Tuskinpa ketjun aloittaja on tarkoittanut, että näin on pakko menetellä. Jos joku haluaa pitää koneestaan huolta pesemällä sitä välillä, niin tässä on nyt hyvät ohjeet. Se on aivan sama mitä öljyjä ja millä vaihtovälillä on aiemmin käytetty, varmasti löytyy motista karstaa. Sen pois pesemisessä tuskin on mitään väärää?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottorin sisäinen pesu/huuhtelu moottoripolttoöljyllä
Collapse
X
-
Todellakin, jos olisi pakko noin menetellä niin ehkä promille käyttäjistä noin menettelee,tuskin niinkään moni ja hyvä niin.
Jos nyt puhutaan karstasta öljytilassa, ei se mihinkään hievahda tuolla pesulla, toki on mahdollista että se voisi "pehmittää" karstaa jos sitä nyt sitten missään onkaan ja myöhemmässä vaiheessa se sitten voisi liueta öljyn mukaan ja tukkia paikkoja.
Toisaalta öljytila ja siellä öljy ei ymmärtääkseni kuumene missään oloissa niin että se karstaantuisi ja "palaisi" kiinni jos käytetään kunnollisia ja tutkittuja öljyjä...
Vielä vähän siitä öljyn "väristä", jos dieseliin laitettu öljy on oikeaa ja sopivaa öljyä sen näkee samana päivänä kuin se sinne laitetaan, eli se on ihan yhtä mustaa kuin se poiskin laskettu ja kuuluukin olla sillä silloin se tekee tehtävänsä eli sitoo itseenä sen noen mitä öljyyn joutuu ja myös sen öljytilan pinnat pysyvät "puhtaana".
Se että se löpö tai petrooli vaalenee kun sitä aikansa läträä ei merkittävästi vaikuta edistävästi siihen puhtaanapito tapahtumaan, ainakin saaste siinä lisääntyy, vai laittaako se pesijä ne pesuaineensa tankkiin uudelleen kiertoon?
Karstojen yms. pesuun on kyllä aivan omat aineensa, tehokkaatkin, mutta herra siepatkoon, ei niitä kyllä käytetä kuin yksinä jyvinä oleviin moottoreihin.
Edelleen väittäisin ettei normaalikäytössä olleisiin ja asiaankuuluvilla öljyillä käytettyihin moottoreihin synny ylimääräisiä karstoja, en ainakaan omissani ole sellaisia havainnut, tosin en ole niiden kanssa pelinnytkään, kunhan ajellut vain...
Mutta omalleenhan voi tehdä kuin parhaakseen katsoo, ja toki toisenkin kunhan korvaa aiheuttamansa vahingot...
Comment
-
Patakoski
On se hyvä että ajatellaan positiivisesti, Pendellä kun tuntuu olevan asiasta enempikin kokemusta ja tutkimustuloksia taustalla.
Ja tämä öljyn muodostaman karstan määrä ja sen karstan rakenne perustuu johonkin tutkimukseen, omakohtaiseen kokemukseen vai mutuun?
Entäs sitten tämä huoltojen ja teeseitsemiesten käyttämä fortekäsittely ja sen yleisyys, montako öljynvaihtohuoltoa suomessa tehdään vuodessa ja montako purkkia vuodessa on ainetta myyty? Entäs sitten tämä dieselin/löpön/petrolin käyttö puhdistukseen iät ajat, sen teho(ttomuus) puhdistuksessa, eli voitelevuus ja karstan irroituskyky perustuu johonkin laajempaan tutkimukseen?
Tuo on kyllä totta, että kun on oikeat ja laadukaat öljyt, oikea käyttö optimaaliset käyttöolosuhteet niin karstaa ei juuri synny. Mutta miten näiden patkäajossa pyörivien LL-huoltoväliä käyttävien autoilijoiden, joiden autossa on samat öljyt kesällä, talvella, kylmässä, kuumassa, kosteassa ja kuivassa, startteja n-kappaletta vuorokaudessa? Toki noitakin seuraa auton oma aktiivinen huolto-ohjelma ja kehoittaa huoltoon sen mukaan, mutta toimiiko se?
Enempi noista LL-öljyn aiheuttamista haitoista on havaintoja kuin sen moottorille aiheuttamista positiivisista puolista. Sanoisin näin, että tuo LL-optimaalisissa olosuhteissa toimii. Eiköhän tuo LL ole ns. laiskojen miesten öljy, jolla kuvitteellisesti alennetaan huoltokustannuksia pidentämällä niiden väliä...
Jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee ja kokee. Kuten netissä yleisesti, vastuu on aina lukijalla. Jos jollain on jotain faktaa väitöksiin, niin olisi mukava kuulla.
Comment
-
No, lähinnähän tämä on sitä mututuntumaa, siinä 50 vuoden periodilla kertynyttä.
Nyt kuitenkin näkisin että lienet melko heikoilla jäillä noiden kysymystesi taustalla, sillä ei ole vielä tuolla aikajaksolla tullut eteen yhtään tutkimusta noista mainituista pesuista, toisaalta olen myös pitänyt auton valmistajien ohjeita kunniassaan myöskin öljytilan asioissa ja poikkeuksetta niissä ohjeistuksissa ei ole suositeltu mitään aineita lisättäväksi öljyjen joukkoon tai pesemään mainittua tilaa millään menetelmällä. Siis lähden tielle tältä pohjalta.
Myönteistä on sentään yhteisymmärrys öljyjen laadukkuudesta, tosin en pidä Suomen olosuhteita niin poikkeuksellisena että se vaatisi muuta kuin mitä valmistaja on suosittaa joistain hihnojen vaihdoista.
Rohkenisin myös väittää että ehkäpä monenkin ns. öljyjen vuoksi rikkoutuneen auton öljyhistoria ei ehkä kestäisi päivänvaloa, esim. noiden lisäaineistuksien vuoksi, tosin niitähän ei painoteta kun mennään vaikka sitten marmoritiskille reklamoimaan ja kukaties omaehtoisten pesujenkin vaikutuksista.
Olen siis aina ollut ja tulen olemaan sitä mieltä kuin Hemut Audikin, eli en laita tai anna laittaa mitään muuta kuin laadukasta ölppää moottoriin.
Jos olen laiska niin oltakoon sitten, mielestäni maksan senkin rahan jostain tarpeellisemmasta kuin ylimääräisistä öljyn vaihdoista, vaikka autokin lienee tavallaan perheenjäsen, ei kuitenkaan tärkein tuon "rassaamisenkaan" suhteen.
Kuten olen aina sanonut, en ole kulkineissani havainnut mitään negatiivista öljyjen tai muidenkaan asioiden suhteen, lienenkö sitten optimaalisissa suhteissa, mutta mielestäni kustannukset ei ole kuvitteellisia jos joka toisen, sanotaan nyt vaikka kuvitteellisen 300€ laittaa johonkin muuhun...
Kaikesta huolimatta, puhtaita ja halpoja kilometrejä vaan kaikille...
Comment
-
Jostakin vanhasta mersusta olen huuhdellut öljypohjasta lietettä vähemmäksi pumppaamalla polttoöljyä mittatikun reiästä koneeseen ja antamalla valua sen pois öljypoistotulpan kautta. Koneessa oli ollut samat öljyt ainakin 60-70tkm...
Tuossa painekanaviston huuhtelussa ei kyllä on mielestäni mitään järkeä koska öljyhän siellä kiertää normaalisti ja lika nimenomaan poistuu öljyn- ja suodattimenvaihdon yhteydessä.
Comment
-
toisaalta olen myös pitänyt auton valmistajien ohjeita kunniassaan myöskin öljytilan asioissa ja poikkeuksetta niissä ohjeistuksissa ei ole suositeltu mitään aineita lisättäväksi öljyjen joukkoon tai pesemään mainittua tilaa millään menetelmällä. Siis lähden tielle tältä pohjalta.
Hyvänä esimerkkinä mielestäni tippilootan öljyvaihto väli, tai siis se ettei sitä vaihtoväliä ole..
[e] ettei nyt mene pelkäksi saivarteluksi, niin itse kyllä suosin moottorin sisäpesua, tosin ei ole vielä kertaakaan tullut mieleen laittaa löpöä koneen sisälle. Mutta ties vaikka joku päivä tulee LL"huollettu" moottori vastaan :)Viimeksi muokannut Metsässä; 20.3.2010, 13:24.
Comment
-
Vieras
Eikös tämä keskustelu jo kertaalleen käyty toisaalla. Jos jollain on noin vahva usko siihen että:
A) Autonvalmistaja nimenomaan haluaa suunnitella auton sekä huolto-ohjelman, auton pitkä elinikä vahvana tavoitteena, eikä monen tekijän kompromissina markkinoinnillisten syiden, huoltopalveluiden tuloksen maksimoinnin jne. takia
B) Autonvalmistajan mielestä autolla pitää voida ajaa vaikkapa 500tkm ilman moottorin ja voimansiirron täysremonttia, eikä esim. 200tkm
C) Saksalainen Herr Dipl.-Ing. on täydellisyydessään osannut kertaheitolla 2000l-vaihteessa luoda sellaisen auton ja huolto-ohjelman, että nuo kilometrit täyttyvät vaikka moottorin öljyt vaihtaisi puolet harvemmin, olosuhteista riippumatta - kunhan käyttää huippuöljyä. Itse asiassa minkäänlaista ylimääräistä karstoittumista, likaantumista, tukkeentumista ei voi tapahtua enempää kuin normaaleilla laatuöljyillä ja vaihtoväleillä edes tuon 500tkm aikana. Muita öljyjä (esim. vaihteisto/Torsen, takaperä) ei tarvitse vaihtaa ikinä, kun kerran on superhyvät öljyt laitettu kerralla sisään.
...niin antaa olla. Mutta onko pakko sabotoida asiallista keskustelua moottorin puhdistamisesta, varsinkin kun viestiketjun alusta lähtien tunnustetaan että riskinä voi olla ylimääräisen karstan lähtö liikenteeseen.
Comment
-
Onko muuten kukaan kuullut että joku ostaa uuden Audin ja ajaa sillä sitten >500tkm?
Taitaa enempikin mennä niin että joku ajaa jo sisään se Audin että toinen voi sitten jatkaa sillä matkaa "huolettomasti" kun on jo lastentaudit korjattu.
En ainakaan itse alkaisi enkä ketään muutakaan rohkenisi vaatia käyttelemään autoa sitä seuraavaa ajelijaa varten sillä eikös se olisi kuin wanhaan aikaan kun heti kaupassa vedettiin suojat istuimiin että sitten seuraava omistaja saisi timangit penkit kaupantekijäisinä...
Mielestäni on kuitenkin jo tuo "täysremontti" aika noussut muutamassa kymmenessä vuodessa 100% sillä taannoin ei päästy kunnialla 100tkm jos tuo 200tkm pitää paikkansa.
En myöskään malta olla sanomatta että silloin kyllä öljyt vaihdettiin muutaman tuhannen kilsan jälkeen eikä näkynyt auttavan, joten ilmeisesti on öljyissäkin tapahtunut kehitystä...
Täytynee vieläkin "sabotoida" ja sanoa noista karstoista joita ei kumma kyllä autooni ole tullut että mahtaako olla aina tietoa mitä litkuja on motteihin kaadettu?
Ellet ole itse uudesta asti autoa omistanut niin mistä tiedät sen karstan alkuperän, tosin etelämpää ainakin saa paremmissa olosuhteissa sisäänajetun pirssin kuin Suomesta...
Ja olennaistahan asiassa on että jollei joku osta uusia autoja niin eipä sitten taitaisi olla tarjolla käytettyjäkään, onneksi joistakin niistä näkee oikeasti millä lailla on ölpät vaihtuneet, luulisin kyllä että melko harvassa lienee määrämitoin huolletut...
Comment
-
Nostetaan tälläistä vanhaa aihetta, onko joku selvittänyt jossain enemmän mitä tuo Forte sisältää. Käyttöturvatiedote antaa vain tiedoksi että 80% "kerosiinia" (Petroleum Distillate Hydrodesulphurised - 265-184-9), mitäs nuo loput aineet on?
Yhden auton olen itse puhdistanut seuraavalla menetelmällä (ajettu koneella 215tkm);
- öljyä pois 2l tilalle moottoripölö
- käyttö 1500r/min noin 15min
- töhnät pois ja uudet öljyt (halvat 15w-40) + suodatin
- ajoa noin 200km ja öljynvaihto + suodatin
Hyvin pelaa ja oli öljyt suht puhtaat tuon 200km jälkeen.
Comment
-
Vaikea arvata, mitä se loppu siellä forten putelissa on. Ei mahda selvitä ihan helposti. Eipä se desi-pari siellä öljyn seassa mitään tee, jos halua dieseliä kokeilla forten sijaan. Parhaissa DPF-ongelmatapauksissa dieseliä saattaa olla litrakaupalla öljyn seassa, eikä ne vehkeet siihen siltikään ole kilahtaneet. Sopivasti kun auto jumittaa "polttotilaan" niin sitä soppaa kyllä kulkee mäntien ohi öljypohjaan ihan reilulla kädellä. Öljy saattaa haistakin aika rankasti dieseliltä. Eipä tuota dieselillä huuhtelua ole tullu tehtyä, mutta fortet käytin koneessa viime öljynvaihdon yhteydessä. Pari nostajaa hiljeni sen seurauksena.
Comment
Comment