Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!

    Onko mahdollista että alle 50tkm ajettu nokkaketjun kiristin antoi nyt jo periksi?
    Vai onko tuo miten herkkä öljynpaineen alenemiselle, jos vaikka pumppu väljä tai pumpun sihti tukossa? Öljyä pulppuaa kyllä nähdäkseni normaalisti nokille ainakin. Paineita en ole mitannut, mutta valo ei ainakaan vilku. Ei viitsis suin päin vaihdella noita 160? osia joka toinen vuosi. Autohan oli tuo AEB moottorinen A4 1.8t

    #2
    Mittaa ne paineet.

    Comment


    • #3
      Minkälaistä meteliä se tuo kiristäjä sulla pitää kun mulla kuuluu kans sieltä ketjupyörien luota semmonen hurina. Hurinaa ei kunnolla erota tyhjäkäynnillä kun vasta sitten kun pistää korvan siihen viereen, mut heti kun kierroksi nostaa nii kuuluu selvästi. Niin että voiskohan se mullä olla rans tuo kiritäjä sökönä?

      Comment


        #4
        Ei se varsinaisesti ole hurinaa. Kuulostaa lähinnä joltain rahisevalta ja kilisevältä hankausääneltä . on voimakkaimmillaan ~2000-2500 rpm kohalla.

        Comment


        • #5
          Täällä samaa vikaa ja ajettu 190.000km. Tuossa 2500rpm kohdalla ja siirryttäeesä vedätyksestä moottorijarrutukseen kuuluu eniten. Mitäs muuta haittaa kuin tuo rallatava ääni tuosta on? Ketju ei herkästi ilmeisesti katkea tai tms. Olen mietinyt , että vaihtaisin vasta seuraavan hammashihnan vaihdon yhteysessä n. 30000 km päästä. Tapahtuuko jotain vakavaa, jos en vaihdata aiemmin?

          Comment


          • #6
            Pahimmassa tapauksessa ketju voi päästä sen verran löysälle, että jako menee hieman sekaisin ja auto antaa koodin nokka-akselin asentotunnistimelta.

            Kiristimen vaihtoa varten ei nokkahihnaa tarvitse irrottaa. Hihna antaa sen verran periksi, että nokat saa nostettua takaosasta ylös ja kiristimen saa irti.

            Comment


            • #7
              mun kokemuksien mukaan kiristin on ilmeisen herkkä öljynpaineen muutoksille
              joten kiristimen vaihto ei välttämättä edes auta asiaa.

              Forte motor flush+forte top end treatment ja uudet castrolin öljyt toimi ainakin mun entisen auton kohdalla.

              Ketju ei kyllä veny eikä löysty.

              Comment


                #8
                Kyllä se ketju venyy, olen ihan käsissä verrannut uutta ja vanhaa. Ja miksi muuten se EI voisi vanhana (ja venyneenä) ottaa kiinni kanteen?
                Viimeksi muokannut okkim; 7.6.2010, 10:30. Perustelu: Lisätty sana ei, olipas jäänyt tärkeä sana välistä.

                Comment


                  #9
                  Jep, venyy ja löystyy iän myötä kyllä. Kuuluu ketjujen ominaisuuksiin.

                  Comment


                  • #10
                    Nii minäki luulen et vennyy. Saa nähä vaikuttaakohan tuo öljyn vaihto mitään, huomenna pitäs laittaa castrolin gtx magnatekit 5w-40w koneeseen nuitten entiiä mitkä öljyjen tilalle. Voipi olla et ääni muuttuu.. Samallahan tuon vaihtaa tuon ketjunki ku vaihtaa tuon kiristäjän.

                    Comment


                    • #11
                      No nii öljyt tuli vaihettua ja kas vain nokkaketjun rallatus loppu. Kyllä nuitten oljyjen kans ei kannata säästellä se on fakta.

                      Comment


                      • #12
                        Hei mun autossa rallattaa myös tuo nokkaketjun kiristin. Onko tuo kiristimen vaihto hankalaa jos sen ite vaihtaa? ja kävin kyselemässä tuon kiristimen hintaa, niin on aika suolasen olonen ~600e. Ebaystä löysin luultavasti oikean osan joka maksoi ~238$. Onko jotain muuta paikkaa mistä kannattaisi kysellä tuota kiristintä?
                        Kun moottori on kylmänä niin auto ei pidä minkäänlaista ääntä, mutta kun moottori on lämmin niin rallatus alkaa tyhjäkäynnillä. Ja sitten kun painaa kaasua, ääni lähtee pois.
                        Löysin youtubesta videon jossa auto pitää aivan samanlaista ääntä kuin omassani.
                        http://www.youtube.com/watch?v=lLqyXp7HAIw

                        Comment


                        • #13
                          kiristimen saa vaihdettua irrottamatta jakohihnaa eli ei vaadi kuin venttiilikopan ja nokkien laakeripukkien irrotuksen. Samalla kannattaa vaihtaa kiristimen tiiviste ja venttiilikopan tiiviste sekä jakoketju.

                          Comment


                          • #14
                            Eli saako tuon ketjunkin samalla vaihdettua, ilman keulan purkamista ja hihnan pudottamista paikoiltaan? Itsellä alkanu 125 tkm ajetussa rallatteleen myös, varsinkin käynnistäessä tahtoo ketju rallattaa.

                            Kyselimpä hintoja paikalliselta merkkiliikkeeltä ja uskomatonta.
                            Ketju 93,60e, Kiristin 615e, Tiiviste 14e ja Venttiilikopan tiiviste 45,80e. Eli pelkät osat 768,4e

                            Onko tuo kiristin todellakin noin arvokas? eikä saa muualta kuin merkkiliikkeestä?
                            Viimeksi muokannut Jomppa; 18.5.2010, 11:02. Perustelu: Päivitys

                            Comment


                            • #15
                              Venttiilikopan tiiviste 20e Motonetistä ja ketjun sai eräästä varaosamyymälästä muistaakseni 60-70e. Muutaman euron säästää :) mutta tuota ketjua ei saa mistään muualta kuin merkkiliikkeestä.

                              Comment


                              • #16
                                Itse ostin varaosa puljusta ketjun 22? ja kiristin 145?. Febibilstein osana molemmat, ketju tuli vielä vag originaali laatikossa

                                Comment


                                  #17
                                  Mistä liikkeestä ostit? Aika halvat hinnat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuopion varaosakeskus, sieltä tulee kaikki haettua

                                    Comment


                                      #19
                                      Näyttäisi kuuluvan Fixus-ketjuun. Täytyypä pitää mielessä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ja miksi muuten se voisi vanhana (ja venyneenä) ottaa kiinni kanteen?
                                        Vaihdoin kiristimen ja alkoi ottamaan kanteen #¤&$£! Ketju taitaa olla vuoden vanha.

                                        Comment


                                          #21
                                          Huomasinpa pienen "typon" tuossa minun lauseessa, siitä puuttuu sana "ei" välistä.

                                          Kylläpäs on kumma että vuodessa ketju on päässyt noin pitkäksi. Onko uusi kiristin ja ketju alkuperäisiä, vai mitä osia?

                                          Comment


                                            #22
                                            Onko uusi kiristin ja ketju alkuperäisiä, vai mitä osia?
                                            Luulisin, että alkuperäistä pitäis olla (ketju Tepolta ja kirstin ebay:stä). Voiko venynyt ketju aiheuttaa misfirejä? Ajatuksena oli että lievä rallatus ja misfiret olis olleet kiristimestä peräisin. Toki vanha kiristin ei käsivoimin liiku kuten uusi, et varmaan jotain vikaa siinäkin on.

                                            Comment


                                            • #23
                                              no joo nyt vaihdettiin kiristin viime viikolla. Uus kiristin marmoritiskiltä 600e+ tiiviste 15e, ketju varaosaliikkeestä 32e, työt 200e...ja toimii eikä rallata enää.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Omaan kulkineeseen tehtiin sama, tosin merkkiliikkeessä. Hintakin oli sitten sitä luokkaa että ei kehtaa edes ääneen sanoa.

                                                Työmääräyksen mukaan ainakin tehtiin kiristimen ja ketjun vaihto, sekä nokkapukkien kohistus ja tiivistys. Tiivisteitäkin uusittiin venttiilikopan ja kiristimen osalta, sekä jotain muitakin "tarpeellisia" tiivisteitä.

                                                No nyt ei rallattele ketju, ainakaan huomioita herättävästi. Tokihan sen edelleen sieltä erottaa että ketju kulkee kun lähelle menee kuuntelemaan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  OT: vaihdoin AEB:n ketjun ja kiristimen 280tkm kohdalla, piti jo aikamoista rallatusta, tarvikkeet Tepolta ja itse vaihdoin...... nyt kun moottori hiljeni niin kuuluu sitten muualta kaikenmoisia vollotuksia ja kahinoita joita ei ennen rallatuksen seasta erottanut..... =))

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onkos jollain hyviä vinkkejä B6 1.8T:n kiristimen vaihtoon, googlella löysin tollaisen ohjeen: http://www.passatworld.com/forums/sh...d.php?t=215732

                                                    Onko rempassa jotain muuta huomioitavaa/tekeekö jenkkipoika tossa jotain tarpeetontakin?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuli tuossa viikko sitten vaihettua tuonne jakopäähän kaikki osat ketujua ja kiristäjää myöten.
                                                      Ei ollu paha homma kun vaan on huolellinen ja hinnan kirouskaan ei ollut kun ketju, kiristin ja tiivisteet oli yhteensä n.160€.
                                                      Mulla loppu kyllä ketjun rallatus vaihon myötä ja alko pakonostajien nakutus joten vielä on pikku remppa tiedossa joku päivä.
                                                      En sitten tiiä sitä että kuin vähällä oisien irrotuksella tuo onnistuu vaihtaa pelkkä ketjun kiristin, itellä tuli purettua aika huolella autoa kun teki vähän muutakin samalla.
                                                      Viimeksi muokannut Antti5; 27.2.2011, 20:07.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jakopää sijaitsee aivan eripuolella konetta kuin nokkaketjun kiristin ja ketju...

                                                        Puhut aivan eri asioista ja osista.
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 2.4.2016, 21:36. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Olen nyt neljään kertaan yrittänyt tavata, mitä Antti yrittää sanoa siinä onnistumatta...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei nyt tullut sanasta sanaan tavattua tuota jenkkipojan remonttia, mutta siinä ei taidettu ketjua vaihtaa. Eikö se kannattaisi ehdottomasti uusia samoilla tulilla? Entäpä nokkatiivisteitä?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X