Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keinuvipu poikki A4 2.5 Tdi Avant syy vai seuraus?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Keinuvipu poikki A4 2.5 Tdi Avant syy vai seuraus?

Pyydän raatia arvioimaan seuraavaa:

A4 2.5Tdi Avant -03 autom. 114kw moott.tyyppi AYM

Auto siis saksantuontia, erään hyvämaineisen liikkeen kautta, ajokm ostohetkellä 126tkm. n. 3,5 v. sitten. Longlifehuolto tuohon saakka. Itse vaihdoin heti 15.000km kiinteään väliin ja kaikki huollot teetetty ajallaan. Saksan ajoilta on Suomessa tulostettuna koko huoltohistoria kaikkine pikkukorjauksineen, mm. lasinpyyhkijän kumien vaihdotkin on merkitty jne.

Remmi oli vaihdettu juuri ja siitäkin todisteena asiallinen merkintä huoltokirjassa.

Tilanne nyt:

Teetin seuraavan jakopäähuollon ohjelman mukaisesti (240tkm) pienehkössä korjaamossa. Lasku oli 800? ja kaikki asiaankuuluvat työohjeiden mukaiset osat ml. vesipumppu uusittiin. Muutama muukin jakopääjuttuun kuulumaton laakeri laitettiin, eli laskun summa ok. Kuitissa mainittu kaikki laitetut osat. Olin tyytyväinen muutaman tkm. Kopan alta alkoi kuulua "kahinaa, jossa mukana läp,läp,läp sivuääni" josta reklamoin korjaamoa. Pikaisen tutkimuksen (2.min) perusteella sain vastauksen, jossa kerrottiin kahinan kuuluvan moniuraremmin kiristinpyörän laakerista, koska näitä menee, kuin leipää näissä malleissa, kuulemma. Ei huolta ajele menemään vaan. Katsellaan keväämmällä. Esitin, että josko kuitenkin jakopäästä... lähdin pois ihan vaan tyhmänä, koska esitin niinkin tyhmän kysymyksen jossa jopa arvostelin sivulauseessa jtn...

5 tkm myöh. auto pysähtyi mamman ajellessa ihan kävelyvauhtia, pienillä kierroksilla. Olin hänelle kertonut, että jos autoon tulee jtn, niin ei starttausta, vaan soitto minulle. Näin toimittiin.

Sattuipa paikalle (noudin kotoaan) alan merkkiliikkeen asentaja. Ottipa jakopään suojakopan 3 klipsiä pikkumeisselillä auki ja kas kummaa remeli poikki. Kumimuhua sormituntumalla sopivasti.

Eikun auto trailerilla sinne, jossa remeli oli vaihdettu.

Totesivat poikki menneen remmin sielläkin, ihan silmillä. Pyysin laittamaan kuntoon takuutyönä, koska se luonnollisesti voimassa.

Viikon juupajaapan jälkeen olivat ottaneet kannet poies ja löytyi katkennut keinuvipu, jota korjaamo syyttää koko jutun aiheuttajaksi.

Asiasta voi kertoa paljonkin enemmän, mutta tässä vaiheessa kysymykset kuuluvat siis:

Kuinka monta ko. tyyppistä moottoria on paukauttanut remmin poikki keinuvivun katkettua?

Mites toisinpäin? Kuinka monta keinuvipua on katkennut remmin poikkimenon seurauksena?

Syy vai seuraus?

Vapaata keskustelua aiheesta.

Lisätietona voin kertoa aiheesta, että olen nähnyt niitä -01 mallin tosi kuluneita nokka-akseleita pöydällä. Oman auton koneessa on nokat kuluneet huomattavasti vähemmän, kuin noissa.

Kyllä ne vivut katkee ihan normaalisti ilman hihnarikkojakin. Enempi näkisin asian niin, että kun remmi on pettänyt niin jako vähä sekasin niin on venttiili vaik noussu männänmukana ylös ja napsaissu vivun halki.
    JA siis hetkonen, eikös toi kiristinpyörä kuulu vaihtaa joka tapauksessa tuossa jakopäärempassa piti se ääntä tai ei, varsinkin kun vielä sanotaan että "näitä menee kuin leipää" ?

Comment

Jatkoa juttuun. Auto nyt siis toisella korjaamolla tutkittavana. Tänään jakopään suojamuoveista löytynyt selvät tuoreet hinkkausjäljet, samoin jostain toisesta ja kolmannestakin paikasta, jotka ei ihan puhelimessa vielä minulle valjennut. Selvä tuomio tuntuu olevan. Remmi jäänyt asennusvaiheessa löysälle, noussut jossain vaiheessa vesipumpun pyörän päälle, koska selästä halki myös. Katkeaminen on siis tapahtunut jo aikaisemmin osittain ja kun kulkenut terävähkön vesipumpun rullan päältä alkanut pitää sitä läpyttävää/kahisevaa ääntä hakatessaan eri paikkoihin. Lopuksi kokonaan poikki ja loput onkin jo tiedossa. Remmi oli siis kahdesta eri kohdasta repeytynyt poikki ja nämä kaksi yhdistää tuo halkein pituussuntaisesti.

Comment

Tämä on juuri näitä korjaamon painajaisia joiden takia itse pidän sormeni kaukana jakopäistä.

Kopan alta alkoi kuulua "kahinaa, jossa mukana läp,läp,läp sivuääni" josta reklamoin korjaamoa. Pikaisen tutkimuksen (2.min) perusteella sain vastauksen, jossa kerrottiin kahinan kuuluvan moniuraremmin kiristinpyörän laakerista,
        Siis onko siellä jakohihnan kiristimen laakeri kahissut sekä jakohihna pitänyt läpinää?
        Kuulostaa melko omituiselta jos korjaaja on "kohauttanut hartioitaan" ja antanut asian olla, jos tulisi itselleni vastaa tuon tyylistä niin kyllä melko äkkiä avaisin sen jakopään ettei käy juuri näin.
        Sellainenkin vielä että siellä jakopäässä ei perjaatteessa mitään muuta vanhaan pitäisi rempan jälkeen olla, muutakuin nokan/nokkien hammaspyörä ja kampuranhammaspyörä..

Mutta toivottavasti korjaamo vastaa omasta työstään, etenkin kun olet kertaalleen reklamoinut asiasta.
        Viimeksi muokannut Metsässä; 1.4.2010, 07:22. Perustelu: typo

Comment

Metsässä: Kun vaan tietäisinkin nuo kaikki jutut ;)

Moniuraremmin kiristinpyörän laakeri kai kuuluu laturiin, ilmastointiin ja tehostajaan. Korjatkaa, jos ilmaisin väärin tai on väärää tietoa tällä. Neloskone on tutumpi ja adrenaliinin vaikutus on huikea, oikeutta vaan olen hakemassa tähän "keissiin".

Onko V6:ssa kaikki, paitsi pumppu sman remmin takana?

Totta on, että reklamoin oikein äänistä. Sain vastauksen, tyydyin siihen, annoin mammalle ohjeet, konsultoin työpaikallani yhtä alan automiestä, kuunneltiin, huolestutti...luotin liikaa korjaamooon/huoltoon.

Loput tiedossa.

Nyt auto on korjaamolla, kun se on rikki. Vein sen ohjelman mukaiseen normihuoltoon ja tässä tilanne. Aikaisemmassa jutussa mainitsemani sana -korjaamo, oli mielestäni huoltoa antava taho.

Sori termeillä pelailu, ei ole tarkoitus ;)

Hyvää pääsiäistä kaikille! ;)

Comment

Working...
          X