Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin sisäinen pesu/huuhtelu moottoripolttoöljyllä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Moottorin sisäinen pesu/huuhtelu moottoripolttoöljyllä

    Katselin useita keskusteluita, mutta vastaavaa ei löytynyt. Ainoastaan muutamia viitteitä ja mainintoja, joten siksi uusi topikki. Eli öljynvaihdon tullessa eteen tuli testattua tuo moottorin sisäinen pesu moottoripolttoöljyllä. Joillakin kun nuo paskat on LongLife huoltovälistä normaaliin huoltoväliin siirryttäessä saaneet paskat liikenteeseen ja tukkineen sihtejä ym. joten parempi se kone on puhdistaa kunnolla. Kone siis 2.0TDI (BPW) ja ilman DPF:ää.

    Työjärjestys:
    1. Kone lämpöseksi
    2. Polttoainesuodatin irti ja uusi täyteen polttoainejärjestelmän Fortea ja suodatin kiinni
    3. Öljynpuhdistus Forte koneeseen ja 25min käyttöä reilulla tyhjäkäynnillä
    4. Öljyt pois, suodattimet pois
    5. Koneeseen 4l moottoripölttoöljyä ja koneen pyöritystä starttilla
    6. Moottoripolttoöljyt pois ja paineilmalla kuivaus suodattimesta, venakopasta, tikusta, öljypohjasta
    7. Taas koneeseen 4l moottoripölttoöljyä ja koneen pyöritystä starttilla
    9. Moottoripolttoöljyt pois ja paineilmalla kuivaus suodattimesta, venakopasta, tikusta ja öljypohjasta
    10. Uudet öljyt koneeseen ja uusi suodatin, lisäksi joku stp:n dieselkoneelle tarkoitettu lisäaine ja kone käyntiin
    11. 100km rauhallista ajoa ja vielä uudet öljyt koneeseen...

    Puhdistuksen aikana se pois valuteltu moottoripolttoöljy on mustaa kuin mikä. Viimeisessä käsittelyssä se toki oli kirkkaampaa. Toki tuon Forten olisi voinut jättää pois, mutta kun sitä oli käytin myös ne. Eli taitaa tuo moottoripolttoöljyllä huuhtelu ajaa saman asian. Moottoripolttoöljyssä on se etu, että siinä on sentään jotain voiteluominaisuuksia, joten se taitaa olla koneelle ystävällinen huuhtelu-/pesuaine. Ja kun tuota DPF:ää ei ole, ei siitä tarvitse kantaa puhdistuksessa huolta. Ilman DPF:ää koneeseen kaadettavien uusien öljyjen ei tarvitse olla vähähiilisiä, vaan normaaleja pumpparille tarkoitettuja.

    Ja kokemukset, täytyy kyllä sanoa, että ihan kuin autoon olisi laitettu uusi motti, oikeesti. Nyt tuo pumpparikonekin käy kuin joku commonraili, tasaisesti ja pehmeästi.

    Jokainen sitten kokeilkoon omalla vastuulla
    Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:40. Perustelu: Forumilta poistuminen

  • #2
    Kerran tein tuon huuhteluvirheen yhteen autoon ja toista kertaa en tee. Kamala kasa töhnää ja lietettä lähtee liikenteeseen . Tämä liete löytyy sitten konerikkoa ihmetellessä kaikista öljykanavista, oljypohjan imusiivilästä ja ties mistä

    Comment


      #3
      Totta, paskaa tuli aivan jumalattomasti, siis väristä päätellen. Toki huuhtelun lopussa se polttoainekin mitä tuli pois oli jo punertavaa.

      Kyllähän se on tuo LL joka on kaiken syypää koneen paskottumiseen. Se että autolle on suoritettu normaalit öljynvaihdot ja laadukkailla öljyillä, ei ole tarvetta tällaisille huuhteluille. Sitä paskaista LL-konetta ei normaalihuollossa yhdellä puolen litran Forte-purkilla saada puhtaaksi, joten siksi kai noita tukkeutumisia on sitten tullutkin. Vaatii minimissään tuon parikertaa tehdyn totaalisen suolihuuhtelun 8l:lla polttoöljyä, että saa edes värin vaihtumaan.

      Kyllä tuon huuhtelun jälkeen kannattaa öljyt pari kertaa vaihtaa tihennetyllä välillä.
      Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:40. Perustelu: Forumilta poistuminen

      Comment


      • #4
        Eikös joskus ollut puhetta myös vastaavan operaation suorittamisesta dieselillä, tosin tuolloin ei ainakaan ollut puhetta koneen pyörittämisestä "puhdistusaineet" sisällä.

        Comment


        • #5
          Polttoöljy = dieseliä ilman veroa. Punainen väri on vain verokarhun kätyreitä varten.

          Pakkohan sitä on konetta pyörittää, jos haluaa sen huuhtelevankin jotain.

          Comment


          • #6
            Joskus on tullut kokeiltua vanhoja bensakoneita puhdistaa samantapaisella (joskin vähän ronskimmalla tyylillä, eli ennen öljynvaihtoa polttoöljyä vaan öljyn sekaan ja kone käyntiin) menetelmällä. Mitään ei ole koskaan hajonnut, mutta en silti välttämättä uskaltaisi kovin kalliilla pelilla kokeilla.

            Comment


              #7
              Oman logiikan mukaan se tuo lämpimän koneen pyörittäminen startilla muutamia kymmeniä sekunteja voitelevalla moottoripolttöljyllä on paljon mootttoriystävällisempää, kuin lyödä se monta kertaa talvessa -25'C pakkasessa kylmänä tulille. Kierrosnopeus tuossa starttaamisessa on kuitenkin reilusti alle 1000rpm
              Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:40. Perustelu: Forumilta poistuminen

              Comment


                #8
                Kokeiltu 700 tkm. ajettuun MB:en. Tulos: polttoöljy putsasi jonkin verran. Forte´lla suurin osa lopuista paskoista.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Kattila
                  koneen pyörittäminen startilla muutamia kymmeniä sekunteja voitelevalla moottoripolttöljyllä
                  Miten estit käyntiinlähdön?

                  Joskus olen kyllä kuullut vastaavasta tavasta puhdistaa konetta, joku ruotsalainen mies oli Saabin koneessa käyttänyt petrolia tai jotain jokaisen öljynvaihdon yhteydessä...
                  Joskus on tullut kokeiltua vanhoja bensakoneita puhdistaa samantapaisella (joskin vähän ronskimmalla tyylillä, eli ennen öljynvaihtoa polttoöljyä vaan öljyn sekaan ja kone käyntiin) menetelmällä.
                  ...tällä menetelmällä. Oli kuulemma ollut todella hienossa kunnossa kone kun sitä oli avattu vain hyötyjen ja haittojen toteamisen takia.

                  Comment


                  • #10
                    Ot:
                    Myös automaattilaatikkoja on elvytetty takaisin toimintaan samoin. Polttoöljyt laatikkoon ja vetävät ilmassa ajelua kaikilla vaihteilla. Joku myös ajanut varovaisesti lenkin. Sitten pariin otteeseen öljyä tilalle ja menoa jatkunut parhailla vanhuksilla vuosia :)

                    Comment


                    • #11
                      Miten estit käyntiinlähdön?
                      Ecusta johdot irti.

                      Comment


                      • #12
                        Ecusta johdot irti.
                        Mites se estää puristussytytteisen syttymistapahtuman, ei se ecun johto puristuksia hävitä? Polttoainetta on periaatteessa saatavilla kun sitä öljytilaan työnnetään. :-P

                        Comment


                        • #13
                          Minulla on tapana huuhdella moottori uudella öljyllä, noin puoli kahvikupillista, kun viimeinenkin valuva tippa on kirkasta, vasta sitten pohjaproppu kiinni ja uudet öljyt koneeseen.
                          Öljyn suodattimen vaihto tietenkin aina öljynvaihdon yhteydessä.

                          Comment


                          • #14
                            Niin kaadat läpi proppu auki kuppillisen? Se huuhtelee nimenomaan sen kahvikupin pinta-alan verran :)

                            Comment


                            • #15
                              Mutta kaikki sakkahan on juuri valunut ja jäänyt siihen viimeiseen kahvikupilliseen. Jos ei muuta niin tulee siitä kuitenkin hyvä mieli :-)

                              Comment


                              • #16
                                Mites se estää puristussytytteisen syttymistapahtuman, ei se ecun johto puristuksia hävitä? Polttoainetta on periaatteessa saatavilla kun sitä öljytilaan työnnetään. :-P
                                Tullaanpa sieltä kahdeksankymmentäluvulta tähän päivään. :) Ketjun aloittajan auto taitaa olla jo commonrail-kone, niin siinä ei kyllä tasanvarmasti mene tippaakaan löpöä koneeseen ennenkuin ecu niin määrää. :) Ja eiköhän se ole pumpparissa sama homma, kuin myös jakajapumpullisessa TDI:ssä, ihan jo turvallisuudenkin kannalta.

                                Comment


                                • #17
                                  Tässä varmaan haettiin sitä että öljytila on täynnä löpöä, mistä sitä pääsee palotilaan kyllä moottorista riippuen enempi tai vähempi. Kylmän kone ei helposti lähde kyllä käyntiin siltikään pahimmassa tapauksessakaan, koska polttoaine ei ole sumuna/höyrystyneenä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itse on tullut ajettua tämän talven aikana talvilelulla n.5000km yö aikaan "liukkaan kelin ajoharjoittelua" metsäpätkillä. Melkein kaikki ajot on tullu ajettua sellaisella bensalla, jonka seassa on arviolta 5-20% dieseliä (olen saanut sitä(naftabensaa) ilmaiseksi eri paikoista). Kerran olen vaihtanut öljyt, mutta pariin kertaan olen vain ruuvannut öljypropun auki ja laskenut sieltä välillä yli neljäkin(!) litraa "öljyä" pois. Eli toisin sanoen siellä ei välillä ole ollut moottoriöljyä kuin alle puolet öljymäärästä. Kenkääkin tuo bemari on vamasti saanut riittävästi näillä öljyillä (50% ajasta poljin pohjassa). Suorituskyky ei kuitenkaan ole havaittavasti laskenut.

                                    En todellakaan uskaltaisi tehdä tuollaista, jos nuo moottorit olisi yli 50e arvoisia, tai ylipäätään "autoon" en laittaisi tuollaista kuraa. Aattelin vaan sillä kertoa, että ainakaan tuollainen matalaviritteinen moottori ei tunnu olevan öljyn laadusta millänsäkään. Vamasti moottorin käyttöikä on laskenut, mutta jos vain huuhtoo moottorin löpöllä, eikä rasita moottoria, niin tuskin tulee mitään vaurioita(ellei jokin öljykanava sitten mene tukkoon moskasta).

                                    Tietysti se on ihan eri asia, kun laittaa tuollaista kuraa mataviritteiseen 70-luvun bensamoottoriin, kuin johonkin tämän päivän dieseliin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      70-luvun dieselithän nakuttaa ydinlaskeuman jälkeenkin kauemmin kuin torakat elävät.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olen kyllä hyvinkin skeptinen että sylinteriseinämille jäänyt sumuuntumaton polttoöljy syttyisi puristustahdin aikana. Joissakin tdi-koneissa on lisäksi vielä "kaasuläppä" mikä on kiinni virrattomana. Se on juuri estämässä esim. huohotusöljyllä käymistä tms. tilanteita.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tämä menee nyt suuresti muistin ja kuulemisten varassa, mutta kesätöissä ollessani eräs asentaja vaihtoi johonkin uuteen letukkaan turbon, kun se oli hajonnut ja vuotanut reilusti öljyä välijäähyyn ym. imuputkiin. Kun kone lyötiin ensimmäistä kertaa tulille, niin se alkoi käydä sillä öljyllä mikä oli tullut välijäähyltä. Moottorissa oli onneksi tuollainen "turva läppä", joka meni kiinni ja pelasti moottorin.

                                          Nyt vielä tuli mieleen, että se varmaankin meni niin, että se ensin alkoi käydä dieselillä, mutta sai sitten "yliannostuksen" öljystä, mikä tuli ahtoputkista
                                          Viimeksi muokannut 80 2.0 16v; 16.3.2010, 21:10. Perustelu: Ahaa elämys

                                          Comment


                                            #22
                                            oho, täällähän on melkein pysytty aiheessa. Karkeasti sanottuna ei nämä uudetkaan koneet ole yhtään sen kummenpia kuin vanhat traktorit, ainoastaan tuo moottorinohjauspuoli on mennyt hiukkasen eteenpäin, eli samat kikkareet siellä pyörii. Ei se mitään rakettitiedettä sentään ole...

                                            Niin asiaan, eli koneen käyntiin lähtemisenhän saa estämällä ilman ja polttoaineen saannin. Imuputkeen imusarjalle ennen sammutusläppää, 03G 128 063 vaan tukko. Eli sammutusläppää ei kannnata mekaanisesti väkisin pakottaa kiinni. Polttoaineen saannin saa estettyä nypääsemällä irti pumppusuuttimille menevän liittimen (038 973 121). Vikakoodin toki piuhojen irroittelu pukkaa mutta ne saa sitten lopuksi kuitattua VCDS:llä.

                                            Kyllä se tuo konekin kannattaa joskus huuhdella, varsinkin noiden pitkien LL-huoltojen jälkeen. Eikö se ole sama kuin samoilla kalsareilla ajelisi, vai moniko jättää kalsarit pesemättä ja tai tiskit tiskaamatta? :D
                                            Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:41. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lähinnä tuota uuden ja vanhan eroa aattelin sillä, että tuollaisessa uudessa dieselissä ne ahtopaineet huitelee siellä 2bar ylipainetta, niin on siellä vamaan melkoinen ero esim. kiertokangen laakerin ja kampurankaulan välissä olevissa paineissa. Voisi kuvitella, että tuollainen dieseli olisi "hieman" ronkelimpi öljynlaadun suhteen, ettei laakeri puraise kiinni.

                                              Comment


                                                #24
                                                Puristukset ovat käsitykseni mukaan aika paljon pienempiä kuin perinteisessä dieselissä. Eikä tuossa pesutilanteessa kovin suurille ahtopaineille päästä kun auto on paikallaan ~tyhjäkäynnillä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Toistetaan nyt vielä, huuhtelussa siis:
                                                  -koneessa moottoripolttoöljyä 4l, eli kuten normaali öljymäärä
                                                  -konetta _EI KÄYNNISTETÄ_
                                                  -pyöritetään ainoastaan startilla
                                                  -kone kuivataan paineilmalla mahdollisimman puhtaaksi
                                                  (ruuvikompura jossa tuottoa riittää)
                                                  -toistetaan edelliset kohdat tarpeen mukaan n-kertaa jos postuva polttoaineen väri on mustaa, yleensä on.
                                                  -öljytäytön jälkeen ajetaan rauhallisesti muutama kymmenen kilometriä
                                                  -vaihdetaan taas uudet öljyt ja suodatin

                                                  Tuossa kuivausvaiheessa siis poistetaan se ylimääräinen polttoöljy koneesta pois. Tuota polttoöljyä tulee koneesta vielä todella paljon vaikka normaali valutus öljyropusta on loppunut.

                                                  teroitetaan vielä sekin, että vastuun ottaa jokainen itse :D
                                                  Viimeksi muokannut Vieras; 25.8.2010, 16:41. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuo kuivaus on minusta vähän turhaa, koska et kuitenkaan saa mitenkään puhaltamalla kanavista/putkista/jäähdyttimistä yms. niitä polttoöljyjä pois.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ja mitä sinne sitten jääkin on kuitenkin pieni määrä ja se tulee öljynvaihdon yhteydessä veke.

                                                      Sitä minä en ymmärrä miksi konetta ei kannata pistää tyhjäkäynnille hetkeksi? Turbon takia vai, koska öljynpaineellahan tuo akseli kohdistetaan tms?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mitäs ahtimesta, mutta kun männän laella posahtaa, tarttis olla jonkilainen voiteleva öljykalvo siellä alapäässä joka pitää metallipinnat irti toisistaan, muuten menee pintojen koneistamiseksi. Jotenkin ei oikein taivu että löpö olisi mitenkään *erinomainen* voiteluaine.

                                                        Meinasin jo ehdottaa että vois ottaa sytytystulpat pois, mutta joillakin pettää kierrostenrajoitin näppiksessä kuin rupeavat moista asiaa oikaisemaan.

                                                        Voishan sen voitelevan öljypaineen kehittää sinne vaikka jollakin ylimääräisellä hydrauliikan rataspumpulla, erillisestä astiasta imetään löpöä ja esim. öljyjäähdyttimen "ryöstölaippapatentilla" työnnetään tavara kiertoon. Ei tartte konetta käynnistää ja saadaa sopivasti painetta säätämällä, isolla tilavuusvirralla öljykanavat vaikka yön ajaksi huuhdeltaviksi.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ottaa vaikka ne hehkut pois, niin ei tarvitse kenenkään kokeilla näppiksen kierroksenrajoitinta. Saa tuollakin puristukset alas, jolloin se kalvo metallipintojen välissä voi kestääkkin. Ja vaikka se pumppusuuttimien liitin irti, niin ei lähde käyntiin. Ovat vain tosiaan vähän hankalassa paikassa osaksi, mutta eihän tätä kait kukaan jokaisen öljynvaihdon yhteydessä teekkään?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ennen wanhaan tuollaista peseskelyä kyllä harjoitettiin mutta vasta sitten kun motti oli pöydällä ja kamat pesualtaassa.
                                                            En kyllä näillä syönneillä vielä alkaisi "korjaamaan" autoani noilla ohjeilla, taitaa olla kuin pallokalan syönti, tosin se on kuskille vaarallisempaa kuin autolle.
                                                            Autoissani on tuhkakuppi täyttynyt aina ennen 300tkm joten seuraava omistaja on joutunut sitten varmaankin tekemisiin niiden seinille maalattujen LL-pirujen kanssa sillä tuonne asti on nekin pirut pysyneet poissa.
                                                            Olen myös ilmeisen huonokuuloinen koska en ole kuullut eroja moottorien äänissä uusilla tai vanhoilla öljyillä tai kesällä ja talvella joten riskillä on sitten ajeltu.
                                                            Jotain vikaa lienee tuossa nykyisessäkin kun ei syö yhtään öljyäkään että edes lisäysöljyillä hieman verestyisi joten niine hyvineen täytyy se 30 donaa päästellä...

                                                            Moottori nyt ei ole aivan yhtä herkkä "lisäaineille" kuin vaikkapa ruiskutusjärjestelmä.
                                                            Muistan wanhaan aikaan kun maaseudulla alkoivat käyttää muurahaishappoa rehunsäilöntään ja happoa toimitettiin muovikanistereissa ja kas, isännät hokasi että siinäpä hieno polttoöljyastia, sillähän voi viedä traktoriin löpöä vaikka niitylle kunhan ensin hyvin pesee hapot pois.
                                                            Niinhän pesivät ja tuumasta toimeen ja kone käyntiin täytön jälkeen ja muutaman minuutin kuluttua kilahti ruiskutuspumppu jumiin ja akseli poikki, eli ei se monta happomolekyyliä tarvinnut "lisäaineistusta".

                                                            Tuskinpa se löpöllä pesty moottori sentään kiinni leikkaa, mutta ihan turhanaikaista pelaamista se on. Kun käyttää kunnollisia öljyjä ja vaihtaa sitten kenen kaavan mukaan tahansa niin se on siinä. Eikä siinä mitään, jahka ensimmäinen koneeni kilahtaa LL-öljyvaihtojen vuoksi niin ilmoittelen sitten ja pyytelen anteeksi typeryyttäni...

                                                            Toivottavasti tässä ei ole paljoa toistoa kun on asiasta ilmeisesti vaihdettu ajatuksia ennenkin...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X