Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Hmm. Kannattaa tutustua asiaan saksalaisilta foorumeilta. Ainakin uudemmissa on ollut ongelmia kansien ja venttiilien kestävyydessä VAG-kaasumuunnosten kanssa.
Mutta tuo 200 voi olla sen verran kokenutta rautaa, ettei enää ihan pienestä säikähdä.
Esson baarissa liikkuu juttua että oragas on asentanut CNG laitteet pariin TT audiin jotka pyörii riihimäen suunnalla ja molemmat kuskit on varsin tyytyväisiä =)
Toinen paikka mistä kannattaa tarjous pyytää on http://www.autohuoltojautto.fi/ Olin jo aikaa sopimassa sinne, kun tajusin, etten kestä nykyistä A6:a niin kauan että asennus olisi ollut taloudellisesti kannattavaa.
Tuo modi TT:hen alkoi kiinnostamaan. Osaisiko joku kertoa lisää aiheesta ? Kuvia, kokemuksia, kulutuksia, mites toi pelittää lastun kanssa, yms ? Takapenkin kun ottais pois niin siihen tilalle sais melko suuren säiliön jolla vois ajella pidemmälle kuin tuolla 80l/11kg säiliöllä n. 2-250 km ?
Tuo vero juttu kyl pilaa koko homman jos menee noin läpi.. Mut tarvii pitää mieles jos olis joskus aikaa ajella riksuun ihmetelemään. Tosin ei niissä laitteissa varmaa sen ihmeempää katseltavaa ole.
- Tässä vähän toteutuneita lukemia TT polttoainekustannuksista:
BENSA
seurantajakso n. 12 000 km
keskikulutus n. 9,68 bensaa per 100 km
bensan keskihinta seurantajaksolla 1,35 euroa / litra
toteutuneet polttoainekulut bensalla n. 13 euroa per 100 km
MAAKAASU
seurantajakso n. 1 900 km
keskikulutus n. 5,48 kg maakaasua per 100 km
maakaasun keskihinta seurantajaksolla 1,12 euroa / kg
toteutuneet polttoainekulut n. 6 euroa per 100km
Säästö polttoainekuluissa n. 53%
Toki CNG laitteiston asennus ja ylläpito maksaa jotakin..
..mutta kyseessä kun on harrastustoiminta niin ei anneta sen häiritä =)
Aiheeseen liittyen, onko mitään ongelmia jos tuo maakaasumodatun auton Saksasta? Mitään verorankaisua, katsastusongelmia tms? Suomessa ne ei vaan taida toimia, kun siellä käytetään sitä LPG systeemiä...
Jos tuot Saksasta maakaasuauton(CNG) niin ei ole ongelmia, jos taas tuot nestekaasuauton (LPG) niin ongelmia on verojen muodossa.
Saksassa käytetään molempia.
Tuota juuri mietinkin, että onko kaikki tankit tuollaisia hirmuja. Olisi hyvä jos olis vaikka sellainen tankki mikä olisi muotoiltu tuohon varapyöräkoteloon tms.
Tuo tankkihan oli ns. perus eli pieni. Noilla tankeillahan on omat speksinsä, joissa vaaditaan tiettyjä vaatimuksia keston suhteen. Tuskinpa varapyöräkoteloon löytyy malleja, muuta kuin läjän jenejä tiskiin iskemällä (eli tilauksesta tehtyjä). Muutenkin suht laajan toimintasähteen haluavan on varmaankin hommatava useampi/suurempi säiliö kaasulle. Ei ole halpaa touhua egologisesti ajaa.
Sama linkki, kuin esson baariin: tutkimus
Lainaus: biokaasu tarjoaa ylivoimaisesti edullisimmat ajokilometrit kaikilla ajomäärillä ja on siksi polttoainevertailun voittaja
Tankeissa on 240bar paineet.
Mahdollisesti tuosta johtuen semmoisia vararenkaan kokoiseksi muotoiltuja "16bar LPG tankkeja" ei ole tullut vastaan.
TT kontti ja sen tilavuus.. =)
Mahtuuhan sinne toki vielä matkatavaraakin.
"Se on pakkaustyylistä kiinni" kuten eräs mx5 mazdan omistava kaveri sanoi..
Biokaasusta, kun tutustuu sen kg hintaan ja energiamäärään suhteessa maakaasuun saattaa päätyä erilaiseen lopputulokseen edullisuudesta.
Biokaasusta, kun tutustuu sen kg hintaan ja energiamäärään suhteessa maakaasuun saattaa päätyä erilaiseen lopputulokseen edullisuudesta.
No tuoltahan se löytyy.
Lainaus:
Maakaasun energia- ja päästöominaisuudet
Energiasisältö •1 m3 maakaasua = 10 kWh
•1 m3 maakaasua vastaa 1 litraa dieselöljyä.
Maakaasun hiilidioksidipäästöt
•1 kg maakaasua = 2,714 kg hiilidioksidia
Muut päästöt
•vettä
•typen oksideja
•jonkin verran hiukkasia
Biokaasun energia- ja päästöominaisuudet
Energiasisältö •1 m3 biokaasua = 4-5 kWh
•1 m3 biokaasua vastaa noin 0,5 litraa dieselöljyä
Biokaasun hiilidioksidipäästöt
•1 m3 biokaasua = hiilidioksidipäästöiltään neutraali, koska ei ole fossiilinen polttoaine
Muut päästöt
•vettä
•typenoksideja
Lievänä offarina oman Touranin todelliset kulut 15tkm ajalta mitä tuo on mulla ollut. Ajot miltei pelkkää matka-ajoa ja tuo kampe siis tehtaan kaasumalli VW Touran ecofuel 150hp 1.4tsi dsg
Keskikulutus 4,6kg/100km x 1,34€kg= 6,164€/100km
Tuolla taitaa saada noin 4 litraa dieseliä, bensaa ei sitäkään vähää. Maakaasu/biokaasu säilyy edelleen halvimpana vaihtoehtona vaikka siihen käyttövoimavero ensi vuonna tuleekin. Metaani käytössä 3,1 Snt/pv/100kg kun se dieselillä on 5,5 Snt/pv/100kg
On niitä varapyöräkoteloon sopiviakin säiliöitä jossain saatavilla. Lehtijutussa joku esitteli autoaan johon oli tehty kaasumuunnos ja säiliö juuri tuolla varapyörän paikalla.
Lehti taisi olla Keski-Uusimaa ja auto ilmeisesti Opel Zafira tms. Aikaa jutusta on jo vierähtänyt jonkin verran. Veikkaisin että syyskuussa kumminkin...
Vaatii kuitenkin hyväksynnän, jotta olisi laillinen. Taitaa aika harvassa mallissa saada hyväksytyn version kohtuu hintaan. Varmasti saa melkein malliin kuin malliin, jos tarpeeksi haluaa maksaa. Mainittiinko säiliön tilavuus ja toimintasäde? Mitään kurkkupurkkia nyt on yksistään turha ottaa käyttöön.
En artikkelia ehtinyt tarkaan lukemaan. Varapyöräsyvennyksessä kehuttiin säiliön olevan. Mutta niitä syvennyksiä on niin monen mallisia... Toisissa tyhjää tilaa jää renkaan ympärille vaikka kuinka paljon. Esim. tuolla Muranossa näyttäisi menevän aika hyvin normaalit säiliöt tavaratilan pohjan alle. Muissakin farkuissa/tila-autoissa on aika iso lisätila kaksoispohjan alla.
Sehän se ihanteellinen tilanne olisi, että normaalin kontin tilavuuden saisi käyttöön. Ainakin näin perheellisenä, sitä tilaa arvostaa. Kait se pickuppi pitää hankkia, että säiliöitä riittävästi sopii. :-)
Tuossa tiivistelmä artikkelista. Paljoa ei irtoa, mutta tuon perusteella voi löytää oikean lehden. Lopussa mainitaan sunnuntain lehti, mutta hämärän muistikuvan mukaan saattoi olla jo lauantai kuten päiväyksessä näkyy. 15. ja 16. kumminkin.
Se etu noissa jälkiasenteisissa on tehdastekoisiin verrattuna, että bensatankki on normaalikokoinen. Toimintasäde varatankilla on aivan toista luokkaa kuin jollain 30 l tankilla silloin kun kaasuasemia ei ole saatavilla esim. pitempää matkaa ajaessa.
Juu tuossa tehtaan Touranissa on verotus syistä vain 11L bensatankki.
Mikäli tankki on alle 14L tulkitaan ajoneuvon käyvän vain kaasulla ja verotus menee siinä tapauksessa kaasun pienempien CO2 päästöjen mukaan. Onhan noita esim. VW Passatissa tehtaan jäljiltä 30L bensatankki.
Kaasua taasen mahtuu 24Kg mikä mahdollistaa kaasuautoksi pitkän 550Km ajon kaasulla.
Comment