Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäynti heittelee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tyhjäkäynti heittelee

    Tuommostas ongelmaa ilmenee. Lähinnä silloin kun pysähtyy nii hetken päästä kierokset käy alhaalla. Kun antaa jonku aikaa käyä nii se välillä humpaa niitä kierroksia ja välillä ei. Tuossa kun viimeksi kävin tankilla nii tankinkorkin ku aukas nii nii kierrokset tipahti joksiki aikaa alas ja nousi sit kohta taas normaaliin. Mistä kannattas vikaa lähtä tutkiin.

    Välillä tekee myös kiihdyttäessä sen et se kerran pätkäsee ja sit mennään.

    Voiskohan mahollisesti olla imuilima vuoto tai jotain?
    Viimeksi muokannut Antti5; 14.4.2010, 21:50.

  • #2
    Puhdistappas enstöikseen se aktiivihiili säiliö sieltä vänkärin etulokasuojan takaa. Omassa 1.8T aeb:ssä oli jatkuvasti nykimistä ja syyksi osoittautui että tuo säiliö oli aivan täynnä hiekkaa.

    Comment


    • #3
      Pittääpä alakaa puhistaan se. Voikohan mahollisesti olla kattiki rikki mulla ku taas haisee tuo auto. Vähän ku vejättää ja parkkiin tulee nii haisee niiku palanukumi voikohan mahollisesti kytkin olla loppu?

      Comment


      • #4
        Kuinkas tuo aktiivihiilisäiliö puhdistetaan? Itsellä se on "yhtä puuta" eli jos säiliön haluaa halkaista, niin täytyisi joku liimaustapa keksiä kasaamiseen. Vai oletteko vain antanut paineilmaa sisään?

        Comment


          #5
          Ettei olisi ollut säiliö täynnä aktiivihiiltä :) Hommahan menee suunnilleen niin että jos aktiivihiilipöntön tyhjentää, jää jäljelle pönttö ilman aktiivihiiltä.
          Vähän joutuu käyttämään mielikuvistusta ainakin, että keksii mistä sinne hiekkaa eksyisi.

          Comment


          • #6
            Imuvuoto, MAF, etummainen lamda tai kaasuläppä.

            Comment


              #7
              Minäkin mielelläni kuulisin kuinka tuo aktiivihiilisäiliö puhdistetaan. Mulla on ainoastaan sen säiliön kyljessä peukalonpään kokoinen muoviläppä, joka lähtee irti. Alta paljastui pieni pölyinen filtteri, ei muuta. Muuten loppusäiliö kyllä näytti aika suljetulta tapaukselta...

              Comment


              • #8
                Pystyykö tuota kaasuläppää tarkistaan vaikka mittarilla et onko siinä vikaa ?

                Comment


                • #9
                  VAG-COM:lla voit sopeuttaa läpän. Vie aikaa ehkä kolme minuuttia... Ohjeet löytyy foorumilta ja kannattaa myös tsekata onko tuo kaasuläppä kotelo miten paskanen. Putsauksessa käytä vaikkapa jarrukliineriä..

                  Itteeni kiinnostais tietää pitääkö tuota hiilipurkkia tai siihen kuuluvaa venttiiliä ylipäänsä putsata taikka huoltaa? Jos kyllä niin miten?!?

                  Comment


                  • #10
                    Pystyykö tuota maffia puhistaan vaikka jollaki jarrukliinerillä tai jollain.

                    Comment


                    • #11
                      Jarrukliinerillä tai elektroniikanpuhdistusspraylla. CRC:llä on myös oma "Air mass sensor cleaner" -ainetta, mutta nähdäkseni se on samaa tavaraa kuin perus alkoholipohjainen elektroniikanpuhdistusaine.

                      Kannattaa kuitenkin tarkistaa, että aine jota käytät on muoviystävällistä. Joissan aineissa kielletään käyttämästä esim. polykarbonaatin kanssa.

                      Comment


                      • #12
                        Kerrohan sitten auttoiko MAF:n puhdistus nykimiseen...

                        Osaisikohan kukaan vastata tuohon ketjussa olevaan aikaisempaan kysymykseeni tuosta hiilipurkista ja sen venttiilin puhdistamisesta/huollosta? Pitääkö purkkia taikka venttiiliä aika ajoin puhdistaa tai tehdä jotain muuta huoltoa ja voiko noilla palikoilla olla yleensäkkään mitään tekemistä nykimisen kanssa?!?

                        Comment


                        • #13
                          Irroita se sähköpistoke siitä mangneettiventtiilistä ja kokeile häviääkö nykiminen.
                          Kaverini auto teki sellaista että joskus sammui ja tasakaasulla alkoi "hyytymään" kunnes taas jatkoi matkaa kunnolla.
                          Myös oli sellainen oire kun tankkasi täyteen niin tuli bensan hajua sieltä aktiivisäiliön tienoilta.
                          Vaihdoin sen venttiilin ja kaikki nämä oireet hävisivät. Venttiilin saa myös tarvikkeena on bosch:in valmistama.

                          Comment


                          • #14
                            Meinaatko siis tuota evap venttiilin pistoketta? Pittää tuossa kokkeilla tuo maffin puhistus ja kattua vielä tulppien kärkiväli, edellisessä autossa se oli sinä vika, kaikkia muuta kyllä tehtiin ensin ilman tulosta :)

                            Comment


                            • #15
                              Tarkoitan venttiiliä joka on aktiivihiilisäiliön ja kaasuläppäkotelon välissä. Linee jurikin nimeltään EVAP.

                              Comment


                              • #16
                                Juu nykäsin tuon evap venttiilin johon irti ja sehän taitaa olla rikki tai jotain. Nyt toimii paljon paremmin ku se ei oo paikallaan mut vielä tahtoo olla semmosta röpötystä ku polokasee kaasua ennen ku se alakaa ottaan kierroksia.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei auttanut mulla kun kokeilin tuon tempun.
                                  Auton tyhjäkäynti muuttui epätasaiseksi kun otti tuon piuhan irti.
                                  Toisaalta mun ongelma onkin nykiminen ja joskus seilaava tyhjäkäynti...

                                  Comment


                                    #18
                                    Monestihan nuo tuppaa menemään jonkinlaiseen yleiseen vikatilaan, kun nyppii sähköjä pois laitteista.
                                    Siksi kannattaisi mun mielestä aina epäillä, onko vika suoranaisesti laitteessa, mikä kytketään pois pelistä.
                                    Aikaisemmin laihalla käynyt kone saattaa 'turvarikkaalla' käydä korvakuulolta nätimmin, ja helposti epäilee syylliseksi laitetta, josta on irrottanut piuhat.

                                    Mutta tämä ihan yleistä spekulointia vaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Totta - Nykimiseenkin voi olla niin monta eri syytä. Esim. mulla nykminen tapahtuu kylmänä sekä satunnaisesti silloin kun lyö kaasun pohjaan esim kolmosella tai nelosella. Kiihdytyksen jälkeen auto alkaa nykiä ja tyhjäkäynti heiluu ihan miten sattuu. Kun tässä tilanteessa MAF:n johdon ottaa irti niin käynti tasoittuu välittömästi... Toinen vaihtoehto on nollata vikakoodit. Nykiminen myös häviää pikkuhiljaa pois kun autolla malttaa ajaa pitemmän matkan tasakaasulla ilman kiihdytykdiä. Nyt olenkin mietinyt voiko vika olla MAF:ssa. Kylmänähän käsittääkseni MAF on pelissä mutta Lambdat ei.

                                      Comment


                                      • #20
                                        joo eli siis paineilmalla tuo säiliö puhalletaan auki.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oletteko löytäneet ratkaisua ongelmiinne?

                                          Joku mainitsi tuolla ylempänä, että vikakoodit nollaamalla käynti tasaantuu. Tämä ei ole totta. Vikakoodit eivät ole vikoja, ne vain viittaavat siihen mikä autossa on vikana. Mahdollisesti vikakoodit nollaamalla voi poistaa auton (lähinnä uudemmista autoista puhuttaessa) "limp home" eli "nilkuta kotiin" tilasta, jossa auton suorituskyky on rajoitettu jonkun vian johdosta.

                                          Evap venttiili on kytketty poltto-ainetankin ja auton imusarjan väliin. Sen tarkoituksena on päästää poltto-aineen huurut ulos tankista. Joskus aikoinaan tämä hoidettiin pitämällä huolta siitä, että tankinkorkissa on reikä. Nyt se hoidetaan päästämällä huurut koneeseen, jossa ne osallistuvat palotapahtumaan, eikä niitä päästetä enää ilmakehään. Omassani olen pannut merkille, että se on silloin kunnossa, kun kuulee selvästi auton käydessä, miten se tikittää.

                                          Maf voi tehdä tepposia tyhjäkäynnille. Joissakin autoissa kuvaan astuu ns. korvaava arvo, joka ottaa homman hoitoonsa, kun maf sanoo sopimuksensa irti. Arvo on silloin "säädetty" kirjoituspöydän ääressä, ottaen huomioon mahdollisimman todennäköiset olosuhteet (lue: ilmanpaine, ilman lämpötila jne). Jos kaapelin nykäisee irti, niin auto voi käydä hienosti jos ollaan lähellä näitä arvoja todellisuudessa, mutta jos menee pakkasen puolelle, tai tosi kuumaan kesäpäivään, niin auto saattaa jopa sammua.

                                          Vikakoodit lukemalla pitäisi tosin selvitä, onko vika maffissa. Vanhemmissa autoissa taitaa tosin olla usein niin, ettei auton diagnoosijärjestelmä ilmoita aina vikaa koodin muodossa, vaikka kuski on jo huomannut, ettei se käy aina virheettömästi.

                                          Minulla heijaa tyhjäkäynti. Eräs mekaanikko sanoi, että kannattaa tehdä kaasuläpän perussäätö sen jälkeen, kun on tarkistettu että kaasuläpän kammio on puhdas, tulpat yms. ok ja koodit luettu. Vaihdoin happianturinkin yhdessä välissä, mutta ei auttanut. Joten pitänee jossain vaihessa tutustua tuohon kaasuläpän perussäätöön.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Yksi asia tuosta tankinkorkista.

                                            Nykyäänhän niissä ei ole enää reikiä, vaan päinvastoin, tankinkorkin tulee olla tiivis.
                                            Joissakin autoissa järjestelmä pitää huolen siitä, että tankissa on alipaine, joissakin ylipaine. Evap venttiili säätelee tämän. Siis jos korkin aukaisun yhteydessä suhahtaa, vika ei ole itse korkissa, vaan päinvastoin, tankikorkki ja sen tiivisteet ovat erinomaisessa kunnossa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Fakta on, että tuo EVAP-venttiilin ja bensatankin välillä oleva aktiivihiilikanisteri kerää pohjalleen hienoa hiekkaa ja roskaa. Aiheuttaa mm. tyhjäkäynnin heijaamista ja voimakasta imua tankin korkilla jos on kunnolla tukossa. Kahdesta autosta kyseisen purkin siivonnut, ja kummassakin tapauksessa tyhjäkäynti on tasaantunut.

                                              Ohessa kuvatuksia aiheesta.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut alpi; 10.8.2011, 18:10.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ihmettelen kyllä tuota. Kanisterin ja poltto-ainetankin yhdistää yksi letku ja välissä on usein vielä suodatin ja/tai kanisterinsulkuventtiili. Siis periaatteessa kanisterin pitäisi vangita se hiekka ja roskat poltto-ainetankin ilmatilasta tätä kautta...?

                                                Huomaa myös: moottorin käynti ei ole riippuvainen kanisterin kautta palotilaan tulevasista bensiininhuuruista. Voit ohjata ne vaikka suoraan ulos, moottori käy ihan hyvin. Kysymys on lainsäädännöstä, jonka mukaan bensiininhuuruja ei saa laskea päästää suoraan ympäristöön.

                                                Jos taas poltto-ainejärjestelmän ilmatila on ihan tukossa, alipaine voi periaatteessa tietenkin tulla niin suureksi, ettei moottori saa polttoainetta. Tämän voisi ehkä testata mittaamalla poltto-aineen paine samalla kun vähän kaasuttelee? Mutta jos asia niin pahasti olisi, niin eikö tämä näkyisi silloin parhaiten, kun moottoria kuormitetaan eniten, eikä vain tyhjäkäynnin huojumisena?

                                                Kanisterin tehtävähän on myös pitää huolta siitä, että poltto-ainetankki saa ilmaa sitä mukaa, kun poltto-aineen pinta laskee. Yksi tarkastuspiste on silloin se pieni suodatin, jonka kautta kanisteri hakee raitista ilmaa tankkiin. Mutta eikö silloin auton pitäisi käydä aina paremmin, kun tankki on täynnä? Minun omassani tyhjäkäynti heijaa aina ihan samalla tavalla, vaikka tankki olisi aivan täynnä.
                                                Viimeksi muokannut EsaZX12R; 1.2.2011, 11:12.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Hatusta vedetty teoria:

                                                  EVAPin kautta saatava korvaus ilma on laskennallinen, koska se tulee ilmamassamittarin ohi. Tankin hengityksen ollessa tukossa, ei moottori saa tuota laskettua määrää vaan seos menee rikkaalle, aiheuttaen heijaamista.

                                                  En tosin ole vielä hahmottanut millä perusteilla tuo EVAP-venttiilin käyttöaste säätyy?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tankin kautta tuleva ilma vaihtelee sen mukaan, miten paljon tankissa on ilmaa ja milloin evap-venttiili aukeaa.
                                                    Monessa autossa on paine-anturi tankissa ja tämä ohjaa sitä, milloin evap-venttiilin pitää aueta.

                                                    Monessa autossa evap-venttiilistä moottoriin lähtevä letku on kytketty suoraan imusarjaan ja näin moottori ei juuri välitä siitä tuleeko sieltä bensiininhuuruja vai ei.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Herätetään tämä keskustelu taas henkiin ;)

                                                      Eli ongelmana on juuri tuota kierrosten heitteleyä/humppaamista. Kyseinen auto siis A4 b5 1.8vapari -96. Oikeastaan siitä lähtien kun auton tämän vuoden tammikuussa ostin, on kierrokset heitelly enemmän tai vähemmän. Myös tuota voimakasta suhinaa/imua on tankista kuuluntu aika ajoin.

                                                      No en asiasta hirveesti ressannu enkä päätä vaivannu, koska ei tuntunut vaikuttavan ajoon mitenkään, tietenkin oli se ärsyttävää kun kierrokset heittää nypytti lähes aina liikennevaloihin tultaessa enemmän tai vähemmän.

                                                      Pari viikkoa sitten, koko paska sekosi sitten totaalisesti! Töistä lähdettyäni, huomasin että kierrokset heittävät huomattavan paljon enemmän mitä normaalisti(siis reilusti yli 1000rpm ja sitten taas ihan sinne alas 200-300rpm), ja aikansa heiteltyä auto sammui jota ei ollut kertaakaan aikasemmin tehnyt. Sammumisen jälkeen pitää antaa samalla kaasua kun starttaa uudestaan, muuten ei käynnisty.

                                                      Samaan aikaan myös bensamittari sekosi. Sillon töistä lähdettyäni, oli bensa jo ehtoon puolella joten tarkotus olikin käydä kotimatkalla tankkaamassa. No matkalla tankille syttyi bensa valo ihan normaalisti, mutta sitten jossain vaiheessa matkaa valo sammui ja bensamittarikin nousi yli puolen tankin(siinä vaiheessa olin jo että mitä vi**ua!). Jatkoin matkaa ja taas bensa valo syttyi, ja bensamittari meni ihan punasen puolelle loppuun. Pääsin kuitenkin tankille, mutta en saanut tankattua täyteen kun pistooli katkasi touhun ja taas olin ihan ihmeissäni. Tankilta lähettyäni mittari näytti täyttä tankkia. Tämä kaikki siis tapahtui kierrosten lopullisen sekoamisen ja auton sammahtelemisen kanssa yhtäaikaa..

                                                      Sain auton huoltoon samalle viikolle, ja siellä selitin että mitä häikkää on ollut. Vikakoodit luettiin, ja ainoa tuli lambadalta se vaihdettiin uuteen(bosch) mitään muuta vikaa ei löytynyt. Tosin tuota tankki ongelmaa ei kyllä tutkittukkaan. Vaikka asentaja oli käynty heittämässä lenkkiä, niin silloin tietenkään mikään näistä kyseisitä ongelmista ei ollut ilmennyt. Pari viikkoa sainkin ajella, ilman ongelmia lambadan vaihdon jälkeen. Kierrokset saatto hieman heittää liikennevaloihin tultaessa, mutta tasaanut sitten nopeasti.

                                                      Mutta TÄNÄÄN taas kuin salama kirkkaalta taivaalta, alko kierrokset heittämään oikein kunnolla liikennevaloihin tultaessa ja lopulta sammui. Senkin jälkeen aina risteykseen tai valoihin tultaessa ja kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset heitti normaalia enemmän mutta ei kuitenkaan sammunut enää uudestaan.

                                                      Ja siitä bensamittari/tankki sekoilusta sen verran, että mittari näyttää nykyään koko ajan täyttä tankkia. Ja kerralla saa tankattua noin 15-25L, tosin tankkauksien välillä olen ajanut vain noin 200-250km, kun en tiedä paljo siellä sitä menovettä on ollut entuudestaan.

                                                      NO tässä teille hyvät lukijat pureskeltavaa, koittakaa ymmärtää mitä tarkotan :D En tiedä missä vika voisi olla ja liittyykö tuo kierros ja tankki/bensamittri sekoilu toisiinsa.. Ainiin ja lambadan vaihdon jälkeen tankki ei ole suhissut kuin kerran, ja sekin oli pidemmän ajon jälkeen.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X