Ainakin tuossa jutussa puhutaan täsmälleen samasta öljynsuodattimen jalasta mikä on AVJ, BFB, BEX ja AMB moottoreissa. ADR:ään venttiili on suoraan saatavissa Etkan mukaan mutta näihin uudempiin pitäisi ostaa koko jalka jos venttiilin haluaa. Ennemmin kyllä kokeilen tuolla venäjän tyylillä :) Sen verran mitä jutusta käänsin niin toverilla olisi rapina loppunut tuolla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!
Collapse
X
-
Ketju vaihdettu, kiristimen laahaimet vaihdettu ja öljysihti putsattu. Nopean koeajon perusteella ei rallatusta moottorijarrutuksilla, olipahan urakka näin täydeltä amatööriltä.
ISO kiitos kaikille ohjeita ja vinkkejä antaneille, etenkin Kallelle joka väänti rautatiekiskosta ohjeet, jos liikut Kaakon kulmilla niin tarjoan lounaan.
Comment
-
Onko viisaita neuvoja? :) Kiristimen tiivisteet ja takaisku vaihdettu mutta eipä auttanut. Voiko tulla kuntoon pelkällä putsaamisella ja uusilla liukupinnoilla? Pinnat ei mielestäni mitenkään pahat ole, kynnellä juuri tuntee pykälän. Ajossa ei siis äännä mitenkään mutta aamuisin pärähtää, lähes aina.
Autoa ostettaessa moottorissa oli Liqui Moly Toptec 4200 enkä kertaakaan kuullut sinä aikana pärähdystä. Nyt Teboil Diamond. Ei kai tämä nyt voi öljyistä johtua?
Comment
-
Minä vaihtaisin ketjut ja liukupinnat. Ketjut kulkee niin lähellä kantta/koppaa että pienikin venyminen aiheuttaa pärähtelyjä. Samalla kun ne kiristimet ottaa pois niin pumppailee vaikka löpössä tms. ne puhtaiksi sisältäkin...
Minä vaihdoin ketjut ja kiristimet tiivisteineeen, enkä puuttunut takaiskuihin, pärinä loppui. Ketjuissa ei silmämääräisesti venymää huomannut, mittaamalla varmaan venymän saisi selville.
Comment
-
Itsellä tuo remppa ei vaikuttanut alkupärinöihin, nyt 500km rempan jälkeen varmaan korvat tottunut uuteen äänimaailmaan ja olen alkanut kuulla ketjun rapinan moottorijarrutuksissa, tosin ennen se kuului musiikin läpi kun oli radio päällä, nyt ei enää niin selkeästi. Tiedä sitten minkälainen ääni tuossa pitäisi olla kun en ole ikinä vastaavalla toisella autolla ajanut.
Liukupinnat tilasin ebaysta ja vähän joutu viilaa niille näyttämään että sai pykälät pois mitä kiinan poika ei ollut jaksanut poistaa, muuten vaikutti ihan hyviltä vrt. vanhoihin.
Comment
-
aamuisin pärähtää, lähes aina -- Ei kai tämä nyt voi öljyistä johtua?
Aiemmin olen myös huomannut, että aamupärähtely vähenee, kun lisäilee öljyä aina sen pahentuessa.
Comment
-
-
En tiedä, onko jo jossain täällä sellaine TB, mutta laitetan nyt varmistukseksi, pärina heti käynnistäessa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viestiEbayssä noita liukupintoja myydään monessakin paikkaa. Onko niillä laadullisesti mitään eroa?
Esim. nämä? Samaan konkurssiin ottaa heti neljä niin saa hajottaa pari ennen kuin onnistuu :)
http://www.ebay.de/itm/4x-Gleitschie...3D281763900183
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja juutasqsa Näytä viestiMinä vaihtaisin ketjut ja liukupinnat. Ketjut kulkee niin lähellä kantta/koppaa että pienikin venyminen aiheuttaa pärähtelyjä. Samalla kun ne kiristimet ottaa pois niin pumppailee vaikka löpössä tms. ne puhtaiksi sisältäkin...
Minä vaihdoin ketjut ja kiristimet tiivisteineeen, enkä puuttunut takaiskuihin, pärinä loppui. Ketjuissa ei silmämääräisesti venymää huomannut, mittaamalla varmaan venymän saisi selville.
1) Pärinä hävisi, vaikka ketju ei ollut 'venunut'. Pärinä johtui siis kiristimestä.
2) Ketju on niin lähellä kantta, että pienikin löysyys saa sen koskettamaan ja kuluttamaan kantta. Löysyyttä aiheuttaa kiristimen tyhjeneminen ja ketjun piteneminen. Johtuipa löysyys kummasta tahansa, niin kiristin poistaa sen, kun täyttyy öljyllä.
3) Jos kiristin toimii, niin alkupärinää ei ole vaikka ketju olisikin pidentynyt. (Tiettyyn rajaan asti tietysti)
Edellisten perusteella sanoisin, että starttipärinä johtuu aina kiristimestä, ei ketjusta.
Jos ketju on niin pitkä, että kiristimen säätövara ei riitä, niin ketju rämiseen myös startin jälkeen.
Comment
-
Epäilen kyllä tuota kiristimen säädön loppumista, jos se noin lyhyeksi on mitoitettu että kulutuspintojen kuluminen ja ketjun silmämäärätön venyminen vetää 'tappiin' säädön, niin sitten. Minun mielestä kun otin kiristin- ja nokkapaketin pois niin kyllä kiristimessä oli säätöä paljon ulommas kuin paikallaan ollessa. Kun ketju venyy niin kiristin aukeaa enemmin ja silloin ketju kulkee lähempänä kantta / venakoppaa. Toisaalta jos öljynpaineet on pienet, kuten tyhjäkäynnillä, niin kiristin ei kiristä kunnolla ja sitten ketju pääsee hakkaamaan kanteen/koppaan. Minulla ei ollut öljynpainemittaria niin ei osaa sanoa.
Comment
-
Mulla oli liukupinnat kulunut ehkä millin-pari ja ketju kulunut mutta venymää siinä ei nyt äkkiseltään minun silmillä huomannut. Omaan on nyt pärinöiden takia vaihdettu öljypumppu, pohjasihti putsattu, kiristin remppa(liu'ut, ketju, tiiviste satsi ja kiristimen sihti putsattu) ja silti pärisee käynnistyksessä välillä, sekä moottorijarruttuksella kuuluu ketjun ääni kuten kirjottelinkin, kiristin vaihdettu n. 50tkm sitten.
Mutta jos tuota service bulletin lappua lukee niin siinähän sanotaan että se on normaalia että se ketju ääntää käynnistyksessä, minun puolesta saa päristä sen sekuntin käynnistyksessä, tuo ajossa kuuluva rallatus aiheuttaa enemmän harmaita hiuksia.
Comment
-
Se rallatusääni tulee siitä kun ketju ottaa kiinni kanteen tai venakoppaan. Aina kun ketju ottaa kiinni niin hienoa alumiinimurua menee öljyn sekaan ja jää kanaviin, siksi ihmettelen hieman tuota SB:n ohjetta. Tuota alumiinimujua jää sitten siihen kiristimen tiivisteen sihtiin ja siten tukkii sitä öljykanavaa ja kiristin ei saa tarvittavaa öljynpainetta ja jää löysälle ja rallatus jatkuu ja alumiinia menee öljyn sekaa lisää ja lumipalloefekti on valmis...
Mutta kuten aiemmin kirjoitin, minullakin saattoi johtua matalista öljynpaineista että kiristin ei kiristä halutulla tavalla. Pitäisi saada luotettava öljynpainemittari kiinni sellaisiin tapauksiin missä rallatusta kuuluu, mutta ei se ole aina niin helppoa, niin näkisi onko öljynpaine madaltunut pienillä kierroksilla.
Comment
-
Mutta, mutta, omalla ketjulla oli sen vaihto hetkellä ajettu 220tkm ja ketju oli kulunut ainoastaan sisäsyrjältä, ei siis ulkopinnoilta lainkaan.
Venakopassa, eikä kannessa ollut myöskään jälkiä, paitsi jälki venakopassa joka tuli kun kiristin vuonna 2011 hajosi totaalisesti ja ketju hakkasi täysin löysänä koneessa, sekin jälki peittynyt karstaan tai mihin lie.
Vaihto hetkellä ketju oli rallattanut jo varmaan kolme vuotta kokoajan ajossa ja silti ei jälkiä muualla kuin ketjun sisäpinnoilla, ketjuun oli myös kulunut pienen pienet montut joka lenkkiin sisäsyrjälle myöskin, koitin ottaa kuvaa siitä mutta ei oikein kuvasta sitä nää, kun laittoi tasaisen metallin vasten ketjua näkee kuinka jokaisessa lenkissä on monttu.
Tässä kuvia ketjusta
https://drive.google.com/folderview?...GM&usp=sharing
Comment
-
ehkä tyhmä kysymys näin ns ulkopuoliselta.... tai joku jo spekuloinutkin varmaan tätä asiaa, mutta oletteko huomanneet mitään yhtäläisyyttä longlife öljyn vaihtovälillä ja tuon ketjun rallatuksen kanssa???
väitän että tuo ketju\kiristin kestää kun tauti jos öljyä vaihdetaan vaikka max 10tkm välein. tai jos edes käytettäisiin pesevää öljyä koneessa aika-ajoin. esim diesel.
Comment
-
Ei tuossa omassakaan näkynyt mitään jälkeä venttiilikopassa eikä kannessa. Mutta jostakin se ääni tulee vain.
Mikä selittää tuon kiristimen hyppimisen hetken aikaa 0:55 -> https://www.youtube.com/watch?v=VWlwKvEkO7I
Vielä kysyisin että onko turvallista purkaa kiristin tällä tapaa vai tapahtuuko vahinko? Jos siis voi huoletta laittaa paloiksi niin saisi yön yli olla liossa koko kikotin.
Comment
-
Pitäisi vaihtaa ketjun kiristimen tiivisteet apukuskin puolelle ja moottori oli 2,8L bensa. Kannattaako tuo moottori kääntää tiivisteen vaihdon ajaksi YKK kohtaan vai saako kiristimelle lisää tilaa, jos moottori ei ole juuri tässä asennossa? Tilaa tiivisteen vaihtoon taitaa olla aika vähän, kun sen vaihtaa oikotietä jakohihnan ollessa paikallaan..
Comment
-
Oliko tuolla bfb koneen öljysuotimen takana joku venttiili mikä saattaa jumittaa? Millainen homma vaihtaa/putsata. Tuli just revittyä febin kiristin mäelle ja vanha orkkis uusilla kengillä takas. Vielä hieman rallattaa parin päivän seisonnan jälkeen. Samaa teki febilläkin. Mut vikakoodit hävis nyt. Febit saa lähtee sinne mistä tulikin..
Comment
-
Mulla 5w-40 ja ajoittain pärähtää käynnistettäessä. Ei välttämättä joka viikko edes, mutta joskus. Kiristimellä kilsoja ehkä 15tkm.
Comment
-
On siellä mutta ei ainakaan omassa auttanut sen vaihto.
Sellaisen huomion tein että oon tainnut ylikiristää sen suodattimen jalan. Aika tunteella tuli pantua ruuvit kiinni. Jalan juuri hikoilee pikkuisen siitä lohkon ja jalan välistä ja vaikka siihen päästää kliineriä niin jonkin ajan päästä siinä on taas hikoilua vaikka auto ei edes kävisi. Hikoilu on juurikin siinä takaiskun lähettyvillä. Sen ei tarvi vuotaa edes näkyvästi vaan voi vuotaa "sisäisesti" huohottimen puolelle jolloinka sitä vuotoa ei edes näe. Keskiviikkona tulee uusi tiiviste jonka nyt tällä kertaa laitan oikeaan momentiin (15Nm + 90 astetta). Uudet pultit toki myös. Siihen takaiskun reikään tiivisteeseen ajattelin vielä ohuesti laittaa silikoonia.
Comment
Comment