Ei kyllä rauta vika tuollaista nopeaa nykymistä taida saada aikaan. Melkein lähtisin metsästämään itse ekan mittarista vikaa. Se on kumminkin analogimittari, jossa jo mutterin/ruuvin löystyminen voi tuon tehdä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AAN ja öljynpaine
Collapse
X
-
Selvisikös Thupulla syy paineisiin? Itsellä kevään tullen alkanut siirtyä alapaine koko ajan alemmas. Tällä viikolla lähes joka päivä poltellut tyhjäkäynnillä valoa lämpimällä koneella. Lähtiessä öljynpaineet lähes tapissa tyhjäkäynnillä, mutta reilun 10km ajon jälkeen öljynlämpöjen noustua n.70 asteeseen, muuttuvat "vedeksi", eli öljynpaineet tyhjäkäynnillä laskevat alle 1 bar->painevalo syttyy. Ajossa tällöinkin paineet suht tasaiset, 3-4 bar kierrosten ollessa 2-3000rpm. Öljyt vaihdoin jo, edelliset oli shellin superit(?)5W-40 ja nyt tuli valvolinen maxlifet, 10W-40. Eka reissulla oli mielestäni korkeammat paineet, töihin mennessä n.1,5bar, mutta takaisin tullessa omassa pihassa piippasi mielestäni juuri ennen sammutusta. Pitää nyt huomenna tarkastaa vielä öljynpinta ja seurata paineen eloa.
Varapumppukin olisi, onko mitään muuta mahdollisuutta, kuin pumpun meno? Senhän voisi yrittää vaihtaa tuosta varamosasta ja kunnostaisi sitten tuon vanhan "uuteen" moottoriin.
Comment
-
Nojoo, eipä ollu vika turbon liian väljässä öljylinjassa koska oli samanlaiset paineet 0,4mm kuristimellakin. Välissä tein pienimuotoisen konehuollon, kaikki laakerit ja renkaat ym. vaihdettiin, mutta jätin vanhan pumpun sillä kertaa. Paineet käyttäytyivät samoin kuin aiemminkin. Sittemmin kone hajos, 1 kangen laakeri pyörähti ja lastua oli muutenkin kiertänyt öljyn seassa kulkeutuen laakereihin, eli jonkin verran oli kulumaa tullut joka puolelle. Syy ei 100% mulle selvinnyt. Mahdollisesti kasausvirhe, liian kova käyttö väärällä(vanhalla) softalla, huono ö-pumppu tms..? Nyt uuteen koneeseen tuli kaikki voiteluun liittyvä uutta, eli enää ei voi hyvällä tahdollakaan syyttää muuta kuin itteään jos leipoo.
Comment
-
Ok, no tänään näytti paineet pysyvän itselläni. Mietin sitä eilistä piippausta, joka kuului juuri sammutettaessa. Oletin sen olevan öljyistä, mutta tänä aamuna töihin lähtiessä siellä piippaili koko matkan etujarrupalojen varoitin(ei käytössä, erotettu), joten oiskohan se eilenkin kostealla piipannut. Pitääpä seurailla. Onneksi tallissa on kokonainen kone odottamassa projekti-innostusta, jonka voi hätätapauksessa heittää vaikka keulille ja tehdä projektin tosta ajossa olevasta :D
Päivitystä tilanteeseen, kyllä ne paineet laskee edelleen. Siinä vaiheessa kun öljynlämmöt saavuttaa ekan viivan 60 asteen jälkeen, niin painee tyhjäkäynnillä laskee sinne puolen baarin pintaan->valo syttyy. Kyseessä ei liene mikään anturivika, koska mittari käyttäytyy loogisesti(1500rpm on jo reilu 2bar, muutenkin reagoi suoraan kaasuun) ja sen laskiessa kannun kuva ilmaantuu. Eikös näillä ollut eri anturointi kuitenkin? Olisi nyt kestänyt kesän läjässä, niin olisi saanut vaihdettua tuon toisen koneen..Viimeksi muokannut Ugemi; 24.3.2012, 08:46.
Comment
-
-
Laakerivika voisi ollakin. Voiko ne muhia joitakin tuhansia kilometrejä? Ahdin hävitti tuossa vuosi sitten kaikki öljyt, joskin sammutin heti kannun kuvan ilmetessä ja hinasin kotiin.
Antureita ei lie koskaan vaihdettu, mutta eikös niitä kaksi ole? Olettaisin niiden toimivan kun täysin loogisesti keskenään toimivat.
Ulospäin ei vuoda, mutta monesti kylmäkäynnistyksessä jäi ennen katin laittoa tumma läikkä putken kohdalle hankeen.
Öljyä ei syö ainakaan huomattavia määriä, oli tosin lähellä alarajaa 4tkm vaihdon jälkeen.
Edellisiä öljyjä edelsi motonetin halvimmat, jotka oli ahtimen vaihdon jälkeen ehkä 500 km sisässä. Tuon vaihdon yhteydessä koneessa kävi myös pesuaine, merkkiä en muista. Olisiko vanhat paskat voinu tukkia esim. Öljytuttia osin?Viimeksi muokannut Ugemi; 25.3.2012, 10:19.
Comment
-
Kyllä laakeri vika voi hyvinkin "muhia" tuhansiakin kilometrejä tosin loppu tulee usein sitten aikas äkkiä kun väljä on tarpeeksi suuri. Mutta omakohtaisella kokemuksella sanoisin että esim kampiakselin tai nokan laakerin väljyyttä ei ihan heti ulos kuule vaikka öljyn paine on jo heikentynyt, toisin kuin kiertokangen laakeri kyllä usein antaa ääntä jo aika nopeasti ja myös kuluukin melko nopeasti sitten kun väljää alkaa syntymään.
Melkolailla arvailuahan tämä on kaikki tyynni, ainoa keino varmistella on aukaista kone, öljypohjan saat auki konetta irroittamattakin jolloin pääset imusihdin katsomaan ja kankien laakereita sekä kampuran laakereita tutkimaan. Hyvässä tapauksessa vältyt suuremmalta tuholta.Viimeksi muokannut sfk78; 30.3.2012, 15:46.
Comment
-
Löytykö Samulilla syyllistä noihin alhaisiin paineisiin, Itsellä ei ole ikinään ollut paineet tyhjäkäynnillä 1.3bar enempää lämpösellä koneella. Nyt alkanut piippailee ja antureiden vaihto ei ainakaan auttanut mitään. Paaliinko?
Comment
Comment