Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kuva-arvoitus: A4:n Voimansiirrosta tiputtaa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kuva-arvoitus: A4:n Voimansiirrosta tiputtaa...

    Kävin digikameran kanssa audini alla, kun työkaluilla en siellä osaa
    paljoa tehdä. Kysynkin nyt teiltä arvoista asiantuntijat, mikä tässä vuotaa ja
    mitä stefoja/tiivisteitä pitäisi hommailla asentajalle? Joutuuko vaihdelaatikon irrottamaan vai onko helpompi työ?

    Ajon jälkeen tallin lattialle tipahtaa muutama pisara öljyä, eli nyt olisi varmaan hyvä ajoissa korjata vuoto...

    Auto on Audi A4 1,8T -96 käsivaihteistolla. Autolla on ajettu 148 tuhatta.
    Jossain luki, että 140 tuhannen paikkaille stefa voi alkaa vuotaa. Onko sama tapaus?

    Tässä nuo kuvat:

    http://www.sunpoint.net/~xamboy/audi.jpg

    http://www.sunpoint.net/~xamboy/audi2.jpg


    Kiitos tosi paljon, jos joku osaisi auttaa, että tietäisi vähän varautua tulevaan
    rahanmenoon.

    #2
    Eiköhän se tuo vaihteensiirtäjän stefa ole joka vuotaa.

    Comment


    • #3
      vaihteensiirtäjän akselin stefahan tuo näyttäisi olevan. Voi vaihtaa paikallaan, mutta siirtotangon joutuu irrottamaan, säätö kannattaa merkata ennen irrotusta. Pidemmän päälle vuoto pehmentää tuon siirtotangon kumin jolloin vaihdekeppiin tulee välys.

      Comment


      • #4
        Näyttäisi vaihteensiirtäjän stefa hieman vuotavan omassakin audissa. Vaikuttaisi olevan vaan paljon hankalampi vaihtaa kuin tuossa A4:ssä. Pakoputkisto nimittäin kulkee juuri tuosta vaihteensiirtäjän alta. Onko kellään siis kokemuksia tai hyviä vinkkejä vaihteensiirtäjän stefan vaihtotyöstä audi 80:ssä? Ja varmaan on jo tuo siirtotangon kumikin hieman pehmentynyt, kun vaihdekepissä on jonkin verran välystä.

        Comment


        • #5
          Pakkohan se pakoputki on irrottaa, mutta onkai B4:ssakin liitos jossain katin tienoilla josta putken saa poikki ettei tarvi pakosarjasta irrottaa. Quattroissahan on vielä kardaani tiellä, että helpompaa se etuvedossa on. Itse vaihdoin tuon tiivisteen samalla kun vaihdoin pakoputken alkupään.

          Tilaa ei tuolla ole liikaa operoimiseen, mutta stefan saanee pois poraamalla siihen reiän tai pari ja ruuvaamalla ruuvin reikään josta tiivisteen vetää pois paikoiltaan. Jos meinaa olla tiukassa, niin voi yrittää rutistaa tiivisteen ulkokehää jotta ote heltiää. Uuden tiivisteen saa paikoilleen vaikka sopivan hylsyn avulla.

          Comment


          • #6
            Katin yläpuolella on liitos, joten pakoputken irroittaminen ei liene ongelma. Siirtotangon kumi vaihtunee tuossa samalla helposti, mikäli vaihtamiselle nyt tarvetta on? Ja merkkiliike myynee noita stefoja ja kumeja? Vaihdelaatikon öljyt menee vaihtoon samalla kertaa. Taitaa olla laatikon öljytilavuus hieman yli 2 litraa?

            Comment


              #7
              Jahas. Itse vaihdoin tuossa reilu kuukausi sitten väljän siirtäjätangon uuteen. Vanha oli ihan öljyssä, eli ilmeisesti on minunkin kiposta alkanut stefa falskaamaan. Uutta kumia ei siirtäjätankoon saa, vaan pitää ostaa koko tanko kerralla.

              Comment


              • #8
                http://img64.exs.cx/img64/3456/vaihteensiirtaja24vg.jpg

                Tuossa kesällä otettu kuva. Punaisella nuolella merkattu kohta ei taida olla ihan normaali?

                Comment


                • #9
                  Samalla kannattaa vaihtaa myös vetolaippojen tiivisteet jos on vuotanut, koko 45x60x8 ja siirtotangon tiivisteen koko on 16x24x6. laatikkoon sopivasta öljystä on ollut paljon juttua, mobil vs200 tai castrolin liemi käypivät. Määräkin löytynee searchilla.

                  Siirtotanko lienee suomessa vajaan 90 juron arvoinen, saksasta tilaamalla saanee noin puolella hintaa. Siirtotangossahan ei saisi pykälä silmässä tuntua juurikaan sivusuuntaista välystä.

                  Comment


                  • #10
                    Vaihde päällä oli vaihdekepissä sivuttaisvälystä sentti vasemmalle ja oikealle, ja viitosvaihteella enemmän. Taitaa olla normaalia enemmän välystä? Merkkiliikkeessä eivät osanneet sanoa, saako siirtotangon kumia vaihdettua tuossa erikseen, vai meneekö koko tanko vaihtoon. Suomessa kuulemma ei yhtään siirtotankoa ollut, vaan menisi tilaukseen.

                    Comment


                    • #11
                      No kaikki on suhteellista, omassa autossa taisi olla sivusuunnassa pykälä silmässä välystä liki 5 cm, alkoi jo olla hiukan hankala kytkeä äärimmäisinä olevia vaihteita. En usko että tuo sentti vielä hirveästi haittaa.

                      Comment

                      Working...
                      X