Valitettavasti tuo autoverotus on aivan perseestä. Ihmiset joutuu tekemään aivan älyttömiä valintoja, kun ei ole rahaa tai halua maksaa turhaa veroa. Kaikki oikeasti ympäristöystävälliset vaihtoehdot torpatan törkeillä veroilla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
CNG eli maakaasumodaus
Collapse
X
-
-
-
Bensasta Biokaasuun
kannattaa siirtyä. Itse aloin ajelemaan heinäkuussa ja nyt marraskuun puolessa välissä on 15 000km testiajo tehty. Hankin osat Belgiasta ja Puolasta, asensin ja tarkastutin TUKES:n valtuuttamalla kaasuasentajalla. Katsastusmääräysten mukaisen todistuksen pakokaasupäästöistä hankin DEKRA:lta Saksasta. Kokemusta ja hintatietoa sain erittäin paljon.
Laitteisto ja säiliö on nyt maksanut suunnilleen itsensä takaisin. (Be 9l x 1,7 x 150=2295€ Biok 7,1€/100km x 150=1065€. Erotus on 1230€). Tästä lähtien ajan joka kilometri noin 52% edullisemmin, kuin ennen heinäkuuta.
Takaisinmaksuaika olisi nopeampi, jos tankkaisin venäläistä maakaasua. Molempia kauppanimikkeitä myy Gasum. Tavara on samaa, mutta hinta eri. Metaani on polttoaineverotonta, tosin alv siitäkin peritään.
Nuo hinnat on tee-se-itse-miehelle. Asennettuna avaimetkäteen asennushinta on 2400€ alan liikkeessä, mutta kannattaa se silti:
Plussaa
-polttoaine on kierrätettävä ja kotimainen
-pakokaasu ei haise, se on vesihöyryä ja hiilidioksidia
-teho ja ajokäytös pysyy samana, tuntuu, että vääntö hieman lisääntyy
-voiteluöljyt pysyvät kirkkaana, karstaa ei muodostu
-moottori puhdistuu, vanha karsta poistuu
-moottori käy tasaisemmin (oktaaniluku 114)
-toimintasäde kasvoi 900km be + 280km biok
-miltei huoltovapaa systeemi (kaasusuodatin on vaihdettu 1krt)
Miinusta
- 90 litran tankki vie hattuhyllyn alla tilaa
-kaasutankkausasemia on vielä melko harvassa: kaakkoissuomessa ja pääkaupunkiseudulla, Lohjalla ja pohjoisin Laukaalla. Yhteensä asemia on noin 20, niiden määrä lisääntyy: Turkuun, Forssaan, Kiteelle ja Joutsaan sekä Seinäjoelle ollaan perustamassa Bioliikennepolttoaineen jakelua.
-vero 200€/vuosi
Hauskinta on ollut seurata, miten homma etenee. Loistava juttu, josta ei paljon kerrota julkisuudessa; siis, että voi Suomessakin ajaa edullisesti henkilöautolla. Työmatkoissa tällä on merkitystä. Maksan työmatkan hinnan 3€ ensimmäisen viiden minuutin aikana töissä, tuohon saan vielä työmatkavähennykset joka kilometriltä täysmääräisenä.
Auto on alle 150tkm ajettu noin 10 vuotta vanha A4 2,0 ALT-koneella.
Seuraavan vuoden kokonaissäästö on yli 2000€. Aion siirtää laitteet seuraavaankin autoon, niiden purkaminen ei ole iso juttu. Uutta kanta-autoa varten tilaan Saksasta Dekralta uuden pakokaasupäästötodistuksen.
Edit1) Mittasin eilen kaasunkulutuksen nastarenkailla ja talvinopeuksilla. 19€ Biokaasuostoksella pääsee talviajossa 313km tällaisella Audilla. Eli noin 6,07€/100 km.Maakaasulla tuosta saa veistettyä vielä 8% pois.
Teho tässä Audissa on bensalla 96kw, mutta ECE-R115 säädös edellyttää, että kaasuasennus saa tuottaa vain 95% alkuperäisestä tehosta. Tuossa on edelleen noin yli 90kw, joka Suomen teillä on riittävä ohituksiin.
Olen asentanut imusarjaan kaasuläpän jälkeen FlashLube-annostelijan, joka voitelee imuventtiilejä. Joillain autoilla on kuulemma hiukan havittu venttiilipesien kulumista kaasun kuivuuden vuoksi. Voiteluaine on pääosin polttoöljyä. Sitä kuluu 1 tippa sekunnissa.
Comment
-
Mites toi vero määrääntyy, jos teen kaasukonversion tuohon audiini? mennäänkö isoimman mukaan vai tuleeko nykyisen vuotuisen veron päälle vielä käyttövoimavero?
Comment
Comment