Olen harkinnut pidemmän aikaa tässä hankkia 86-91 vuosimallia Audin 80 nelikon, johon olisi tarkoitus laittaa Joko AAN 2.2t moottori tai 200 mallin turbokone. Kumpikin periaatteessa käy. Millaisia asioita minun kannattaisi ottaa huomioon tällaisessa muutoksessa? Prosentit, katsastukset jne. Näin vanhassa ei ole katalysaattoria niin sitä ongelmaa ei ole, mutta entäs kun vaihtaa moottorin jossa on katti ja auto on vähäpäästöinen? Muuttuuko auto sitten vähäpäästöiseksi? Apua kaivattaisiin!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 80 turbokoneella?
Collapse
X
-
No sitten kannattaa vaihtaa jo suoraan aihiota, 80 ei ole ollut 5-koneella tossa haarukassa. 90 on saatavilla, sekä vähäpässinä ja ilman tuota kirosanaa. Huomattavasti helpompi lähtökohta.
-
Ei muutu vähäpäästöiseksi, mutta tehokkain vertailumalli eli 90 2.3 20v (7A moottori) on aina vähäpäästöinen. Hommaat joko sellaisen lähtökohdaksi tai sitten ei-vähäpäästöisen, jonka muutat vastaamaan alustaltaan ja jarruiltaan tuota 7A mallia. 7A:n tilalle ei tietysti sitten voi pultata omavalmistemoottoreita vaan pitää olla vähäpäästöisestä autosta, joita tosin 20vt-moottoriset aina ovat.
AAN imusarjan kanssa on sitten ahdasta pikkukorissa ja vaatii aika paljon harrastamista. Huomattavasti helpommalla ja vähemmillä lämpöongelmilla menee 3B/ABY/ADU 200:sta tai (R)S2:sta.
Et ole aivan ensimmäinen, joka hommaa on pohtinut, joten aiheesta on yllättäen keskusteltu vuosien varrella tällä foorumilla enemmän kuin vähän. Realistinen budjetti kulkee jossain aihio + kolmisen tonnia...
Comment
-
Ja tohon 3000e lisäksi vielä ainakin 2000e siihen sun tähän, jostain kumman syystä nää projektit aina paisuu ja venyy. Helpointa olis ehkä varata suoraan se 10keur :) Tietysti vähemmälläkin pääsis, mutta jälkeenpäin jotkut asiat jäävät helposti ottaan päähän.Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 29.3.2010, 09:45.
Comment
-
Oma valmiste moottori on "epämääräisistä" osista kasattu moottori, joka ei löydy mistään tehtaalta tulevasta autosta, nämä vaatii sitten tehomittauksen dynosta. Esimerkiksi AAN-moottori eri turbolla pitäisi jo täyttää ton speksit :)
Comment
-
Opiskelijabudjetilla ei kauheasti S kakkosia ostella. Tätä tullaan rakentelemaan ajan ja rahan kanssa. Pystyn kylläkin paljon hyödyntämään koulua kun itse sillä alalla opiskelen. Ideanahan on juuri se kun tästä kyseisestä mallista ei ole tehty turboversioita, ja rakentelun ilo tässä on se pääperiaate. Rahallisesti olen laskeskellut noin 8-10ke.
Comment
-
Mites tuossa 2.3E kun se on vähäpäästöinen, niin kaikkine kats.maksuinee ja mittauksinee? Onko yksilölliset ne prosentit? Joutuuko tekemään VTT mittauksen? tarkoitus olis ottaa koneesta irti noin 250-300hv. Riippuen tietenkin kuinka hankalaksi ja kalliiksi menee. :) Tai miten tuollaisen 2.2 tai 2.3 moottorin turbotus? onko siinä mitään ideaa sitten? Eikös tuo 2.2 ole ilman kattia oleva kone muuten?
Comment
-
Niin mitä niin? Melkoisen epäselvä kysymys.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Tuo vastaa periaattessa kaikkeen. Mikko, asetushan ei tosiaan termiä sinällään tunne mutta harrastajapiireissä sillä tarkoitetaan tuota 5§ mahdollistamaa muuta moottoria.
Max teho sedan-korissa kadulla katsastuskunnossa = 7A-moottori + 20% eli 125kw * 1,20 = 150kw = 204hv.
Comment
-
Rahallisesti ajatellen S2 ei kannata. Ässään joutuu vaihtamaan alustan ja jarrut yhtälailla kuin tavan ysikymppiseen, jos vähänkään kovempaa meinaa ajella.
Aihioksi viispyttyinen ei-vähäpäästöinen, turha rimpuilla muiden kanssa. Samoin "turbotuksessa" ei ole mitään järkeä, täydellisiä turbokoneita saa 1-2ke hinnalla kuitenkin.
Comment
-
Tuohon saattaa kyllä tarkempi inssi puuttua. Jos omat tulkintani laista ovat oikeat niin kone ei voi olla AAN ja omavalmiste samaan aikaan. Mutta tulkintakysymyksiähän nämä on, onhan tuollaisiakin leimattu.
Comment
-
No jos ei kilpiin, niin sehän on melkein sama mitä tekee, tosin 5-pyttyinen lähtökohtana on moottorinkannakkeiden osalta parempi lähtörunko.
Rahallisesti ajatellen S2 ei kannata. Ässään joutuu vaihtamaan alustan ja jarrut yhtälailla kuin tavan ysikymppiseen, jos vähänkään kovempaa meinaa ajella.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja niksu92 Näytä viestiOlen harkinnut pidemmän aikaa tässä hankkia 86-91 vuosimallia Audin 80 nelikon, johon olisi tarkoitus laittaa Joko AAN 2.2t moottori tai 200 mallin turbokone. Kumpikin periaatteessa käy. Millaisia asioita minun kannattaisi ottaa huomioon tällaisessa muutoksessa? Prosentit, katsastukset jne. Näin vanhassa ei ole katalysaattoria niin sitä ongelmaa ei ole, mutta entäs kun vaihtaa moottorin jossa on katti ja auto on vähäpäästöinen? Muuttuuko auto sitten vähäpäästöiseksi? Apua kaivattaisiin!
Haave on istuttaa kans joku 5cyl turbokone tuohon keulalle, sen verran jo ehdin selvittää että ainakin koneen kannakkeita pitää rajuhkosti muutella sekä vetarit yms tauhkaa menee vaihtoon.
Ainakin pikalaskulla tuo budjetti että aihio + 3ke ei omalta kohalta tule riittämään, ellei kolmella tonnilla saa kilvetöntä S2:sta jossa kone täydessä iskussa ;)
Comment
-
B4 onkin aihiona vähän eri asia sikäli, että mallisarjaan kuuluu ABY-moottori, jonka voi sellaisenaan tunkata keulalle ilman suurempia (lakiteknisiä) mutinoita.
jta:lla ihan hyvä pointti tuossa että osa ässistä on jo kohtuullisesti jälkivarusteltu. Mielestäni yli 10ke sellaisestakaan ei kannata maksaa, jos ihan puhtaasti rahapolitiikkaa ja suorituskykyä ajattelee.
Comment
Comment