Siskon A2:seen on tulossa 120tkm huolto ja huoltoneuvoja ei tiennyt tarviiko 1,4 bensavehkeeseen vaihtaa jakoremmi+vesipumppu ? 1,4 Poloon remmi vaihdetaan, mutta A2sen kohdalta ei ollut tietoa... Aika kuitenki varattiin remmin vaihtoon, mutta ei sitä turhaan viitsi tehdä jos ei tarvitse ?? Ja vuosimalli on 2004.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A2 1,4 jakopää
Collapse
X
-
Näkyy olevan kahta mallia tuota 1,4 bensaa. AUA ja BBY (05/02 jälkeen). En löytänyt noita kuin A2:sta noilla malleilla.
ELSA:sta yritin katsella tuota, hieman epäselvästi mielestäni merkattu, mutta 60tkm välein on ilmanputsari, polttoaineen suodatin ja tulpat, joten ne ainakin olisi 120tkm kohdalla. Moniurahihna ja jakopäähihna, kun näyttää vaihtokuntoiselta, tarkistus joka huollon aikana. Liekkö sitten tuo 90tkm välein viimeistään, jos oikein ymmärsin. Dieseleissä "unit injector" vielä lisäksi 90tkm välein?
Joku A2:n omistaja voinee varmistaa.
-
Vieras
Itse ihmettelin A2:n BAD (1.6FSI) moottorin hihnanvaihtoväliä, eikä sitäkään mistään löytynyt. Huolto-ohjelmassa ehdotetaan hihnan tarkistusta 90tkm kohdalla, ja vaihtoa jos on vaurioita. Käsittääkseni ohje koskee kaikkia A2 bensakoneita.
Itse en ottaisi riskiä ja vaihtaisi hihnaa vasta sitten kun siinä on näkyviä vaurioita. Ko. auton hihna vaihtui suosiolla 90tkm kohdalla.
Comment
-
Lehtonen Motorsport Turussa sanoi kun ihmettelin 120 tkm vaihtoväliä saksalaisesta huoltokirjasta, että 120 tkm voi toimia jos ei ole pakkasia, ja neuvonpidon jälkeen vaihdettiin 96tkm kohdalla. Sanoivat myös että 5 vuotta olisi toinen raja, jolloin kannattaa harkita suomen oloissa vaihtoa (ellei ole kesäautona).
Comment
-
Vaihtoväli on bensakoneissa Suomen oloissa 90 tkm, joten jos vaihdettu n. 70 tkm, ei tarvitsisi vaihtaa vasta kuin 160 tkm kohdalla, ellei sitten hihna näytä pintapuolisesti rispaantuneelta. Dieselistä en tiedä vaihtoväliä mutta luulisin välin olevan saman. Hommassa kannattaa vaihtaa hihnan lisäksi kiristinrullat ja vesipumppu. Hintaa operaatiolle tuli mulla pari-kolme vuotta sitten muistaakseni vähän reilut viisisataa. Jos meinaat yrittää itse, alla omalla vastuullasi 1.4 bensakoneelle ohje joka löytyi netistä, Lontooksi tosin. Kampiakselin hihnapyörän pultin irroitus + momenttiin kiinnitys näyttäisi olevan vaikein homma jos ei ole erikoistyökaluja.
1. Disconnect the battery
2. Loosen O/S wheel bolts
3. Raise front of car using Audi jack (I couldn't get my trolley jack under it!). There are two flat areas in the alloy structure just behind and inboard of the front wheels that are useful for placing the axle stands. Remember to put the handbrake on and chock the rear wheels!
4. Remove O/S front wheel
5. Remove engine under tray and O/S wheel arch liner
6. Remove the auxiliary drive belt (use a 16mm ring spanner to release the tension)
7. Now, this is the difficult bit. You need to undo the crankshaft pulley bolt which is done up to 90Nm +90deg rotation (i.e. bloody tight!). Ideally you should use a crankshaft pulley locking tool. I didn't have one so I put the car in 5th gear and used a piece of wood between the drivers seat rail and the brake pedal to hold it down. I also used two arms from a hub puller which I hooked into two opposite slots in the crankshaft pulley. I joined these together with a plate and then put a crowbar through them and wedged it against the floor. You need a 19mm socket and a long bar on the crank pulley bolt but it will come undone. Be careful not to shift the car on the axle stands!
8. Remove the crank pulley and re-fit the bolt with a couple of washers which make up the same thickness as the crank pulley.
9. Loosen the spark plugs to make the engine easier to turn over
10. Support engine sump with trolley jack & wooden block
11. Remove air intake, upper timing belt cover, O/S engine mounting brackets.
12. Lower engine slightly to improve access. Don't go too far or you will rip the oil dipstick tube out of the sump.
13. Remove the lower timing belt cover.
14. Turn the engine clockwise to TDC on cylinder1. The dot on the crankshaft should line up with a line in the cylinder block casting. The 8mm holes in the camshaft pulleys should line up with holes behind them. Insert two 8mm bolts into these holes to lock the cams in place.
15. Add your own timing marks using Tippex to both cam sprockets and the crankshaft. (These will be invaluable when re-fitting the belts!)
16. Release the tension on the main belt by loosening the tensioner bolt and then using an allen key to move it out of the way. Remove the main belt.
17. Do the same for the small timing belt.
18. At this point it is worth replacing both belt tensioners and the water pump. The water pump I took off had a plastic impeller whereas the replacement (Audi genuine part) had a steel impeller. The water pump is held on by 2 bolts and is straightforward to replace. It's important that the block sealing surface is clean before fitting the new water pump. I generally use a smear of sealant as well to ensure it doesn’t leak. Note that when fitting the lower tensioner the u-shaped feature on the outside of the tensioner should fit around the bolt head in the block.
19. Fit the new upper timing belt. You'll find that even with the locking bolts in place the camshafts will have moved slightly due to the force of the valve springs. I used a socket and wrench on one of the camshaft pulleys to bring my Tippex marks into alignment whilst fitting the new belt.
20. Tension the belt by rotating the tensioner with an allen key until the pointer on the tensioner lines up with the centre mark. Hold it there whilst tightening the tensioner bolt (20Nm).
21. Fit the main timing belt starting at the water pump and going anti-clockwise direction.
22. Tension the belt by rotating the tensioner with an allen key until the pointer lights up with the feature on the outer ring of the tensioner. Tighten the tensioner bolt (20Nm).
23. Rotate the engine clockwise 2 crank rotations and ensure that all of your timing marks line up. If the engine locks or the timing marks are not aligned then you need to remove and re-fit the belts until they do.
24. Apply firm thumb pressure to the main timing belt and you should see the pointer on the tensioner move.
25. Now put it all back together! – Note that you should use a new crank pulley bolt.
Comment
-
Itse vaihdatin juuri jakopäänosat A2/1.4 AUA 116.500km. Osat profiteile.de . Satsina ContiTechin CT957WP1, jossa kaksi hammashihnaa rullineen ja Ruvillen made in Germany vesipumppu. Hintaa veroineen 169.40 kotiovelle toimitettuna. Kuljetus tuosta 16.70. Samalla maksulla kokosivat enemmänkin romuja reilun viikon toimitusajalla. Itellan mies soitti ovikelloa.
Comment
Comment