Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 automaatti ei vaihda

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 automaatti ei vaihda

    Autona toimii Audi 80 -92 Aut. 2.0E ja ongelma ilmenee seuraavalla tavalla:

    - Kun polkaistaan 0-nopeudesta talla pohjaan, automaatti vaihtaa suht. Ok 1-2-3, mutta 3-4 väliä ei ”vedätä” loppuun, vaan vaihtaa neloselle aivan liian aikaisin
    - Kun polkaistaan 80 km/h nopeudesta 4-vaihteella ajettaessa talla pohjaan, ”Kick-down” ei toimi, eli ei tiputa kolmoselle.

    Jälkimmäisen ongelman kuvittelen korjautuvan ”kick-down-vaijeria” kiristämällä, mutta ennen kuin revin puoli konehuonetta auki, kysyn mistä se löytyy? Jotain ohjeita varsinaiseen säätämiseen löysinkin jo.

    Voiko olettaa ensin mainitun ongelman korjaantuvan, tai edes paranevan tuolla vaijerin kiristyksellä, vai mistä tuo mahtaa johtua?

    Edit: Sen verran selvisi, että kaasupolkimen asennon tunnistus on elektroninen, eli ole mitään "kick-down-vaijeria". Automaatin ohjausboksi saattaa kuulemma hukata polkimen asennon akun vaihdossa tai "isomman" remontin yhteydessä, jonka jälkeen saattaa käyttäytyä kuten edellä mainittu. Varattu tunnin aika maahantuojalle ja tutkivat aluksi tietokoneella löytyykö ohjausjärjestelmästä vikaa.
    Viimeksi muokannut aapov; 22.2.2010, 19:53.

  • #2
    Ongelma ratkesi ja pistetään nyt tänne jos jollain vastaavaa ongelmaa.

    Eli kaasupolkimen asentopotikan (Throttle Position Sensor, TPS) johto oli poikki. Edelleen epäilen, että itse potikka on paskana (antaa väärää tietoa), koska jos ennen vaihtoi todella nopeasti ja alhaisilla kierroksilla isommalle, niin nyt huudattaa joka vaihteen loppuun... Samalla tässä korjaantui tuo 3-4 vaihtovälin nykäisy, tai ainakin nykäisy pieneni huomattavasti.

    Ideoita mistä tuon TPS:n voisi löytää (muualta kuin maahantuojalta)? Kellään nurkissa mätänemässä 80 B4 2.0E:tä?

    Comment


    • #3
      Itselläni oli V8:ssa täsmälleen päinvastainen ongelma joka myös diagnosoitiin lopulta kaasuläpän asentoanturiin. Eli kickdown
      napsahteli spontaanisti kesken tasakaasun. Oskilloskoopilla havaittiin että potikka meni satunnaisesti oikosulkuun jolloin pudotti pykälää yhdellä alaspäin.

      Uuden löytyminen meni vähän haeskeluksi, lopulta käytetty löytyi ebaysta 28 eurolla.

      Comment


      • #4
        TPS olisi syytä "kaliproida" tuossa tapauksessa seuraavanlaisesti.

        VAG-COM kiinni ja vikakoodien tarkistus vaihdelaatikosta ->nollaus -> Basic settings-04
        Group 000 ja Go!

        Kaasupoljin pohjaan 3 sekunniksi ja Done, Go Back -> kaasupolkimen vapautus.

        Auttaa monesti noihin kikkari/vaihto ongelmiin.

        Comment


        • #5
          Tuohon sitten ei käy manuaalimallin poti. 037907385M on osanumero, mikäli moottorin tyyppikoodi on ABK.

          Comment


          • #6
            Kiitokset vastauksista. Johdon korjausta seuraavana päivänä vaihteisto tuntui vaihtavankin jo aivan oikein. Otin VAG-COMilla (311.2) lähinnä mielenkiinnosta yhteyden ja vaikutti siltä, että potikassa ei olisi vikaa (ei kaasua = 0%, kaasu pohjassa = 99,8%). Yritin kalibrointia artin ohjeiden mukaan, mutta se ei onistunut.

            Edit: Onpas muuten potikalla hintaa...
            http://www.worldimpex.com/parts/genu...nsor_7805.html

            Comment

            Working...
            X