Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    En puhu. Kiristin on eri paikassa kun jakoremmit sun muut tiedän kyllä. Ja on vaihettu ketjut ja kiristäjät samalla kun on jakopään remontti tehty vaikka onkin eri päässä konetta.
    Eli sinne on siis vaihettu kaikki jakopään osat koska nuo ketju ja kiristin kuuluu siihen kans ja tiivisteet on samalla vaihettu kiristäjälle ja nokka-akseleille.

    Niin ja tuon ketjun vaihossa kannattaa katsoa että se tulee oikein koska ainakaan mulla ei ollu uudessa ketjussa ajotus merkkejä, eikä muistaakseni vanhassakaan.
    Viimeksi muokannut Antti5; 27.2.2011, 20:24.

    Comment


    • #32
      B6:ssa ei ole pakko purkaa jakopäätä, että tuon kiristimen saa vaihdettua.

      Ainakin omassa Audissa onnistui siten, että imunokka irti kokonaan ja pakonokkasta kaikki muut laakeripukit irti paitsi se mikä on siellä jakopään puolella, sitä pukkia ainoastaan löysätään sen verran, että sen kiristimen ketjuineen saa sen imunokan kanssa huilautettua pois paikaltaan! Vaatii vähintään yhtä kaveria mielellään avuksi ettei tuu damagea! :)

      Merkkiliikkeessä meinasivat, että pitäisi jakopääkin tehdä samalla, koska kiristin ei mahdu tulemaan irti ilman, että pakonokan ottaa irti.. Mutta tosiaan kyllä se sieltä mahtuu tulemaan :)

      Syksyllä kun osia kyselin merkkiliikeestä niin AVJ:hin oli kiristin 627 € ja ketju jotain 90 € siihen venttiilikopantiiviste ja kiristimentiiviste 45 €..
      Ulkomailta saa halvemmalla!

      Onko Jarnolla mikä moottorityyppi?

      Comment


        #33
        Alkuperäinen kirjoittaja Antti5 Näytä viesti
        En puhu.
        Yritä sitten saada jotain selkoa noihin teksteihin kun ei noissa saakelin lauserakenteissa ole mitään järkeä.

        Tämä threadi on nokkaketjun kiristimelle tarkoitettu ja puhut jakopään remontin yhteydessä vaihdetusta kiristimestä, niin mistä ihmiset tietää tarkoitatko jakohihnan kiristintä vai nokkaketjun kiristintä?

        Jakopäänremontti ei kuulu millään tavalla toisella puolella konetta oleviin nokkaketjun kiristimeen ja ketjuun. Toki ne saa kuulumaan kun tekee kummatkin remontit samaan aikaan.

        derp.

        Omassa menossa tällä hetkellä kolmas kiristin ja ketju auton eliniän aikana. Onneksi takuu on keksitty. Joka kerta kun alkanut vuotamaan ja pitämään ääntä niin vienyt takuuhuoltoon. Huollossa vain kertovat että tällästä sekundaa nämä on. Kiristimen viimesin hinta B6seen oli 700 euron paikkeilla. Takuulapussa koko roskan hinta töineen oli heittämällä yli tonnin.

        Söis miestä jos joutus vaihtelee omaan laskuun tuota kahden vuoden välein. Osanumero taisi vaihtua nyt viimeksi, että josko tämä kestäisi sitten :D

        Comment


        • #34
          j_pt: BFB on mun auton moottorikoodi.

          Voisi porukka vaikka tarkistuttaa sisälukutaitoa, jos noista Antin teksteistä ei ymmärtänyt sisältöä. Kai tuota passatworld:n ohjetta seuraamalla tuon kiristimen saa vaihdettua. Toi ketjukin lienee sit hyvä vaihtaa, onkos sen vaihdossa jotain huomattavaa perus ajoitustentarkistamisen lisäksi vai meneekö samoilla lämpimillä kun kiristimenvaihto?

          Comment


          • #35
            Alkuperäiseen viestiin vastatakseni.Eikös noissa pääsääntöisesti tule kiristin rikko niin,Että öljynsuodatin jalan sisällä oleva paineventtiili lähtee irti/löysenee vuosien saatossa.Joka aiheuttaa sen että kun auton käynnistää kylmänä. Niin öljy on pois kiristimeltä ja ketju pääsee täten löysänä lyömään kiristintä ja hajottaa uudenkin kiristimen suht nopeasti.

            Comment


            • #36
              Mielenkiintoista.
              Oma autoni rallattaa käynnistyksen yhteydessä n. sekunnin. Viikon seisomisen jälkeen rallatus kestää vähän pidempään, muttei varmaankaan 2s kauemmin.
              Aikoja en ole "kellottanut".
              Onko nämä suurinpiirtein normaaleja rallatusaikoja ?
              Pystyykö tuota paineventtiiliä vaihtamaan erikseen, vai meneekö joku suurempi osakokonaisuus vaihtoon ?

              Comment


              • #37
                Kertomasi on juurikin sitä oiretta.Käsittääkseni suodatinjalka pitää purkaa irti ja avata ja venttiili sijaitsee siellä jalan sisällä.Suositus olisi että ottaa imusarjan irti ja ostaa uuden tiivisteen,Niin on tilaa työskennellä. Ja venttiili ei kait rikkoonnu mitenkään vaan lähtee irti/löysenee joten valuttaa öljyt pois kiristimeltä.Ja puhun nyt siis AEB moottori tyypistä
                Viimeksi muokannut jaskaz; 21.3.2011, 18:49.

                Comment


                • #38
                  Löysin youtubesta videon jossa auto pitää aivan samanlaista ääntä kuin omassani.
                  http://www.youtube.com/watch?v=lLqyXp7HAIw
                  Tuo oma BEX pitää myös tuon videon mukaista todella kovaa nakutusta ja tuo ei tunnu vaimenevan vaikka käyttää pidempäänkin. Eli pitää varmaan vaihtaa tuo ketju+kiristin. Tuleeko tuo nakuttava ääni siitä, että ketju pääsee joustamaan niin paljon, että se hakkaa venakopan kanteen?

                  Tuolla aiemmin mainittiin, että kiristimen saisi tarvikkeena. Kyselin paikallisista varaosaliikkeistä, niin ei ainakaan niistä löytynyt. Onko ainut vaihtoehto tuo 520€:n (Tepolta) alkuperäinen?

                  Tuossa Passatworldin ohjeessa puhutaan tuollaisesta työkalusta. Tuleeko se tuon kiristimen mukana?

                  7. Move your Cam Tensioner Retainer tool to the new tensioner.

                  Comment


                  • #39
                    Lisää pahan kuuloista ääntä. Aika samalta kuulostaa myös toi mitä omassa ja ainakin tekstin mukaan on veivi mutkalla.

                    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=KrXHfQ4ULSs[/ame]

                    Comment


                      #40
                      Öö etkö Teemu kasannut sitä BEXiä h-profiileilla?

                      Comment


                      • #41
                        Löyty purkukone, niin laitoin sen vaan sellaisenaan paikalleen, mut näin kävi. =)

                        Pystyykö tuon kiristimen toiminnan jotenkin tarkistamaan, että saisi katsottua johtuuko tuo siitä?
                        Startilla kun pyörittää ilman vk kantta, niin eikö silloin näe että toimiiko tuo kiristin?

                        Comment


                          #42
                          Voihan sitä moottoria vaikka käyttää ilman koppaa. Hitusen sotkuista touhua vaan.

                          Comment


                          • #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
                            Tuo oma BEX pitää myös tuon videon mukaista todella kovaa nakutusta ja tuo ei tunnu vaimenevan vaikka käyttää pidempäänkin. Eli pitää varmaan vaihtaa tuo ketju+kiristin. Tuleeko tuo nakuttava ääni siitä, että ketju pääsee joustamaan niin paljon, että se hakkaa venakopan kanteen?

                            Tuolla aiemmin mainittiin, että kiristimen saisi tarvikkeena. Kyselin paikallisista varaosaliikkeistä, niin ei ainakaan niistä löytynyt. Onko ainut vaihtoehto tuo 520€:n (Tepolta) alkuperäinen?

                            Tuossa Passatworldin ohjeessa puhutaan tuollaisesta työkalusta. Tuleeko se tuon kiristimen mukana?
                            Tuota uusinta / parannettua "K" tyypin kiristintä saa ns. kinkkikloonina, alkuperäisenä tai ns. OE osana (alkuperäisosa ilman konsernin logoa olevassa laatikossa).

                            "K"-tyypin kiristimessä on isommat kanavat, isompi sihti ja kestävämmät "satulat" (jonka päällä ketju ratsastaa).

                            Ebayn kinkkikloonitkin toimivat ilmeisesti muuten hyvin, mutta nuo muoviset satulat tuntuu olevan noissa heikkoja. Pari postausta nähnyt joissa "satula" on irronnut / haljennut tai ollut halki jo uutena.

                            ECSTuningilta saa koko setin melko edullisesti:

                            O.E kiristinyksikkö (058109088K)
                            IWIS nokkaketju (058109229B)
                            Elring venakopan tiivistesatsi (058198025A)
                            Original kiristimen tiivistesatsi (puolikuu) (058198217)
                            Schwaben kiristintyökalu

                            Koko setti suomeen toimitettuna, alveineen ja tulleineen kustantaa tämän päivän kurssilla ~509€.

                            Ylläoleva setti sopii on BEX koneelle, mutta muistaakseni on täysin sama kaikille elektronisella VVT-yksiköllä varustetuille 1.8T koneille (pitkittäis/poikittais).

                            Comment


                            • #44
                              Kiitoksia linkeistä. Täytyypä tutkia, onko vika tuossa ja tilata sitten tarvittavat osat.

                              Näköjään tuolta ECS:kin saa tuollaista halvempaa versiota puoleen hintaan, mut ehkä tuohon kannattaa sit panostaa tuo muutama satku enemmin.

                              Comment


                              • #45
                                Noista erityyppisistä kiristimistä vielä. Onko niin, että toi "058...K" on korvannut tuon "058...E" kiristimen ja jos marmoritiskiltä menee ostamaan, niin tuollaista E:tä ei enää edes saa?
                                Itsellä on tuossa omassa tuollainen E, mutta etka tarjoaa tuohon K:ta. Tuo E on vaan hieman halvempi tuolla ECS:llä.

                                http://www.ecstuning.com/Audi-B6_A4-...cal/ES2130095/

                                Comment


                                  #46
                                  P/N hakuun vanha numero tai sitten data historyn kautta tutkiskelet.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Jeps näinhän se oli, että tuo K on korvannut E:n.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M
                                      Tuossa Passatworldin ohjeessa puhutaan tuollaisesta työkalusta. Tuleeko se tuon kiristimen mukana?
                                      Tuon työkalun saa tilattua ebaysta noin 15 eurolla. Epäilen että uuden kiristimen matkassa tuota ei tule. Esim tuosta: http://cgi.ebay.de/VW-AUDI-Werkzeug-...-/260355513572

                                      Comment


                                        #49
                                        Tietääkseni tuo työkalu tulee aina uuden osan mukana. Ainakin Audilta ostettaessa. Mutta tekeehän sen itsekin aika nopeaan jos ei jaksa tilailla.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Uusi kiristin on yleensä painettu kasaan tuollaisella työkalulla kuten ecstuning.com:in kuvissa. Kuten passatworldin ohjeessa mainitaan voidaan sitä lainata vanhan kiristimen puristamiseksi kasaan irroitusta varten.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Uuden alkuperäisen "K"-tyypin kiristimen mukana ei ainakaan itsellä tullut työkalua.
                                            Pakettikin on sitä kokoluokkaa, ettei työkalua sinne sisälle ainakaan mukaan saa.

                                            "E"-tyypin kiristintä en ainakaan itse laittaisi enää, vaikka huomattavasti halvemmalla saisi.
                                            Auton alkuperäinen kiristin (E-tyyppi) kesti itsellä reilu 40tkm (3-vuotta) ennenkuin levisi siihen kuntoon, että
                                            ajoitukset meni pieleen. Oireena rallatuksen lisäksi dieseliltä kuulostava ääni, sekä vikakoodi:

                                            "16396/P0012/000018 - Bank 1: Camshaft A (Intake): Advance Setpoint not Reached (Over-Retarded)".

                                            Herttoniemen VW-Auto olisi halunnut n. 1300€ kiristäjän vaihtotyöstä (osat + työ).
                                            Lopulta hintaa tuli reilu 700€ kaikkine kuluineen, työ tehtynä merkkiliikkeessä.

                                            Pelkän työn hinta oli yli puolet halvempi Viikin Metroautossa kuin VW-Autolla.
                                            Sisältäen normaalin huollon n. 350€.
                                            Viimeksi muokannut Ferryman; 13.5.2011, 12:36.

                                            Comment


                                              #52
                                              Jenkkilästä tilasin itse tuossa viime vuonna kiristimen ja ketjun pasuunaan.
                                              185 eur kotiovelle . Oli työkalu mukana , jolla kiristin oli painettu kasaan.

                                              Comment


                                                #53
                                                Itsellä rallattaa joku kylmällä koneella aika kovasti, mutta lämmettyä rallatus hiljenee olemattomiin. Onko tuollainen toiminta väsyneelle kiristimelle ominaista? Rallatusta on kuitenkin kuunneltu jo 3vuotta. Ei vaikutusta ajamiseen eikä kulkupuoleen ja auto käy nätisti tyhjäkäyntiä. Nostajat ja nokkaketju vaihdettu vuosi takaperin. Kiristintä ei vaihdettu samassa rempassa osan hinnan takia, koska epäiltiin että nostajat kolkottelis siellä mut eipä ollu vaikutusta nakuttamiseen. Autohan on A4 -96 AEB

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Voiko tuo jakopään hammashihnan kiristäjä rulla / sen laakerit aiheuttaa nakutusta, tyhjäkäynnillä jokin nakuttaa/rallattaa mutta kaasua painettaessa ääntä ei kuulu. Kyseessä A3 1.8TQ

                                                  Myös moniurahihnan kiristin joka näkyy siinä ihan hollilla, näyttää heiluvan silleen pientä liikettä edestakaisin tyhjäkäynnillä, toisesta 1.8T koneesta katsottiin ja siinä se pysyi ihan paikallaan.

                                                  Tuli käytyä marmoritiskillä pikahuollossa kysymässä neuvoa nakutukseen, syy selvisi: Ilmastoinnin kompura pitää tuota ääntä ja on kuulemma nyt sökö. No kylmää puhaltaa kyllä edelleen joten ajattelin ajaa niin kauan kunnes se lopettaa toimintansa.. Uuden hinnaksi kun kertoivat 926e. Auts
                                                  Viimeksi muokannut okkim; 2.4.2016, 21:39. Perustelu: Lisätty tekstit toisesta viestistä.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kompuraa ei kyllä kannata ajaa jumiin, koska sillä tavoin saa järjestelmän täyteen paskaa.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Onko kiristi ja ketju sama 1.8T ja vaparissa? A4 1.8 20V -97

                                                      Jossain Nettikaupassa näkyy lukevan vain 1.8T

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Riippuu 1.8T:n iästä. 90-lukulaisissa (karkeasti rajaten) ei ole säätyvää imunokkaa. Vapaastihengittävässä sen sijaan on kuten myös 2000-lukulaisissa turboissa. Kiristin toimii samalla ajoituksensäätimenä.

                                                        Kannen päästä voi katsoa onko kiristimessä sähköliitin -> säätyvä.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Onko tuo vaarallista jos tuo ketjy käynnistäessä "rämähtää" sekunnin pari jonka jälkeen ääni häviää?
                                                          Oon vähän miettiny uskaltasko kokeilla forte käsittelyä? Tällä hetkellä öljyinä mulla on Mobilit. Jos seuraavan vaihdon yhteydessä laittas Castrolit kokeeks sisään.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Samalla tavalla rämähtää. Vaarallista tai ei, se kuuluu minullakin. Fortet käytetty juuri sisällä eikä vaikutusta ääneen eikä oikeastaan mihinkään. En ainakaan vielä ole huomannut mitään.

                                                            Tuolla juttua käynnistysäänestä:
                                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...%C3%A4%C3%A4ni

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Tere!

                                                              Voiko tuo ketju/kiristäjä lopettaa sirinänsä koneen lämmettyä? onko muilla tehnyt näin..

                                                              Kannen tienoilta kuuluu kylmällä koneella selvää sirinää sisälle asti, mutta koneen lämmettyä ei kuulu mitään.

                                                              Ketjuja/kiristäjiä ei ole oman 60tkm aikana vaihdettu...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X