Ei välttämättä. Jos on vaan kiristin pettäny tai liukupala niin ei se vielä tee muuta niin kauan kun ketju on ehjä ja paikallaan. Jos ketju katkeaa niin sitten se on hattu pöydälle. Faijan autosta kuulin livenä kun kiristimen liukupala hajos. Momenttiavaimella kirrasin pyöränpulttia edessä ja alkoi kesken tyhjäkäynnin raklattamaan. Ei se tarvinnu muuta kun uuden kiristimen. Varmuuden vuoksi pistin kyllä ketjutkin kun ei ne mitään maksa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!
Collapse
X
-
Auto (A4 B6, 1.8t avj) heitti lauantaina kesken matkan EPC -varoitusvalon tauluun. Pysäytin tienvarteen ja käynnistin uudelleen, jolloin syttyi myös moottorin vikavalo. Ajoin autolla kuitenkin määränpäähän, jossa nollasin vikakoodit. Sen jälkeen varoitusvalot hävisivät ja auto toimi normaalisti.
Tänään auto teki saman tempun ja katsoin VCDS:llä vikakoodit ja seuraavat löytyivät:
16396 - Bank 1: Camshaft A (Intake)
P0012 - 001 - Advance Setpoint no Reached ( Over-Retarded) - Intermittent
16705 - Engine Speed Sensor (G28)
P0321 - 008 Implausible Signal - Intermittent - MIL ON
16706 - Engine Speed Sensor (G28)
P0322 - 004 No Signal - Intermittent
Nollasin koodit ja käynnistin. Vikavalot hävisivät, eikä vikakooditkaan palanneet heti.
Taustatietona auto on ollut minulla 8,5 vuotta ja nokkaketju on pitänyt koko sen ajan enemmän ja vähemmän rallattavaa ääntä. Viimeisinä vuosina ääni on vähän voimistunut ja mukaan on tullut säännöllisen epäsäännöllistä hakkaavaa ääntä (ketju osuu venttiilikoppaan?). Ketju oli tehnyt pienet jäljet venttiilikoppaan jo kun noin vuosi sitten vaihdoin venttiilikopan tiivisteen. Olen lueskellut aiheesta huvikseni ja olen aina ajatellut ettei rallattelut haittaa jos muita oireita ei tule. No nyt tuli. Autolla on ajettu 277tkm
Kysymys kuuluu onko kiristin nyt aivan loppu ja jos lähden vaihtamaan niin mistä kannattaa hommata uusi kiristin?
Comment
-
Kiitos vinkeistä. Vaihdoin tuon G28 anturin tänään ja seurailen tilannetta.
Nollasin koodit ja toistaiseksi ei ole palanneet.
Ketju ja kiristin olisivat varmasti myös vaihtokunnossa, mutta ei vaan jotenki huvita jumpata ulkona pimeessä ja kylmässä tähän aikaan vuodesta jossei ole ihan pakko
Comment
-
Vaihdoin viime vuonna 1.8t (BFB) ketjun ja kiristimen kun sieltä kuului semmoista rahinaa koneen käydessä koneen takapäästä, ketjun kohdalta. Ei ole iso ääni, mutta kuulee läheltä kun moottorin suoja on pois. Eikä ollu pahasti kulunut ja uusilla osilla ihan sama ääni. Rahina/sirinä ehkä kuvaavia sanoja, ajatuksia mistä tulee?
Comment
-
Väärä lainaus...
Tämä on oikea
Quote:
Aika on jo kullannut muistot edellisestä remontista. Löytyiskö jostain ohjetta 2.0TFSI BPJ koneen nokkien ketjun ja kiristimen vaihtoon? Unohdin viimeksi erWinistä sen katsoa.
Entäs osat. Tarjontaa on laidasta laitaan mutta onko joku tietty mikä olisi hyvä hinta/laatuinen?
Löytyiskö kommenttia tähään viestiin?Viimeksi muokannut miccomus; 1.1.2020, 22:16.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja miccomus Näytä viestiAika on jo kullannut muistot edellisestä remontista. Löytyiskö jostain ohjetta 2.0TFSI BPJ koneen nokkien ketjun ja kiristimen vaihtoon? Unohdin viimeksi erWinistä sen katsoa.
Entäs osat. Tarjontaa on laidasta laitaan mutta onko joku tietty mikä olisi hyvä hinta/laatuinen?
Nämä olen itse tilannut kun vaihdoin ketjun, kiristimen, nostimet ja keinuvivut.
06F198107A tiiviste
https://spareto.fi/tuotteet/32518-ki...aite-jakoketju
https://spareto.fi/tuotteet/25227-jakoketju
https://spareto.fi/tuotteet/876673-t...jakopaankotelo
https://spareto.fi/tuotteet/50006149...oottorin-saato
https://spareto.fi/tuotteet/50006419-venttiilinnostin
https://spareto.fi/tuotteet/461681-tiiviste-oljypohja
Comment
-
Nostellaas nyt tätäki ketjua, kun löytyy aiheeseen sopiva videonpätkä 2.0 tfsi koneesta, tuossa siis äänet ennen ketju ja kiristin remppaa ja sen jälkeen.
https://youtu.be/d4wI-jp_xPM
Löytyy myös vvt:n kalkatusta ennen ja jälkeen korjauksen.
https://youtu.be/SH_hr0AT_lc
Comment
-
Mikähän omassa 1.8 vaparissa vikana.
Kuumalla koneella tyhjäkäynnillä kuuluu kova nakutus, "nakanakanaka" , joka loppuu heti kun antaa kierroksia. Mun mielestä se kuuluu kannen takapuolelta.
Vikakoodeiksi tulee "Camshaft adjustment, bank 1, malfunction" sekä "Camshaft timing adjustment, open circuit". Lisäksi antaa 1 ja 3 sylinterillä "ignition, open circuit".
Muuten pelaa hienosti. Mittailin jo tuon nokka akselin ajoitussäätimen ohmit ja 15 sieltä tuli, eli ei pitäisi siinä olla vikaa. Venakopan kun käytin auki, niin ei ketju ainakaan koppaan ollut jälkiä jättänyt.
Eli osaako kokeneemmat antaa apua tähän? Paljon olen jo ehtinyt googlailemaan.
Comment
-
Comment
-
joo itselläni audi a4 b6 8e2 2.0 alt bensa 2003.rallattaa käynnistäessä noin 3 sek mutta ei sen jälkeen enää. olen lukenut että ilmeisesti ketjun ja kiristäjän vaihto. no jatkan vielä jos sallitte toisella ongelmalla kiihdyttäessäni esim pikatielle käännyttyäni kevyellä kaasulla auto kulkee mainiosti mutta kaasua lisätessäni alkaa nyppiminen tai nykiminen noin 2500-3000 rpm ja löysätessäni kaasua auto menee taas kuin unelma. eli jos saisin vinkkejä tähän visaiseen pulmaan näin sanoilla kerrottuna olisin kovin kiitollinen
ja lisään vielä pikatiellä ajaessani tasakaasulla 100-120 kmh ei ongelmia ja ohituskin onnistuu kunhan vetoa tai niinsanotusti painetta koneelle ei anneta liikaa,ja jos niin käy että nykyminen alkaa pieni hölläys kaasussa korjaa tilanteen,
Comment
-
-
no niin vika audiin löytyi. ajattelin ensin että se liittyy jotenkin ketjun rallatukseen käynnistyksen yhteydessä tai että ketju on venunut mutta abs anturin vaihdettuani nyppiminen kiihdyttäessä loppui,liittyy ilmeisesti jotenkin abs kehän pyörimiseen ja myöskin ajovakautukseen.muta loppui....
Comment
-
BJP-koneen nokkaketjun vaihto menossa. Olen lukenut näitä kauhujuttuja siitä kuinka porukka on saanut menemään nokkien välisen ajoituksen hampaalla pieleen jne. Onko tässä nyt jotakin jota en ymmärrä, kun käsitykseni mukaan homman pitäisi olla helppo ja työn tulos tarkastettavissa ennen takaisinkasausta:
1. Pyöritä kone niin, että nokka-akseli on YKK:ssa.
2. Merkkaa vanhaan ketjuun ja ketjupyöriin varmuudeksi ajoitusmerkit
3. Kopioi merkit uuteen ketjuun
4. Asenna ketju niin, että kun kaikki on paikoillaan lopputulos näyttää samalta kuin ennen vaihtoa vanhan ketjun ollessa paikalla.
5. Tarkista vielä, että pakonokka on YKK-kohdassa, nelossylinterin nokka-akselien mollukat katsovat sisäänpäin kieroon 45 astetta ja että nokkaketjun ja ketjupyörien merkinnät vastaavat alkuperäistä. Tarkista vielä, että tehtaan ajoitusmerkit ovat oikein.
Viisaat ja kokeneet, tsekatkaa onko mun työlistassa jokin olennainen puute, jota en ole ymmärtänyt/havainnut/hahmottanut?Viimeksi muokannut Diudimies; 7.9.2020, 11:13.
Comment
-
bjp lienee ea113 moottori? Jos on niin:
Itse piirsin taaimmaisten laakeripukkien ja nokkien pintaan pienet naarmut kohdistusmerkeiksi sen jälkeen, kun nokkien lukitustyökalu oli paikoillaan. Ei voi kasata väärin, kun nuo on kohdakkain asennettaessa. VVT pyörän pultin avaamisessa tarvikemallinen hylsy ei kestä. Pitää olla vag:n originaali.Viimeksi muokannut Wesku79; 7.9.2020, 13:02.
Comment
-
Ok, juuri näin. Tilasin BGS:n hylsyn tuota pulttia varten. https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+...ville+M10/8969
Sekö ei siis kestäne? Mikä on käytännössä VAG:n originaali?Viimeksi muokannut Diudimies; 7.9.2020, 13:16.
Comment
-
Mulla oli Laser merkkinen hylsy, joka katkesi. Joutui irrottamaan nokat kokonaan, että sai nysän pultista irti. Jos lukitussarja on myös tarvikelaatua, niin hitsaa tapit kunnolla lattaan kiinni. Pienet pehmeät ruuvit ei varmasti kestä yksinään.
Originaali työkalu näyttää tältä https://www.ecstuning.com/b-genuine-...socket/t40080/ ja tässä toinen https://www.ebay.co.uk/itm/T40080-Vo...cAAOSwC19bBDXHViimeksi muokannut Wesku79; 7.9.2020, 13:36.
Comment
-
Siihen nokkapulttiin ei käy mikään yleisen työkalusarjan avain. Siihen käy vain siihen tarkoitukseen tehty avain, muilla hajoaa joko avain tai pultin kanta. Oikea avain on suurinpiirtein yhdistelmä kahden eri tyypin kantaa ja vielä kooltaan 10.3 normiavainten tasalukukokojen sijaan.
Comment
-
Ok, kiitos vastauksista. Tuo BGS-Toolsin avain on juuri tuota tarkoitusta varten tehty VAG erikoistyökalu, mutta en tiedä sitten laadusta. Huvittava takaisku on se, että AudiCenter myy täsmälleen samaan hintaan omaa työkaluaan Saksasta viikon tilausajalla, eli 11e. Ei siellä marmoritiskillä näköjään kaikki maksakaan paljon.
Onko kukaan antanut pultille lämpöä, vai onko lähtenyt pelkällä WD-40 liottamisella? Ilmeisesti pitkää vääntövartta ei saisi käyttää?
Comment
-
BGS:n avain on hyvä. Senkin kanssa pitää vaan katsoa, että avain pysyy linjassa kääntäessä. Ei mitään lämpöjä tai kikkailuja, puolen metrin vääntövarrella kääntyy helposti. Jos sattuu olemaan sorvi käytössä tai keksii jotain muuta vastaava, niin pyöräyttää muovista ohjuriholkin, joka pitää hylsyn linjassa säätimen kolossa. Sitten ei tarvitse muuta kuin katsoa, että avain menee pohjaan asti ja kääntää auki/kiinni.
Comment
Comment