kerro ykskin hyvä syy tohon.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!
Collapse
X
-
Koska ketjun otsikko käsittää myös konsernin muut moottorityypit, ei vain R4 konstruktiota. Pahoitteluni omalta osaltani jos olen harhaanjohtanut jotakuta tuhlaamaan rahojaan mutta jos kansiremontin kustannuksissa ylimääräinen 20€ uusiin laakeripukkien pultteihin on kynnyskysymys niin ehkä se sitten on iso juttu.
Comment
-
Tarkistimpa asian autodatasta - jos siihen nyt uskaltaa luottaa - ja se ainakin ehdotti momentiksi 10nm.
Tulipa myös mieleen asiaa pohdiskellessa, että kannattaisiko koneeseen tehdä forte-huuhtelu tai muu vastaava? Vähän vaihtelevia kokemuksia tuntuu löytyvän, mutta periaatteessahan tukkeutunut sihti tai muu mönjä järjestelmässä voisi aiheuttaa kiristimen oireilua. Samalla logiikalla uutta kiristintä ei kannata vaihtaa ilman puhdistusta, koska muuten sekin on pian entinen.
Toki menee kovasti arvailuksi kun autolla ajettu 120tkm, joista noin 90tkm saksassa ilmeisesti longlifellä. Itse olen vaihtanut öljyt noin 10tkm välein kun sattuu sopivasti keväälle ja syksylle omalla ajomäärällä.
Comment
-
Ei siitä nyt mieltään kannata pahottaa. Itelle on käyny toi 1.8t aika tutuks viimesen 7v aikana ja näitä juttuja kattoessa näkee, ettei monet kirjoittajat oo koskaan edes avanneet kyseisen moottorin öljykorkkia saati menneet siitä syvemmälle. En oo yhteenkään niistä 40-50 moottorista ja toisesta mokomasta irto kansia, mitkä on mun kautta lähteny vaihtanu pukkien pultteja. Tolla 10nm momentilla sitä 10.9 pulttia ei saa venymään vaikka sen kirrais sata kertaa.
Muutenkin tosta nokkaketjun/kiristäjän vaihdosta maalataan piruja seinälle aivan suotta. Niin monelta on menny rahat hukkaan, kun on vaihdettu ehjiä osia uusiin ja syy löytyy ihan muualta. Eilen viimeks yks foorumilainen soitteli ja kerto, että oli vika ollu siellä putsarin jalassa, niinkuin aikasemmin olin sitä pyytäny tarkistamaan.
TeePri: Ota öljypohja, venakoppa, öljysihti ja putsarin jalka irti. Putsaa ne. Tee halvoilla öljyillä forte hoito. Putsarin jalasta putsaa öljyn "takaisku venttiili" ja nokkaketjun kiristäjästä sihti, niin toimii vehkeet taas :)
Comment
-
http://www.youtube.com/watch?v=bvvTG...ature=youtu.be mistähä toi ääni tulee aina kaasun päästettyä? :o rallattaa oudosti
Comment
-
En tiedä, miten asian laita on tuossa R4-koneessa, mutta V8 5V:ssa on erWinin huoltomanuaalissa pukkien pultit 5+90 ja renew bolts. Käsittääkseni tuo erWin on joku virallinen manuaali?
Sitä en lähde arvailemaan, kannattaako niitä oikeasti vaihtaa, mutta ainakin se erWin sanoo niin. En muista ulkoa, mikä property class niissä oli. Vaihdoin ite ne, kun ohjeessa oli niin.
Comment
-
1.8T koneessa laakeripukkien pultteja ei uusita (ELSA).
Kiristysmomentti on 10Nm, ilman lisäasteita.
Henkkaa:n tapauksessa kyseessä lienee ns. tyhmä ketjunkiristin, ainakin hinnan perusteella.
Melko suolainen hinta osista, kun saman alkuperäisosan (058109217B) saa esim. Tepolta hintaan 226,24€ (vs. 378,44€). Nokkaketjulle tulee hintaa 71,86€ Tepolta, tiskiltä 111,60€.
Comment
-
Olisiko kenelläkään tallessa osanumeroita APT-moottorisen Passatin nokkien välisen ketjun osille?
Ketjun osanumero on ilmeisesti 058109229B, mutta mikä mahtaisi olla kiristimen (+muut mahd. tarpeelliset osat) numero?
Linkkivinkit valmiiseen kittiinkin kelpaavat - itse en äkkiseltään löytänyt sellaista settiä, jonka tietäisin varmasti sopivan tuohon APT:hen. Myös tieto siitä, missä koneissa on samat osat, auttaa.Viimeksi muokannut angra; 19.6.2013, 19:38.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja angra Näytä viestiOlisiko kenelläkään tallessa osanumeroita APT-moottorisen Passatin nokkien välisen ketjun osille?
Ketjun osanumero on ilmeisesti 058109229B, mutta mikä mahtaisi olla kiristimen (+muut mahd. tarpeelliset osat) numero?
Linkkivinkit valmiiseen kittiinkin kelpaavat - itse en äkkiseltään löytänyt sellaista settiä, jonka tietäisin varmasti sopivan tuohon APT:hen. Myös tieto siitä, missä koneissa on samat osat, auttaa.
Halvimmalla Febin täydellisen setin saat esim. https://www.carmaster.de
Hinta koko setille (kiristin, ketju, tiivisteet) on 359,51€ + toimituskulut.
Tuotehakuun:
058109088K (kiristin).
058109229B (ketju).
058198217 (kiristimen tiiviste).
058198025A (venttiilikopan tiiviste).
Kannattaa ottaa Febin nimellä myytävät vaihtoehdot.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kiNos Näytä viestiJuu rallattelee taas ilosesti ketju pellin alla. Vajaa 30k ehin ajella ja europartsin setti tosiaan. En siis suosittele. :)
Omaan entiseen BEXiin laitettiin kans tuo Europapartsin setti. Sillon irtos ~350€:lla tulleineen, rahteineen ja alveineen. Nyt 10-20tkm (?) jälkeen uusi omistaja raportoi, että rallattelee taas.
Comment
-
Auto tällä hetkellä hoidossa Centerillä ja öljynpaineet mittailtu normaaleiksi. Venakopan avaavat ja katsovat kiristimen kunnon. Siitä edetään öljypohjan avaamiseen (jos siis kiristin vaikuttaa terveeltä) , sihdin vaihtoon ja kanavien puhdistukseen. Mikä on tämä Donan mainitsema "putsarin jalka" ? Forte -huolto pyyhkäisty reilu vuosi sitten. Päivittelenmpä kun tietoja enemmän.
Comment
-
[COLOR=#0066cc]http://autopartmaster.com/en/?action=catalog_show&cat=audi&t_id=76464&added_=AU DI%20Audi%20A6/Avant%202001[/COLOR]
Osa no2.
Venan tarkotus estää öljyn valuminen kannen öljykanavista. Tää aiheuttaa tuon kyseisen rallatuksen käynnistäessä, koska nokkaketjun hydraulikiristin on tyhjä. Kestää 2-4s käynnistyksestä ennenkuin kiristäjä toimii halutulla tavalla. En lähde spekuloimaan kuinka moni teistä on vaihtanu ehjän kiristäjän uuteen tuon venttiilin takia.
Kokeilkaapa huviksenne kauanko kestää täysin rempatun moottorin öljynpaineen löytyminen, kun pumppu ja öljykanavat on täysin kuivia. Jos toi vena on rikki tilanne on lähes vastaava.
Ite käynnistän omat uudelleen rakennetut moottorit näin:
Täytän pumpun ja putsarin välisen kanavan injektioruiskun avulla. Sit putsarin jalka paikalleen. Putsari täyteen öljyä ja kiinni. pyöritän startilla ilman nokkia ja tulppia, jolloin kampuralle ei muodostu kuormaa. Kun kanteen on noussut öljy laitan nokat ja jakopää paikalleen. Käynnistäessä ei kuulu käytännössä mitään rallatusta, jos vertaa siihen, että käynnistäis täysin kuivan moottorin ekaa kertaa. Se ääni ja aika ennen öljynpaineen nousemista tuntuu ikuisuudelta. Mutta jokainen tavallaan...Viimeksi muokannut Dona; 25.6.2013, 11:06.
Comment
-
Komppaan Donaa täysin tässä asiassa! Purkumoottorista (1.8t) kun aukasi putsarin jalan niin tuo venttiili putosi lattialle, eli oli siis täysin irti. Nyt kun se on kiristetty kierrelukitteen kanssa takasin ja uusi öljypumppu koneessa niin paineet nousee samantien kun koneen lyö tulille, eikä rallata nokkaketju yhtään. Ennen kesti noin 2-3sec ennenkun paineet nousi ja rallatus katosi.
Nyt on 180tkm mittarissa ja edelleen alkuperäinen kiristin ja ketju. Ei sitä kiristintä tarvitse vaihtaa ellei ole liukupinnat kuluneet.
Jos rallatus on jatkuvaa, saattaa myös kiristimen oma öljysihti olla tukossa. Eli irrotus ja putsaus saattaa myös joissain tapauksissa auttaa.
Comment
-
Käytin tänään omasta bfb:stä suodattimen jalan irti kun käynnistyksessä rämähtää kun on seissyt pitkään. Venttiili oli paikoillaan ja toimi niinkuin pitikin. Nokka ketju ja kiristin on vaihdettu myös mutta silti rämähtää. Linkissa on kuva jossa venttiili näkyy vasrmmassa yläkulmassa http://aijaa.com/4hc27R
Comment
-
Vaihdoin tänään 1.8 ADR koneeseen uuden ketjunkiristimen + ketjun. Vanhan kiristimen alempi liukupinta oli pahasti uralla ja palasia irronnut. Ylempi pinta ihan ok näköinen.Samalla tuli irrotettua öljynsuodattimen jalka. Venttiili oli täysin irti.
Osat Saksasta kahden vuoden takuulla 185€
Comment
-
Noniin, öljypohja käytetty auki ja sihti putsattu, oli kyllä suhteellisen puhdas eli siinä ei ongelmaa. Nyt otin venakopan irti ja kohdistin pakonokan merkin laakeripukin nuoleen. Imunokan merkki ja ketjun kuudestoista lenkki on aika reilusti sivussa vastaavasta nuolesta, tässä pari kuvaa: Skydrive Mitä seuraavaksi?
Comment
Comment