Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAN ja öljynpaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AAN ja öljynpaine

    Osaisiko joku vastata, mikä pitäisi olla AAN:n öljynpaine kuumana ja kierroksilla? Onko normaalia, että öljynpainemittari on aina pohjassa (siis yli 5 bar) ja laskee ainoastaan kuumana tyhjäkäynnillä n 3 bar:iin.

    Ongelma on nimittäin tiiveydessä, öljyä tihkuu ulos ja pohdin, voisiko ylipaineventtiili olla jumissa?

    Ko autoa (S4 -94) on muuten huollettu Keravan Laakkosella 6800 eurolla ja viat vaan lisääntyy joka kerta...

  • #2
    Omassa tyhjäkäynnillä kuumalla koneella 2-3 barin luokkaa ja kierroksilla mittari tapissa. Käsittääkseni normaalia.

    Comment


    • #3
      Normilukemia tosiaan ovat. Omassa kierroksilla n.5 bar ja tyhjäkäynnillä 2 bar.

      Mistä tihkuu öljyä? Kuulostaa melko hurjalta tuo huoltolasku :)

      Comment


      • #4
        Samat paineet täälläkin ja öljyä myös jostain vuotanut, vielä hieman hakusessa että mistä, korjataan kun keritään, tuli perkele tukivarsiremppa taakse :(

        Comment


          #5
          Samat paineet jyllää minullakin myllyssä (2 ja 5bar). Jostain tihkuu sisäisesti mullakin ku joutuu lisäilemään, varmaan venttiilivarsion gummit fuskaa tai sitte joku muu...

          Comment


            #6
            Se hikoilee ilmeisesti jostain takareunasta ja huohotinventtiilin ympäristöstä.
            Autoa on tosiaan huollettu yli oman arvon Keravalla, kun vikoja on metsästetty ja kaveri ei uskonut, että tuollainen auto kannattaisi viedä paikkaa, missä oikeasti osataan korjata autoja, ei vain vaihtaa osia niin pitkään, että vika häviää.

            Kiitos vastauksista

            Comment


              #7
              Kyllähän nuista vitosista öljyä tihkuu vanhemmiten läpi. Venakopan tiivisteet, suodatinjalan tiivisteet, ja ihan öljypohjan tiivisteet tuntuu tihkuvan. Noista kaikista oli jäljet omassa koneessa :)

              Ja tokihan osa tykkää juoda ventiilivarsien kautta, läpipuhallus puskee imupuolelle öljyä, turbo tihkuttaa, jne jne. Ei tuollaisen huollattaminen ole missään halpaa, jotkin paikat tosin ymmärtää, että vanhalla koneella on vanhan koneen ongelmat ja vaihtelevat niitä tarvittavia osia, eikä arvalla sieltä täältä ;)

              Comment


                #8
                Hmm, onkohan odotettavissa öljypumpun vaihtoa tms kun näyttää öljyn paineet laskeneen 2000rpm ylöspäin melkein baarilla? Kevyellä ajolla 2000-3000 ringillä paineet on nyt 3-3,5 baria. Tyhjäkäynnillä pysyy samassa kuin ennenkin, vähä vajaa pari baaria.

                Comment


                • #9
                  Kuinka tuoreet ölöt koneessa?

                  Comment


                  • #10
                    itellä on ollu 5w-40 öljyillä 1,5bar ja alkuperäis öljynsuodatin.
                    eiköhän se vielä ihan hyvä oo kuhan ei alle yhden baarin mene?

                    Comment


                      #11
                      Kesällä vaihdettu Castrol TWS Motorsport 10W-60 ölpät ja suodatin, n. 4tkm ajetut.

                      Comment


                        #12
                        Mekaanisella, toimivaksi tiedetyllä mittarilla tarkistus. Ei mikään ihme vaikka olisi pikkasen häikkää mittarissa tai anturissa.

                        Comment


                          #13
                          [shock]Jestas et on kallis toi anturi(034919561)![/shock] Melkein satkun sais tostakin köyhtyä jos pitää uusia. Pitää nyt ensin käydä jossain paineet mittaamassa... Häirittee kyllä pahasti noi 3barin paineet, koko ajan pitää mittaria vilkuilla kun ajelee.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                            Häirittee kyllä pahasti noi 3barin paineet, koko ajan pitää mittaria vilkuilla kun ajelee.
                            Ei vilkuttele öljyvaloa?

                            Itsellä teki autoa ostaessa näin kun paineet nousi ajossa max 3.5bar.
                            Tyhjäkäynnillä oli siis liian matalat paineet, siksi valo syttyi. Oli silloin ölpät aika paskaiset ja vähissä :S

                            Comment


                              #15
                              Tyhjäkäynnillä siis on n. 1,5baria. Ei vilkuttele valoa. Ilmeisesti noi kuitenki on ihan turvalliset paineet, mut pitää silti selvittää mistä johtuu toi melko alhainen paine... Tietty alakerta väljä, nooh onpahan hyvä syy vaihtaa ne kanget + täysremppa.

                              Comment


                                #16
                                Mulla oli Valvolinen 10w60:t niin paineet lämpimillä öljyillä 3bar.

                                Comment


                                  #17
                                  Tyhjäkäynnillä?

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo. Tyhjäkäynnillä, koneella ajettu täyden remontin jälkeen 8tkm. Mutta nostimet ei pelannu tolla öljyllä, niin piti vaihtaa pois. Paineet oli jo ennen 2krpm tapissa. Nyt 5w40:t ja pineita tyhjäkäynnillä vähä reilu 2bar.

                                    Comment


                                      #19
                                      No niin, case closed...

                                      Vaihdon öljyt ja suodattimen tänään ja nyt on paineet tyhjäkäynnillä aavistuksen paremmat, melkein 2baria. Kierroksilla paineet huomattavasti paremmat, nousee heti 4barin tuntumaan ja oikein huudattamalla nousee sinne 4,5barin kieppeille.

                                      Hassua kyllä et noi Castrolin ominaisuudet noin romahti yhtäkkiä..? Nyt kokeilin Valvolinen VR1 Racing 5W-50 ölppiä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Saas nähä kuinka itellä käy. Samat ölpät vaihdettu viime viikolla. Castrollit siis.

                                        Comment


                                          #21
                                          Taas on paineet alhaalla. Onkohan ton öljynpaineanturin kierre mikä? Ajattelin käydä hakemassa painemittarin, letkua ja sopivan nipan jolla sais varmistettua nuo paineet.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Öljynpaineantureiden kierteet on M10x1

                                            Comment


                                              #23
                                              Ok, kiitti. Just sain kans etkan asennettua koneelle(ku on noi nettietkat aina nurin) ja näytti sielläkin olevan noi kierteen mitat.

                                              Comment


                                                #24
                                                Nyt on paineita tutkittu ulkoisella painemittarilla ja kyllä toi orkkismittari suurinpiirtein näyttää oikein. Tyhjäkäyntipaineet kuumalla koneella on tällä hetkellä alle 1,5baria ja 2000rpm ~2,2baria ja max. paineet mitä sain mittariin oli 3,5baria kun taas orkkismittari näytti n. 3baria.

                                                Elikkäs mitä nyt vois olla syynä noin alhaisiin paineisiin? Varmasti taas öljynvaihdolla paineet nousis kivasti, mutta laskeeko porukoilla paineet noin ~2tkm ajon jälkeen öljynvaihdosta? Onko pumppu väljä vai mitä? Vai voisko se pumpun ylipaineventtiili aueta liian aikaisin, mutta toisaalta samaa pitäis tapahtua uusillakin öljyillä?

                                                Mietityttää vain, et kun kone aukaistaan ja laitetaan kasaan uusilla osilla, niin pitäiskö toi pumppukin vaihtaa samalla? Ihanan kallis vaan...

                                                Onko kellään muttunut paineet turbon(öljylinjojen) muutoksen yhteydessä? Meinaan kun tossa on nyt tommosilla hehtoputkilla noi öljylinjat eikä paineet oo koskaan ollu tapissa kuumalla koneella, kun taas toisilla tuntuu mittari olevan tapissa jatkuvasti kun hieman kaasua näyttää. Kunhan joskus sais ton uuden ahtimen kiinni ja öljylinjan kuristimen niin sitten tietysti näkee tuleeko muutosta...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olisikohan about 4 tuhatta kilsaa takana Castrollin öljyillä eikä ole paineet laskenut. Ennen Castrollia käytin Rally Formulaa eikä sekään paineita kadottanut.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pahasti kyllä epäilen et toi turbon öljylinja virtaa "liian" hyvin ja kun öljyt notkistuu hieman niin virtaus suurenee entisestään. S2Foorumilla oli joillakin ollut vastaavia kokemuksia. Tota vois tietysti kokeilla laittamalla nykyiseen öljylinjaan joku diy kuristin...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onkohan kellään sattunut vastaavaa että mittari heijaa eestaas. Omassa ABY:ssä tyhjäkäynnillä nykii reilun 2 ja vajaan 3 bar väliä. Kierroksilla reilun 4 ja 5 välillä. Kierroksillä yleensä näyttää 5 mutta toisinaan putoaa reiluun 4 ja kun painaa kytkimen pohjaan ja käyttää kierroksia niin paineet taas 5.

                                                      Ulkoisella mittarilla ei ole mitattu kun ei ole mittaria ja mittauspaikkakin aika hanurista.

                                                      Paineethan on sinällään ok mutta ihmetyttää tuo viisarin heijjaaminen.

                                                      Anturiviaksi itse ajattelisin tuon mutta ei viitsisi ihan arvauksen perusteella uutta ostaa kun sen verran hinnoissaan. Ja ulkoiset mittaritkin tuntuvat olevan samoissa hinnoissa.

                                                      Toki jos jollakin olisi Oulun alueella lainata niin olisi hyvä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Anturivika, mittarivika tai johtosarjavika.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viesti
                                                          Anturivika, mittarivika tai johtosarjavika.
                                                          Ilmeisesti ei kuitenkaan rautavika tee tuommosta?

                                                          Tuo nopea nykiminenkin kyllä viittaisi anturi vikaan. Ei öljy niin nopeaa taida edes muuttaa painetta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Omassa on tyhjäkäynnillä ollut lievää heijjaamista välillä, ehkä puolen asteen verran ja se on johtunut tähän asti öljyn vähyydestä. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X