Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei välttämättä. Jos on vaan kiristin pettäny tai liukupala niin ei se vielä tee muuta niin kauan kun ketju on ehjä ja paikallaan. Jos ketju katkeaa niin sitten se on hattu pöydälle. Faijan autosta kuulin livenä kun kiristimen liukupala hajos. Momenttiavaimella kirrasin pyöränpulttia edessä ja alkoi kesken tyhjäkäynnin raklattamaan. Ei se tarvinnu muuta kun uuden kiristimen. Varmuuden vuoksi pistin kyllä ketjutkin kun ei ne mitään maksa.

    Comment


    • Omhan sitä voitu katsoa tulpanrei'istä miltä näyttää ja tehty puristuskokeet. Olisi mielestäni todella tyhmää jättää vauriot tutkimatta ennen korjausta. Kai se voi säkällä niinkin hajota ettei männät hiero venttiilejä mutkalle.

      Comment


        Itsellä joku tukkeuma aiheutti sen, että kiristin ei vaan kiristänyt tarpeeksi, jolloin ketju hakkasi löysänä kanteen. Ei siinä silloin välttämättä aiheudu venttiilivaurioita. Jos ketju katkeaa niin tilanne on jo aivan toinen ja tuhoa todennäköisesti tapahtuu.

        Comment


        • Auto (A4 B6, 1.8t avj) heitti lauantaina kesken matkan EPC -varoitusvalon tauluun. Pysäytin tienvarteen ja käynnistin uudelleen, jolloin syttyi myös moottorin vikavalo. Ajoin autolla kuitenkin määränpäähän, jossa nollasin vikakoodit. Sen jälkeen varoitusvalot hävisivät ja auto toimi normaalisti.

          Tänään auto teki saman tempun ja katsoin VCDS:llä vikakoodit ja seuraavat löytyivät:

          16396 - Bank 1: Camshaft A (Intake)
          P0012 - 001 - Advance Setpoint no Reached ( Over-Retarded) - Intermittent

          16705 - Engine Speed Sensor (G28)
          P0321 - 008 Implausible Signal - Intermittent - MIL ON

          16706 - Engine Speed Sensor (G28)
          P0322 - 004 No Signal - Intermittent

          Nollasin koodit ja käynnistin. Vikavalot hävisivät, eikä vikakooditkaan palanneet heti.

          Taustatietona auto on ollut minulla 8,5 vuotta ja nokkaketju on pitänyt koko sen ajan enemmän ja vähemmän rallattavaa ääntä. Viimeisinä vuosina ääni on vähän voimistunut ja mukaan on tullut säännöllisen epäsäännöllistä hakkaavaa ääntä (ketju osuu venttiilikoppaan?). Ketju oli tehnyt pienet jäljet venttiilikoppaan jo kun noin vuosi sitten vaihdoin venttiilikopan tiivisteen. Olen lueskellut aiheesta huvikseni ja olen aina ajatellut ettei rallattelut haittaa jos muita oireita ei tule. No nyt tuli. Autolla on ajettu 277tkm

          Kysymys kuuluu onko kiristin nyt aivan loppu ja jos lähden vaihtamaan niin mistä kannattaa hommata uusi kiristin?

          Comment


          • Vikavalo on syttynyt kampiakselin "nopeusanturista" G28. Toki kiristinkin voi olla loppu ja saattaa kannattaa uusia, mutta ei se auta tuohon vikaan.

            Itse rupeisin tarkistelemaan noilla vikakoodeilla G28 anturin toimintaa ja johdotusta.

            Comment


              Jos ketju on jo tehnyt jäljet venakoppaan lähtisin vaihtamaan ketjun ja kiristimen, tulee halvemmaksi kuin kansiremppa.

              Comment


              • Kiitos vinkeistä. Vaihdoin tuon G28 anturin tänään ja seurailen tilannetta.

                Nollasin koodit ja toistaiseksi ei ole palanneet.

                Ketju ja kiristin olisivat varmasti myös vaihtokunnossa, mutta ei vaan jotenki huvita jumpata ulkona pimeessä ja kylmässä tähän aikaan vuodesta jossei ole ihan pakko

                Comment


                • Aika on jo kullannut muistot edellisestä remontista. Löytyiskö jostain ohjetta 2.0TFSI BPJ koneen nokkien ketjun ja kiristimen vaihtoon? Unohdin viimeksi erWinistä sen katsoa.
                  Entäs osat. Tarjontaa on laidasta laitaan mutta onko joku tietty mikä olisi hyvä hinta/laatuinen?

                  Comment


                    Vaihdoin viime vuonna 1.8t (BFB) ketjun ja kiristimen kun sieltä kuului semmoista rahinaa koneen käydessä koneen takapäästä, ketjun kohdalta. Ei ole iso ääni, mutta kuulee läheltä kun moottorin suoja on pois. Eikä ollu pahasti kulunut ja uusilla osilla ihan sama ääni. Rahina/sirinä ehkä kuvaavia sanoja, ajatuksia mistä tulee?

                    Comment


                    • Ominaisuus? Kyllähän ketju pitää aina ketjumaista ääntä. Jos epäilee vikaa niin öljynpaineiden mittaus voisi ehkä paljastaa jotain.

                      Comment


                      • Väärä lainaus...

                        Tämä on oikea
                        Quote:

                        Aika on jo kullannut muistot edellisestä remontista. Löytyiskö jostain ohjetta 2.0TFSI BPJ koneen nokkien ketjun ja kiristimen vaihtoon? Unohdin viimeksi erWinistä sen katsoa.
                        Entäs osat. Tarjontaa on laidasta laitaan mutta onko joku tietty mikä olisi hyvä hinta/laatuinen?


                        Löytyiskö kommenttia tähään viestiin?
                        Viimeksi muokannut miccomus; 1.1.2020, 22:16.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja miccomus Näytä viesti
                          Aika on jo kullannut muistot edellisestä remontista. Löytyiskö jostain ohjetta 2.0TFSI BPJ koneen nokkien ketjun ja kiristimen vaihtoon? Unohdin viimeksi erWinistä sen katsoa.
                          Entäs osat. Tarjontaa on laidasta laitaan mutta onko joku tietty mikä olisi hyvä hinta/laatuinen?
                          Itse vaihdoin nokat irroittamalla, koska en uskaltanut ottaa riskiä sen VVT:n pultin kanssa, tein myös jakopääremontin. Samalla kurkkasin sitten nokkien laakeroinnin todetakseni, että naarmujahan siellä oli ja vaihdoin nostimet ja keinuvivut. 183tkm oli mittarissa ja muutama vipu vaihtokunnossa.

                          Nämä olen itse tilannut kun vaihdoin ketjun, kiristimen, nostimet ja keinuvivut.

                          06F198107A tiiviste
                          https://spareto.fi/tuotteet/32518-ki...aite-jakoketju
                          https://spareto.fi/tuotteet/25227-jakoketju
                          https://spareto.fi/tuotteet/876673-t...jakopaankotelo
                          https://spareto.fi/tuotteet/50006149...oottorin-saato
                          https://spareto.fi/tuotteet/50006419-venttiilinnostin
                          https://spareto.fi/tuotteet/461681-tiiviste-oljypohja

                          Comment


                          • Nostellaas nyt tätäki ketjua, kun löytyy aiheeseen sopiva videonpätkä 2.0 tfsi koneesta, tuossa siis äänet ennen ketju ja kiristin remppaa ja sen jälkeen.

                            https://youtu.be/d4wI-jp_xPM

                            Löytyy myös vvt:n kalkatusta ennen ja jälkeen korjauksen.

                            https://youtu.be/SH_hr0AT_lc

                            Comment


                              Mikäs jakoketjun kiristinsetti on nykyään hintalaatusuhteeltaan hyvä 1.8T BFB koneeseen?

                              Comment


                                Motonet on ainakin myynyt alkuperäistä ketjua (Iwis). Kiristimistä on on paha mennä sanomaan kun Febejäkin on hajonnut melko tuoreena.

                                Comment


                                • Mikähän omassa 1.8 vaparissa vikana.
                                  Kuumalla koneella tyhjäkäynnillä kuuluu kova nakutus, "nakanakanaka" , joka loppuu heti kun antaa kierroksia. Mun mielestä se kuuluu kannen takapuolelta.
                                  Vikakoodeiksi tulee "Camshaft adjustment, bank 1, malfunction" sekä "Camshaft timing adjustment, open circuit". Lisäksi antaa 1 ja 3 sylinterillä "ignition, open circuit".
                                  Muuten pelaa hienosti. Mittailin jo tuon nokka akselin ajoitussäätimen ohmit ja 15 sieltä tuli, eli ei pitäisi siinä olla vikaa. Venakopan kun käytin auki, niin ei ketju ainakaan koppaan ollut jälkiä jättänyt.
                                  Eli osaako kokeneemmat antaa apua tähän? Paljon olen jo ehtinyt googlailemaan.

                                  Comment


                                  • Eiköhän se oo nokan ajoituksen säätöpyörä hajalla. Tällänen ääni? https://youtu.be/SH_hr0AT_lc

                                    Comment


                                    • joo itselläni audi a4 b6 8e2 2.0 alt bensa 2003.rallattaa käynnistäessä noin 3 sek mutta ei sen jälkeen enää. olen lukenut että ilmeisesti ketjun ja kiristäjän vaihto. no jatkan vielä jos sallitte toisella ongelmalla kiihdyttäessäni esim pikatielle käännyttyäni kevyellä kaasulla auto kulkee mainiosti mutta kaasua lisätessäni alkaa nyppiminen tai nykiminen noin 2500-3000 rpm ja löysätessäni kaasua auto menee taas kuin unelma. eli jos saisin vinkkejä tähän visaiseen pulmaan näin sanoilla kerrottuna olisin kovin kiitollinen
                                      ja lisään vielä pikatiellä ajaessani tasakaasulla 100-120 kmh ei ongelmia ja ohituskin onnistuu kunhan vetoa tai niinsanotusti painetta koneelle ei anneta liikaa,ja jos niin käy että nykyminen alkaa pieni hölläys kaasussa korjaa tilanteen,
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 11.6.2020, 01:57. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                      Comment


                                        Nykimisestä voi kysellä tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...C3%A4iri%C3%B6

                                        Comment


                                        • no niin vika audiin löytyi. ajattelin ensin että se liittyy jotenkin ketjun rallatukseen käynnistyksen yhteydessä tai että ketju on venunut mutta abs anturin vaihdettuani nyppiminen kiihdyttäessä loppui,liittyy ilmeisesti jotenkin abs kehän pyörimiseen ja myöskin ajovakautukseen.muta loppui....

                                          Comment


                                          • BJP-koneen nokkaketjun vaihto menossa. Olen lukenut näitä kauhujuttuja siitä kuinka porukka on saanut menemään nokkien välisen ajoituksen hampaalla pieleen jne. Onko tässä nyt jotakin jota en ymmärrä, kun käsitykseni mukaan homman pitäisi olla helppo ja työn tulos tarkastettavissa ennen takaisinkasausta:

                                            1. Pyöritä kone niin, että nokka-akseli on YKK:ssa.
                                            2. Merkkaa vanhaan ketjuun ja ketjupyöriin varmuudeksi ajoitusmerkit
                                            3. Kopioi merkit uuteen ketjuun
                                            4. Asenna ketju niin, että kun kaikki on paikoillaan lopputulos näyttää samalta kuin ennen vaihtoa vanhan ketjun ollessa paikalla.
                                            5. Tarkista vielä, että pakonokka on YKK-kohdassa, nelossylinterin nokka-akselien mollukat katsovat sisäänpäin kieroon 45 astetta ja että nokkaketjun ja ketjupyörien merkinnät vastaavat alkuperäistä. Tarkista vielä, että tehtaan ajoitusmerkit ovat oikein.

                                            Viisaat ja kokeneet, tsekatkaa onko mun työlistassa jokin olennainen puute, jota en ole ymmärtänyt/havainnut/hahmottanut?
                                            Viimeksi muokannut Diudimies; 7.9.2020, 11:13.

                                            Comment


                                            • bjp lienee ea113 moottori? Jos on niin:
                                              ​​​​​​
                                              Itse piirsin taaimmaisten laakeripukkien ja nokkien pintaan pienet naarmut kohdistusmerkeiksi sen jälkeen, kun nokkien lukitustyökalu oli paikoillaan. Ei voi kasata väärin, kun nuo on kohdakkain asennettaessa. VVT pyörän pultin avaamisessa tarvikemallinen hylsy ei kestä. Pitää olla vag:n originaali.
                                              Viimeksi muokannut Wesku79; 7.9.2020, 13:02.

                                              Comment


                                              • Ok, juuri näin. Tilasin BGS:n hylsyn tuota pulttia varten. https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+...ville+M10/8969
                                                Sekö ei siis kestäne? Mikä on käytännössä VAG:n originaali?
                                                Viimeksi muokannut Diudimies; 7.9.2020, 13:16.

                                                Comment


                                                • Mulla oli Laser merkkinen hylsy, joka katkesi. Joutui irrottamaan nokat kokonaan, että sai nysän pultista irti. Jos lukitussarja on myös tarvikelaatua, niin hitsaa tapit kunnolla lattaan kiinni. Pienet pehmeät ruuvit ei varmasti kestä yksinään.
                                                  Originaali työkalu näyttää tältä https://www.ecstuning.com/b-genuine-...socket/t40080/ ja tässä toinen https://www.ebay.co.uk/itm/T40080-Vo...cAAOSwC19bBDXH
                                                  Viimeksi muokannut Wesku79; 7.9.2020, 13:36.

                                                  Comment


                                                    Siihen nokkapulttiin ei käy mikään yleisen työkalusarjan avain. Siihen käy vain siihen tarkoitukseen tehty avain, muilla hajoaa joko avain tai pultin kanta. Oikea avain on suurinpiirtein yhdistelmä kahden eri tyypin kantaa ja vielä kooltaan 10.3 normiavainten tasalukukokojen sijaan.

                                                    Comment


                                                    • Ok, kiitos vastauksista. Tuo BGS-Toolsin avain on juuri tuota tarkoitusta varten tehty VAG erikoistyökalu, mutta en tiedä sitten laadusta. Huvittava takaisku on se, että AudiCenter myy täsmälleen samaan hintaan omaa työkaluaan Saksasta viikon tilausajalla, eli 11e. Ei siellä marmoritiskillä näköjään kaikki maksakaan paljon.

                                                      Onko kukaan antanut pultille lämpöä, vai onko lähtenyt pelkällä WD-40 liottamisella? Ilmeisesti pitkää vääntövartta ei saisi käyttää?

                                                      Comment


                                                      • Aika huono koneen taakse pieneen rakoon lämpöä antaa. Wd40 tuskin auttaa mitään, kun pultti ui muutenkin öljyssä ihan luonnostaan.

                                                        Comment


                                                          BGS:n avain on hyvä. Senkin kanssa pitää vaan katsoa, että avain pysyy linjassa kääntäessä. Ei mitään lämpöjä tai kikkailuja, puolen metrin vääntövarrella kääntyy helposti. Jos sattuu olemaan sorvi käytössä tai keksii jotain muuta vastaava, niin pyöräyttää muovista ohjuriholkin, joka pitää hylsyn linjassa säätimen kolossa. Sitten ei tarvitse muuta kuin katsoa, että avain menee pohjaan asti ja kääntää auki/kiinni.

                                                          Comment


                                                          • Taisin itse kääriä pakkausteippiä tai vastaavaa hylsyn ympäri.

                                                            Comment


                                                            • Oikein nätysti aukesi nokkasäätimen pultti. 50e Neilsen CT3362 nokkien lukitustyökalu ja BGS:n hylsy. Pultti puhdistettiin kunnolla, ja kaveri napautti kärkihylsyn pohjaan ja piti sitä suorassa samalla kun väänsin puolimetrisellä vääntövarrella.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X