Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

moottori tärisee tyhjäkäynnillä välillä

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• moottori tärisee tyhjäkäynnillä välillä

Auto kylmänä vapaakäynnillä tärisee selvästi välillä. Kun käynnistää ja odottaa noin 15 sekkaa, niin istuessa tuntee selvästi kun auto tärisee ja jos menee katsomaan heti käynnistyksen jälkeen konepellin alle - huomaa kun normaalista "tilasta" lähtee tärisemään ja koko moottori huojuu ainakin 2-3 kertaa enemmän. Tärinä kestää ehkä sen 10 sekkaa ja loppuu. Tätä seilaa tärinää-vähemmän tärinää ja taas tärinää kunnes moottori on lämmin ja esim ajossa ei tärise liikennevaloissa ellei ole vielä kylmä moottori.

Mistä voi moinen johtua kun kyseessä ei ole vaihteen vaihto, vaan moottori itse tekee sitä. Koko auto huojuu kun tärisee.

Luulin aluksi että vika olisi vaihteistossa, sen öljyissä - mutta kävin katsomassa moottorin käyntiä ja selvästi huomaa kun "moodi vaihtuu". Koneen käyntiääni ei muutu, vaikka horkka alkaisikin.

Tyhjäkäynti ei silti ole epätasaista, ei kierrokset heilahda eikä äänessä kuule eroa - tosin tärinä jotain resonaatiota aiheuttaa koska tärinän ainaka äänen taajuus vähän muuttuu - ei silti kuullosta epätasaiselta.
    Viimeksi muokannut ranXerox; 9.4.2010, 16:12. Perustelu: edit

Viime aikoina ilmaantunut tyhjäkäynnillä tärinää, oli kone kylmä tai lämmin. Aina se ei kuitenkaan sitä tee, tyhjäkäyntikierrokset ovat normaalit 890 muistaakseni, aivan hivenen jos nostaa kierroksia vaikka 900 asti nii loppuu tärinä. Olen vaihtanu kesällä uudet moottorin ja lootan tukikumit, tuli vain mieleeni että voisikohan sieltä olla joku sitten löystyny tai muuten vaan eläny sen verran että vaatii kiristyksen. Maffi on putsattu kesällä sekä ilmanputsari.

A4 B6 tdiq -03

Comment

Olisiko tähän edellisessä viestissäni kuvattuun asiaan kellään heittää ajatuksia mikä voi aiheuttaa tyhjäkäynnillä ajoittaisen tärinän?

Olen tehnyt sellaisen huomion, että auton seisoessa tyhjäkäynnillä tärinä tulee välillä, tärisee sen 10 sek, sitten taas käynti normalisoiutuu ehkä 10 sek ja taas sama toistuu. Koneen lämmöillä ei näytä olevan vaikutusta.
      Koneen tuenta ei varmaan ole syynä, koska tärinä tulee noin ajoittain ja vähän väliä häviää? Olen seurannut kierrosmittaria, eikä se muutu mihinkään vaikka kone alkaa tärräämään.

Comment

Mulla tekee lähestulkoon samaa, mutta tärinä esiintyy ainoastaan pakkasilla. Kesällä käy tasaisen nätisti. Syytä siihen en tiedä, tukikumeja tosin olen veikannut, että olisivat talvisin kankeammat tms. Tosiaan kierrokset ei muutu tärinässä, ja ihan pienikin kierrosten nosto lopettaa tärinät.

Comment

Mulla tekee lähestulkoon samaa, mutta tärinä esiintyy ainoastaan pakkasilla. Kesällä käy tasaisen nätisti. Syytä siihen en tiedä, tukikumeja tosin olen veikannut, että olisivat talvisin kankeammat tms. Tosiaan kierrokset ei muutu tärinässä, ja ihan pienikin kierrosten nosto lopettaa tärinät.
          Sama homma, eli olen huomannut nyt vasta pakkasten tultua tuon jutun. Termari ja G62 lämpötila-anturi on vaihdettu kesällä sekä maffi putsattu silloin, ilmanputsarin suodatin syksyllä putsattu. Viime talvena ei moista esiintynyt.

Comment

Ite huomasin sen viime talvena, lopputalvesta. Kun tärinät sitten kevään tullen hävisivät, en asiaa sen kummemin enää ajatellut. Nyt talven tullen tärinä palasi. Suodattimet sun muut on täälläkin vaihdeltu kesällä, eikä huollon puutetta ainakaan pitäisi kyllä olla. Tuskin se mitään vakavaa on, kun ei kokoaikaa tärise.

Tukikumit on kyllä hieman väsyneet omassa kulkineessa. Tiedä sitten johtuuko niistä jos sulla on vaihdettu ja täristää silti..

Comment

Että ei lähtisi ilmastoinnin kompura päälle ja se hörppää sen verran virtaa että tärähtelee välillä? Pakkanen, aineet vähissä ja muiden laitteiden suurempi virrankulutus pakkasen takia...

Laittakaapa ilmastointi ECONille ja kattokaa vaikuttaako.

Comment

Ei kai tuon kompuran pitäisi mennä päälle alle +5 asteen? Ei sillä, voihan tuotakin kokeilla, ei siinä mitään häviäkään :D

Comment

Omassa autossa myös tasainen tuntuva tärinä tyhjäkäynnillä.Ihan sama oli kylmä tai kuuma.
                  Korjaamotkaan ei ole osanneet auttaa asiassa ja itse olen siihen jo melko tottunut mutta aina välillä tulee mieleen että mistähän mahtaa johtua

Comment

Tukikumit ja niiden kireyden olen nyt tarkastanut, ei vaikutusta. Nyt kun alkaa olla lämpöasteita ei moottorin ollessa lämmin enää tyhjäkäynnillä tärise. Mutta koneen ollessa kylmä edelleen tekee tuota. Ei viitsisi viedä autoa pajalle ottamaan valohoitoja kun ei vikakoodiakaan anna. Mikä ihme tuon voi aiheuttaa? Maffi? Lämpötila-anturikin on uusi, sen olisi voinut luulla aiheuttavan tuollaista. Ajatuksia/arvauksia?

Comment

Oletko tehnyt painetestiä (ahto)vuotojen varalta?

Jos on VCDC käytössä voisit logitella sieltä eri arvoja, ainakin ilmamassan. Muuttuuko jokin arvo, kun tärinää ilmenee?

Comment

En ole painetestiä tehnyt, mitenkäs se onnistuisi? Vaatiiko erityisosaamista / työkaluja, eli pajalle vietävä sitä varten?

Vag-com on käytettävissä, tietäisi vaan että mitä arvoja sieltä tarkastelisi?
                        Tuon ilmamassan osaan katsoa, eli toteutuuko pyydetty arvo. Täyskaasukiihdytyksellä arvon pitäisi olla tonnin kieppeissä muistaakseni.

Comment

Älä ainakaan pelkästään minun arvausteni varassa lähde valohoitoon sitä viemään :) Ajattelin vain jotain arvailla, kun kukaan muu ei ole vastannut.

Dieseleistä ei ole siis harmainta hajuakaan, mutta ässässä painetesti tehdään paineistamalla itsetehdyllä tai jostain ostetulla työkalulla järjestelmä ja kuuntelemalla kuuluuko jostain ylimääräistä suhinaa. Huohottimen lähtö imuputkesta pitää myös tulpata ettei paine mene väärään paikkaan.

Jos löydät jostain ohjeen tuon oman audisi koneen painetestaukseen ja saat tehtyä/lunastettua jostain työkalun siihen niin ei siitä ainakaan haittaa ole.

Olet luultavasti katsellut läppärillä painearvoja, et ilmamassaa. kaikki tuhannen millibarin yli menevä on ahtopainetta. (2000mbar = 1bar ahtoa) Ja tosiaan sieltä näkee ECUn pyytämän paineen ja toteutuneen paineen. Ilmamassan yksikkö on g/s ja sen arvo on enintään joitain satoja.

Toivottavasti nyt joku lukee tämän, joka tietäisikin jostain jotain ja osaisi auttaa. :)

Comment

Älä ainakaan pelkästään minun arvausteni varassa lähde valohoitoon sitä viemään :)
                            Noo, pistän laskua tulemaan valohoidosta sineppäin =D

Toivotaan että joku tiisseliguru lukee tätä ja heittää omia ajatuksiaan...

Comment

En tiedä kuinka yleistä on, mutta molemmat PD:t mitä mulla on ollut on hieman tärissyt tyhjäkäynnillä. Toinen oli +300tkm ajettu ja tämä nykynen omas alle 70tkm ostaessa.

MAF tai ahtovuoto tuskin on syynä.
                              Ennemmin miettisin sen olevan ominaisuus.
                              PD:ssä tosin voi syynä olla myös pumppusuuttimet, pumppusuuttimien johtosarja tai ehkä hehkutkin kun kylmästä koneesta puhutaan. Tietysti myös moottorin kuluneisuus voi aiheuttaa lievää tärinää. Suuttimetkaan eivät ole ikuisuutta kestäviä ja tarpeeksi kilsoja niin varmasti aiheuttaa jotain pieniä oireita. Uusiminen on edelleen ilmeisesti hiton kallista puuhaa.

Comment

Hehkut on uusittu pari kk sitten, eli niissä vika ei ole. Myöskään ominaisuus tuon en oikein usko olevan, koska tänä talvena vasta alkanut tuota täristystä tekemään. Onhan tuo niellyt jo teitä sen 270tkm edestä, eli tuskin suuttimet aivan uutta vastaavatkaan on.

Comment

Täälläkään ei enää näillä keleillä tärise eikä vatkaa. Alan itsekin vahvasti uskomaan, että kyseessä on ominaisuus. No jos kesän aikana saisi vaihdettua tukikumit, ne nyt mulla on selvästi jo melko väsyneet.

Comment

Tulikos Jondetski tuohon tärinään muutosta? Saitko tukikumit vaihdettua?

Comment

Itelläki ku kovilla pakkasilla käynistellyt vaikka seissyt lämppärissä muutaman tunnin niin alkuun tärisee hetken. Näpäyttää kaasua kerran ja yleenssä tärinä lakkaa, mutta viimeistään muutaman sekunin kuluttua.

Ajattelin nyt ite alkuun vaihtaa bensansuodattimen ja öljyt vaihtaa. Osaa sanoo mitä tossa on.. 200 2.2 20v tq kyseessä siis.

Comment

Täällä tärisee myös,mutta muista poiketen jatkuvasti. Heti käynnistäessä ja kierroksista riippumatta. Huolto ei löydä vikaa. Auto ollut itsellä vasta pari kuukautta ja alkaa tehdä mieli harkita kaupanpurkua. En minä mitään traktoria ostanut.

Comment

Voisiko näissä tärinätapauksissa yhden tai useamman sylinterin kohdalla sytytyshetki olla sen tärinän esiintymisen ajan pielessä? Mekanismia, joka tällaisen vian aiheuttaisi, en kyllä tunne.

Comment

Jaa-a, onnistuukohan vcds:llä katsella sytytyksiä, ja jos voi niin mistä?

Oma kikotin tärisee siis ajoittain ja vain kylmänä vuodenaikana kylmällä/ kylmähköllä koneella. Tärinä on aaltoilevaa ja kestää n.10 sek., on tärisemättä ehkä 5 sek. kunnes taas tärisee.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viesti
                                              Tulikos Jondetski tuohon tärinään muutosta? Saitko tukikumit vaihdettua?
                                              Hehe, enhän mä enään kesällä muistanut koko asiaa, kun ei niitä tärinöitäkään kesäisin esiinny :D Samalla tavalla on tänä talvena tärissyt. Tosin olen huomannut erään mielenkiintoisen seikan siihen liittyen. Jos ajaa duunimatkan ns. pikkuteitä, 40-80km/h, niin sen jälkeen tärisee aina liikennevaloissa seistessä. Mutta jos taasen kuljen saman matkan motaria, niin tärinät loistavat poissaolollaan. Ensin luulin sattumaksi, mutta olen saanut tuon ilmiön tässä talven aikana niin monesti toistumaan, että sattuman mahdollisuus on jo todella pieni.

Herääkös tästä selostuksesta kenelläkään ideoita?

Comment

Lunta pakkautuu jonnekin väliin?

Comment

Oisko moottorin lämmöllä tekemistä asiaan? Hiljempaa ajellessa motti ei ehdi välttämättä saavuttaa 90 astetta ja tärisee joutokäynnillä? Ootko siis seurannu samalla mitä moottorin lämpömittari näyttää kun tärinää esiintyy / ei esiinny?

Comment

Mulla teki tuota kun sytytystulpanjohto oli pimeänä eli yleismittari kouraan ja mittaamaan vastusarvo johdon päästä päähän. Pitäisi olla 6Kohm luokkaa, jos jossain on kovasti eri arvo kuin muissa niin johto vaihtoon.

Comment

Tuskin on lumesta kyse, meinaan ihan näillä nollakeleilläkin sama juttu. Tänäänkin oli tärinää vielä, vaikka vesikeli olikin. Veikkaan kyllä että lämmöilläkin on asian kanssa tekemistä. Ja jokin karstoittuminenkin kävi mielessä. Että johonkin vaan ehtii kertyä karstaa kun pienillä kierroksilla jurnuttaa 80 km/h. Toisaalta taas tuota teoriaa ei tue kesäajan tärinättömyys. Paitsi että kai kesäkeleillä kone käy kuitenkin kuumempana ---> karstaa ei kerry. Mene ja tiedä.

Tuskinpa on tulpanjohdoista kyse ainakaan minulla ja Olmilla ;)

Comment

Kun täällä näköjään on noista tärinöistä juteltu niin lisäämpä omatkin kokemusket.
                                                        Oma A4 b6 bex:kin tärisee tyhjäkäynnillä. Ei väliä onko kuuma tai kylmä. Kylmäkäynnistyksessä kun kierrokset on korkealla ei kone tärise mutta välittämästi, kun ottaan normi tyhjäkäyntikierrokset alkaa tärinä. Autolla ajettu 135tkm. Ei minusta vika vaan ärsyttävä ominaisuus :)
                                                        Pystyykö noissa säätämään tyhjäkäyntiä suuremmaksi, jotta tärinä lakkaisi?

Comment

Ainakin A4 ABC virallisessa ohjeessa oli, että tyhjäkäynnin säätöä ohjelmallisesti, jos asiakas valittaa tärinästä. Olettaen, että tukikumit toimii, ym.

Comment

tärinä

Minulla kanssa tärisee kun aamulla laittaa pyörimään ja loppuu kun pyörii hetken aikaa. Mutta mutta tossa mietin että missä vika voisi olla niin tuli sellainen mieleen että auto seisoo yön ja öljy valuu pohjalle joten yläkerrassa on vähän oljyä. Kuulin tuossa että ainakin 2.8 AAH.ssa on hydraaliikalla toimivat venttiilit. Joten yhtälö voisi olla että kylmällä öljy on jäykkää eikä pääse nopeasti ylös ja venat sitten aiheuttaisi tälläistä tärinää? olenkohan oikeilla jäljillä?

Comment

Working...
                                                            X