Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kansipultin kanta sökö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kansipultin kanta sökö

    Onnistuin tunaroimaan kansipultin torx-kannan pyöreäksi konetta purkaessa, ihan huolimattomuuttani.
    Mitenköhän tuollaisen saisi auki?

    Muut kansipultit oli tosi tiukassa ja tuo minkä sorvasin pyöreäksi ei mielestäni vielä liikahtanutkaan.
    Kone toki irti autosta ja muilta osin lähes purettu (eikä alapään purkukaan ole poissuljettu) joten kai tuon saisi raahattua ammattilaisenkin pähkäiltäväksi - toki jollain hyvällä kikka kolmosella voisi itsekin yrittää.
    Miten tuollaisen poraaminen/hiominen onko kovinkin hankalaa materiaalia.
    Kyseessä vm 93 ABC-kone , uusimmasta hankinnasta eli 80q:sta.

  • #2
    Vastakierrehylsyllä. IKH tuotenro IKH7229 näet ainakin mistä on kysymys. Joltain tutulta korjaamolta voisit saada lainaksikin. Kannen pultit on 10,9 kovuisia, ei oo tullu koskaan yritettyä poraamista moiseen, luulisi porankin pystyvän. Koita poralla jo irrotettuun pulttiin, uusittavahan nuo on kuitenkin.

    Comment


    • #3
      Hitsaat sen torx hylsyn tai jonkin vastaavan siihen pulttiin kiinni ja käännät auki.
      Muista suojata kannen sisusta!

      Comment


        #4
        Vastakierrehylsyllä.
        Menee vain hyvä kierretappi ketuiks...

        Janin ehdotusta toteuttamaan, hitsaa isoin mutteri minkä löydät/onnistut sovittelemaan siihen pultin päähän, niin hyvä tulee.
        Kävi kerran yhden kansipultin kanssa niin että kun vihdoin olin saanut pitävästi hitsattua mutterin, niin se 17mm mutteri meni pyöreäksi. Piti ottaa järeämpää pulttia ettei mennyt pyöreäksi.

        Comment


        • #5
          Jos halutaan kuitenkin porata:
          10,9:n voi todellakin vielä porata tavallisella pikateräsporalla , 12,9:ä lämpökäsittelemällä tehtyä ei oikein voi, on jo varsin kovaa, kuten hitsikin. Poratessa esireiän koko saisi olla maks. 1/3 alkuperäisen reiän koosta . Poraa voi painaa aika kovaa, mutta pieniä kierroksia pitäisi käyttää. Jäähdyttävää nestettä kannattaa käyttää esim. vettä.

          Comment


            #6
            Benkku, kysy Kleemolalta tuota poraushommaa, sillä on aiheesta kokemusta. :)

            Comment


            • #7
              Yleensä tuollaisessa tapauksessa riittää kun ensin irrottaa sen kannen, eli poraa sen sen pultin kannan pois niin on edellytykset sille kannellekin lähteä ja sitten voikin "sepitä" sitä törröttävää pulttia mielin määrin vaikka putkitongeilla.
              Siis, reilusti pultin paksuisella poralla sen pitäisi hoitua...

              Comment


                #8
                Ok, kiitos vinkeistä. Täytyypi tuota tutkailla, poraaminen varmaan helpointa. Pikaisesti tuntui sen verran ahtaalta kololta missä pultti on että kävi v..tuttaan.
                Mr.Crossfire: pitää kysellä Janilta, oli eilen vaan aamupäivällä paikalla ja tuo töppö tuli tehtyä iltapäivällä , ihmeellistä touhua kun ei porukka ole töissä pääsiässunnuntaina kuin puolikkaan päivän :-)

                Comment


                  #9
                  Olikos kyseessä torx vai XZN? Hieman ylikokoisella XZN-palalla saa joskus irroitettua pyöristyneitä kuusiokoloja, torxin kanssa ei välttämättä onnistu. Mutta kannattaa koittaa.

                  Comment


                    #10
                    Toihan on ulkoinen torx, yritin kyllä erikokoisilla normi ja xzn hylsyillä jos olis saanut auki. Ongelmana osin se että joko mulla on vuosien varrella voimat vähentynyt tai sitten noi oli yllättävän tiukassa. Puolen metrin varrella sai vääntää huolella ja kone moottoripukkiin asennettuna liukui pitkin paikkoja....

                    Comment


                    • #11
                      Metsässä, en tarkoittanut vastakierretappia vaan vastakierrehylsyä. Kurkkaappa tuo ikh:n numero, idea selviää kuvasta. Hylsy lyödään pyöristyneen kannan päälle ja ruuvi kierretään auki. Näillä irtoaa vaikka täysin pyöreä kuusiokolopultti.

                      Oikeasti toimiva, eikä tarvii porata eikä hitsata. Edellyttää tietty, että kannan ympärillä on tilaa hylsylle.

                      Comment


                        #12
                        Jaa juu, taas oon iltasella lukenut liian hätäseen :)
                        Toimivuus tosin noissakin on rajattua, oikein kunnolla jämähtänyt kannenpultti saattaa olla aika hyvänä rajana.

                        Joko muuten benkku olet selviytynyt pulteista, ja jos olet niin miten selvisit?

                        Comment


                          #13
                          Täytyypi käydä tuossa paikallisella IKH-jälleenmyyjällä pällistelemässä noita vastakierrehylsyjä.
                          Pultti on vielä kiinni, projektimoottori kyseessä niin ei ole ollut kiire, muissa hommissa mennyt 12-14 tuntia päivä niin ei o jaksanut tuota murehtia.
                          KH-machineryn Janin kanssa juttelin aukiporaamisesta ja ei kuulemma ole paha juttu, hänelläkin näyttäis vaan olevan hieman kiireitä..

                          Comment


                            #14
                            Kansipultti 2-benkku 0.
                            Kokeilin tuollaisella IKH:n hylsyllä. Piti hyvin pultin kannassa MUTTA koska tuo oli torx sopiva hylsy (pieni) oli 1/4" karalla- ei kestänyt muunnoskappale alkuunkaan. Pitänee modata tuo hylsy ja hitsata siihen kiinni 1/2" vääntiö.

                            Comment


                              #15
                              Pultin avaaminen vastakierrehylsyllä voi olla tekemätön paikka, kun se pultti on melkoisen tiukassa. Kannattaa toki yrittää.

                              Yleensä noi kansipultit irtoaa aika kivasti jos saat häivytettyä pultin kannan ja otettua kannen pois.

                              Tällöin toi pultti vapautuu jännityksestään ja saattaa aueta ihan sormin vääntämällä. Noi kansipultit kun ei oo väännetty blokissa olevan kierteen pohjaan saakka.

                              Comment


                              • #16
                                Vag konsernin vehkeissä voi kannenpultin kanta olla myös ribe joka on kovasti samannäköinen kuin tavallinen torx kanta. Äkkiä tulee mieleen että monet ovat varmaan vääntäny kannat paskaksi torxilla joka ei aivan timmi ole siihen kantaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei välttämättä kovin tiukkaan kannata vastakierteelläkään koittaa, ne nimittäin omien kokemusten perusteella katkeavat suht helposti. Sitten kun sitä tynkää koitat sieltä porata, niin huomaat ettei siihen uppoa mikään terä, vaikka hetki sitten se ei vääntöä kestänytkään juur yhtään.

                                  Saattaa näissäkin eroja olla, mutta pari kertaa olen askarrellut irti sisään katkennutta vastakierrettä ja molemmilla kerroilla jälki oli aika rumaa. Monesti kaikki ympärillä olevat materiaalit tuntuvat purukumilta tämän vastakierteen rinnalla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Niinpä, kovuus ja hauraus kulkevat käsi kädessä. Sen takia poranterät yms. ovat kiinantuotteina yleensä kelvottomia: joko karkaistu liian kovaksi ja katkeavat heti tai sitten jäänyt liian pehmeäksi eikä leikkaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei välttämättä kovin tiukkaan kannata vastakierteelläkään koittaa, ne nimittäin omien kokemusten perusteella katkeavat suht helposti. Sitten kun sitä tynkää koitat sieltä porata, niin huomaat ettei siihen uppoa mikään terä, vaikka hetki sitten se ei vääntöä kestänytkään juur yhtään.

                                      Saattaa näissäkin eroja olla, mutta pari kertaa olen askarrellut irti sisään katkennutta vastakierrettä ja molemmilla kerroilla jälki oli aika rumaa. Monesti kaikki ympärillä olevat materiaalit tuntuvat purukumilta tämän vastakierteen rinnalla.
                                      Silläpä Benkku koettaakin irrottaa vastakierrehylsyllä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jaajuu tosiaan. Enkä näemmä ollut ainoa joka lintsasi koko viestiketjun lukemisessa. Aika kätevä tommosiin tapauksiin missä pultin kanta on esillä. Mitähän on hintaa moisella setillä jota toivottavasti ei koskaan tarvitse?

                                        Comment


                                          #21
                                          15-osainen setti , ovh 145 euroa.
                                          Tuossa IKH 7229 sarjassa lukee professional ja 10v takuu. Tämä yleensä tarkoittaa takuulla kovaa hintaa.
                                          Mutta tosiaankin yllätyin positiivisesti kuinka kovin tuo tarrasi kiinni pultinkantaan.
                                          En tiedä onko nuo kansipultit kasattu kuivana vaiko mitä mutta ne kaikki muut jotka sain auki oli todella tiukassa (puolen metrin pituisellakin varrella sai vääntää oikein urakalla)ja yllättävän jäykät sitten vielä kiertää ulos kun oli saanut liikkeelle.
                                          Kokeilen vielä viikonloppuna modatulla vastakierrehylsyllä, ja jos ei sillä niin sitten poramaalla

                                          Comment


                                            #22
                                            Jaajuu tosiaan. Enkä näemmä ollut ainoa joka lintsasi koko viestiketjun lukemisessa. Aika kätevä tommosiin tapauksiin missä pultin kanta on esillä. Mitähän on hintaa moisella setillä jota toivottavasti ei koskaan tarvitse?
                                            En ollut sitten yksin häröilemässä omiani :)

                                            Voisin (jos muistan) ottaa huomenna kuvan ja laittaa esille, kansipultista joka oli "hieman" kiinni. Kun sain kemppiliiman pitämään 17mm kannalla olevan mutterin pultissa niin meni se pyöreäksi, joten lisää liimaa 19mm korkealla mutterilla. Omalla tavalla härön näköinen pultti, jonka sitten jätin hyllylle notkumaan ja muistuttamaan ettei se pultin avaus ole aina niin helppoa :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              viimeiset keinot

                                              Suosittelen hitsaamista Esim certanium 707 puikolla. Ohjeet nettisivulta ,puikon hyvä puoli on erinomainen sitkeys ja voidaan hitsata kuonan päälle. Pätkä kupari putkea mutteri, jne.
                                              Toinen keino ihan normaali "vinkun terä" sopivan muotoista voi käyttää myös poranteränä. Jatkaminen onnistuu ihan hitsaamalla tarvittaessa.

                                              Comment


                                                #24
                                                No nyt tuo on auki, tajusi viisaampi luovuttaa kun kohtasi kovan tahdon.
                                                Yksi vastakierrehylsy halkesi, 2 neljännestuuman adapteria murtui, sitten kun hitsautin puolen tuuman jatkovarren tuollaiseen hylsyyn kiinni niin johan aukes.
                                                On muuten uskomaton pito tuollaisella vastakierrehylsyllä!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Aihetta hieman sivuten... Minkämoinen kanta ja minkä kokoinen tuossa ko. Audin kannenpultissa oli?

                                                  Pitäisi viikonloppuna purkaa kansi pois 80 2.0 litraisesta Audista mutta en ole vielä saanut mistään täyttä varmuutta minkämoinen hylsy pitäisi olla?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    E14 torx oli minulla käytössä, eli kai ihan normaali torx-hylsy. Tuo kokomerkintä oli minulle uusi , torx-tapeissahan noi yleensä on t-40 tms muodossa

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ok... Kiitoksia! Pitänee käydä hakemassa tuommoinenkin hylsy vielä ennen purkamisen aloittamista. Vääränlaisilla työkaluilla kun ei saa kuin vahinkoa aikaiseksi... :-/

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eipä ole neloskoneessa torx vaan XZN.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hyvä Terho että täsmensit. Olin omassa viestissäni epätarkka enkä maininnut että itsellä vain kokemusta ABC 2,6 V6 koneesta.
                                                          Aina tietenkin voi ihmetellä miksi tehdas päättänyt viljellä eri tyyppisiä kantoja eri malleissa.
                                                          Ei ole kerta tai toinen kun on paskasen pultin osalta saanut arpoa onko kuusiokolo, torx vaiko XZN.
                                                          Itselle tuo 80 on muutenkin ollut yllätys, eihän siinä ole mitään yhteistä tuon C4:sen kanssa (ok sama peruskone mutta siihen se melkein jääkin)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ja uudet pultit kutosen kanteen on todennäköisesti ribe/polydrive kannalla...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X