Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 sedan takaperän ääni

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Urs4 sedan takaperän ääni

Ajelin pari päivää ilman takapenkkiä ja siinä samassa paljastui tasaisesti hankaava ääni takaperän suunnalta. Ääni on vähän samankaltainen kuin hioisi nauhakoneella jotain puukalikkaa. Ääni pysyy samanlaisena veto päällä tai ilman, tietysti vauhdin mukaan vaihtelee. Mitään jurinaa ei esiinny ja ääni ei muutu mutkitellessa, jarrutkaan ei laahaa. Saattaisiko laakeri pitää moista hankaamista?
    Viimeksi muokannut mikaks; 14.2.2010, 13:00. Perustelu: lisäys.

Onko öljyjä milloin vaihdettu? Minulla hävisi saman tyyliset sivuäänet vaihtamalla perän öljyt.

Comment

Mulla oli sama hommeli. Öljynvaihdolla hävis.

Comment

Auto ollut mulla jo kolmatta vuotta ja häpeäkseni en ole peräöljyjä koskaan vaihtanut. Mitään tietoa ei ole, koska olisi vaihdettu. Castrolin SAF-XO öljyt lienee hyvät perään?

Comment

Ne tai Mobilube 1 SHC, ne sinne itse työnnätin. Redlinen 75W90NS:ää tuttavani suositteli myös varauksetta.

Comment

Kokeillaan Redlineä vaikka. Eikös proput olleet perässäkin kuusiokoloiset? Vaihdelaatikossa on ainakin ja sinne olen öljyt vaihtanut.

Comment

Tähän saa joku muu vastata, itse teetätin paikallisella nyrkkipajalla toimenpiteen.

Comment

Mä laitoin castrolit ja ainakin mulla oli kuusiokolo, mutta näissäkin taisi olla jotain eri variaatioita tulpan osalta.

Comment

Kannattaa aukaista ensin se sivussa oleva proppu ennenkuin toteaa että öljyt valutettu ja mites se täyttö. Tahtoo mennä aika tiukkaan ja on hankalassa paikassa voimankäyttöä ajatellen.

Comment

Kannattaa aukaista ensin se sivussa oleva proppu
                    Ihan hyvä muistutus. Laatikosta sain melko vaivattomasti proput auki L-kuusiovääntimellä lenkkiä jatkovartena käyttäen. Öljyt lootassa oli sen näköiset, että ei ihan äsken ole vaihdettu. Katsotaan nyt sitten kuinka tiukassa proput istuvat takaperässä. Taidan varuiksi hommata uudet proput, jos joutuu mutterin liimaamaan.

Comment

Valmistajalla ei liene väliä, kunhan viskositeetti on 75W-90 ja API-luokitus GL-4 tai GL-5. 80W-90 käy myös, mutta jähmepiste on vähän valmistajasta riippuen tuossa -30 asteen molemmin puolin. Harvoin Suomessakaan silti tuon alle mennään.

Comment

Eipä auttanut öljynvaihdot, kihisee edelleen. Taisi tulla perän aukaisu eteen?

Comment

Onko ihan varma, että äänen aiheuttaja on perä? Pyöränlaakerit ja kardaanin tukilaakeri suljettu pois vikalistalta?

Comment

En ole vielä sulkenut mitään ed.mainituista pois. Tuon äänen saa kaikkoamaan hetkellisesti maantieajossa kun laittaa vedon ns. kuolleeseen kohtaan, eli ei vedä, eikä jarruta.
                            Se mikä on varmaa, niin kardaanista on ainakin ristinivelet vaihtokunnossa.

Comment

Ristinivelet ne sitten syypäät todennäköisesti ovatkin.
                              Työautossa (vw lt 40) on perää lähinnä olevassa ristikossa klappia ja tämä ainakin jo elää enemmän kuin ääntelee :D

Comment

Mitään ravistelua tai kolinaa ei kuitenkaan esiinny missään tilanteessa.

Comment

Selviskö tämä koskaan? Omasta urssista kuuluu kans semmosta hankaavaa ääntä jonka kuulee jos ajaa ikkuna auki ja vierellä on jotain seinustaa, kaidetta, katukivetystä tms. josta ääni heijastuu. Sisälle ei kuule mitään jos ikkunat on kiinni.

Comment

No, eipä oikeastaan. Vielä on takapään jumppa tekemättä. Eli laakerit taakse ja puslat kaikkinaisuudessaan tulee uutta ja tietysti tuo kardaani pitää vielä käsitellä läpi.
                                    Veikkaisin kuitenkin vahvasti pyörännavan laakereita kahinan aiheuttajaksi, tai ainakin varovasti toivon niin.

Ota Thomas takapenkin istuin pois ja käy koelenkillä. Omassa sen kahinan kuulee selvästi noin. Penkki paikallaan ei kuulu mitään.

Comment

Yleensä muinen rahina kuuluu jarrukilven hankauksesta jarrulevyyn. Usein jarru remontin yhteydessä tulee vääntäneeksi kilpeä niin että se hankaa levyyn. Sehän on hepposta peltiä, joten kannattaa niitä vähän vääntää ulommaksi levyistä.

Comment

Working...
                                      X