Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 2.0i -94 nykii, savuttaa yms...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 2.0i -94 nykii, savuttaa yms...

    Eli näitä:

    -Kylmillä keleillä (alle -10) ei löydy tyhjäkäyntiä käynnistettäessä kunness moottori lämpenee
    -Nykii ajaessa jopa lämpösenä
    -Kuluttaa sen 10l/100km niin kaupunkiajossa kuin maantieajossa
    -Lämpömittari ei toimi, ei edes valo...
    -Savuttaa ja haisee...

    Ostettu 3vko sitten ja edellinen omistaja oli suuressa viisaudessaan pessyt jopa konehuoneen. Voiko tämä aiheuttaa jtn vai onko vika lämpöanturissa(nykiminen/tyhjäkäynti)?

    Voiko mahdollisesti öljynvaihto, tulppien vaihto auttaa kulutukseen ja savuttamiseen vai onko vika ruiskussa?

    Kannattaako käyttää merkkihuoltsikalla piuhan päässä vai voiko jtn tehdä itse ensin ja toivoa parasta...?

    #2
    Onko savu sinistä vai mustaa?

    Comment


    • #3
      Sinistä...

      Savutus on pahimmillaan kun pikkasen kaasuttaa tyhjäkäynninjälkeen. Epäilen itse kulutuksen yms takia, että ruisku työntää liikaa bensaa läpi!? Oisko mahdollista, että liittyy näihin käynnistys/nykimisongelmiin?

      Mieleen juolahti lämpöanturivika, mutta rajalliset tietoni autoista ei hirveesti auta...

      Comment


      • #4
        Öljy sielä palaa jos sinistä on. Venttiilinkumit tai pahimmas tapaukses öljyrenkaat falskaa.

        Comment


        • #5
          Kellään tietoa tosta kulutuksesta ja nykimisestä?

          Comment


          • #6
            Luetuta vikakoodit. Niitä saa kyllä luettua.

            Comment


            • #7
              Korjaamolla käynyt ja kone väitti, että lambdassa ja lämpöanturissa vika. Kaverit nollasi koneen ja aamulla takas ottamaan uudet lukemat pirssistä...

              Auto nykii ja meinaa sammua joka töyssyn kohdalla kun ajaa - voiko olla vielä jotain muuta vai korjaantuukohan se vaihtamalla kyseiset osat?
              Se on myös alkanut temppuilla käynnistettäessä lisää - välillä sammuu heti kun käynnistää se 20krt peräjälkeen ja yhtäkkiä taas toimii normaalisti!?

              Comment


              • #8
                Ja savu oli muuten valkoista - ei sinistä...

                Comment


                  #9
                  Jos savu ei haihdu eli jää leijumaan, niin kansipahvi entinen.

                  Comment


                  • #10
                    Nojoo... Eipähän tästä tullut sen viisaammaksi! Uudestaan ottamassa vikakoodeja ja kas kumma - Ei ole mitään vikaa!?

                    -Voiko tämä parantua vikakoodien nollaamisella?

                    Comment


                    • #11
                      No niin samanlaisia oireita on itsellänikin...

                      Valkea savu tulee siitä kun glygoli palaa, eli kansiremontti edessä. Tarkkaan kun katsoo niin keskimmäisten sylinterien välistä tihkuu nestettä ja ko. sylinterien tulpat ovat hohtavan kirkkaat, laitimmaisten sylinterien tulppien olleessa karstoittuneet.

                      Veikkaan että kansi on ajan myötä vääristynyt, ohjurit ja ohjurinkumit ovat tiensä päässä. Jälkimmäisestä kertoo lisääntynyt öljynkulutus.

                      Meinasin vaihtaa samaan syssyyn kun jakopää on auki myös vesipumpun ja nokkaremmin...

                      Remontin jälkeen meinasin ajaa jonkin aikaa autolla ja diagnosoida lamdan... Näillä tempuilla uskon "kasiaisen" löytyvän Audille kuuluvan autoilun ilon :-)

                      Comment


                      • #12
                        No niin...

                        Nyt on Audia laiteltu ja ainakin alustavasti tuntuu siltä että autoilun ilo palasi :-)

                        Tehtyjä töitä / vaihdettuja osia:
                        - Kansi oikaistu
                        - Venttiilien ohjurit korjattu "k-lineireillä"
                        - Nokasta hiottu terävät kulumat pois
                        - Nostimet vaihdettu
                        - Lamda vaihdettu
                        - Pakosarja vaihdettu, vanha oli monesta kohtaa halki
                        - Jakohihna vaihdettu, vanha oli vain 60tkm ajettu mutta jako oli hieman myöhäisellä, josta syystä oletan tuon pakosarjan haljenneen?
                        - Vesipumppu uusittu

                        Sekä lukuisia pultteja, muttereita, pinnapultteja, tiivisteitä, tms. "pientarvikkeita" vaihdettu...

                        Alkuun tuntui että mitään sen kummempaa vaikutusta ei ole korjauksella ollut mutta ilmeisesti putki oli niin täynnä glygolia, öljykarstaa, tms. paskaa että savutti aika lailla. Savutus muuttui vajaan puolen tunnin käyttämisen sekä jäähdytysjärjestelmän ilmauksen aikana savutus ilokseni laantui.

                        Seuraavaksi ajattelin tankata tankin täyteen ja lorauttaa Forten, tms. ruiskun putsaus liuoksen tankkiin ja ajaa kunnon lenkin. Kenties Classic Car Show:n?
                        Viimeksi muokannut antti1976; 4.5.2010, 10:34.

                        Comment


                        • #13
                          Päivitetääs taas...

                          Kannen takaa löytyvä jäähdytysjärjestelmän laippa oli vielä rikki, eli sen jouduin tuohon vaihtamaan.

                          Nestekierron normalisoiduttua säädin sytkän ja suoritetun koeajolenkin perusteella remontti taisi onnistua.

                          Vielä pitää uusia pakoputki, on niin huonon näköinen, että todenäköisesti hajoaa kohta? Luulen tuonkin vaikuttavan autoon jollain lailla...
                          Viimeksi muokannut antti1976; 4.5.2010, 11:08.

                          Comment


                            #14
                            Tarkasta myös ettei katti ole tukossa, jos sinne on kerran syötetty öljyä, glykolia ja raakaa bensaa yms.

                            Comment


                            • #15
                              Hm... Tuotakin olen pohdiskellut... Miten tuo käytännössä oireilee?

                              Päästöt ovat aikaisemmin olleet kunnossa vaikka tuota pikkuvikaa onkin ollut jos jonkinmoista. Viathan ovat olleet olemassa koko sen ajan mitä tuo auto on minulla ollut, eli noin kolme-neljä vuotta. Toki nestekierron ongelmat, tms. jutut pahenivat vasta tänä talvena semmoisiksi ettei ajamisesta tahtonut tulla oikein mitään.

                              Audi kun oli kummallisen ponneton "pappa-auto" kaksilitraiseksi, mutta ajattelin sen johtuvan 66kwh:sta joten en kiinnittänyt siihen sen kummempaa huomiota ennen remonttia...

                              Nyt siis Audi käy, kukkuu ja kiertää huomattavasti paremmin kuin ennen remonttia.
                              Viimeksi muokannut antti1976; 4.5.2010, 11:19.

                              Comment


                              • #16
                                Ostin samanlaisen 66kw Audi 80-92 helmikuussa. Kulutus on reilu 10l satasella niin kaupungissa kuin maantielläkin. Olisi kiva tietää, miltä autosi kulutus nyt parin viikon jälkeen remontista näyttää. Mikä korajaamasi kohta mielestäsi vaikutti kulutukseen, sytytysennakkoko?
                                Viimeksi muokannut filippus_r; 25.5.2010, 20:40.

                                Comment


                                • #17
                                  Kulutuksesta en oikein vielä osaa sanoa yhtään mitään... Semmoinen mielikuva on että se olisi hieman pienentynyt mutta mitä nyt muiden vastaavanlaisten autojen omistajien kanssa olen asiasta jutellut ovat kaikki olleet sitä mieltä että noin 10 kulutus kaupunkiajossa ei ole lainkaan epänormaalia. On myös mahdollista että tätä "mopo" Audia ei tämän vähemmällä kaupungissa saakaan kulkemaan kun moottoriteho on hieman vaatimattomampi?

                                  Nokan ajoitus tosin vaikutti tuohon "ponnettomuuten " ja sitä kautta sitten oli tuo ennakkokin mitä sattui...

                                  Tällä hetkellä näyttää siltä että joudun vaihtamaan vielä Hall-anturinkin, ko. vikakoodia en ole saanut nollautumaan kuin hetkellisesti. Katsastaessa todettiin että palamatonta tavaraa on vielä jonkin verran pakokaasun seassa, eli että sytytys ei vielä toimi täydellä teholla.

                                  Rempan jälkeen noita vikakoodeja oli vajaa kymmenkunta erilaisista asioista, nollasin ne kaikki ja nyt huomisen Helsingin reissun jälkeen ajattelin tutkia vikakoodit uudemman kerran.

                                  Tarkistin sytytyksen vielä tietokoneellakin summamutikassa strobolla tehdyn ajoituksen jälkeen, ajoitus oli 6astetta jota paikallinen huolto ko. vekottimelle suositteli.

                                  Mitä enemmän näiden "vanhojen" autojen kanssa olen touhunnut olen vihdoin ymmärtänyt sen miksi ihmiset vaihtavat niin helposti autojaan. Tämänkin remontin kun olisi jossain pajalla teettänyt "avaimet käteen" metodilla niin kerjuulle olisin joutunut... Tähän mennessä aikaa remonttiin on mennyt noin vajaat kolmekymmentä tuntia kaikkineen... Osat ovat sitten tietysti oma kulunsa...

                                  Onneksi kuitenkaan raha ei ole hukassa kun se on kiinni tavarassa ;-)
                                  Viimeksi muokannut antti1976; 26.5.2010, 10:09.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X