Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 Ulisee (NG)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 Ulisee (NG)

    Tuollaista ongelmaa on ollut heti alusta lähtien, Eli moottorin takaosasta kuuluu sellaista ilkeää ulinaa joka on alkanut voimistumaan pikkuhiljaa. Ääni kuuluu siis voimakkaammin vauhtipyörän päässä.
    Tässä muutama video (kuva on syvälyä, mutta äänet kuuluu):
    Video1
    Video2

    Ulina kuuluu jos veto on päällä (ajossa), veto pois päältä (ajossa ja paikallaan), yli 700rpm kierroksilla (ajossa ja paikallaan), jäähdytysnesteen lämmöt 50 tai yli (ajossa ja paikallaan), vaihde päällä kytkin pohjassa (ajossa ja paikallaan)

    Ulinaa ei kuulu käynnistyksen jälkeen, mutta alkaa jos polkaisee kerrankin niin että menee kierrokset yli 1500rpm eikä missään vaiheessa silloin kun jäähdytysnesteen lämmöt 49 tai alle.

    Tässä hieman listaa mitä on käyty läpi:
    - Painelaakeri Vaihdettu -> ei vaikutusta
    - Laturin ja ohjaustehostimen remmejä koitettu ottaa pois ja käyttää ilman niitä -> ei vaikutusta
    - Öljyt vaihdettu koneeseen -> ei vaikutusta
    - Öljyt vaihdettu vaihdelaatikkoon -> ei vaikutusta
    - Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu -> ei vaikutusta
    - Virranjakajaa koitettu purkaa, putsailla ja kasata vaseliinin kanssa -> ei vaikutusta
    - Vesipumppua pyöritetty sähköporalla, mutta se ei ääntänyt.
    - Koneeseen lykätty tänään Moly liquid tököttiä jonka pitäisi parantaa koneen kumi ja muovi osia -> ajettu 50km so far, ei vaikutusta.

    Kaikki ehdotukset vian paikantamiseksi olisi todella mukavia ja
    jos joku tietää missä vika on, olisi se vielä hienompi asia. Järki tuon äänen kanssa menee, kun ei tohdi keskustassa ajella sitten ollenkaan.

    #2
    Vaikia yhtäkkiä sanoa tarkkaa paikkaa. Mulla joskus Manta teki aikoinaan sitä että taajamas ajelles tasasesti alko yhtäkkiä kuuluun ulina, se hävis parilla kytkimen polkasulla. Uus levy ja painelaakeri oli vaihdettu mutta ei asetelmaa. Yhtäkkiä vois siis päätellä et jostain syystä se ulina tulis sulla asetelmasta.

    Comment


    • #3
      Tällä ei ole yhtään väliä miten ajelee, ääni kuuluu aina. Paineasetelma vaikutti kyllä ihan äänettömältä silloin kun sitä tarkastelin ja heiluttelin, tähtilevykään ei ollut kulunut yhtään.
      Voiko kampiakselin stefa pitää tuollaista ääntä kuin videoissa? Vaiko kenties silmälaakeri? Silmälaakeria en kyllä jaksaisi epäillä, kun sehän pyörii vain kun kytkintä painetaan.

      Pitää varmaan koittaa ottaa öljypohja irti ja vähä luuria mitä sieltä löytyys ja että saisko sinne vähä puhalleltua öljyä stefan väliin. Eikös näissä r5 koneissa ole öljypumppu siellä "kampiakselilla" jakohihnan päässä? Kun näkyisi sieltä vähän vuotavan (1dl öljyä / 2000km), öljynpaineista ei mitään hajua paljonko on, mutta ainakaan merkkivalo ei pala. Mietin vain että onkohan tuolla joku mahdollisesti hirttämäisillään pian ja ääni olisi siitä ennusmerkki.
      Viimeksi muokannut Mehtala; 10.3.2010, 21:37.

      Comment


      • #4
        Vaikuttaako öljytikun nosto/öljyn täyttökorkin avaus ääneen?

        Comment


        • #5
          öljytikkua en ole koittanut nostella, mutta öljyn täyttökorkin avaus sammutti auton.

          Comment


            #6
            Veikkaisin kampiakselin stefaa.
            Tulppaa testimielessä tuo kakkosvideossa näkyvä kampikammion huohotusletku (imusarjaan päin).
            Jospa ääni häviäisi.

            Toinen veikkaus on sitten alipainepumppu.

            Comment


            • #7
              Alipainepumpusta puuttuu jo se tappi, joten pitäisikö siinä olla joku laatta pumpun alle vai kuinka?

              Comment


              • #8
                Eipä tartte olla. Minusta tuo ääni tuntui jotenkin jonkun "rullan" hankaukselta, tiedä sitten.

                Comment


                • #9
                  Koitin uudelleen tuota öljytikku/öljykorkki poistoa, ja ihme tapahtui. Korkkia poistamalla oli vähän vaikea sanoa toimiiko, mutta kun öljytikkua nosti ~5cm ja antoi sitten jenkaa, ei ulinaa tullut ja kun piti kierroksia yllä ja pudotti tikun takas alkoi ääni kuulua taas pienellä viiveellä. tuntuis muutenkin olevan aivan sika kova imu tuolla koneessa.
                  Koitan tukkia sitä huohotin systeemiä nyt, katotaan miten käy.

                  Comment


                  • #10
                    Alipainepumpun heivasin hevon... ja tein tilalle sellaisen lapun, tuli konehuoneesta vähän siistimpi :P

                    Jälleen kerran, kiitos JonasK!
                    Tukiin sen letkun sinne imusarjaanpäin ja asettelin sen rautaisen huohotusputkivänkkyrä sinne niin, että pysyy auki eikä jäädy. Nyt on se pitkän aikaa päähän ottanut ääni pois! JES! Pitää varmaan kehittää siihen jokin suodatin ettei mene kaikki etanat huohotinputkesta öljyn sekaan.

                    Comment


                    • #11
                      Siis kuntoon tuli hyvä juttu, meni mulla vaan pikkuisen hilseen puolelle, että johtuiko tuo nyt tukkoisesta huohotinletkusta vai mistä?

                      Comment


                      • #12
                        Ilmeisesti imi ilmaa jostain noista stefoista ja aiheutti tuollaista ulinaa.
                        Kampikammion huohotin on yhtedessä siihen michelin putkeen jonka takia syntyi koneen sisälle alipaine. Tukiin siis tuon Huohotin putken joka menee michelin putkelle, ja siintasin sen huohotusputken rautaosan alaspäin. Kuvia ohessa
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          No kele tuohan on se kuuluisa ns. hk: sininen oon tänne joskus kirjoittanu samasta ns. lötköletkusta.
                          Itse korjailin tuon letkuongelman kiertämällä hitsilangsta kapenevan kierukan sen makkaran sisälle. Hyvin on pelannu (toistaiseksi)
                          Muista vioista en nyt viitti edes kertoa, niitähän aina vähän riittää.

                          Ps. n. puolenvuodenvälein oon kyseisen letkun irrottanu ja pessy kylppärissä astianpesuaineella tosi kuumalla vedellä ja vaimo"tykkää", tahtoo jotenkin se möhnä tarttua pesualtaan pintaan, mutta kyllä se siitä pesemällä lähtee.

                          Comment


                          • #14
                            Mitenkäs noiden painelaakereiden kanssa menee, tartteeko 3B tietyn, vai meneekö 90, 80, 100 ym laakerit päittäin. Ainakin nopea motonet tarkastus, näytti 200:lle samaa plaakeria kuin muille 90-luvun Audeille.

                            Comment


                            • #15
                              ainakin nopeasti katsottuna, näkyis menevän sama painelaakeri audeihin 80(90-96), 100(88-94), 200(88-91) ja moneen uudempaankin.

                              Comment


                                #16
                                Mikähän siä ny mahtaa oikeesti olla vikana? Ei mulla ysikympis ollu mitää ongelmia huohottimen kans.

                                Comment


                                • #17
                                  Sen kun tietäis... Anyway, kun pihalla alkaa tarkenemaan taas, otan koneen pois ja vaihdan ne kampiakselin stefat, nokan stefan ja jakopään releet. Pitää sitten taas koittaa laittaa huohotin putket takas kiinni.

                                  Comment


                                    #18
                                    Voisko noi stefat 'pullahtaa', jos joskus on päässyt paine nousemaan siellä kammion puolella liiaksi esimerkiksi huohotuslinjan jäätämisen seurauksena.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En usko, sillä kun koitin että miten käy kun sen huohottimen tukkii, niin pukkasi öljytikun ylös, ja tuossa tikussa on vielä aika hyväkuntoinen se O-rengas.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä ne stefat voi pullahtaa pois jos huohotin jäässä tai tukkeessa. Tänä talvena saanut vaihtaa pakkasten takia stefoja tosi paljon kun huohottimet jäätynyt. Kyseessä ei kyllä ollut audi merkkiset autot

                                        Comment

                                        Working...
                                        X