Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0E -90 käyntiongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2.0E -90 käyntiongelmia

    auto siis Audi 80 2.0E -90 4sylinterinen, 8venttiilinen? 260tkm ajettu.

    6kk sitten kun ostin auton oli se todella tukossa ja tulpat, virranjakankansi, pyörijä, bensansuodatin vaihdettuani ja tarpeeksi reviteltyäni auto rupesi paremmin kiihtymään jne. vieläkin jos lähtee vaikka 2vaihteella kiihdyttämään ja painaa kaasun pohjaan hyytyy kone kokonaan... tuo nyt ei sillai enään haittaa kun auto kummiskin kiihtyy ja kulkee eteepäin.

    mutta, Kylmänä joutuu sahaamaan pirun kauan että hörähtää käyntiin ja sen jälkeenkin pitää pitää kierrokset vähintään 2 tonnissa että pysyy käynnissä. 30min lämmityksessä ja lähtee heti käyntiin. lämmettyään toimii niinkuin pitääkin. vikaa ilmeisesti ylläripylläri kylmäkäynnistys siinä jutussa?
    mutta mitenkäs sitä vikaa voisi lähteä metsästämään mistä se oikeasti johtuu ettei kylmänä käynnisty?

  • #2
    Huoh....Laita hakusanaksi ABK ja pitäisi juttua riittää loppupäiväksi.Olettaen,että siinä on tuo kone.Haulla muutenkin löytyy paljon asiaa tuosta viasta.

    Comment


      #3
      Luultavasti ei ole ABK, vuosimallista päätellen. Veikkaisin jotain KE-Motronicilla varustettua.

      Anyway, hakusanalla kylmäkäynnistys löytyy foorumilta huomattavan paljon jorinaa, osasta voi olla hyötyä.

      Comment


      • #4
        Itelläni vanhassa autossa oli sama ongelma. Kylmäkäynnistyksen magneettiventtiilin virtajohto oli jostain poikki, joten vedin venttiilin liittimestä johdot suoraan sisälle ja laitoin johtojen päihin painonapin. Hyvin käynnisty, ku paino nappia ja starttas.
        Muistaakseni.

        Comment


        • #5
          mistäs saan selvitettyä mikä moottori tossa tarkalleen on?
          etsin kyllä hakusanalla kylmäkäynnistys jo mutta niistä ei oikein ollut minun tilanteeseeni apua.

          Comment


          • #6
            Minulla vm -91 siinä kone on AAD.Luulisin sulla olevan tuo sama.

            http://www.ajovalo.net/VW_moottorit.htm

            Comment


            • #7
              taitaa ilmeisesti olla 3A , eli Bosch KE-Motronic ruiskulla?
              miten tuon kylmäkäynnistyksen saa testattua toimiiko se?

              Comment


                #8
                mistäs saan selvitettyä mikä moottori tossa tarkalleen on?
                Lohkon sivulla, kuskin puolella, etupäässä, heti kannen alapuolella pitäisi löytyä sileä kohta johon koodi on meistetty.

                miten tuon kylmäkäynnistyksen saa testattua toimiiko se?
                Jollain pitäisi päästä katsomaan, tuleeko sinne kylmäkäynnistyssuuttimen liittimelle jännitettä starttauksen aikana. Yleismittari, merkkivalo tms.

                Todennäköisimpiä vikoja: viallinen lämpöanturi, huono kontakti kk-suuttimen tai lämpöanturin liittimessä, murtuman jomman kumman johdoissa...

                Mutta jos sinne tulee (riittävästi) virtaa, vika on mitä ilmeisimmin kk-suuttimessa.

                Comment


                • #9
                  onko tuo lämpöanturi se pieni motukka siinä edestäpäin katsottuna moottorin vasemmalla puolella? johon tulee kaksi johtoa? sitä mittailin ja aika kuolleelta vaikutti ainakin. mistä uusi, paljon hintaa?
                  kk-suutin näytti 10.3ohmia. onko se siis ehjä vai ei?

                  Comment


                    #10
                    Se anturi on jälkijäähdystyksen anturi. Lämpötila-anturi on yläveiletkun lähdössä kannen vieressä ja sijaitsee siellä alapuolella.

                    Comment


                    • #11
                      noniin nyt on kerenny sitten jopa hieman räpläämään ja tutkimaan tota autoa... elikkäs

                      siis tuo Lämpötila-anturi minkä mukaan kk-suutin toimii (kun alle 30astetta) niin on tuossa ylävesiletkussa kiinni? siinä alhaalla ja todella vittumaisessa paikassa siis?

                      kun kk-suuttimesta mittaa niin se antaa 10.3 ohmia. onko siinäkin jotain häikkää? bensaa kyllä tulee suuttimelle asti mutta ei siitä läpi

                      kk-suuttimelle tule liitin antaa 0.05v virtaa kun käynnistää virrat päälle, eli ei saa virtaa sinne asti? johtuuko Lämpötila-anturista? vai mistä?

                      Comment


                        #12
                        Mulla oli joulun tienoilla samantyylistä, jotta sahautti pitkään ja sitten rätäs niin pirusti jos ei pitäny kaasulla käynnissä, jos päästi kaasun, sammu. Sitten kun vähän lämpes niin toimi ihan ok. Lämpötila-anturin vaiholla korjaantu tuo käynnissäpysymis ongelma. Pitkän startin taas mulla aiheutti rikkonainen/huono pyörijä. Se anturi ei oon vaikee vaihtaa, n. parin minuutin homma.

                        Comment


                        • #13
                          niin eli onko tuo lämpötila-anturi tuossa ylävesiletkussa kiinni siinä alhaalla?
                          saako esim motonetistä noita uusia? hinta?
                          pyörijä ja virranjakajan kansi on vasta vaihdettu että voisiko se sitten olla muka syynä?

                          Comment


                            #14
                            Joo ylävesiletkussa lähellä kantta ja alapuolella, valkoinen pistoke menee anturiin. Luultavasti motonetistä saa, tosin netissä on niin paljon erilaisia että ei oikein saa tolkkua mikä on mikäkin. Ite ostin laakkoselta ja kustansi 46,20€- jotain pyöristelyjä. Jos vjkansi ja pyörijä vaihettu niin ne tuskin on vialliset, mutta totesin vaan että mulla pyörijä kiukuttele lisäks.

                            Comment


                            • #15
                              Moi.

                              Ostin Audi 80 vm. 1990 äskettäin. Samanlaista onkelmaa pukkaa kuin täällä puhuttu.
                              Pakkasella starttaa vasta kolmannella tai useammalla yrityksellä. Täältä löytyi jo jotain
                              hyvää vinkkiä ongelmaan.
                              Mittasin lämpötila-anturin resistanssiarvon, kun lohkolämmitin oli ollut puoli tuntia päällä:
                              1.2 kOhm. Hetken koneen käytyä 750 Ohm. Ajolenkin jälkeen lämpötila-anturin vastus
                              oli 400 Ohm. Voiko nämä arvot olla ok?
                              Koneen käydessä, sen nastoihin tuleva jännite aaltoili n. 1 hertsin taajuudella
                              14 ja 3.6V välillä.

                              Kk-suuttimen vastus oli 10.2 Ohm kylmänä. Onkohan se ok?
                              Miten voi testata, että se toimii tai on viallinen?

                              Lohkolämmitin ei lämmitä konetta niin lämpöiseksi edes 5 asteen pakkasella, että
                              tuota kylmäkäynnistysongelmaa voisi kiertää sillä.

                              Comment


                              • #16
                                Pikavastaan itselleni ja muillekin.
                                Tänään löysin vian kylmäkäynnistykseen. Aiemmin starttasi kolmannella tai myöhemmin.
                                Täällä olevat vinkit auttoivat paljon ja jostain englanninkielisestä Audi-sivustosta löytyi lisää
                                neuvoja.

                                Otin kk-suuttimen irti ja laitoin sen nastoihin 12V --> kk-suutin puhalsi bensasumua nätisti.
                                Se toimi.
                                Mittasin seuraavaksi lämpötila-anturin vastusarvon koneen ollessa kylmä: käytännössä
                                piiri oli siitä poikki. Vika!? Sen pitäisi ilmeisesti antaa 2k Ohmin arvo kylmänä.
                                Pikaviritys: jätin lämpötila-anturin johdot siitä irti ja laitoin anturin tilalle 2.2k vastuksen.
                                Kone starttasi ekalla! :)
                                Pitää ostaa siis lämpötila-anturi.

                                Comment


                                • #17
                                  Lämpöanturi maksaa Laakkosella 62e, Motonetissä: tarvikeanturi 10.90 ja Bosch 28e.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X