Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7bit puskee sinistä savua..AAPUUUVA!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7bit puskee sinistä savua..AAPUUUVA!

    Kyseessä on profiilin 2.7 bit -99, aj. 210tkm.täys huoltokirja/longlife-öljyillä. Tuotuani auton suomeen olen vuodenpäivät ajellu 5w-40 täyssyntisillä. No tää riemu repes nyt talvipakkasten myötä; ilmeisesti huohotin tukkeutu/jääty ja sitä myötä mahtavat savut putkesta/ venakopan korkista avattaessa kovat ylipaineet.

    Viime viikolla lämpötilan lauhduttua(n. +1-2´C), vieläkin sinistä savua konetta kuormitettaessa, mutta VAIN SATUNNAISESTI, eikä vapaalla kierrätettäessä savuta sinistä? Mustaa kitkeräntuoksuista savua kylläkin tulee jatkuvasti? Venakopan korkin alle siunaantuu myös hieman kosteutta/harmaata puuroo. Eilen otin irti koneen takana olevan 5 haaraisen "käärme-haitariputkiston". Se oli täynnä ripulipaskan väristä vesi-öljy-karsta-kakkaa. etenkin alin, lohkolle menevä putki oli karstasta tukossa.
    Viimeksi muokannut okkim; 27.3.2010, 14:03. Perustelu: Siivottu ulkoasua...

  • #2
    Jos huohotin ei ole enään tukossa, niin sitten veikkaisin turbojen valskaavan öljyä putkistoon.

    Comment


    • #3
      Kantsii kurkata ahtoputkiin ja samalla putsasta välijäähyt.
      Multa ainakin löyty tommonen vajaa desi tavaraa välijäähyistä, huohottominen tukkeutumisen takia. Ei oo paha imusarjastakaan putsata.

      Comment


      • #4
        hoi;

        Lisäsin ensihätiin moottoriöljyn sekaan 1-2dl. stp:n öljyn `parannus ainetta`(paksua siirappia,nostaa viskositeettiä & ym. lisäaineita) kompensoimaan venakorkkiin tiivistynyttä kosteutta . Enää ei tuu sinistä savua..eli jotain mystistä tapahtui ! Olis kiva tietää mistä moinen veden kertyminen öljyihin? (öljyt viime syksyltä/aj. 5 tkm.). Oon menos lähipäivinä nosturille, joten vois samalla huuhdella välilauhduttimet.Uskaltaiskohan bensalla..,ko menee ahtimien läpi? Mitenkä meinasit imusarjan putsin ? Melko työlästä.. Pystyyköhän ahtimen kunnon (laakerin/tms. öljyn valskaus/välys) mittauttamaan elektronisesti mitta-arvoista, ilman irrotusta? Ajatuksena oli kokeilla paksumpaa öljyä 10w-40 , liekköhän pääsee tunkeutumaan laakereihin/ym.?

        Comment


        • #5
          Jos se kerran on pukannut öljyt pakoputkesta pellolle niin sillä saa korjauksien jälkeen ihan kohtuudella ajaa kunnes se öljy palaa pois sieltä. Ja hiukan tietenkin aina haisee öljy nokkaan vaikka mitään ei enää oikeasti putkesta tulisikaan :) Se on sitä vainoharhaisuutta.
          Öljyt kannattaisi vaihtaa varmaankin talven tultua jos kerran vuodessa vaihtaa. kesällä ja syksyllä ilmassa enemmän kosteutta joka sitten tiivistyy moottoriin nemmässä määrin kuin talvella kuivan ilman aikaan.

          Kiva olis kuulla muitten näkemyksiä tuosta.

          Comment


          • #6
            Venakopan korkin alle siunaantuu myös hieman kosteutta/harmaata puuroo.
            Onko myös pitemmänkin ajorupeaman jälkeen? Pätkäajossa, varsinkin talvikelissä, on melkein auton kuin auton ö-täyttökorkki harmaana.

            Comment


            • #7
              Vaikuttais kondenssi-vedeltä, ko monesti koneen jäähdyttyä/sesottua pitempään tiivistyy kosteuspisaroita/harmaata venakopankorkkiin ja nousee vesihöyryä reiästä koneen lämmetessä. tosin ei aina. Mun ajot on pitkälti lyhyttä kaupunki siirtymää(ei lohkolämppärii). Pitempään ajettua ei kosteutta havaittavissa. Tosin ihmetyttää mistä moinen kondenssin paljous -vuotoa jossain..

              Comment


              • #8
                Mullakin jäätyi huohotin talvella ja vaihdoin heti sen jälkeen öljyt, mutta pari tuhatta sen jälkeen usva ei ole täysin hävinnyt. Savu ei ole sinistä pikemminkin valkoista ja se tulee vain lämpöisellä koneella ja yleensä vain, kun kiihdyttää kunnolla.

                Ehkä en halua uskoa, että turbojen tiivisteet vuotaa ja en näe sitä sen takia sinisenä. Voisiko vika olla kenties jossain muussa kuin turbojen tiivisteissä ja mitä kannattaisi kenties ensimmäisenä tehdä. Huohottavan korkin olen jo laittanut.

                Huohotin jäätyi suurimmaksi osaksi sen takia, että termari oli hajonnut. Uskaltaako huohottimeen kaataa kenties ensiavuksi Lasolia tms. mikä hävittäisi suurimman kosteuden sieltä pois? Mitään älyttömän pitkää matkaa ei ole viime aikoina tullut ajeltua, mutta kuitenkin sen verran, että öljynlämmöt nousee "norm." tasolle.

                Comment


                • #9
                  Bensaturboon taitaa kesäksi paras öljy olla 10w60. Kuulemma toimii talvellakin (Alfa 156 jts:ssä käytetään tuota) Toki jos normaalisti päästele ei noin korkeaa kuumankestoa tarvitse.

                  Comment


                  • #10
                    Minulta ääni välijäähyjen puhdistukselle. Itsellä oli ehkä 1 dl / puoli, kun huohotin jäätyi.
                    Otin vain alaletkut irto ja siitä valui mitä valui + mitä nyt käsin sai paperilla.

                    Sen jälkeen savutti vielä vähän aikaa ja sitten katosi. No panic.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja lazaretti Näytä viesti
                      Lisäsin ensihätiin moottoriöljyn sekaan 1-2dl. stp:n öljyn `parannus ainetta`(paksua siirappia,nostaa viskositeettiä & ym. lisäaineita) kompensoimaan venakorkkiin tiivistynyttä kosteutta . irrotusta?
                      Se STP on muovia ja en missään nimessä laittaisi sellaista ehjään koneeseen. Käy äkkiä niin, että se muovi palaa turbon laakereihin ja männänrenkaisiin kiinni.

                      Alkuperäinen kirjoittaja lazaretti Näytä viesti
                      Ajatuksena oli kokeilla paksumpaa öljyä 10w-40 , liekköhän pääsee tunkeutumaan laakereihin/ym.?
                      10W-40 on ihan yhtä paksua kuin nykyisin käyttämäsi 5W-40.

                      Comment


                      • #12
                        Joo, täytynee vaihtaa mottiöljyt(siis öljyn ylä lukua suuremmaksi, jos tahtoo paksumpaa öljykalvoa laakereille;5W-40->5w-50?) ? Ja lauduttimien alaputket irti ja ylhäältä gasoo sisään..( Onhan noissa ahtoputkissa aina vissiin hiukka öljyä, joten luulis venttiilien kärsivän venavarsien karstottuessa! ) niin kelpaa huristella clubin Etelä-S. kokoontumiseen Nihtisillan abc:lle. Ite kairasin huohotinputkistosta moskan Mäkin pillillä ja huuhtelin bensalla lopuks. Putkisto kannattaa irrottaa kokonaan, sillä alin haitari putki menee kampikammioon/öljypohjaan .

                        Comment

                        Working...