Pyydän raatia arvioimaan seuraavaa:
A4 2.5Tdi Avant -03 autom. 114kw moott.tyyppi AYM
Auto siis saksantuontia, erään hyvämaineisen liikkeen kautta, ajokm ostohetkellä 126tkm. n. 3,5 v. sitten. Longlifehuolto tuohon saakka. Itse vaihdoin heti 15.000km kiinteään väliin ja kaikki huollot teetetty ajallaan. Saksan ajoilta on Suomessa tulostettuna koko huoltohistoria kaikkine pikkukorjauksineen, mm. lasinpyyhkijän kumien vaihdotkin on merkitty jne.
Remmi oli vaihdettu juuri ja siitäkin todisteena asiallinen merkintä huoltokirjassa.
Tilanne nyt:
Teetin seuraavan jakopäähuollon ohjelman mukaisesti (240tkm) pienehkössä korjaamossa. Lasku oli 800? ja kaikki asiaankuuluvat työohjeiden mukaiset osat ml. vesipumppu uusittiin. Muutama muukin jakopääjuttuun kuulumaton laakeri laitettiin, eli laskun summa ok. Kuitissa mainittu kaikki laitetut osat. Olin tyytyväinen muutaman tkm. Kopan alta alkoi kuulua "kahinaa, jossa mukana läp,läp,läp sivuääni" josta reklamoin korjaamoa. Pikaisen tutkimuksen (2.min) perusteella sain vastauksen, jossa kerrottiin kahinan kuuluvan moniuraremmin kiristinpyörän laakerista, koska näitä menee, kuin leipää näissä malleissa, kuulemma. Ei huolta ajele menemään vaan. Katsellaan keväämmällä. Esitin, että josko kuitenkin jakopäästä... lähdin pois ihan vaan tyhmänä, koska esitin niinkin tyhmän kysymyksen jossa jopa arvostelin sivulauseessa jtn...
5 tkm myöh. auto pysähtyi mamman ajellessa ihan kävelyvauhtia, pienillä kierroksilla. Olin hänelle kertonut, että jos autoon tulee jtn, niin ei starttausta, vaan soitto minulle. Näin toimittiin.
Sattuipa paikalle (noudin kotoaan) alan merkkiliikkeen asentaja. Ottipa jakopään suojakopan 3 klipsiä pikkumeisselillä auki ja kas kummaa remeli poikki. Kumimuhua sormituntumalla sopivasti.
Eikun auto trailerilla sinne, jossa remeli oli vaihdettu.
Totesivat poikki menneen remmin sielläkin, ihan silmillä. Pyysin laittamaan kuntoon takuutyönä, koska se luonnollisesti voimassa.
Viikon juupajaapan jälkeen olivat ottaneet kannet poies ja löytyi katkennut keinuvipu, jota korjaamo syyttää koko jutun aiheuttajaksi.
Asiasta voi kertoa paljonkin enemmän, mutta tässä vaiheessa kysymykset kuuluvat siis:
Kuinka monta ko. tyyppistä moottoria on paukauttanut remmin poikki keinuvivun katkettua?
Mites toisinpäin? Kuinka monta keinuvipua on katkennut remmin poikkimenon seurauksena?
Syy vai seuraus?
Vapaata keskustelua aiheesta.
Lisätietona voin kertoa aiheesta, että olen nähnyt niitä -01 mallin tosi kuluneita nokka-akseleita pöydällä. Oman auton koneessa on nokat kuluneet huomattavasti vähemmän, kuin noissa.
A4 2.5Tdi Avant -03 autom. 114kw moott.tyyppi AYM
Auto siis saksantuontia, erään hyvämaineisen liikkeen kautta, ajokm ostohetkellä 126tkm. n. 3,5 v. sitten. Longlifehuolto tuohon saakka. Itse vaihdoin heti 15.000km kiinteään väliin ja kaikki huollot teetetty ajallaan. Saksan ajoilta on Suomessa tulostettuna koko huoltohistoria kaikkine pikkukorjauksineen, mm. lasinpyyhkijän kumien vaihdotkin on merkitty jne.
Remmi oli vaihdettu juuri ja siitäkin todisteena asiallinen merkintä huoltokirjassa.
Tilanne nyt:
Teetin seuraavan jakopäähuollon ohjelman mukaisesti (240tkm) pienehkössä korjaamossa. Lasku oli 800? ja kaikki asiaankuuluvat työohjeiden mukaiset osat ml. vesipumppu uusittiin. Muutama muukin jakopääjuttuun kuulumaton laakeri laitettiin, eli laskun summa ok. Kuitissa mainittu kaikki laitetut osat. Olin tyytyväinen muutaman tkm. Kopan alta alkoi kuulua "kahinaa, jossa mukana läp,läp,läp sivuääni" josta reklamoin korjaamoa. Pikaisen tutkimuksen (2.min) perusteella sain vastauksen, jossa kerrottiin kahinan kuuluvan moniuraremmin kiristinpyörän laakerista, koska näitä menee, kuin leipää näissä malleissa, kuulemma. Ei huolta ajele menemään vaan. Katsellaan keväämmällä. Esitin, että josko kuitenkin jakopäästä... lähdin pois ihan vaan tyhmänä, koska esitin niinkin tyhmän kysymyksen jossa jopa arvostelin sivulauseessa jtn...
5 tkm myöh. auto pysähtyi mamman ajellessa ihan kävelyvauhtia, pienillä kierroksilla. Olin hänelle kertonut, että jos autoon tulee jtn, niin ei starttausta, vaan soitto minulle. Näin toimittiin.
Sattuipa paikalle (noudin kotoaan) alan merkkiliikkeen asentaja. Ottipa jakopään suojakopan 3 klipsiä pikkumeisselillä auki ja kas kummaa remeli poikki. Kumimuhua sormituntumalla sopivasti.
Eikun auto trailerilla sinne, jossa remeli oli vaihdettu.
Totesivat poikki menneen remmin sielläkin, ihan silmillä. Pyysin laittamaan kuntoon takuutyönä, koska se luonnollisesti voimassa.
Viikon juupajaapan jälkeen olivat ottaneet kannet poies ja löytyi katkennut keinuvipu, jota korjaamo syyttää koko jutun aiheuttajaksi.
Asiasta voi kertoa paljonkin enemmän, mutta tässä vaiheessa kysymykset kuuluvat siis:
Kuinka monta ko. tyyppistä moottoria on paukauttanut remmin poikki keinuvivun katkettua?
Mites toisinpäin? Kuinka monta keinuvipua on katkennut remmin poikkimenon seurauksena?
Syy vai seuraus?
Vapaata keskustelua aiheesta.
Lisätietona voin kertoa aiheesta, että olen nähnyt niitä -01 mallin tosi kuluneita nokka-akseleita pöydällä. Oman auton koneessa on nokat kuluneet huomattavasti vähemmän, kuin noissa.
Comment