Öljykokemus: ARE-kone, jossa kiristimien pinnat ja ketjut uusittu 30tkm sitten, pärähtää Castrol EDGE 5W-30:lla mutta ei Teboil Gold S 5W-40:lla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja ttenhunen Näytä viestiÖljykokemus: ARE-kone, jossa kiristimien pinnat ja ketjut uusittu 30tkm sitten, pärähtää Castrol EDGE 5W-30:lla mutta ei Teboil Gold S 5W-40:lla.
Comment
-
Mikä tuon voisi selittää?
Emännällä on tuo omansa ollut nyt kohta 5 vuotta ja ostaessa pärähti lähes aina. Tehtiin Forte käsittely ja sen jälkeen on ajettu Teboil Diamondilla n. 60tkm 10tkm vaihtoväleillä eikä ole enää pitkään aikaan pärissyt, oli lämpötila mikä tahansa. Omassa ja emännän autossa on molemmissa E-loppuinen kiristin.
Comment
-
Nyt pitäisi kysyä että monellako joka käyttää näissä säätyvissä imunokka moottoreissa 5W-40:ä ei koskaan pärähdä? Alkaa jo tuntua että tuo 5W-30 on liian notkeaa kuumana ja "vuotaa" pois kiristimestä hiljalleen kun moottorin sammuttaa vaikka mulla ei ole mitään käsitystä mitä kiristimessä tapahtuu kun öljynpaine häviää.
Comment
-
Tällä viikolla olisi tarkoitus vaihtaa alkuperäinen ketju ja liukupalat. Ainakin nuo kiinalaiset liukupalat tuntuu tukevilta kun kokeilin kunnolla niitä vääntää enkä saanut poikki. Tilasin siis tarkoituksella ylimääräisiä että vähän kokeilla kuinka kestää väkivaltaa :) Jenkkifoorumilta luin että alempi liukupinta olisi kovempi kulumaan mutta nähtäväksi jää kunhan saa kiristimen käteen. Jotenkin 10Nm tuntuu kovin pieneltä momentilta laakeripukkeihin mutta ilmeisesti sillä pysyy kun kerran tuo momentti on ilmoitettu :)
Comment
-
Saapui postissa uudet kiristimet 4.2 40V koneeseen joka tallissa on leväällään ollut odottamassa ketjuja ja kiristimiä. Elsan ohje aiheesta on kyllä varsin paska. Kuvat ei täsmää tosimaailmaan, lähinnä se pikku logo joka akseleissa on ja jonka pitäisi osua nokkapukkien kolmioihin. Elsan kuvissa akselin merkki on hammasrattaan rattaiden välissä, tosimaailmassa merkki on rattaan piikin kohdalla.
Laitoin ohjeen mukaisen määrän lenkkejä (bank1 joten 16 lenkkiä) ja ähräsin akselit, ketjun ja kiristimen koko pakettina pöydältä kanteen ja laitoin kiinni niin eiköhän ne perkeleen merkit harita, pakoakselissa myöhäiselle puoli hammasta ja imupuolella saman verran aikaiselle eli yhteensä hampaan heitto. 15 lenkillä osuisi paremmin, en tosin jaksanut enää jäädä katsomaan vaan tulin tallista pois.
Onko muilla osunut ne merkit paremmin? Nyt en kuollakseni muista miten ne oli silloin kun omaan 40V koneeseen tein samaa operaatiota, on niin monta vuotta jo aikaa.
Comment
-
-
Mulla on vaan toinen puoli kerrallaan auki ja osanumero uudessa täsmää vanhaan. En ole itse asiassa edes avannut toisen kiristimen laatikkoa vielä. Tuo lähinnä murehduttaa kun Elsan ohjeessa ei kuva vastaa reaalimaailmaa. On sen verran työläs yksinään aina nostaa se kiristin ja kepit kerralla niin ettei kolistele kaikkia osia joka paikkaan. Sitten parit pukit kiinni ja kiristin löysälle ja vituttaa siinä vaiheessa huomata ettei ketju olekaan kohdallaan kun pitää taas purkaa kaikki auki..
Comment
-
Teetin ennakoivasti (sitä mielenrauhaa...) 280tkm (pääosin pitempää matka-ajoa) ajettuun 2.0TFSI BGB:hen nokkaketjun ja kiristimen uusinnan. Samalla vaihtui korkeapainepumpun paininkuppi, mikä ei ollut kyllä juurikaan kulunut, pinnoitetta oli hyvin vähän lähtenyt. Käyntiääni ei oikeastaan muuttunut, kone kävi ennestäänkin harvinaisen nätisti tuonmalliseksi, ainoastaan pärähdys käynnistäessä hävisi. Öljynkulutusongelmaa ei ole, näissä vanhemmissahan sitä ei tainnut NIIN yleisesti ilmetäkään?
Comment
-
Voisiko olla nostajat jotka rapisee jos öljymerkin vaihto auttaa? Arvio ei perustu muuhun kuin mutuun, urssi rallatti kans Castrolin ja Mobilin öljyillä, Liqui Moly toimi vielä huonommin, sen vaihdoin alle 1000km jälkeen pois. Nyt oon käyttäny monta vuotta Valvolinea ja se tuntuis toimivan aika hyvin.
Comment
-
Omaan korvaan ei kuulosta venttiileiltä. Emännän auto pärisi ostettaessa mutta ei ole mitään ääntä sen jälkeen pitänyt kun Fortet käytettiin koneessa ja laitettiin Diamondit. Voisko olla niin että Castrol on kuumana liian notkeaa ja valuu helpommin pois kiristimestä kun auton sammuttaa?
Comment
-
Vai olisko vain takaisku venttiilit väsyneet ajan saatossa jotka pääsee fuskaamaan öljyn takaisin alakertaan?
Eli aina kun pärähtely kuuluu niin venttiilikoneisto ja samalla kiristäjä on päässyt öljyttömään tilaan ja hetken käynnistyksen jälkeen pärisee..
Tällaiseen tulokseen olen omanikohdalla tullut.. Tarvis varmaan vaihella nekin ennen kuin särkee muutakin kuhan vain kerkiäis.
Comment
-
Täältä yksi ääni varjalle... Ite käynyt juurikin läpi noin 17o tkm ajettua bittiä ja jokunen päivä sitten irrottelin takaiskutkin. Eipä enää kunnolla toimineet, vaan lievää takertelua oli kummassakin. Panin suosiolla uudet tilaukseen. Eli hyvinkin saattaa olla, että käytetty öljy vaikuttaa jo vähän kuluneiden takaiskujen toimintaan. Jollain öljyllä takaiskun mäntä saattaa vielä liikkua sutjakkaasti, toisella taas ei, mikä sitten paineitten karkaamisen vuoksi johtaa ikävään metelöintiin venttiilikoneistosta.Viimeksi muokannut Luxman; 29.8.2017, 22:08.
Comment
-
Öljynpaine häviää aina, kun kone seisoo. Öljyä vuotaa kavavista ja laakeriväleistä pois samaa reittiä kuin koneen käydessäkin. Ei niitä mitenkään tukita, kun kone sammutetaan.
Comment
-
Oma b8 fl tekee kylmänstartissa pienen n. Sekunnin mittaisen äänen (vähän kuin startti jäisi hetkeksi päälle). Ääni ei ole kova, mutta erottaa juuri ja juuri. Kuulemma nokkaketjun kiristin. Sain kuulla, että jopa uusissa autoissa nuo saattaa ääntää. Onko noilla tapana eskaloitua nopeastikin pahemmaksi? Aikaisempaa kokemusta ei moisista harmeista ole. Auto on melko tuore tapaus ja kerroin myyjälle asiasta. Tuntui olevan sitä mieltä, että kuulostellaan muuttuuko pahemmaksi ja ryhdytään sitten vasta mahdollisiin toimenpiteisiin. Mietin, että pitäisikö tuota alkaa vaatia korjattavaksi jo nyt.
Comment
-
Onkohan kukaan tehnyt kasikoneisiin kiristimen vaihtoa? Kasi pärähtää/rääkäsee käynnistettäessä aika inhottavasti, että alkasivat olla varmaan vaihon tarpeessa... Kävin pörhöllä kysäseen paljonko tekee kiristäjät... ~900e toiselle ja 850e toiselle puolelle :D Onko vinkkiä mistä tollaset sais halvemmalla...
Comment
Comment