Sahapukkiin vaihdoin ~280tkm kohdalla molemmat kun oli kone muutenkin levällään. Ei vikakoodeja jättänyt vielä mutta ketjuista jäljet molemmissa bankeissa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!
Collapse
X
-
Enkä tiedä oliko minullakaan kiristimessä mitään vikaa. Käynnistyspärähdys lakkasi nopeasti, mikä kielii siitä että kiristin toimi oikein. Venyneen ketjun kun olisi uusinut liukupintojen kanssa, niin lopputulos voisi olla sama ja täälläkin mentäisiin alkuperäisellä kiristimellä. Otin nyt vain varman päälle. Hieman varovaisesti suhtautuisin noihin ebayn "originaaleihin". Aito laatikko kiinakiristimen viereen ei siitä vielä OEM-osaa tee.
Comment
-
https://www.youtube.com/watch?v=vP1fMHH6pyA
Tuossa videossa Audi A4 2.0 rallattaa ketjua pari kolme sekuntia startin jälkeen. Ajattelin äänen häviävän siksi, kun kiristin täyttyy öljyllä. Teoria ei kuitenkaan päde, koska ko koneessa on pelkkä jousikiristin, siltä se ainakin näyttää.
esim tässä
http://www.ebay.de/itm/NEU-SATZ-KETT...item2a4f4dc239
Comment
-
Startin jälkeinen lyhyt ketjun rallatus on hyvin yleistä. Miksi näin,vaikka kiristimessä on myös jousi.
Kiinalaisessa ja yhdessä saksalaisessa? on lisäjousi männän ulkopuolella ehkä juuri estämääm alkurapinaa. Originaalissa sitä ei ole.
kiinalainen
http://www.ebay.de/itm/058109088K-No...item43d1585208
saksalainen ?
http://www.ebay.de/itm/Kettenspanner...item5d57733add
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viestiEnkä tiedä oliko minullakaan kiristimessä mitään vikaa. Käynnistyspärähdys lakkasi nopeasti, mikä kielii siitä että kiristin toimi oikein. Venyneen ketjun kun olisi uusinut liukupintojen kanssa, niin lopputulos voisi olla sama ja täälläkin mentäisiin alkuperäisellä kiristimellä. Otin nyt vain varman päälle. Hieman varovaisesti suhtautuisin noihin ebayn "originaaleihin". Aito laatikko kiinakiristimen viereen ei siitä vielä OEM-osaa tee.
Minun käsitykseni on että ketjut ei venu. Niiden piteneminen johtuu kulumisesta. Esim laivan ankkuriketju kuluu lenkkien kosketuskohdasta ja ketju pitenee. Polkupyörän uusi ketju taipuu "sivuttain" kaarelle vain vähän, mutta kulunut ketju paljon, koska se on kulunut "väljäksi".
Comment
-
Jos ketjun pituus kasvaa niin se venyy, tapahtui se mekaanisesti miten vaan. Taitaa ALT-moottorissakin mennä kannesta öljykanava kiristimeen, hydraulic chain tensioner siis. Lisäksi taitaa noissa kaikissa viimeisissä linkeissä olla jousi mutta tuossa ensimmäisen linkin kuvissa on kiristin puristettu kasaan ja siksi ei jousi näy.
Comment
-
Tässä linkki 20 ALT moottorin kirisimeen
http://www.ebay.de/itm/NEU-SATZ-KETT...item2a4f4dc239
Kun katsoo kaikki 7 kuvaa, niin näyttää kyllä siltä, että siinä on pelkät kiinnityskorvakkeet. Onko jollain asiasta varmaa tietoa ?
Tässä linkki alkuperäiseen kiristäjään. Kolmannessa kuvassa näkyy selvästi,
että ei ole jousta männän ulkopuolella.
http://www.ebay.de/itm/Nockenwellenv...item46182fa9bd
Comment
-
Minusta ebay taas on täynnä muka-aitoja tai ainakin samalla tehtaalla tehtyjä osia, joilla ei oikeasti ole mitään tekemistä OEM-osien kanssa. Huomaat varmaan, että tässä sinun "alkuperäisessä" ei mainita sanaa original, mutta rasia on kuvaan saatu - erittäin yleinen hämäyskeino. Lisäksi omaan silmään näyttää tuo Audin logokin askartelusetistä jälkikäteen liimatulta.
Tiedäpä häntä mikä on osiaan, omassa oikeasti alkuperäisessä kiristimessä jousi löytyi. Ja puhun nimenomaan uudemmasta 1.8T:n kiristimestä. Vapareiden tai biturbojen vastaavista ei ole kokemusta.
Comment
-
Äkkiseltään korjausoppaassa puhutaan hydraulisesta kiristimestä. Kuvista katsoen näyttää myös aika selvältä ettei se nyt neljällä ruuvilla tule kiinni vaan osa on öljyä varten. Mitä väliä onko jousi ulko vai sisäpuolella? Kai se nyt on päivän selvää että niissä on esikiristysjousi, eikai niitä muuten tarvitsisi puristaa kasaan ennen asennusta paikalleen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viestiMinusta ebay taas on täynnä muka-aitoja tai ainakin samalla tehtaalla tehtyjä osia, joilla ei oikeasti ole mitään tekemistä OEM-osien kanssa. Huomaat varmaan, että tässä sinun "alkuperäisessä" ei mainita sanaa original, mutta rasia on kuvaan saatu - erittäin yleinen hämäyskeino. Lisäksi omaan silmään näyttää tuo Audin logokin askartelusetistä jälkikäteen liimatulta.
Tiedäpä häntä mikä on osiaan, omassa oikeasti alkuperäisessä kiristimessä jousi löytyi. Ja puhun nimenomaan uudemmasta 1.8T:n kiristimestä. Vapareiden tai biturbojen vastaavista ei ole kokemusta.
Minun "alkuperäisesen" ilmoituksessa lukee:Neuer, unbenutzter und unbeschädigter Artikel in der ungeöffneten Originalverpackung. Suomeksi: Uusi, käyttämätön ja vahingoittumaton tuote avaamattomassa ALKUPERÄIS (Original) pakkauksessa.
Lisäksi mainitaan: Teilehersteller/Anbieter: audi
Suomeksi: Osan valmistaja/tarjoaja: audi
Minä arvelen näin. Jos joku myy OEM-tuotteina osia, jotka eivät niitä ole, niin siihen puuttuisivat heti kilpailevat myyjät, koska menettäisivät markkinoitaan ja tekisivät ilmoituksen ko autotehtaalle. Samoin tekisi itse OEM-valmistaja. Niinpä ko kauppias saisi välittömästi autotehtaan kimppuunsa ja tarvittaessa haasteen oikeuteen.
Siksi en usko, että kukaan myisi ebayssa OEM-osina tarvikeosia ja jättäisi vielä todisteet nettiin koko maailman nähtäväksi.
Comment
-
Jospa se on sen piraattiosan avaamaton alkuperäispakkaus ;) silloin kukaan ei valehtele koska pakkaus on osan alkuperäinen paketti.
Comment
-
Juuri näin. Osa tulee alkuperäisessä laatikossaan. Se laatikko taas voi olla aivan blanko, mutta on kyseisen osan alkuperäispaketti eikä kukaan ole sitä siirtänyt esim. minigrip-pussiin. Olen oman mielipiteeni esittänyt, enkä edelleenkään pidä osaa alkuperäisenä Audin osana. Lienee turhaa asiasta vääntää, antaa jokaisen muodostaa omat päätelmänsä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja cancermann Näytä viestiJospa se on sen piraattiosan avaamaton alkuperäispakkaus ;) silloin kukaan ei valehtele koska pakkaus on osan alkuperäinen paketti.
Comment
-
Osaltani kokemukseni perustuu yhteen tapaukseen, jossa tilasin säätimen eBay:sta Englannista erittäin edullisesti, noin 130€ postikuluineen; vast Suomessa noin 950€.
Osa tuli alkuperäistä pakettia muistuttavassa pakkauksessa ja audin logot näyttivät säätimessä asianmukaisilta. Vasta kun osaa vertasi alkuperäiseen, saattoi havaita poikkeavuuksia logossa sekä itse säätimessä. Kun sama säädin oli irtisanonut toisessa autossa 200 km ajon jälkeen, päätimme olla asentamatta ko. säädintä ja tilasin vertailtuani eri vaihtoehtoja Saksasta OEM säätimen, joka maksoi 50% vastaavasta Suomessa.
Päätöstä helpotti se, että huoltoasentoon saattaminen V6 biturboissa kun ei ole kaikista helpointa.
Meillä "sopimusoikeuden luvatussa maassa" usein ajatellaan, että myös muualla kaikki ajattelevat samalla tavalla ei valitettavasti toteudu. Siksi kannattaa miettiä miten kriittinen osa on ja mitä seurauksia osan edullisuus saattaa aiheuttaa, mikäli se ei toimikkaan halutulla tavalla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiVähän pitäis olla kriittisyyttä noiden eBay-ilmoitusten suhteen. Audi sentään kirjoitetaan isolla A:lla jos nyt vaikka siitä lähdetään liikkeelle.
youtubessa on yksi tosi hyvä video audin nokkaketjun toiminnasta. Valitettavasti en ole läytänyt sitä uudestaan. Se olisi kiva saada linkitettyä tänne, jos löytyisi.
Audin venttiilikopan kansi oli avattu ja auto startattiin kylmänä. Kiristimen talla nousi pikkuhiljaa ylös noin 10-15 sekuntia, kunnes oli kireällä ja rallatus loppui.
Comment
-
Siinä mallia Febin kiristimestä, about 15s kohdalla. Ajettu about 15tkm, 10kk sitten vaihdettu. Jälleen tasaisin välein P0011 vikakoodi.
Taitaapa mennä vaihtoon ja suosiolla OEM tilalle
https://www.dropbox.com/sc/jl15lxal2...uCYho-SzHR66MaViimeksi muokannut qke-; 31.8.2015, 17:22.
Comment
-
Tässä on tuo video, jossa näkyy miten ketju kiristyy pikkuhiljaa. Muistin, että moottori olisi laitettu käymään, mutta sitä pyöritetäänkin vain startilla.
https://www.youtube.com/watch?v=l-deQZkchA4
Comment
-
Omassa alkanu pitämään rahisevaa ääntä lämpösenä. Kylmänä ei ääntä esiinny. Kuuluu omasta mielestä juurikin tuolta ketjun tienoilta. Onko kukaan noihin V8:sin koneisiin vaihellut noita, eli kuinka paha homma on tehdä tuo?
Comment
-
VW:n salainen ohje ketjuongelmista kauppiaille ->
http://www.iltalehti.fi/autot/2015100320460731_au.shtml
Ruotsin autoliitto on saanut käsiinsä salaisen sähköpostin. Sähköpostissa ruotsalainen maahantuoja neuvoo, miten jakoketjuvaurioihin suhtaudutaan Ruotsissa, paljastaa Motormännen-lehti. Volkswagen on tuottanut kuluttajille runsaasti harmia, koska useista konsernin valmistamista autoista on rikkoutunut jakoketjuja, joiden hajoaminen voi rikkoa moottorin. Tehdasta ja Volkswagenin maahantuojaa syytettiin ongelman pimittämisestä vuosien ajan.
Salaisen viestin mukaan viat korjataan asiakkaalle maksutta 150 000 kilometriin tai auton seitsemänteen ikävuoteen asti. Viestissä jälleenmyyjiä kielletään ehdottomasti kertomasta, että korjaukset maksaa autotehdas.
- Älkää koskaan kertoko autotehtaan "goodwillistä" eteenpäin. Asiakkaan silmissä te olette sankareita, jotka tukevat asiakasta, kun ongelmia tulee vastaan.
Tehdas maksaisi tarvittavat osat kokonaan 250 000 kilometriin asti. Työkustannuksista se maksaisi 70 prosenttia auton kuudenteen ikävuoteen asti. Seitsemäntenä vuonna kustannuksista maksettaisiin 60 prosenttia. Mahdollisesti työkustannukset voidaan jatkossa korvata kokonaan. Auton huoltopaikalla ei ole merkitystä korvauksen suhteen.
Salainen sähköposti lähetettiin viime keväänä pian sen jälkeen, kun Ruotsin autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund oli julkaissut kohulistan jakoketjuongelmia mahdollisesti sisältävistä automerkeistä ja malleista. Korvauksiin on voinut tulla sittemmin muutoksia.
Kampiakseli pyörittää nokka-akselia jakoketjun tai jakohihnan avulla moottorissa. Periaatteessa jakoketjun pitäisi kestää koko auton käyttöiän.
Comment
-
Omassa(A6 2.7bt) ei oiretta äänen suhteen, välillä kevyt löysän ketjun ääni kuului startissa. Kummatkin kiristäjät vaihdettu jossain Audi liikkeessä vajaa 100tkm sitten, nyt mittarissa 350tkm. Konelaatikko paketti lattialla muista syistä niin ajattelin tarkistaa minkäs näköset ketjut on. Vasemmassa kannessa oli ketju hangannut kanteen.
Tätä viestiketjua selailessani muistelisin jonkun maininneen että ketju ei veny eikä sitä ole syytä täten vaihtaa.
Itse kyllä ihmettelen mikä järki on jättää ketju vaihtamatta, ainakin tässä V6 koneessa työtä se ei lisää, kaiken joutuu purkaa kuitenkin.
Comment
-
Mulla juuri käsissä alkuperäinen kiristin ja Britanniasta hommattu mukamas alkuperäinen kiristin. Jos noita vertaa niin nuo Audin renkaat ei kyllä sinnepäinkään kuten alkuperäisessä. Ei ne juuri mitään maksa oliko jotain 130 € kotiin tuotuna. Tulin siihen tulokseen pistän entiseen uudet liut/tyynyt.
Kyllä alkuperäis osassakin on ulkopuolinen jousi ainakin noissa 00-01 malleissa AWT koneissa.
Comment
-
Löytyihän täältä aiheesta ketjukin.
Täälläkin AVJ alkoi lämpimänä tyhjäkäynnillä (~900rpm) pitämään melkoista rohinaa. Kylmänä ja ajossa ihan normaali ääni mutta kun antaa lämmetä ja tyhjäkäynnille niin ääni kuuluu.
Pikkuisen (~1000rpm) kierroksia nostaa niin kuuluu ainoastaan moottorin ääni.
Tilaukseen meni Sparetolta muiden romujen mukana:
-Febi 37119 kiristin 261,54€ (Paikallisesti halvin 397€...)
-Febi 23548 venttiilikopan tiivistesatsi 7,90€
-Febi 32294 kiristimen tiiviste+puolikuu 5,80€
Oiskohan tuo ketju pitänyt ottaa samaan konkurssiin?
No näillä nyt mennään.
Jospa se itselle sattuis loppuviikosta valmistettu yksilö kun muutama on nyt haukkunut tuota Febin tekelettä.
Olikohan tuolla korotuspaineita kiristimen hintaan kun tuli että vielä saa vanhaan hintaan ja Spareton "tili-sivulla" kiristin vaihdettu "FE37119 - Camshaft position controller" tekstiin "058 109 088K - Camshaft position controller".
"Merkkiliike" (Pörhö eli VW-huolto. Ei enää Audi-huoltoa) antoi korjausarvioksi 3 tuntia.
Comment
-
Itselläni myös AVJ ja kylmänä käynnistäessä särähtää nopeasti ilmeisesti kiristimen suunnalta. Tätä jatkunut nyt jonkin (2-3kk?) aikaa. Mitään ääniä ei käynnistyksen jälkeen kuulu, nosti tai laski kierroksia. Joko pitäisi huolestua? Juuri kun meinasin että tseedania pitäis vaihdella farkkuun..
Comment
Comment