Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kierroslukumittari kävi nollassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • kierroslukumittari kävi nollassa

    Ensimmäistä kertaa(toivottavasti ei usein jatkossakaan) kesken ajon kierroslulumittari käväisi nopsasti nollassa. Mulla oli n. 5 min ajon jälkeen(eli auto ei ollut vielä optimilämmin, vedet näytti noin 70 astetta) kierroksia automaatin 3:lla vaihteella noin 2800 ja satuin katsotaan kierroslukumittaria juuri kun huomasin sen todella nopeasti käväisi nollassa ja nousi takaisin 2800:aan. Moottori ei laskenut kierroksia koska auto ei nytkähtänyt?

    Tosin automaatilla ei voi olla ihan varma kun manuaalilla auto olisi siirtynyt heti moottorijarrutukseen. Automaatin toiminnasta en tiedä mitä tapahtuu jos oikeasti kierrokset ovat käyneet nollissa. En tiedä onko edes mahdollista käytännössä että kierrokset laskevat sekunnissa nollaan ja palavaat takaisin täsmälleen samaan lukemaan? Mitä veikkaatte(tai tiedätte), onko kyse mittarin saamasta väärästä signaalista - eli joko johdot alkavat reistailemaan tai juotokset - vai voiko moottori tehdä noin nopeita kierroksen laskuja ja nousuja ilman että kaasuun määrää muutetaan ja että auto mitenkään ääntää tai nytkähtää? En oikein usko..

    Edit: autossa on vikakoodeista huomattu lambda ja jäähdytysnesteen lämpötila-anturi jotka ovat menossa vaihtoon, eli vielä ovat vaihtamatta, voisivatko olla syynä jompikumpi? Sytytystulpat on vaihdetty viime syksynä.
    Viimeksi muokannut ranXerox; 29.3.2010, 07:39. Perustelu: tarkennusta

  • #2
    Eipä tuollainen perheauton maamoottori ihan hirveän nopeasti nopeuttaan muuta. Kyllä se automaatillakin olisi nykäissyt, kolmosella kun on jo turbiinilukko mukana.

    Jokin sähköhäirö siellä on käynyt, todennäköisesti mittaristossa kun ei kerran mitään ole tuntunut.

    Comment


    • #3
      mittaristo

      Joo, haluaisin vain tiedot että vika on johdoissa tai mittaristossa ettei vain olisi moottorissa..

      Mittaristossani on jo yksi vika, eli digitaalikello ei pysy ajassaan; se resetoituu n. parin päivän välein joten on turha edes asettaa ajalleen. Lisäksi sen asettaminen on vaikeaa koska kun namiskaa vääntelee, digikellon kontakti ikäänkuin menee välillä. Nappulaa kun ihan kevyesti vetää, niin digikellon valoisuus muuttuu eli jokin kontaktihäiriö siinä on.

      Katselen nyt ja tunnustelen miten auto käyttäytyy ettei vika vain olisi moottorissa.

      Comment


      • #4
        Mulla teki vanha Corrado tuollasta ja sillon oli Hall-anturi menossa rikki virranjakajasta. Sen kyllä tunsi sitten, kun rupesi kestämään sekunteja ennenko heräs taas henkiin. Eli konekin sammui aina hetkeksi.
        Tosin, mä en kyllä tiedä yhtään miten tässä autossa virranjakaja tjsp. on toteutettu.

        Comment


        • #5
          tyhjäkäynti kylmänä seilaa

          Huomasin tänänä myös että tyhjäkäynti seilaa jos kone on kylmä(alle 70 ainakin). Eli yritin pitää jalan tasaisena ja kierrokset tasan 2000:ssa - silti kierrokset tipahtivat 1600:aan ja nousivat taasen 2000:iin ja noin 10 sekunnin välein tipahtivat pariksi sekunniksi.

          Voiko olla lämpötilaanturin aiheuttamaa? tai Lambdan koska molemmista oli vikakoodit..

          Comment


          • #6
            Tohon kieppikellon/nopeusmittarin sekoiluun täytyy todeta vaan: "Tervetuloa kerhoon".

            Comment


            • #7
              heh

              Ok.. mutta onko tuohon todettu mitään syytä? Mulla tyhjäkäynti on tasaista kun en paina kaasua mutta jos painan kaasua ja ainakin kylmällä koneella yritän pitää sitä jossain tasassa, niin tippuu alas ja nousee samalle tasolle pian. Kokeilin samaa lämpimällä moottorilla(90 astetta oli mittarissa), ei tiputtanut.

              No vaihdan nyt ensin lämpöanturin ja lambdan. Katsotaan muuttuuko mikään. :)

              Comment


              • #8
                Ei kai ne kierrokset oikeasti mihinkään putoa, sen enempää kuin nopeuskaan ei putoa hetkeksi nollaan ja saman sekunnin aikana takaisin sataan vaikka mittari niin näyttääkin. Tod. näk. mittaristosta löytyy juotosvika.

                edit: Luinpas vasta paremmin noita aiempia viestejä, otetaas takaisin. Jos sinulla oikeasti kierrokset heittelee niin sit tosiaan antureita kierrättämään. Mittariviat vaan on niin yleisiä että sieltä saa hakea sit loput omituisuudet.
                Viimeksi muokannut hopsis; 29.3.2010, 19:08. Perustelu: tulipas luettua paremmin

                Comment

                Working...