikein toimiviksi havaittuja. Suuttimet ovat kaiketi Mersun, ja niitä tässä pitää lähteä sitten vaihtamaan + softaamaan uusiksi ellei nyt sitten löytyisi joku varsinainen vika. Suuttimia en ole skoopannut, voisihan siitä kuvaajasta jotain selvitä.

                                                  Tuleeko jotain ideoita vielä mitä voisi olla jäänyt huomioimatta. Onko imusarjan tiivisteet mahdollinen vuotopaikka? Tosin ei pitäisi kierroksilla olla ongelma, vaan sillon ylipaineista ilmaa pääsisi järjestelmästä pois ja kävisi ennemminkin rikkaalla. Entäs pakosarjan tiivisteet jos imaiseekin siitä ilmaa putkeen ennen lambdoja?

                                                  Nyt olisi hyvät ideat enemmän kuin tervetulleita. Suuret kiitokset!

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onko bensapumppu vakio vai jokin muu?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Taitaa olla vakio tai ainakin siinä käsityksessä olen. Onko tietoa paljonko pumpun pitäisi tuottaa painetta? Voisin sen mitata, jos saan jostain mittarin kaivettua.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ahtopainemittari näyttää -0,8…-0,7 Bar tyhjäkäynillä, normaalia?
                                                        On ihan normaalia.
                                                        En tiedä tallentuuko sytytyskatkokset vikamuistiin, jos on tuo ICM delete ja coil swap tehty.
                                                        Tallentuu jos on riittävän "uusi" ECU, 551C purkissa ei tallennu.

                                                        Bensanpaine on ~3,2 bar tyhjäkäynnillä, ja ahdoilla 4 bar + ahtopaine.

                                                        Imusarjan vuoto pitäisi kyllä näkyä painetestissä, eli tuskin se sieltä vuotaa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No siis mietin lähinnä sitä, että jos pumppua on suurennettu ja vakio paluulinja tai säädin ei ole isomalle pumpulle tyhjäkäynnillä riittävä, niin se voi nostaa/heiluttaa tyhjäkäynnillä paineita, mikä voisi aiheuttaa tyhjäkäynnillä humppausta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei ne paineet heilu, ne vaan jää liian korkeaksi jonka takia se voisi käydä rikkaalla tyhjäkäynnillä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X