Auto kylmänä vapaakäynnillä tärisee selvästi välillä. Kun käynnistää ja odottaa noin 15 sekkaa, niin istuessa tuntee selvästi kun auto tärisee ja jos menee katsomaan heti käynnistyksen jälkeen konepellin alle - huomaa kun normaalista "tilasta" lähtee tärisemään ja koko moottori huojuu ainakin 2-3 kertaa enemmän. Tärinä kestää ehkä sen 10 sekkaa ja loppuu. Tätä seilaa tärinää-vähemmän tärinää ja taas tärinää kunnes moottori on lämmin ja esim ajossa ei tärise liikennevaloissa ellei ole vielä kylmä moottori.
Mistä voi moinen johtua kun kyseessä ei ole vaihteen vaihto, vaan moottori itse tekee sitä. Koko auto huojuu kun tärisee.
Luulin aluksi että vika olisi vaihteistossa, sen öljyissä - mutta kävin katsomassa moottorin käyntiä ja selvästi huomaa kun "moodi vaihtuu". Koneen käyntiääni ei muutu, vaikka horkka alkaisikin.
Tyhjäkäynti ei silti ole epätasaista, ei kierrokset heilahda eikä äänessä kuule eroa - tosin tärinä jotain resonaatiota aiheuttaa koska tärinän ainaka äänen taajuus vähän muuttuu - ei silti kuullosta epätasaiselta.
Mistä voi moinen johtua kun kyseessä ei ole vaihteen vaihto, vaan moottori itse tekee sitä. Koko auto huojuu kun tärisee.
Luulin aluksi että vika olisi vaihteistossa, sen öljyissä - mutta kävin katsomassa moottorin käyntiä ja selvästi huomaa kun "moodi vaihtuu". Koneen käyntiääni ei muutu, vaikka horkka alkaisikin.
Tyhjäkäynti ei silti ole epätasaista, ei kierrokset heilahda eikä äänessä kuule eroa - tosin tärinä jotain resonaatiota aiheuttaa koska tärinän ainaka äänen taajuus vähän muuttuu - ei silti kuullosta epätasaiselta.
Comment