Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Eikö Febi valmista myös paljon OEM-osia? No, tämän kiristimen osalta ehkä vaikuttaa, ettei muita juuri ole tarjolla. Febi, OEM tai jokin randomi eBaysta. Pulla oli myös Febiä laitellut 2.0T-koneisiin ilman ongelmia, joten ei ne ihan poikkeuksetta ole kuraa. Valitettavasti vaikuttaa olevan arpapeliä. :)
Meikäläisen vika näyttäs myös olevan se ettei tuo febi mene tarpeeksi kasaan vaan imunokkaan jää 10 astetta kiristystä... febin laakerit oli täysin kuraa. Ilmeisesti en ottanu silloin jo opikseni, kun niitä vaihdoin :D
Nyt täällä rämähtänyt pariin otteeseen käynnistäessä kun auto ollut käyttämättä pari päivää. Olisikohan ketjulla ja kiristimellä pian 10tkm takana... OEM -kiristin kyseessä.
Täällä kans taisteltu ton kiristimen kanssa. Eli vaihdoin konerempan yhteydessä tollasen genuine ebay kiristimen (orggis laatikot jne), hankala erottaa kyllä aidosta noin 25tkm sitten. Vuodenvaihteessa alkoi tasakaasulla pitään sellaisia puhahduksia (ihan kuin by-bass olisi päästänyt paineita) ja siitäne muuttuivat sellaisiksi särähdyksiksi ja tässä vaiheessa alkoi kanssa tulla noita vikakoodeja. Nyt vaihdoin 200-250tkm ajetun orggis kiristimen haljonneesta kannesta ja äänet sekä vikakoodit poissa. En siis suosittele kuin helvetin kallista orggis kiristintä jos olette vaihtamassa.
Joo se kopio ei kyllä tuntemattoman silmään näytä ollenkaan kopiolta. Varsinkin kun pakettikin näyttää aivan aidolta. Itse kiristin ei ole täysin aidon näköinen jos osaa katsoa, ja varsinkin pystyy vertaamaan alkuperäiseen.
Kävin rykäsemässä Audin käyntiin n.viikon seisomisen jälkeen ja aika rallatuksen piti ketju max. sekunnin ajan. Normaalia vai onko tuo "uusi" kiristin nyt huonompi kuin entinen? Entisen aikaan ei kyllä tullut ikinä viikkoa ilman käynnistystä, joten kokemusta ei ole.
Kyllä mun käsityksen mukaan se ketju aina vähän ääntää jos on auto seissyt pitkään ja öljy on vielä jäykkää. Mut mikä on terve rahina ja mikä ei niin paha sanoa kuulematta.
Ei siis pidä kuin ihan hetken ajan maksimissaan sekunnin. Varmaan oli kiristin valunut tyhjäksi(?) seisonnan takia ja sen takia sitten rääkäsi, koska nyt parin päivän seisonnan jälkeen lähti käyntiin ilman mitään ylimääräisiä ääniä ja kävikin hiljaa ilman raklatuksia.
älkää sitten sekottako nokkaketjun rallatusta ja startin rääkäsyä... näissä vagn vehkeissä kun on perus "ominaisuus" että startissa kun on alennusvaihde niin startin bendex laite (startin solenoidi joka hypyttää startin rattaan vauhtipyörälle) rääkäisee kun startin ratas palautuu takaisin vauhtipyörältä.
tämän ilmiön voi poissulkea starttaamalla autoa niin kauan että auto jo kunnolla on käynnissä (käynyt noin 2 sekunttia) ja tämän jälkeen vasta vapauttamalla startin jolloin rääkäisyä ei kuulu enää startista tai se kuuluu mutta sen pystyy starttiin kohdentamaan. tämä ääni siis selkeästi eri kuin nokkaketjun.
Kyllä nyt vaikuttaa siltä, että tuo ketju räsähtää käynnistettäessä. Aamulla yön seisottuaan räsähti sekä päivällä 7-8h seisomisen jälkeen taas räsähti. Voikos tuohon olla muuta selitystä kuin, että tuo "uusi" kiristin onkin huonompi vaikka on 100tkm vähemmän ajetusta autosta kuin tuo oman auton alkuperäinen joka toimi ilman ongelmia?
Voi se olla huonompi. Justiin vaihdoin 131tkm ajetun tilalle 300tkm ajetun tosin en vielä oo käynnistäny auttoko. Alempaa liukua kun paineli, niin ylempi liuku liikkui vähemmän kun toisessa. Konetta pyörittäessä tietyssä kohdassa ketju jäi löysäksi.
Onko tässä nyt tilanne päällä? Auton käynnistyksen jälkeen kun kierrokset tasaantuu tyhjäkäynnille alkaa ihme mekkala. Lämpimällä moottorilla ei ääntä kuulu. En ole ihan varma onko vaan resonointia jostain vai kiristin antautumassa...
En ole ihan varma miten tapatalkilla saan ton videon näkymään. Pahoittelen. Saattaa olla, että muokaan viestiä kunnes se onnistuu.
Edit. Sehän onnistu kerralla! Kone on siis 2.0tfsi A4 b7.
itsellä samaa ongelmaa!vikakoodi 17748! eikä millään lähde pois aina tulee takaisin :-(
kiristin vaihdettu!
ketju vaihdettu!
nokka sekä kampi akselin tunnistimet vaihdettu!
öljypumpun sihti putsattu(lähes puhdas)
öljynsuodatin jalan takaisku venttiili putsattu ja todettu toimivaksi..
remmin ajoitus on kohdillaan tarkastettu jo moneen otteeseen :-)
Huom ei longlife huollettu!
vikaa vain ei löydy! auto siis a4 01 1.8tq
Tänään ois sit tarkoitus vaihtaa kummatkin nokka akselit toisiin!
kanavalla 93 heittoa 17-18 astetta!
Onko muilla vastaavaa ongelmaa/ratkaisua ongelmaan?
Nokka akseleita on kuulemma vaihdettu kyseisiin autoihin??
jep kyllä on!16 lenkkiä! imu nokka vaihdettu! ja myös se imunokan päässä oleva pelti rinkula! ennen yks lovinen nyt 4 lovinen! pienen koeajon jälkeen ei vika koodia :-)
Uusin kulkine (BFB) käynnistyy pari päivää seisottuaan pärähdyksen säestämänä, mikä olikin odotettavissa. 093 taisi näyttää juuri 6, mutta en muista oliko miinusta vai plussaa.
Kylläpä tuo alkoi pärähtelemään myös yön yli seisottuaan ja eilen Jere (JT-Carfix) vaihtoi tilalle uuden OEM-kiristimen ja FEBI:n ketjun. OEM:iin päädyin ihan sen takia, kun tuosta Febin kiristimestä on nyt ollut hieman huonoja kokemuksia kanssafoorumilaisilla. Jos edellisellä OEM:lla pärjäsi 322tkm, niin jospa tätäkään ei tarvitsisi ihan heti vaihtaa. Toivottavasti vain ketju kestää. ;)
Auto oli seisonut vuorokauden ja peukut pystyssä starttasin - ei pärinän pihahdustakaan, eli selvä parannus entiseen. Eiköhän tuokin pärähdä pitempään seisottuaan, mutta laitetaan ominaisuudeksi. ~Sata kilometriä myöhemmin ei mitään vikakoodeja ja kanava 093 näyttää 1.0. Tattista Jere, olet lomasi ansainnut.
Rallattelee täälläkin ja potilas on A4 B6 1.8T AVJ-koneella. Kartoitin Oulussa hintoja vaihtotyölle yhdessä jakopään kanssa.
Nokkaketjun, kiristäjän ja sen tiivisteen sekä venttiilikopan tiivisteen ajattelin tilata Tepolta. OEM-kiristäjällä ja ketjulla paketille tulee hintaa 843 euroa. Ja tarvikekiristäjällä (VAICO) ja -ketjulla 368 euroa.
Vaihtotyön hinnat. Jakopää liikkeen osilla (remmit, kiristin, vesipumppu) ja tuo kiristäjä ketjuineen omilla (Tepon) osilla.
- Nikunen, 650 eur. Jakopään osat Gates.
- Suomen Autohuolto, 750 eur. Jakopään osat OEM
- Koivikko, pelkkä jakopää 570 eur. Osat SKF. Eivät tee nokkaketjun/kiristimen vaihtoa.
- Nimeltä mainitsematon nyrkkipaja, 1400 eur...
Taidan päätyä OEM-osiin ja Suomen Autohuoltoon. Hintaa koko paketille tulee siten 1593 eur. Onko parempia ehdotuksia?
No jotain noista tarvikemallin kiristimien laadusta kertoo se, että kaikki kolme yllä mainittua korjaamoa ei suostunut asentamaan niitä. Vaativat siis alkuperäisen (OEM) kiristimen. Sen ja tämänkin foorumilaisten kokemuksien perusteella oli helppo tilata Tepolta alkuperäinen. Itsehän en näistä Audeista tai muistakaan VAGgineista mitään tiedä (vielä). Monta muun konsernin autoa on kyllä tullut omistettua.
Mihin mahtaa perustua, että eivät asenna tarvikekiristäjää ? Onko paljonkin kokemusta niistä tarvikeosista ?
Foorumilaisten kokemusten perusteella voidaan todeta, että ainakin alkuperäinen on täysi susi. Ani harva on vaihtanut kiristimen kahdesti, joten vaihto on tehty vasta siihen alkuperäiseen. Sitä valmistajakin on yrittänyt parantaa. Ensin oli E versio ja sitten K.
Moni vaihtaa kiristäjän, kun ketju rallattaa kylmänä. Johtuu öljynpaineen häviämisestä kiristimessä. Sama vika on rikkonut lukemattomia Opel direct-moottoreita, mutta se on korjattu ns turbon kiristimellä. Paine ei enää hävinnyt seisonnan aikana.
Jos öljysihti tai kiristimen siivilä on tukossa, niin öljynpaine nousee hitaasti kiristimessä ja kone rallattaa hetken aikaa startin jälkeen. Mutta onko se kiristimen vika. Jälkimmäinen tapaus tosin korjaantuu kiristintä vaihtamalla, ainakin joksikin aikaa, kunnes siivilä on taas tukossa.
ebaystä löytyy ainakin seuraavat saksalaiset valmistajat:
Febi
Reinz
Okzam
CRS Tech Berlin
ja yksi kiinalainen ChengDu
Tarvike kiristäjät ovat puolet halvempia kuin orkkis ja kiinalaiset on puolet halvempia kuin tarvikkeet, mutta ovatko huonompia, onko mitään testituloksia vai pelkää mutua.
Tässä ketjussa eräs kertoi asentaneensa monta Febiä ongelmitta mutta 3 kirjoitti, että kohta vaihdon jälkeen tuli virhekoodi P0012.
Mihin mahtaa perustua, että eivät asenna tarvikekiristäjää ? Onko paljonkin kokemusta niistä tarvikeosista ?
Siihen se yleensä perustuu, itsekin kieltäydyn keikoista joissa tiedän että asiakas ei ole lopputulokseen tyytyväinen.
Foorumilaisten kokemusten perusteella voidaan todeta, että ainakin alkuperäinen on täysi susi. Ani harva on vaihtanut kiristimen kahdesti, joten vaihto on tehty vasta siihen alkuperäiseen.
Tämä lause ei oikein aukene vaikka luin pariin kertaan. Muutama viesti aikaisemmin Sound kirjoitti:
Jos edellisellä OEM:lla pärjäsi 322tkm, niin jospa tätäkään ei tarvitsisi ihan heti vaihtaa.
Tuo 322 on ihan ääripäästä. Toisessa ääripäässä alkuperäisille on 10, 40 ja 40 tkm. Tässä viestiketjussa löytyy alpureäiselle arvot 10 50 190 125 40 230 168 230 40 180 330 ja 322 tkm. Kesiarvo 159 tkm.
Onkohan nuo tuplasti kestäneet 330 ja 322 jo vaihdettu kertaalleeen ? Jos originaali kestää vain 10 tkm, niin ehkä vika on aluperin ollut muualla kuin kiristimessä. Jos jätetään kummastakin ääripäästä pois 2 kpl niin keskiarvoksi tulee 158 tkm. Minä kun luulin, että kiristimen kuuluisi kestää koko auton ikä.
Mikähän on kiristimen OEM valmistaja. Ilmeisesti joku saksalainen. Tai mistä sitä enää nykyään tietää. Minullakin on 2 kpl Boschin lasereita. Molemmissa lukee Made in China.
Tuo 322 on ihan ääripäästä. Toisessa ääripäässä alkuperäisille on 10, 40 ja 40 tkm. Tässä viestiketjussa löytyy alpureäiselle arvot 10 50 190 125 40 230 168 230 40 180 330 ja 322 tkm. Kesiarvo 159 tkm.
Onkohan nuo tuplasti kestäneet 330 ja 322 jo vaihdettu kertaalleeen ? Jos originaali kestää vain 10 tkm, niin ehkä vika on aluperin ollut muualla kuin kiristimessä. Jos jätetään kummastakin ääripäästä pois 2 kpl niin keskiarvoksi tulee 158 tkm. Minä kun luulin, että kiristimen kuuluisi kestää koko auton ikä.
Otathan keskiarvoa laskiessasi huomioon ne maailmalla kulkevat Audit joissa on vielä tuo kiristin ehjä ja vaihtamatta. Täällä 332tkm.
Comment