Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Näin ajan automaattivaihteistolla siten että se kestää mahdollisimman pitkään -ketju

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Näin ajan automaattivaihteistolla siten että se kestää mahdollisimman pitkään -ketju

    Noniin, voisiko tähän alle kasata nuo ennaltaehkäisevät toimenpiteet, millä automaatin saa kestämään pisimpään? Tuntuu olevan noita erilaisia automaattiongelmia vaikka kuinka paljon kaikilla. Ajattelin lähinnä oikeanlaista käyttöä siis.

  • #2
    Vaihdata öljyt 3v/100tkm vaikka huolto-ohjelmassa sanotaan ettei kuulu vaihtaa.

    Comment


    • #3
      Multikroonikon ollessa kysessä öljyt pitää vaihtaa 60tkm välein. Suositeltavaa olisi myös vaihtaa ulkopuolinen suodatin, tätä toimenpidettä tosin merkkihuolto ei tee automaattisesti.

      Comment


      • #4
        Entäs ajaminen? Miten sitä pitää toteuttaa, että kestää tuo laatikko?

        Comment


        • #5
          Olen kuullut aikanani muutaman vinkin täällä:
          -liikkeelle vasta, kun vaihde on täysin kytkeytynyt
          -pakki/D päälle vasta kun olet pysähtynyt täysin
          -anna öljyjen lämmetä ennen kovaa poljentoa

          Mene tiedä vaikuttaako nuo vai ei, joku ekspertti voi kommentoida.

          Comment


          • #6
            Muutama sääntö lisää:
            -Vaihde päälle vain tyhjäkäyntikierroksilla
            -P/N:llä kierrättäminen rasittaa lootaa (esim. pakokaasutestissä hyvä huomioida, ettei minuuttikaupalla huudateta)
            -Valoissa pysähtyessä parempi pitää D päällä, kuin vaihtaa vapaalle
            -Autoa ei jätetä kaltevalle alustalle pelkällä parkkilukolla, vaan käytetään sitä käsijarrua
            -Jarrua vastaan polkeminen (yli)kuumentaa öljyt nopeasti, joten ei ole suositeltavaa

            -Pakkasilla käynnistellessä olen antanut auton käydä hetken tyhjäkäyntiä, että öljyt notkistuvat vähän ennen liikkeellelähtöä

            Nämä pätee "vanhanaikaiseen" lootaan, ei (välttämättä) multeihin tai kaksoiskytkinlootiin. Mitään 100% faktaa eivät välttämättä ole, viisaammat voi valaista lisää.
            Viimeksi muokannut alpi; 10.2.2010, 14:02.

            Comment


            • #7
              Tuo liikennevaloissa N:lle kytkeminen kiinnostaa minuakin. Eli rasittaako se vekslaaminen vaan enemmän, kuin pitäminen D -asennossa?

              Comment


              • #8
                Tutulta hajosi ZF:n (olikohan 4HP20) laatikko BMW:stä. Laatikon korjaaja nimenomaan vinkkasi, että kannattaa valoissa pitää D päällä eikä vaihdella vapaalle. Tarkkoja syitä tähän en tiedä...

                Semmoinen mielikuva kehittynyt, ettei tuo vapaalla pyöriminen jotenkin ole noiden lootien mieleen?

                Comment


                • #9
                  sanoisin, että tuon N:lle siirtämisen kanssa tulee ongelmaksi tuo "tyhjäkäynnillä vaihdetta sisään, kiitos". Hyvin herkästi tulee käyttäjä polkaiseeksi hivenen liian aikaisin kaasua ja nykäsy tulee.

                  Comment


                  • #10
                    Jos painaa about saman tien kaasua kun on kepin saanut D/R-asentoon, niin olen sitä verrannut aina samaan kuin manuaalilla nostaisi kytkintä ennen kuin on vaihde kunnolla pesässä ja kuuluu se kuuluisa rääkäisy vaihteistosta.

                    Ehkä tuo nyt ei ole niin 1:1 kuin manuaalissa ja jatkuvasti tomaatitkin kehittyy.

                    Varmasti myöskin laatikkoa säästää, jollei ota jokaista valoista lähtöä läppä pohjassa ja varsinkaan jarrun päältä :)

                    Comment


                    • #11
                      -Autoa ei jätetä kaltevalle alustalle pelkällä parkkilukolla, vaan käytetään sitä käsijarrua
                      Tuohon voisi lisätä tälläisen, kun pysäyttää auton niin laittaa ensin N:lle sitten käsijarru jonka jälkeen vasta P:lle. Perustuu kyseinen tyyli kuulemma siihen ettei se laatikossa oleva "seisonta jarru" rasitu kun känkkä ottaa auton painon kiinni.

                      Comment


                      • #12
                        Eikös sen käsijarrun voi vetää jo silloin päälle, kun ollaan vielä D:llä? ;)

                        Comment


                        • #13
                          Amerikanlaivoilla sen verran ajaneena täytyy sanoa että ainoa oikea tapa pysäyttää automaattivaihteinen auto on hidastaa kävelyvauhtiin ja sitten tuupata vaihde Parkille ja jättää auto jousituksen varaan keinumaan :)

                          Comment


                            #14
                            Noinhan se laatikko sitten särkyy. Siellähän käytännössä laitetaan vipu rattaan väliin ja lukitaan ulostuloakseli.

                            Comment


                            • #15
                              Ei se säry jenkeissä, kun on niin hellät heilutukset :) Jos tupakin polttaa nopeasti, ehtii vielä jatkaa matkaa jousituksen kertaakaan pysähtymättä kokonaan.

                              Sitten tietysti pitää muistaa, että on laatikkoja joilla tehdään kaikki nuo normaalit "virheet" ja silti vaihtaa nätisti aina vain. Kunhan vaihtaa ne öljyt. Ja sitten on multitronicceja...

                              Ja perinteisellä automaatilla, multitronicilla ja DSG:llä on yhteistä vain ainoastaan ne P, R, N ja D. Toiminaltaan sitten aivan erilaisia, joten yhden neuvo ei päde toiseen jne..

                              Comment


                                #16
                                Eihän se jousitus mitään vaikuta jos lyö parkin vauhdista päälle, muuten kun kuskin mukavuuteen. Aivan yhtälailla se vaihdelaatikko lyödään jumiin vaikka jousitus velloisi ensi viikollakin. Ei ne ehkä muutamasta kerrasta hajoa, onhan ne järeää palikkaa. Mutta sama asiahan se on kun pistäisi pyörän pinnojen väliin tangon. Selkään saisitta jos tuon tekisittä minun autossa. (hymiö)

                                Comment


                                • #17
                                  No joo, meitsin kommentti olikin provoilua nyky "automaattien" omistajille. Nehän onkin rikki ja vikaisia vähän turhankin helposti. Vanhan liiton mekaaninen ilman elektroniikkaa oleva General Motorsin C4 (askin tyyppi, ei se korimalli) laatikon lupaa tehdas kestävän 50mph vauhdista heittää parkille ja pyörät lukkoon.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mut onko sillä väliä laittaako eka P:lle vai kässärin. Kuitenkin jalka on jo jarrupolkimella, joten jarrut on pohjassa. Sitten kun vetäsee kässirin, niin jarrut pysyy pohjassa. Kyllä se jarrupoljinkin vaikuttaa takalevyihin. Vai?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Idea on siis se, että parkkeeratessa kässärin vetäminen päälle D:llä tai N:llä vapauttaa P:n pienen lukitustappin ylimääräsistä rasituksista.
                                      Ohje on sellainen, että aina käsijarru päälle kun parkkeerataan muutenkin.

                                      Se lukitustappi ei häävi ole.

                                      Mutta itse laatikon kestoon tuolla ei liene mitään merkistystä, koska sammuksissa laatikossa ei mikään liiku. Ainoa mikä voi ottaa itteensä on toi tappi mikä sekin on hyvin harvinaista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itselläni on aina käsijarru päällä. Mutta just tota, että asioille on oikea järjestys rupesin ihmettelemään... Kuitenkin aina pidän jarrupoljinta pohjassa sammutukseen saakka...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vähän tilanteesta ja paikasta riippuen, mutta omassa pihassa on eturenkaiden kohdalle muodostuneet selvät painumat. Samoin nyt talvella tuppaa samaan paikkaan pysäköidessä tulemaan renkaiden paikat. Tällaisessa paikassa oma "proseduuri" on: Ensin ajetaan paikalle, vaihde N:lle ja annetaan auton hakeutua omiin koloihinsa. Sitten vasta P ja virrat pois. Näin auto ei jää makaamaan vaihteen varaan. Oikein huonoa tekee välillä, kun vaimon jäljiltä pitää väkisin vetää P:ltä R:lle tai D:lle.

                                          Muuten tulee kyllä ajettua aika "ronskisti": pienessä vauhdissa tulee vedettyä varsinkin R:ltä D:lle (siis vauhtia kilometri tai kaksi). Tässä pienenä ongelmana/vaarana on se, että peruutustutka sammuu kun vaihteenvalitsin lähtee R:ltä, mutta auto liikkuu vielä hetken taaksepäin. No, puskurit on sitä varten ;)

                                          Kässäriä tulee laitettua tosi harvoin päälle, seurausta ehkä vuosikymmenien takaa, kun ne yleensä varsinkin talvella olivat kertakäyttöisiä: päälle meni, mutta ei enää pois. Jyrkkään mäkeen pysäköitäessä tietysti kässäri, ettei makaa vaihteen varassa.
                                          Viimeksi muokannut mremonen; 11.2.2010, 13:22. Perustelu: Peet vaihdettu ärriksi...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                            Eikös sen käsijarrun voi vetää jo silloin päälle, kun ollaan vielä D:llä? ;)
                                            Tajusinpas muuten, että itse teen niin että käyttöjarru päällä vien D:ltä P:lle, ja sitten vasta käsijarru ja lopuksi käyttöjarrun vapautus.

                                            Kyllähän tuon huomaa helposti jos parkkilukon varaan on jäänyt, vipua ei meinaa saada niin helposti pois P:ltä. Tiedän tapauksen jossa parkkilukko on ZF:n laatikosta hajonnut, jäi pysyvästi päälle :D Vaihteet kyllä kytkeytyivät normaalisti...

                                            Tuo p-lukko taitaakin olla ainoa osa vaihtestoa, jota ohjataan vivulla mekaanisesti, kaikki muu tapahtuu sähköhydraulisesti.

                                            pienessä vauhdissa tulee vedettyä varsinkin P:ltä D:lle (siis vauhtia kilometri tai kaksi).
                                            Toivottavasti tarkoitit kuitenkin R:ltä D:lle :P
                                            Viimeksi muokannut alpi; 11.2.2010, 12:31. Perustelu: kirjotushärö

                                            Comment


                                            • #23
                                              Muuten tulee kyllä ajettua aika "ronskisti": pienessä vauhdissa tulee vedettyä varsinkin P:ltä D:lle (siis vauhtia kilometri tai kaksi).
                                              Otti vähän silmään tämä. Mites sun auto voi liikkua jos valitsin on P:llä? Tarkotat siis varmaan R:ltä D:lle. Tippilootasta kuitenkin kyse.
                                              Viimeksi muokannut Puuhapete; 11.2.2010, 13:07.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei ole tomaateista niin kokemusta, mutta liekkö noihinkin täysin eletronisesti ohjattua systeemiä ole tulemassa tai ole jo, ettei näin vahinkoja pääse ollenkaan sattumaan? Eli ohjelma ei vaihda vaihdetta, ennen kuin sille sopii parhaiten. Vai onko tässäkin joku direktiivi, niin kuin ohjauksessa, ettei täysin sähköistä voi/saa tehdä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eikö nää uudet robottilaatikot ole hyvinkin pitkälle elektroniikalla automatisoituja? Siis nää DSG:t ja s-tronicit jne. Tippiloota on perus tomaatti hifisteltynä vain.
                                                  Eri sitten onko ne suunniteltu mekaanisesti kestämään oikein.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juu, R:ltä D:lle, ettei nyt kenellekään tule paha mieli ;) Korjaan alkuperäiseen...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eiköhän se ala ~kaikissa automaateissa nykyään olemaan "toivekytkin" se vaihdevalitsin. Ei sillä mitään suoraan tehdä, vaan esitetään toive mitä haluttaisiin tehtävän.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eipä Tippilootasellakaan saa vaihdetta alaspäin, jos ecu ei sitä salli, eli älyä sielläkin on jo. Tippilootiakin on sitten montaa eri generaatiota. Ekoissa laatikoissa ei ohjelmia ollut kuin muutama, nyt niitä lienee kymmeniä jos ei enemmänkin.

                                                        Sitä en tiedä, että mites tipit toimii jos pistää kepin 2:lle tai 3:lle vauhdin ollessa esim motarin luokkaa. 3:llee se voi nippanappa mennä, mutta kakkoselle se ei voi mennä kyllä millään ilman ylikierroksia.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eipä se mene sellaiselle vaihteelle, jossa tuloksena olis ylikierrokset.
                                                          Vaikka olis tippipuolella keppi, niin se pykältää automaattisesti silloinkin vaihteita (myös alas).

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mites automaatilla trailerin ja veneen vetäminen, rasittaako jotenkin erityisesti tai tulisiko ottaa jotain huomioon?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X