Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

automaatin hidastelu, tärinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • automaatin hidastelu, tärinä

    Auto on vähän ajettu automaatti(80 B4). Ennen oli alla uudempi auto jossa portaaton vaihteisto joten vähän tuntuu erikoiselta ajaa 4-pykäläisellä.

    Kysyisinkin; onko normaalia että kun paikallaan ollessa vaihtaa vaikkapa P:ltä R:lle tai D:lle tai näitä miten päin vain, niin kestää vaihdekepin paikalleen pysähtymisestä noin 1-2 sekuntia että vaihde vaihtuu laatikossa? Itse otan aina varovasti että odotan kun laatikko(tai auto oikeastaan) nytkähtää persuksen alla jotta tiedän alkaa ottamaan jalkaa jarrulta. Onko tämä vaihdeisto oikeasti noin hidas vai onko aika vaihtaa öljyt? Viimeisestä automaatin öljyjenvaihdosta ei ole tietoa.

    Toinen kysymys liittyy samaan asiaan eli lodjuun. Kun ajan autolla, tunnen samalla tavalla persuksissa kun pykälät vaihtuu laatikossa. Ehkä kiinnitän siihen huomiota kun ennen ei tuntunut missään, mutta sanoisin että huomaa(ja vaimokin huomaa vaikka ei aja) kun pykälä siirtyy ylös tai alaspäin.

    Samoin laatikko aiheuttaa auton tärinää R:llä ollessa. P ja N ovat tasaisia, ja pakille vaihto aloittaa kevyen tärinän autossa. Laatikosta kuuluu paikallaan vaihdettaessa tumpsahduksia kun vaihteet vaihtuu ja samalla auto nytkähtää. Pakille kun siirtää, auton alta eli laatikosta kuuluu sähköinen ääni, ehkä jokin siirtäjämoottori surisee.

    Osaako joku sanoa onko mitään epätavallista tuossa käytöksessä?

    #2
    vai onko aika vaihtaa öljyt? Viimeisestä automaatin öljyjenvaihdosta ei ole tietoa.
    Tuo jälkimmäinen vastaa jo kysymykseen eli on.

    Comment


    • #3
      hitaudesta..

      Luin jostain että kun vaidekeppiä siirtää, se noin sekunnin viivästys ennen todellista vaihteen siirtoa(samalla alakerrassa kolahtaa ja auto nytkähtää) johtuisi siitä että "veto menee päälle ja paine siirtyisi turbiiniin" eli autoa ei saisi liikuttaa ennen kuin tuo vaihde on siirtynyt. Itse en liikauta autoa ennenkuin tunnen kolahduksen ja "tiedän" että on vaihde todella siirtynyt.

      Onko vaihteiston öljyjen vaihto parasta tehdä niin että huollossa vain propusta ulos se 3-4 litraa mitä tulee ja uutta tialle? Eivät kuulemma suosittele huuhtelua ellei ole vakavia vikoja/toimintahäiriöitä. Voiko vaihdelaatikon suodattimen vaihtaa vaikka huuhtelua ei suorittaisikaan, eli öljypohjan saa silti auki, nehän öljyt jää sinne turbiiniin?

      Comment


      • #4
        Tyhmä kysymys mutta saako N:ltä siirtää D:lle jos on kierroksia enemmän kuin tyhjäkäynnin verran? Ja saako ajaessa vaihtaa D:ltä 3:lle tai 2:lle jos tulee esm. jyrkkä alamäki vastaan vai pitääkö pysähtyä?

        Comment


        • #5
          p asennosta ja myös n-asennosta aina kierrokset tyhjäkäynnillä, kun arvotaan seuraava vaihde pesään. kun kytketään pakille, auton on ehdottomasti oltava seis. d-asennosta jos vaihdetaan pienemmälle voipi heittää lennosta, tietysti kierrosluvun rajoissa, ettei sekoo venttiilit :)

          Comment


            #6
            Siellä on sen verran älyä, ettei vaihde mene päälle jos on liikaa kierroksia vaikka kepistä näin pyytäisikin.

            Ännältä ja peeltä tosiaan pois tyhjäkäynnillä.

            Comment


            • #7
              automaatin öljynvaihto

              Miten kannattaisi tehdä öljyjenvaihto?

              Niin että laskee vain pois mitä tulee ulos ja saman verran uutta tilalle, samalla puhdistaa öljypohjan ja suodattimen.

              vai

              käyttää automaattia että sieltä turbiinista tulee ulos enemmän ja saa vaihdettua suuremman määrän?

              Onko näillä mitään väliä käytännössä muuta kuin huollossa jälkimmäinen vähän kalliimpi.

              Comment


              • #8
                Jos ei öljy nyt aivan kamalan näköistä ja hajuista ole, niin ei kai sitä kannata vaihtaa kun se määrä mitä propusta ulos saa.

                Vaihtaa sitten hetken päästä vaikka uudelleen.

                Uusi suodatin kyllä kannattaa laittaa.

                Comment


                • #9
                  automaattiöljyn tarkistus

                  Onko konehuoneessa mitään tikkua millä saa öljyn tarkistettua vai pitääkö katsoa auton alta propusta? Perhana kun on manuaali saksankielinen, eikä ole tuota kielipäätä ainakaan ko. kieleen treenattu.

                  Comment


                  • #10
                    Ei siellä tikkua ole. Propun avaamalla selviää=)

                    Comment


                    • #11
                      Morjens, en tiä onko 2.6 ja 2.8 koneissa eroa ja niitten setupissa.
                      Itellä on siis 2.8 tomaattilootalla ja kyllä siellä vielä äsken oli tikku lootaan josta voi öljyn tarkistaa... tossa se löytyy koneen (keulasta päin katottuna) oikealta puolelta.

                      Laatikon öljyjen vaihto kannattaa kyllä, mulla oli kans tuota hidastelua ku ton hankin, vaihdatin öljyt (suodatinta ei saatu vaihdettuu, ku juuri se lootanöljyn tikun putki oli nii huonos hapes, et ei uskaltanu alkaa aukoon), nyt on tilattu uus putki eli öljyt ja suodatin menee taas kohta vaihtoon. Jo öljyn vaihto paransi huomattavasti lootan toimintaa, ei hidastele enää.

                      Joskin tuo edellinen lienee kirjoitettu piruillessaan ja tarkoitettu vitsiksi??? Mun mielestä huonoo huumoria, ku tää kaveri joka kyselee EI todellakaan taida olla sinut näitten vempeleitten kanssa (ks. muut kysymykset ja ihmetelyn aiheet foorumilta..).

                      Comment


                      • #12
                        2,6 on wag aski ja 2,8 ZF eli eroa on. Silloin kun tikku puuttuu, niin tarkistus on tehtävä propun kautta.

                        Vähäinen öljymäärä aiheuttaa mm. nykimistä/tärinää ja vaihteiden huonoa kytkeytymistä. Pahimmassa tapauksessa kytkinpakkojen luistamista.

                        Comment


                        • #13
                          öljyt

                          No autoon on vaihdettu öljyt kuulemma joskus 2007 joten taidan pistää vaihtoon. Ja öljyjen kunnosta riippuen joko vain propusta ulos mitä tulee ja täyttöä sen mukaan tai sitten ajetaan ne ulos vaihteistosta jolloin saa vaihdettua valta-osan.

                          Osaako joku sanoa mikä paras öljy tuohon 2.6 4-pykäläiseen automatoosaan?
                          Mulla ei ole tiedossa mitä sinne on pistetty aikaisemmin, onko tällä merkitystä?

                          Comment


                            #14
                            DexronIII taitaa olla se, mitä tuonne kannattaa lykätä. Punaset öljyt siellä kuitenkin kuuluu olla.

                            Comment


                            • #15
                              tarkistin

                              Autossani oli se automaatin tikku ja 10km ajon jälkeen, automaatti P:llä = näytti min ja max puoltaväliä eli ok?

                              Öljyt olivat punertaa/ruskehtavaa nestettä. Eli ei tuota nyt voi punaiseksi sanoa. Mitään hajua ei tuntunut mitä nyt öljyn ominaistuoksua. Voipi olla että mulla on automaatissa vielä öljyt kunnossa, ne on vaihdettu n. 3 v sitten ja ehkäpä noin 10tkm sitten.

                              Pitääkö öljyn olla aivan punaista, kuten joku värjätty lasinpesuneste?

                              Comment

                              Working...
                              X